4wd på dodge ram

bobi85
6 oktober 2013 · 177 Inlägg

Har nyligen köpt mig en Dodge ram hemi 2007.

Nu till min fråga. Kör alltid på 2wd knappen intryckt. När ska respektive knappar användas?
4wd lock
4wd low
N

Vad ska man ha för läge i på lådan?

Och om man använder 4wd. Vad kan ta skada?

Mack Forum- och sitemoderator
6 oktober 2013 · 26 155 Inlägg

bobi85 skrev:
Har nyligen köpt mig en Dodge ram hemi 2007.

Nu till min fråga. Kör alltid på 2wd knappen intryckt. När ska respektive knappar användas?
4wd lock - när du verkligen behöver fyrhjulsdriften. Läs sliriga vägar, i lervälling mm.
4wd low - gissar på att du kan använda denna i upp och nedförsbackar, då du vill stanna på låga växlar.
N - Ja..neutralen är ju..eh..neutralen. Ett friläge helt enkelt?

Vad ska man ha för läge i på lådan?

Och om man använder 4wd. Vad kan ta skada? - Fyrhjulsdriften finns där av en anledning. Använd den när du vill. Den är gjord för det, och går inte sönder. Dock kanske onödig på motorvägen..

Senast redigerat av Mack (6 oktober 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
bobi85
6 oktober 2013 · 177 Inlägg

Körde några hundra meter med 4wd lock i. Kan nått ha tagit skada? Kan ju tänka mig om man kör en bra bit med de i men lite ska den väl tåla?

Senast redigerat av bobi85 (6 oktober 2013)

Mack Forum- och sitemoderator
6 oktober 2013 · 26 155 Inlägg

bobi85 skrev:
Körde några hundra meter med 4wd lock i. Kan nått ha tagit skada? Kan ju tänka mig om man kör en bra bit med de i men lite ska den väl tåla?

Nej, det tar inte skada av det.

Senast redigerat av Mack (6 oktober 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
6 oktober 2013 · 467 Inlägg

bobi85 skrev:
Körde några hundra meter med 4wd lock i. Kan nått ha tagit skada? Kan ju tänka mig om man kör en bra bit med de i men lite ska den väl tåla?

haha big_smile ibland undrar man om folk driver på denna sida roll

inget illa menat, men du köper en 4w bil å tror att bilen tar skada när du åker med 4w driften i?
läser du inte på om bilar du köper? om du läser din fråga själv, ser du inte hur dum den är big_smile

Glesmark
6 oktober 2013 · 1 938 Inlägg

Lite som att köpa en tv och sen ringa affären å fråga om man kan se på den.

chryslerstratus
7 oktober 2013 · 440 Inlägg

Finns kostnadsfria ägarmanualer att hämta på Ramtrucks.com.

4WD endast vid halt väglag/offroad, annars sliter det en hel del på drivlinan om man cruisar fram på torr asfalt och motorväg..

MVPerformance
7 oktober 2013 · 755 Inlägg

4wd = fyrhjulsdrift, dvs bilen driver på alla 4 hjul. Detta är bra när du ska ta dig igenom lera, snö eller hala underlag i huvudtaget. Medans när du kör på 2wd = 2 hjulsdrivet vilket på RAM:en är bakhjulen så är den bakhjulsdriven.

Vilket läge på lådan väljer du själv, men om du ska runt och busa eller sitter fast så är den bästa att ligga i ettan, då man inte vill att lådan ska växla i onödan om den nu skulle göra det. Annars spelar det ingen roll vilken växel du ligger i systemet fungerar likadant ändå.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
bobi85
7 oktober 2013 · 177 Inlägg

barenhoff skrev:

bobi85 skrev:
Körde några hundra meter med 4wd lock i. Kan nått ha tagit skada? Kan ju tänka mig om man kör en bra bit med de i men lite ska den väl tåla?

haha big_smile ibland undrar man om folk driver på denna sida roll

inget illa menat, men du köper en 4w bil å tror att bilen tar skada när du åker med 4w driften i?
läser du inte på om bilar du köper? om du läser din fråga själv, ser du inte hur dum den är big_smile

Haha ja de kanske lät lite dumt och jag vet ju så klart att man ska kunna åka med 4wd i plus att den ska ju kunna tåla lite stryk smile

Jo jag läser på om bilarna jag köper ja. Men när man hittar massa inlägg om att man absolut inte fick åka med den i låst läge på asaltsvägar o.s.v. Kunna förstöra en massa. Klart man blir lite orolig eftersom jag inte är så just insatt i hur axlar å kugghjul arbetar  å hur mycket stryk de tål.

Jag är ju van 4wd bilar som har konstant 4wd wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang