Normalt med rostig motor på 9 månader gammal V70?

Svempamannen
16 oktober 2013 · 5 Inlägg

Hej, mitt första inlägg här på forumet big_smile

Har en Volvo V70 diesel (D5) som är så gott som helt ny (9 månader gammal), jag sköter den väldigt väl, är supernöjd med bilen. Idag när jag öppnar motorhuven noterar jag att det är en hel del rost på två delar i motorn.

Sett från förarsidan, med ljuddämparmattan (eller vad det nu heter) på plats:
http://i40.tinypic.com/29c849k.jpg

Utan ljuddämparmattan:
http://i42.tinypic.com/11t651d.jpg

http://i43.tinypic.com/2ikfnkz.jpg

http://i39.tinypic.com/2cx6rev.jpg

Är egentligen bara ytrost och inga andra delar i motorn (eller bilen i övrigt för den delen) har någon som helst rost. Det är riktigt tydligt att det är just dessa delar som rostar och att allt annat är nytt och fräscht. Jag trodde först att det var den dämpande mattan som låg emot dessa delar och höll kvar fukt, men man ser tydligt att det är en luftspalt mellan de rostiga delarna och mattan, dvs det hela borde kunna torka hur bra som helst även om det (mot förmodan) blir blött av vattenstänkt eller kondens.

Känns inte särskilt akut, delarna kan nog sitta där och rosta i många år framöver innan det blir problem, men jag har betalat 400 papp för en ny bil och tycker att detta är rätt mycket rost för att vara 9 månader ut från fabriken. Tänkte höra med er motorexperter:

1) Vad är det för del som rostar? Ser ut som något slags topplock till en pump?

2) Varför rostar just detta när allt annat är i nyskick? Jag hittar inget som läcker vätska.

3) Är detta verkligen att betrakta som normalt på en så ny bil?

4) Vad göra åt det? Jag hade tänkt att på den kommande årsservicen kräva garantireparation, dvs att man byter delarna till något vettigt som inte rostar lika lätt. Hade ni gjort på något annat sätt?

elvisp Ninja
16 oktober 2013 · 174 Inlägg

åk till närmaste riktiga volvo verkstad och informera om detta att du har rost på din dieselpump och om det går på garantin

Djo
16 oktober 2013 · 10 157 Inlägg

Dom där delarna brukar vara lite små rostiga vad jag märkt av men tycker din har rostat betydligt mer åk till Volvo och fråga vad dom tycker om det.

dock du säger 9 månader vad blir det i mil i din värld?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Svempamannen
16 oktober 2013 · 5 Inlägg

Tack för dom snabba svaren!

Djo skrev:
Dom där delarna brukar vara lite små rostiga vad jag märkt av men tycker din har rostat betydligt mer åk till Volvo och fråga vad dom tycker om det.

dock du säger 9 månader vad blir det i mil i din värld?

1600 (på årsbasis ca 2100 mil) dvs något över genomsnittsbilisten, men knappast extremt.

Om jag förstår er rätt är det alltså delar till dieselpumpen som är rostiga? Skall följa råden och åka in till Volvoverkstan och höra vad dom tror. Vid byte borde väl detta rimligen gå på garantin, inte kan det väl klassas som normalt slitage?

viccoA
16 oktober 2013 · 3 110 Inlägg

Verkar som det kanske skulle varit något klarlack på delarna som missats. Kan inte tänka mig att det ska se ut så där på en ny bil...

master_lars
16 oktober 2013 · 1 162 Inlägg

Så där skall det inte se ut, inte ens grenröret/avgassystemet skall se ut sådär.

Som många andra, åk till Volvo och be dem åtgärda.

Equinox Kicka Laddtryck !
16 oktober 2013 · 319 Inlägg

Dem rostar på alla dem. Ingenting som påverkar pumpens funktion över huvudtaget.
Finns en TIE på det. Där beskrivs hur din lokala volvohandlare kommer göra. ( Om det är kompetenta nog till att använda det eller ens titta i TIE.)

Du kommer till 99% inte få en ny pump, Av den enkla anledningen att där inte är något "mekaniskt fel" på den.
Utan man använder en sorts " smärgelduk", sedan applicerar man ett tunnflytande rostskydd som förhindrar att rosten kommer tillbaka. Svårt att förklara arbetsmomentet men somsagt, är det känt problem då 98% av alla ser ut så.
Och ja, jag vet. jag tror bara inte.

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
jaka54
16 oktober 2013 · 5 778 Inlägg

Hej!
Svagt att de inte kan galva grejerna! Pumpdelarna är ju helt obehandlade ! Ser illa ut! Jag skulle kontakta Volvo och krävt nya grejer!

n_andersson
16 oktober 2013 · 689 Inlägg

Ser likadant ut på min s60 d5 2011

Djo
17 oktober 2013 · 10 157 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Svagt att de inte kan galva grejerna! Pumpdelarna är ju helt obehandlade ! Ser illa ut! Jag skulle kontakta Volvo och krävt nya grejer!

Kräva nya delar kommer aldrig gå aldrig sett en Volvo som dessa inte haft någon sorts rost på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Christian S
17 oktober 2013 · 4 816 Inlägg

som sagt så kommer du inte få några nya grejer.
vissa motorer har rost eller oxider på sig innan dom äns har lämnat fabriken wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
jaka54
18 oktober 2013 · 5 778 Inlägg

Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

Gizmojohan
18 oktober 2013 · 3 295 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

Vad exakt skulle detta inlägg vara bra för?

Att kräva att en helt fungerande sak ska bytas ut kan du ju glömma. Det funkar inte ens på en Audi verkstad..

J_Jespersen Båtmek
18 oktober 2013 · 720 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

Hellre lite rost på motorn än att det är rost i karossen.

Mack Forum- och sitemoderator
18 oktober 2013 · 26 167 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

Bland det dummaste i kommentarsväg jag läst den här morgonen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
viccoA
18 oktober 2013 · 3 110 Inlägg

Mack skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

Bland det dummaste i kommentarsväg jag läst den här morgonen..

Både ja och nej. Hur går Volvos resa mot premiumsegmentet?
Det är skillnad på kvalité och upplevd kvalité.

Upplever du att din nästan nya bil håller premiumkvalite när det är rost under motorkåpor? Jag tycker det är oerhört dåligt att de inte lägger på ett tjock lager motorvax / klarlack / pulverlack / varmförzinkning på akutella delar så de inte rostar. Det behöver inte störa funktionen på bilen men det ser mer än tråkigt ut.

Snacka om badwill...

Digital_Kicker
18 oktober 2013 · 3 721 Inlägg

Vad sa dom på Volvo?

SportPilot Ubåtsingenjör
18 oktober 2013 · 7 234 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

grymt sant smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
18 oktober 2013 · 296 Inlägg

J_Jespersen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

Hellre lite rost på motorn än att det är rost i karossen.

Hahah, stämmer till typ 100% smile

Det blir som det blir!
viccoA
18 oktober 2013 · 3 110 Inlägg

Dream_ skrev:

J_Jespersen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

Hellre lite rost på motorn än att det är rost i karossen.

Hahah, stämmer till typ 100% smile

Nu är ni helt ute och cyklar. Bilen är 9 mån gammal och har knappt gått någonting. Jag hade inte accepterat någon rost oavsett om det är på karossen eller på motordelar...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang