Turbobyte till större s60 2.4t -01

bACE
9 september 2013 · 6 Inlägg

Hejsan!
Tänkte kolla ifall någon kunde hjälpa mig med lite funderingar.

Som rubriken lyder så har jag en s60 2.4t -01 som jag tänkte byta till en större turbo. Haft lite funderingar på 16t, 18t och 19t turbon och undrar vilken som skulle ge bäst effekt utan massa lagg osv. Det jag har gjort med min bil är att jag har BSR steg 1, sportluftfilter, sportkatalysator och 3" hela vägen förutom utblåset som är orginal.
Ifall någon skulle kunna hjälpa mig med vilken turbo som är mest prisvärd, ger bäst resultat, vad man behöver byta mer för delar osv. samt nackdelar!

Ifall det redan finns någon tråd där informationen redan finns så kan ni gärna länka den.

Tack i förhand! smile

spokenratt
9 september 2013 · 3 860 Inlägg

Du kommer behöva byta mjukvaran/chippet igen oavsett vilken av de du monterar.
Frågan är vad målet är, vilka HK är du ute efter för det styr lite m man behöver ge sig på och byta koppling mm..
Är bilarna rätt mappade blir där inte en massa turbolagg på dessa aggregaten.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
bACE
9 september 2013 · 6 Inlägg

Jasså, är det såpass? Så det man skulle ha gjort är att byta turbo först och sedan chippa den för att spara några tusenlappar?

Jahdu, exakt hk vet jag ej men inget överdrivet 300-350hk. Är trött på lättryckaren, så jag vill ha en fulltrycksturbo istället. Så jag vill veta vad det är för saker man behöver byta/göra när man skall byta till någon utav dessa turbos.

spokenratt
9 september 2013 · 3 860 Inlägg

Isf gäller nog 19t.
Nya spridare.
Ny intercooler.
Och en riktig mappning, då funkar det inte med färdiga program..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
bACE
9 september 2013 · 6 Inlägg

Bosch spridare 465 cc
Intercooler från s60r

Är det dem två som gäller då eller finns det andra alternativ? smile

spokenratt
9 september 2013 · 3 860 Inlägg

Ja, Gröna Bosch 968 (R spridare) funkar, alt större för att köra med E85.

Intercooler tar man en ny i aluminium från till ex Kl-raing, s60R kör nämligen med 2 lite mindre intercollers som inte är optimalt.

Är kopplingen lite siten kan det vara bra att se över den också.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
bACE
9 september 2013 · 6 Inlägg

Kopplingen bytt för ca 800 mil sedan, så klarar man av att hantera kopplingen så borde inte det vara några problem?
Men själva bilen kommer att klara av 300-350hk utan att man behöver byta stakar och annat grejs ?

Senast redigerat av bACE (9 september 2013)

spokenratt
9 september 2013 · 3 860 Inlägg

Ja men då ska kopplingen hålla ifall man kör som folk wink
Motorn i sig, stakar och kolvar ska hålla om mappningen är bra gjord. Men gränsen ligger nog där omkring på en 2.4t, finns säkert dom som kört över 350hk på org kolv/stake men jag tror man lever farligt där uppe.
Bättre, tycker jag att, att satsa på 300-320 driftsäkra.
Spridare
Turbo
Intercooler
Mappning

Edit:
Det finns färdigt steg 4 till din såg jag. Men det går på ca 50 papp!!
Då är det avgas, turbo, spridare, filter och mappning.

Men man kan ju ska ffa grejerna billigare från annat håll och sen har du avgaset redan.
Turbon och mappningen är det som kommer kosta mest.

Och, T5an från den tiden körde ju med 16t och ljusblå spridare, med steg 1 låg dom på ca 300Hk och 410Nm.

Jag skulle rekomendera att du ringer typ Autotech och rådfrågar dom om ungefär vilken turbo du ska ha och storlek på spridarna.

Senast redigerat av spokenratt (9 september 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
bACE
9 september 2013 · 6 Inlägg

Ja, det kan bli rätt dyrt annars. Blir nog som dag och natt kan jag tänka mig ändå smile
kollat runt lite efter mappning men hittar inte några priser vet du vad det ligger på ungefär?
Kör som folk, hårt ska det vara men inte så att bilen rycker till varje gång man växlar tongue

spokenratt
9 september 2013 · 3 860 Inlägg

http://atechmotor.com/info/mappning/ dom ligger nog kring de 10 för mappning. O andra sidan jävligt bra på Volvobilar! Men du kan säkert googla fram någon annan firma som är billigare.

sen har dom en del hårdavara till din bil också:
http://atechmotor.com/volvo/s60/24t/

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
bACE
9 september 2013 · 6 Inlägg

Jag tackar för hjälpen! ska kika vidare på detta och se vart jag hamnar! smile

MikkoHansen
12 september 2013 · 265 Inlägg

Tm på tjörn skulle ha 7000kr för en mappning med bänkpapper.
Det är en myt att du måste byta mjukvara så fort du byter turbo o annan hårdvara.
Byt all hårdvara först förutom spridare efterhand, så är de bara att köra tills du har pengar för att kunna för en riktig mappning hos något företag, för att innan mappning byta spridare.

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
A-Dahlgren Dahlgren
12 september 2013 · 450 Inlägg

Såhär gick min s60 Med 16T agg, bosch gröna spridare, 3" downpipe ferritas, ferritas racecat, 2,5" Catback.
Jr Sportfilter i burken.

314hk i motorn på papper..

Självklart med starkare tryckplatta och bättre lamell.
http://www.garaget.org/video/127252

A-Dahlgren Dahlgren
12 september 2013 · 450 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Tm på tjörn skulle ha 7000kr för en mappning med bänkpapper.
Det är en myt att du måste byta mjukvara så fort du byter turbo o annan hårdvara.
Byt all hårdvara först förutom spridare efterhand, så är de bara att köra tills du har pengar för att kunna för en riktig mappning hos något företag, för att innan mappning byta spridare.

Vill man åka runt i en bil som går SKIT istället för att mappa direkt efter bytet?
Vågar man ens ladda något innan mappning?
Spridarna hänger ju inte med och en massa andra värden som blir fel.
Ingen gammal 240 detta.


spokenratt skrev:
Isf gäller nog 19t.
Nya spridare.
Ny intercooler.
Och en riktig mappning, då funkar det inte med färdiga program..

Brukar vilja byta stakar när man sätter dit en 19T.
Den kan ladda på ganska mycket mer än en 16 som är god för lite över 300hk.
19T går väll till ca 400hk.

Fast iofs så var han ju bara ute efter 300-350hk och då behöver man ju inte max ladda  19T'n för att ta sig dit.

Senast redigerat av A-Dahlgren (12 september 2013)

spokenratt
13 september 2013 · 3 860 Inlägg

A-Dahlgren skrev:

MikkoHansen skrev:
Tm på tjörn skulle ha 7000kr för en mappning med bänkpapper.
Det är en myt att du måste byta mjukvara så fort du byter turbo o annan hårdvara.
Byt all hårdvara först förutom spridare efterhand, så är de bara att köra tills du har pengar för att kunna för en riktig mappning hos något företag, för att innan mappning byta spridare.

Vill man åka runt i en bil som går SKIT istället för att mappa direkt efter bytet?
Vågar man ens ladda något innan mappning?
Spridarna hänger ju inte med och en massa andra värden som blir fel.
Ingen gammal 240 detta.


spokenratt skrev:
Isf gäller nog 19t.
Nya spridare.
Ny intercooler.
Och en riktig mappning, då funkar det inte med färdiga program..

Brukar vilja byta stakar när man sätter dit en 19T.
Den kan ladda på ganska mycket mer än en 16 som är god för lite över 300hk.
19T går väll till ca 400hk.

Fast iofs så var han ju bara ute efter 300-350hk och då behöver man ju inte max ladda  19T'n för att ta sig dit.

Nä precis.. man måste ju inte maxa 19T så det ska hålla, men jag håller med, med nya stakar kan man ju använda turbon på högre tryck och verkligen få den att leverera! Vet inte hur långt 19T orkar riktigt men på en 2.5t så ca 400 ja..
Och som du tidigare beskrev, det är ingen myt att man behöver byta mjukvara vid större turbo, vi har sett bilder här på forumet på vad som KAN hända när man bara byter hårdvara och jag hade inte chansat. Som Miko beskriver det kan man typ byta hårdvara först och skita i spridarbytet till mappning... det gör ju för fan att bilen riskerar att gå magert och i sin tur bränna hål i en kolv!

Senast redigerat av spokenratt (13 september 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
A-Dahlgren Dahlgren
13 september 2013 · 450 Inlägg

spokenratt skrev:

A-Dahlgren skrev:

MikkoHansen skrev:
Tm på tjörn skulle ha 7000kr för en mappning med bänkpapper.
Det är en myt att du måste byta mjukvara så fort du byter turbo o annan hårdvara.
Byt all hårdvara först förutom spridare efterhand, så är de bara att köra tills du har pengar för att kunna för en riktig mappning hos något företag, för att innan mappning byta spridare.

Vill man åka runt i en bil som går SKIT istället för att mappa direkt efter bytet?
Vågar man ens ladda något innan mappning?
Spridarna hänger ju inte med och en massa andra värden som blir fel.
Ingen gammal 240 detta.


spokenratt skrev:
Isf gäller nog 19t.
Nya spridare.
Ny intercooler.
Och en riktig mappning, då funkar det inte med färdiga program..

Brukar vilja byta stakar när man sätter dit en 19T.
Den kan ladda på ganska mycket mer än en 16 som är god för lite över 300hk.
19T går väll till ca 400hk.

Fast iofs så var han ju bara ute efter 300-350hk och då behöver man ju inte max ladda  19T'n för att ta sig dit.

Nä precis.. man måste ju inte maxa 19T så det ska hålla, men jag håller med, med nya stakar kan man ju använda turbon på högre tryck och verkligen få den att leverera! Vet inte hur långt 19T orkar riktigt men på en 2.5t så ca 400 ja..
Och som du tidigare beskrev, det är ingen myt att man behöver byta mjukvara vid större turbo, vi har sett bilder här på forumet på vad som KAN hända när man bara byter hårdvara och jag hade inte chansat. Som Miko beskriver det kan man typ byta hårdvara först och skita i spridarbytet till mappning... det gör ju för fan att bilen riskerar att gå magert och i sin tur bränna hål i en kolv!

Precis, Jag hade då aldrig väntat med mappning om jag byter tex till större turbo.
Ska man trimma ska man ha råd med det eller låta bilen stå i garaget tills man har råd att göra den körbar utan att riskera ras..

MikkoHansen
14 september 2013 · 265 Inlägg

Okej! Skillnaden på den mindre turbon är mot den större?
Bättre verkningsgrad och mindre mottryck på den större..

Men en turbo som laddar 1 Bar oavsett stor eller lite i samma system ( menar att insug, ventiler osv är densamma som innan turbobytet)
så går de igenom i princip lika mycket luft genom motorn som innan, bara att den större turbon orkar hålla uppe ett stabilt laddtryck istället för att dala av i slutet som en liten turbo. Den lilla felmarginalen klarar nog ditt styrsystem hålla koll på såvida du kör normalt.

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
MikkoHansen
14 september 2013 · 265 Inlägg

OBSERVERA att bilen kommer gå helt ok med den större turbon, nån större effekt ökning kommer inte märkas såvida du inte mappar bilen.

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
spokenratt
16 september 2013 · 3 860 Inlägg

Nu blir jag trött... Att Mikko fortfarande inte fattat hur en turbo fungerar är helt otroligt!
Här är en tråd som är hela 6 sidor lång där man försökt förklara att den större turbon faktiskt ger mer luft än org. vid samma laddtryck. 6 sidor... ändå påstår Mikko att alla har fel!?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=268281

Torpis här på forumet hade tidigare en bild på en kolv där man tydligt kunde se vad som kan hända, KAN hända, alltså är det upp till var och en om man våga chansa eller ej.

bACE kan ju läs den länkade tråden och skaffa sig en egen uppfattning, ta även kontakt med den firma du vill ska mappa bilen och rådfråga dom..

jag lägger ner nu...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
MikkoHansen
16 september 2013 · 265 Inlägg

1 Bar tryck i insuget vid ett visst varvtal på motorn innebär lika mycket luft oavsett vilken turbo du har.. Annars hade ju motorn fått överskott på luft och gått dåligt.. vilket den inte gör om du byter till en större turbo inom rimliga gränser.

Om motorn kräver säg 20L/ sek vid 4000 varv vid 1 bar laddtryck så spelar det ingen roll om du har en stor eller lite turbo som laddar 1 bar vid 4000 varv och ger motorn 20L luft / sek.
Om den större turbon hade gett 25L luft / sek istället vid 4000 varv så hade ju laddtrycket ökat!! men glöm inte då att bilen kan reglera laddtrycket. Men just nu pratar vid om ett och samma laddtryck i ett och samma system fast olika turbon.

Men eftersom bilens system är så smart och mäter luften in i motorn och kan ge rätt mängd bränsle så går den inte dåligt.

ska man gå efter vad ni säger så fallerar funktionen för laddtrycksmätare överhuvudtaget då den bara visar ett tryck i insuget och inte hur mycket luft bilen får...

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang