Har bilprovningen tagit fram hårdhandskarna ?

hangman
13 september 2013 · 2 174 Inlägg

Tjena, Har hört flera personer som vart och besiktat nu i sommar och fått 2or jag aldrig hört talas om tex,

airbag lampan ska lysa 6 sekunder exakt på bmw, hans lös nån sekund bara.

Svetsdiff 2a! - Bromsprov ej utfört

Bilen drog åt höger 2a

Höjdjustering lysen funkar ej (dom visade rätt på mätaren men gick en ändra på skruven) 2a.

Sen är det bilar från 2002 eller 2003 dom kopplar in med datorn och kollar?

2004 när det var dieselbilar iaf sa dom.

Skriv gärna om du märkt något nytt iår med bilprovningen!

JoeyJ
13 september 2013 · 502 Inlägg

att en svetsad diff inte är så populärt är ju inget nytt direkt.
Det låter skumt med höjdjusteringen, om det lyser rätt så finns det ju ingen anledning för dem att skruva, så det har jag svårt att tro på, va ju förmodligen så att lyset stod fel och inte gick att justera på plats = 2a

bilprovningen finns ju faktiskt för att bilarna ute på vägarna ska vara hyfsat säkra, de besiktar ju inte bilar bara för att jävlas med folk...

Spiike
13 september 2013 · 1 196 Inlägg

Det är därför man besiktar på carspect lr något annat ställe, bilprovningen har blivit stört hårda och gnälliga, visst bilen ska funka och vara säker, men dom har blivit lite väl extrema

hangman
13 september 2013 · 2 174 Inlägg

JoeyJ skrev:
att en svetsad diff inte är så populärt är ju inget nytt direkt.
Det låter skumt med höjdjusteringen, om det lyser rätt så finns det ju ingen anledning för dem att skruva, så det har jag svårt att tro på, va ju förmodligen så att lyset stod fel och inte gick att justera på plats = 2a

bilprovningen finns ju faktiskt för att bilarna ute på vägarna ska vara hyfsat säkra, de besiktar ju inte bilar bara för att jävlas med folk...

Nja det håller jag inte med om ang höjdjusteringen, den är väldigt viktig att den funkar ordentligt, för om du lastar mycket där bak, är det jävligt viktigt ställa ner lysena, är yrkeschaufför och ser hela tiden bilar med släp och tungt lastade bilar åker lyser upp i himlen, farligt för dom och mig.

Självklart jävlas dom inte, bara om man säger emot dom och visar vem som har rätt, då blir dom lacka.

hangman
13 september 2013 · 2 174 Inlägg

Spiike skrev:
Det är därför man besiktar på carspect lr något annat ställe, bilprovningen har blivit stört hårda och gnälliga, visst bilen ska funka och vara säker, men dom har blivit lite väl extrema

Jo har hört det, Carspect? ska söka på det får se om det finns något i närheten.

Tur man inte behöver besiktad mer än varannat år på hojj smile

psyco Vestfold chiptuning Stockholm
13 september 2013 · 2 405 Inlägg

Tycker ej bilprovningen blivit hårdare, snarare att små firmorna slappar en hel del. Mycket folk som inte vet va de gör på de små firmorna. Lämnade in min bil i sommras och de slutade med att de kom in och hämtade mig efter en kvart då de kunde starta samt köra bilen.

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
mb_pucken
13 september 2013 · 5 087 Inlägg

Har märkt det till viss del på jobbet. Får numera mycket konstiga fel. Mycket skadade dragkontakter och sånt smile
Dock ser jag även mycket slarv från bilprovningen, fick in en bil där bromsskivorna fram mätta 3(!)mm till ventilationen! Och det syndes tydligt.
Har även fått en bil där ja skulle laga ett rostigt bromsrör och bromsslangen var så dåligt att ja bromsa av den. Då var skadan ändå 5cm från rosten.
Sen har jag sett en bil med 2a på inre och yttre bromsrör. Fanns många bromsrör men brukar ju heta längs och tvärgående.

Angående svetsdiff är det inget nytt. Har därimot fått en 2a på ojämn bromsverkan bak trots svetsdiff wink påtala det och bilen bromsprovades på väg i stället smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
FLindgren
13 september 2013 · 5 089 Inlägg

Tycker allting du skrev verkade vara så som det alltid har varit.
Airbagampan ska lysa längst för annars kan man koppla den till oljetryckslampan och luras.
Svetsdiff är väll sjlävklart att det inte är godkänt?
Är väll uppenbart en trafikfara om bilen drar?
Man måste ju kunna justera lamporna om man drar med släp eller mycket last på?

Inget som är nytt för i år i mina ögon iaf:P

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
skanepiraten
13 september 2013 · 466 Inlägg

inga nyheter tycker jag ^^

Bara nog mer folk som försöker eller bara mer folk som skriver om det ^^

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
dawwe ...has left the building...
13 september 2013 · 4 474 Inlägg

Airbag lampan skall slockna efter några sekunder med tändningen på, utan att motorn går...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
eatorb
13 september 2013 · 204 Inlägg

FLindgren skrev:
Tycker allting du skrev verkade vara så som det alltid har varit.
Airbagampan ska lysa längst för annars kan man koppla den till oljetryckslampan och luras.
Svetsdiff är väll sjlävklart att det inte är godkänt?
Är väll uppenbart en trafikfara om bilen drar?
Man måste ju kunna justera lamporna om man drar med släp eller mycket last på?

Inget som är nytt för i år i mina ögon iaf:P

Håller med dig! +1

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
13 september 2013 · 3 929 Inlägg

Jag besiktade min Thunderbird i somras.
Jag hinkade av kompressor remmen så den jäveln inte ligger och skiker som en stucken gris under huven och körde dit.
Kvinnan klarade INTE av att köra den kan jag lova er. Eftersom jag hade hinkat av kompressor remmen så fick bilen suga luft igenom kompressorn osv så den vart lite tjurig, men verkligen inte svår. Hon hade problem som fan så jag sa åt henne att vänster bromsa och möta upp med gasen och bara vara bestämd.
Hon gjorde det, blev rädd och fick kärringstopp med bilen, en automatare big_smile Gång på gång. Trodde jag inte ens skulle ha batteri kvar i bilen innan hon ens rullade en meter. Till slut så fick jag köra in den i hallen för hon gav upp.
Upp med bilfan på lyften och hon börjar kolla allting. Klagar lite smått på glapp i hjulen men det viftade jag bort från dom snabbt med att jag precis hade stoppat ihop det och inte efterdragit lagret. Det köpte dom, iofs så var det ju sant också.
Sen kommer en annan besiktningskille in i bilden och ska kolla under bilen. Tar fram hammaren (på en renoverad bil?!?!) och ska leta rost. Jag säger åt honom att han inte kommer hitta något. Han säger att han ska kolla utsatta ställen och jag säger till skarpt att dom utsatta ställen är tamefan fixade och at than ska lägga av.
Dom sänker den sakta och jäveln börjar gå och knacka på tröskellådorna med knogarna. Jag frågar vad han håller på med och han säger att han letar rost. Jag halvskriker att bilfan är renoverad för 1½ år sedan och det finns inte ett jävla skit på bilen. Han lägger av och jag tänker för mig själv att kan man inte riktigt förvänta sig rost på en bil som är i väldigt fint skick..
Hur som helst, nu kommer det jag fann roligt big_smile
Tjejen skulle kolla under motorhuven. Noterar inte alls att batteriet ligger i skuffen och att en kompressor sitter där istället utan hon kollar otroligt noga runt mitt insug (??) ungefär som att hon ska putsa på mina spridare. Så nära med nästan var hon och nosade som fan runt insuget. Till slut så godkänner hon den och när hon printar ut besiktnings protokollet så frågar hon hur många hästar den har och jag svarar "Den är helt original, precis som ni vill höra wink"

Jag vettefan om dom är så värst smarta på bilprovningen i ärlighetens namn...

Bästa var dock när jag och min kompis besiktade hans BMW E34 M5. Rätt vassa kammar på dom original, tomgången är lite såhär små trevlig och ojämn som det ska vara smile
Besiktningsgubben säger i slutet av besiktningen när den är godkänd "Förresten, du har en trasig kolv i motorn". Jag säger bara "Öh... jasså? Det har han?" och får svaret "Ja, det är därför den går så dåligt på tomgång" big_smile
Dessa grabbar alltså big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
dawwe ...has left the building...
13 september 2013 · 4 474 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Bästa var dock när jag och min kompis besiktade hans BMW E34 M5. Rätt vassa kammar på dom original, tomgången är lite såhär små trevlig och ojämn som det ska vara smile

Nej originalkammarna är faktiskt rätt snälla i de, tror det är 260 eller 264 grader...Men tomgången är lite "ruffig". Besiktigade min för nån dag sen, o teknikern tyckte "den går lite ojämnt tycker jag"..."Ja de går så där...". Det bästa var ändå när han såg avgasvärdena, utan att behöva "varmköra", CO1=0,CO2=0 o smått otroliga HC=8 big_smile
Lambda var 1.03...Det som väckte mest intresse var bromsskivorna, de är ju något större än original...

Senast redigerat av dawwe (13 september 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
13 september 2013 · 3 929 Inlägg

dawwe skrev:

Thunderbird88 skrev:
Bästa var dock när jag och min kompis besiktade hans BMW E34 M5. Rätt vassa kammar på dom original, tomgången är lite såhär små trevlig och ojämn som det ska vara smile

Nej originalkammarna är faktiskt rätt snälla i de, tror det är 260 eller 264 grader...Men tomgången är lite "ruffig".

Aja, min kunskap om hans M5 går bara så långt att jag diggar tomgången, den går något förjävligt bra för att vara 100% original och att BMW har gått åt helt fel håll med M serien (från gatlaglig tävlingsbil till lyxräser). Fan ett under att hans M5 ens har elhissar på rutorna. Bara en högljudd, stötig och bullrig räser den saken big_smile Kul som fan
Men vafan 260 eller 264 grader är ju ingenting yikes Om du snackar lyft så har ju inte ens ventilerna lyfts ifrån säterna ju tongue Jag har 532 i lyft på insug på min och jag tycker den är på tok för snäll big_smile

Senast redigerat av Thunderbird88 (13 september 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
hangman
13 september 2013 · 2 174 Inlägg

dawwe skrev:

Thunderbird88 skrev:
Bästa var dock när jag och min kompis besiktade hans BMW E34 M5. Rätt vassa kammar på dom original, tomgången är lite såhär små trevlig och ojämn som det ska vara smile

Nej originalkammarna är faktiskt rätt snälla i de, tror det är 260 eller 264 grader...Men tomgången är lite "ruffig". Besiktigade min för nån dag sen, o teknikern tyckte "den går lite ojämnt tycker jag"..."Ja de går så där...". Det bästa var ändå när han såg avgasvärdena, utan att behöva "varmköra", CO1=0,CO2=0 o smått otroliga HC=8 big_smile
Lambda var 1.03...Det som väckte mest intresse var bromsskivorna, de är ju något större än original...

lambda 1.03 var ju inget bra....klassiskt fall av etanol i tanken då åker lambdan upp och co ner...

Nybergrobin
13 september 2013 · 2 381 Inlägg

Asså jag ber om ursäkt för min okunskap men brukar inte lambdavärde ligga runt 1,03?  har besiktigat lite olika bilar kanske 10-12 ggr och jag har aldrig haft något annat än 1,03 :o

fredriq Olika
13 september 2013 · 907 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

dawwe skrev:

Thunderbird88 skrev:
Bästa var dock när jag och min kompis besiktade hans BMW E34 M5. Rätt vassa kammar på dom original, tomgången är lite såhär små trevlig och ojämn som det ska vara smile

Nej originalkammarna är faktiskt rätt snälla i de, tror det är 260 eller 264 grader...Men tomgången är lite "ruffig".

Aja, min kunskap om hans M5 går bara så långt att jag diggar tomgången, den går något förjävligt bra för att vara 100% original och att BMW har gått åt helt fel håll med M serien (från gatlaglig tävlingsbil till lyxräser). Fan ett under att hans M5 ens har elhissar på rutorna. Bara en högljudd, stötig och bullrig räser den saken big_smile Kul som fan
Men vafan 260 eller 264 grader är ju ingenting yikes Om du snackar lyft så har ju inte ens ventilerna lyfts ifrån säterna ju tongue Jag har 532 i lyft på insug på min och jag tycker den är på tok för snäll big_smile

532 ?
Hur många grader är det på ett varv i din värld? smile

Mvh
Fredrik
fredriq Olika
13 september 2013 · 907 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Asså jag ber om ursäkt för min okunskap men brukar inte lambdavärde ligga runt 1,03?  har besiktigat lite olika bilar kanske 10-12 ggr och jag har aldrig haft något annat än 1,03 :o

Ett (för bilprovningen) optimalt lambdavärde är 1,00 dvs helt rätt blandningsförhållande mellan bränsle och luft.
lambda över 1.00 = magert blandning
lambda under 1.00 = fet blandning

Mvh
Fredrik
simlar
13 september 2013 · 5 526 Inlägg

fredriq skrev:

Nybergrobin skrev:
Asså jag ber om ursäkt för min okunskap men brukar inte lambdavärde ligga runt 1,03?  har besiktigat lite olika bilar kanske 10-12 ggr och jag har aldrig haft något annat än 1,03 :o

Ett (för bilprovningen) optimalt lambdavärde är 1,00 dvs helt rätt blandningsförhållande mellan bränsle och luft.
lambda över 1.00 = magert blandning
lambda under 1.00 = fet blandning

Jo men nu finns det ju "leanburn" motorer och dylikt bland nyare bilar och dem brukar ha lambda mellan 1,00-1,10 på låglast. Kanske till och med högre lambda i vissa fall, bara för att få bilarna att dra så lite soppa som möjligt.

Men lambda 1,00 är ju optimalt blandningsförhållande det är helt rätt men det är inte alltid det som biltillverkaren specat att den ska ha på låglast. Finns som sagt "leanburn"-motorer.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
fredriq Olika
13 september 2013 · 907 Inlägg

simlar skrev:

fredriq skrev:

Nybergrobin skrev:
Asså jag ber om ursäkt för min okunskap men brukar inte lambdavärde ligga runt 1,03?  har besiktigat lite olika bilar kanske 10-12 ggr och jag har aldrig haft något annat än 1,03 :o

Ett (för bilprovningen) optimalt lambdavärde är 1,00 dvs helt rätt blandningsförhållande mellan bränsle och luft.
lambda över 1.00 = magert blandning
lambda under 1.00 = fet blandning

Jo men nu finns det ju "leanburn" motorer och dylikt bland nyare bilar och dem brukar ha lambda mellan 1,00-1,10 på låglast. Kanske till och med högre lambda i vissa fall, bara för att få bilarna att dra så lite soppa som möjligt.

Men lambda 1,00 är ju optimalt blandningsförhållande det är helt rätt men det är inte alltid det som biltillverkaren specat att den ska ha på låglast. Finns som sagt "leanburn"-motorer.

Som du ser skrev jag inom parentes "för bilprovningen" optimalt lambdavärde, en leanburn går väl dock på lambda 1.00 på tomgång eftersom det inte direkt går åt så mycket bränsle vid obelastad motor så den behöver vara bränslesnål även då?

Senast redigerat av fredriq (13 september 2013)

Mvh
Fredrik
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang