Dålig generator eller bara kolen?

Chips
16 oktober 2013 · 27 Inlägg

Har problem med att generatorn ej laddar någonting alls på min volvo 740 - 89.

Laddningslampan tänds när man vrider på tändningen och slocknar sedan när man startar bilen så det verkar iallafall vara i sin ordning.

Tog även bort och kollade kolen som inte var något vidare fina.
Frågan är om generatorn kan vara kass? kände lite spår där kolen har gått i "spolen" på generatorn. se bilder nedan.

Kan det räcka med att bara byta kolen tro?

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192154/192154-bc4aeb3244ccbe98e05fa6a08d2c663f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192154/192154-afa061430e792c98c2e6e8e9573732b2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192154/192154-594a47cdd528223e62b54e6a1b67b331.jpg

Spiike
16 oktober 2013 · 1 196 Inlägg

Börja med kolen, kostar ju nästan gratis

Chips
16 oktober 2013 · 27 Inlägg

Spiike skrev:
Börja med kolen, kostar ju nästan gratis

Går det att köpa bara kolen eller är det en laddningsregulator man ska ha?

Har bara hittat ställen man köper laddningsregulatorer på, visst dom är inte så dyra dom heller men känns lite småsurt att lägga 250kr på en sådan och så måste man ändå byta ut generatorn sad

mejmotorsport
16 oktober 2013 · 366 Inlägg

Åk till ditt närmaste Biltema-varuhus och köp Laddningsregulator, kostar 109kr. Jag kör med det från biltema och jag har b230F i  min volvo och då funkar det med den som har artikelnummer som slutar på 009.

Lycka till.

Drönirettab
16 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Visst kan du byta laddregulatorn, men eftersom kolen är ojämnt slitna på nuvarande regulatorn så kan kolen på en ny regulator också slitas ojämnt. Med tanke på att du kände "spår" i släpringarna (där kolen ligger emot) så kan det vara dags för ny generator, risken finns att det i princip inte finns något metallgods kvar. smile

pim_pim
16 oktober 2013 ·

Köp en ny laddregulator o var glad. : )

simlar
16 oktober 2013 · 5 526 Inlägg

Dina släpringar verkar vara dåliga. Dels med tanke på hur snedslitet det ena kolet är och med tanke på hur pass mycket kol det är kvar.

Så här slitna ska kolen kunna bli innan generatorn slutar ladda. (Tagna från en polares 744 -88 som slutade ladda när han var ute och körde)
http://img818.imageshack.us/img818/7507/jy4d.jpg

Edit:
En tråd som behandlar om när det är dags för renovering av generator.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph … 832#237832

Nya släpringar ska vara 28mm i diameter, och slitgränsen verkar vara 25mm enligt den tråden. Dvs är släpringarna 25mm i diameter på tunnaste stället så är dem helt slut och det är byte av släpringar som gäller annars ska det gå att svarva till dem plana och köra så ett tag till (om man vill fullaga).

Senast redigerat av simlar (16 oktober 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Chips
17 oktober 2013 · 27 Inlägg

Bytte kolen och bilen laddar 14v så det räckte med kolen, sen hur länge det kommer hålla återstår att se. smile

Tack för hjälpen iallfall smile

pim_pim
17 oktober 2013 ·

Kommer nog hålla ett bra tag till, såvida du inte smäller den rejält i vinter. ; )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang