Ford Sierra med Volvo motor 16v Turbo!

Jag ville ha en rolig bil med mycket effekt så att man kan köra både bana och på väg med sidan före :) Så då fick de bli att börja bygga på sierran och pinto motorn rasade så jag ville ha något som tål mer effekt och är hyfsat billig att bygga på så de fick bli en b234f som låg i garaget! Bilen ska vara igång tills vintern så man kan köra på isen! Sen till våren blir de att plocka ur motorn och lägga i smidda grejer + fixa coilovers och bromsar!
  • 160 Följare
  • 135 535 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december 2015
Alexander92
4 januari 2014 · 124 Inlägg

Nu är bilen startad iallafall smile Dock har den bara gått 1-2 min ännu då den inte går som den ännu och skjuter ut poffar genom turbon när man ska försöka starta den ibland mm! Men alltid kul att den kommit igång smile

Sen fick jag hem mina fälgar idag också! Så nästa vecka blir det att svarva av 2 av fälgarna och bredda dom till 10" införskaffade mig även 2 st 255-40-17 däck så att man kan passa in fälgarna med skärmbreddarna sen smile

Fint med helt nya så vet man att dom är raka smile Fram blir obreddade då dom är 7,5" original
http://i43.tinypic.com/1oni4m.jpg

Senast redigerat av Alexander92 (4 januari 2014)

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
4 januari 2014 · 124 Inlägg

Nu går den lite vettigare än igår smile Men är massa smågrejer som måste fixas och få en vettig mapp i den!

http://www.youtube.com/watch?v=qvj6nhhx … e=youtu.be

Någon som vet varför impellern i turbon stilla när den går på tomgång? Är det för högt oljetryck i turbon att man borde strypa ner tillförseln till typ 3mm ?

Senast redigerat av Alexander92 (4 januari 2014)

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Erick
4 januari 2014 · 4 767 Inlägg

Står stilla? Den ska snurra som bara fan även på tomgång!

Ja du måste alltid ha restriktor på olje-tillförseln! ca 2mm in och returen skall vara fritt fall utan några skarpa böjar på minst 16 helst 19 mm!

Har du en slang på returen så hade jag vridit lagerhuset lite också, så att det står helt rakt när bilen står plant. Olja in ska peka rakt uppåt och olja ut ska peka rakt neråt smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Alexander92
4 januari 2014 · 124 Inlägg

Tänkte laga om tillförseln med 2-3mm hål! Returen ska nog flöda bra som den är nu, borde vara 18-19mm hela vägen!

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Erick
4 januari 2014 · 4 767 Inlägg

Gör det, låter som du har lite väl tryck i lagerhuset nu smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Alexander92
7 januari 2014 · 124 Inlägg

Nu har jag varit ut och mappat lite själv det jag har kunnat (har aldrig röret ett mappningsprogram förut så de är ju inte det bästa resultatet men den går att köra med och gasa en del!)

Dock får jag inte ner laddtrycket mer än 1-1,2bar antagligen flödar wg rörena/wgn för dåligt! så frågar är om man ska köra med bilen såhär endå i vinter eller om man ska låta den stå så att man har ett reservblock hemma! en original maskin som körs på 1,2bar tror jag inte håller sad duty cycle var uppe i 89% när jag körde igår! då är det endå 875cc spridare + och ett bränsletryck runt 4,2bar på de laddet! då ska spridarna vara över 1000cc så då borde det vara mellan 300-400hk? beror ju på hur den är mappad också men att däromkring!

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
11 januari 2014 · 124 Inlägg

Nu har jag mappat den så att den börjar funka bra att köra med smile Men laddtrycket vill fara iväg! Har laddat 1,75 som mest nu! släpper på 4an när man gasar, dock har de ju varit blött ute när jag kört! Och idag kom det snö så nu blir det inte mycket mer mappande då det bara slirar konstant!

Första drivaxeln körde jag också av när jag lade på försäkringen på den så en cossie bakvagn skulle ju sitta fint :)Det har även vibrerat bort en del grejer på bilen när jag har motorn och lådan helt stumt monterat! Fuelrailen har jag kört bort 1 gång och spjälläges givaren har också vibrerat bort 1 gång! Har försökt lagt nyloc/loctite på alla bultar men är säkert ett par man glömt som kommer lossna ännu!

http://i39.tinypic.com/2hrzdwh.jpg

I onsdags kapade jag även av 2 av mina 17" plåtisar så att jag kan bredda dom smile
http://i42.tinypic.com/15i00eo.jpg

Sen tänkte jag dela med mig av första filmklippet på bilen när den utför jobbet sitt smile Dock blev det på snö sad
http://www.youtube.com/v/_Y4arC4OgqI

Även skärmbreddarna har kommit men dom kanske är lite väl breda men får se hur det blir smile

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
11 januari 2014 · 469 Inlägg

Haha den blev ju mycket sturskare än vad jag hade tänk mig, satan vad det matar big_smile

Alexander92
11 januari 2014 · 124 Inlägg

-Westerlund- skrev:
Haha den blev ju mycket sturskare än vad jag hade tänk mig, satan vad det matar big_smile

haha Tackar smile Den ska nog upp ett par 100hk till ännu! Men det blir inte förens i vår då jag tycker jag kör över gränsen på original maskin redan smile 875cc spridare + 1,75 bar ladd och spridarna ligger på 110% alltså är dom också övermaxade tongue Blir 1600-1700cc spridare + fullt ladd vad turbon ger i vår smile Och finns de pengar kanske det blir en större turbo med kullager!

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
11 januari 2014 · 469 Inlägg

Alexander92 skrev:
haha Tackar smile Den ska nog upp ett par 100hk till ännu! Men det blir inte förens i vår då jag tycker jag kör över gränsen på original maskin redan smile 875cc spridare + 1,75 bar ladd och spridarna ligger på 110% alltså är dom också övermaxade tongue Blir 1600-1700cc spridare + fullt ladd vad turbon ger i vår smile Och finns de pengar kanske det blir en större turbo med kullager!

Just just, vad siktar du på för effekt då? Är ingen mästare på att gissa effekt men utav filmen så såg det ut att vara cirka 350-400?

Edit: Aja, kanske man ska ta och läsa bilens sida först lol

Senast redigerat av -Westerlund- (11 januari 2014)

Alexander92
11 januari 2014 · 124 Inlägg

Runt en 350-400 kan nog stämma ganska bra! Effekten på bilens sida skrev jag dit förut när den just kom igång smile Men svårt att uppsaktta effekt också!

Och i sommar vill jag ha över 500whp smile

Senast redigerat av Alexander92 (11 januari 2014)

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
RobiinK Rust Is Not A Crime
12 januari 2014 · 1 215 Inlägg

Satan så arg den låter smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
Screampipe
12 januari 2014 · 159 Inlägg

Lägg upp bild på din mapp smile?

Alexander92
12 januari 2014 · 124 Inlägg

På bränsle och tändmappen isåfall eller smile ? Men den är inte klart mappad! nu kom det ju snö så då är det svårt att mappa något mer.

Senast redigerat av Alexander92 (12 januari 2014)

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Screampipe
12 januari 2014 · 159 Inlägg

Alexander92 skrev:
På bränsle och tändmappen isåfall eller smile ? Men den är inte klart mappad! nu kom det ju snö så då är det svårt att mappa något mer.

ja precis, det är lugnt smile vill bara se hur den ser ut i nuläget, verkar pina på bra iaf smile!

Alexander92
12 januari 2014 · 124 Inlägg

Okej smile Ska försöka lägga upp den någon gång under kvällen!

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
12 januari 2014 · 124 Inlägg

Screampipe skrev:

Alexander92 skrev:
På bränsle och tändmappen isåfall eller smile ? Men den är inte klart mappad! nu kom det ju snö så då är det svårt att mappa något mer.

ja precis, det är lugnt smile vill bara se hur den ser ut i nuläget, verkar pina på bra iaf smile!

http://oi42.tinypic.com/s5e3w8.jpg så ser det ut just nu! blev dock dålig kvalitet på bilden hmm

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Screampipe
12 januari 2014 · 159 Inlägg

Alexander92 skrev:

Screampipe skrev:

Alexander92 skrev:
På bränsle och tändmappen isåfall eller smile ? Men den är inte klart mappad! nu kom det ju snö så då är det svårt att mappa något mer.

ja precis, det är lugnt smile vill bara se hur den ser ut i nuläget, verkar pina på bra iaf smile!

http://oi42.tinypic.com/s5e3w8.jpg så ser det ut just nu! blev dock dålig kvalitet på bilden hmm

Tackar smile
Va har du för lambda på fullast?

Alexander92
12 januari 2014 · 124 Inlägg

på 1,7 bar har jag 12,4 i afr, spridarna ligger på 103% duty cycle och är 875cc! Så det är ju ganska så bra smile Men min motor tycker nog endå inte om det fast afr är bra! Den börjar villa skjuta ut olja ur vevhusventen hmm men det är ju väntat också när jag kör standard maskin tongue

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
14 januari 2014 · 1 481 Inlägg

Detta ska vi följa!!! big_smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang