Vinterdäck 2013

bengi
17 oktober 2013 · 404 Inlägg

Jag och många andra tampas med val av vinterdäck för denna säsong 2013.

Vi snackar framhjulsdriven bil med antisladd och antispinn.

För mig är valet av tillverkare i princip klart, det blir Nokian.
Men valet mellan dubb eller dubbfritt är inte klart.

Antingen Hakkapeliitta 8 eller Hakkapeliitta R2.
Jag vet att det är skillnad på däcken och att de presterar olika bra på olika väglag.
Men jag skulle vilja veta vad ni som kört förra årets modeller Hakkapeliitta 7 & Hakkapeliitta R tycker om dem.
För och nackdelar!

Ni andra som kör eller kört med moderna märkes dubbfritt, vad tycker/tyckte ni om dem?

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
werik
17 oktober 2013 · 144 Inlägg

Hakka 7 har utmärkt grepp på snö och is, men kan upplevas som lite väl mjuka i högre hastigheter. Kan inte jämföra med annat än de dubbade Vredstein som satt på 330:n innan och Hakka 7 gav extremt mycket bättre grepp än dessa! Från att släppa så fort man nuddade gasen till lite mer kontrollerbart, typ...

Kör du mest i innerstan är nog odubbat att föredra. Är ju typ alltid saltat och plogat ändå.

edit: Mjukheten i Hakka 7 gör att det kan kännas som bilen flyter lite på vägen, men då snackar vi högre hastigheter än vad som är lagligt.

Senast redigerat av werik (17 oktober 2013)

BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
BMW 528iAT (1998)
Maxw
17 oktober 2013 · 88 Inlägg

Körde hakka r på gamla v70r. Nöjd som fan, dock på 4 krafsar bil..
helt ok med bromsning men När halkan slår till hjälper inte ett dubbfritt däck i världen till.
Så jag skulle rekommendera dubb här i Sverige! Om du såklart inte kör inne i stan för mycket.

Själv tänkte jag prova på hakka 8 dubb på xc70in smile

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759
Volvo XC70 D5 AWD Ocean Race "Diesel Doris" (2006)
Chevrolet Nova "The Great White" (1971)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 oktober 2013 · 7 232 Inlägg

kör billiga jävla kina vinterdäck ... odubbat funkar skit bra för mig

900kr monterat och klart på 17 tummare

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Farleykarley
17 oktober 2013 · 406 Inlägg

Skall vara "test driver" åt Good Year i år och har beställt hem en uppsättning nya Good Year Ultragrip Ice Artic.   (Väldigt flashigt namn iaf smile ) Skall tydligen vara väldigt bra enligt diverse tester, så vi får väl se hur det blir.

Senast redigerat av Farleykarley (17 oktober 2013)

Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
Volvo 745 GL "Lågmilarn" (1986)
Hilmer
17 oktober 2013 · 1 789 Inlägg

Dessa körde jag med förra och det blir även den nu kommande säsongen och är mycket nöjd, med tanke på att det är första gången med friktionsdäck är jag glatt överraskad trots att det egentligen inte är ett nordiskt vinterdäck.
http://www.nokiantyres.se/dack?id=21399 … kian+WR+A3

bengi
17 oktober 2013 · 404 Inlägg

Kör nästan aldrig i stan.

Det får nog ta och bli ett par Hakka 8 tror jag.

Lite samma tänk som med bältet, jag har haft det varenda meter jag har åkt i flera år,men bara haft nytta av det 2 gånger på hela tiden.
Tänker på samma sätt med däcken, när jag väl behöver ha dubben, även om det bara är en gång per år så är jag glad att jag har dem.

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
Demmpa
17 oktober 2013 · 329 Inlägg

continental har ju fått mycket bra kritik för deras med " 4st dubb i ett " som klor? vet inte om nokian har lika?

själv kör jag på 2 gislaved och 2 michelin som jag fick för ett bra pris:)

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Christofferekstrand
17 oktober 2013 · 178 Inlägg

Ska testa hakka 8 fram iår. Men bak blir det kina då iaf jag åker slut 2 uppsättningar bakdäck per vinter

Love the life you live, live the life you love
Markus1987
17 oktober 2013 · 498 Inlägg

Asså grejjen med dessa billiga kina vintersulor, är ju att dom kanske är bra men "bara typ dom första 150milen", sen efter det så har egenskaperna minskats stort... Tror dessa större märken, som t.ex. Nokian håller mycket längre.... Det är vad jag iallafall tror och gissar på... Jag köpte själv Nokian Hakka4or för att dom fortfarande är bra och populära så och det är ändå en äldre dubbdäcks version...

zxcvbn
18 oktober 2013 · 105 Inlägg

Köpt hakka8 nu iår. kört 60mil, hitills mycket nöjd, Inte så högt vägljud som däckgubbarna sa när dem montera

----------_---------------------------------------------------------
Sharky
18 oktober 2013 · 10 287 Inlägg

Jag lade på Hakka7:or på min Audi A6 4.2 Quattro (225:or) ifjol och vi drog i rekommenderat däcktryck och den var duktigt mjuk. Då höjde jag trycket runtom med mellan ett till två hekto och fick en mycket stabilare bil.

/Göran

P.S Kan även slå ett slag för Nokian sommardäck (på Audi i alla fall). Har åkt Nokian på alla mina Audi men när jag köpte den jag har nu så satt det Pirelli P-Zero Rosso runtom som var i princip nya och jag höll på att åka rätt ut i naturen när det blev blött i rondeller så jag bytte direkt tillbaka till Nokian och nu går bilen stadigt i alla rondeller även i ösregn.

werik skrev:
Hakka 7 har utmärkt grepp på snö och is, men kan upplevas som lite väl mjuka i högre hastigheter.
edit: Mjukheten i Hakka 7 gör att det kan kännas som bilen flyter lite på vägen, men då snackar vi högre hastigheter än vad som är lagligt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
GL77
18 oktober 2013 ·

Nackdelen med Nokian Hakka 8 är att de är olagliga i Norge om du ska upp dit i vinter (190 st dubb per däck), Sverige har fått dispens för att kunna säljas och användas i Sverige.

Nokian Hakka 7:orna är annars billigare och riktigt bra, jag hade dessa på förra bilen och det har ett mycket bra grepp. Jag köpte nu denna vintern Nokian Hakka 5:orna pga jag hade en rätt låg budget men ändå ville ha märkesdäck och något som jag kan lita på i vinter.

Senast redigerat av GL77 (18 oktober 2013)

Gustaf86
14 november 2013 · 9 Inlägg

Hej alla!

Jag tänkte införskaffa ett par Hakkapeliitta 7 eller 8 men har även kikat lite på Gislaved nordfrost, någon som har erfarenhet av dem? Hade inte varit fel att spara en slant smile

Sen undrar jag om någon har erfarenhet av Däckonline, däck 365 eller www.tirendo.se/ ?

Är någon bättre än de andra? Bör någon undvikas?


tack på förhand!

johan_dansk
14 november 2013 · 157 Inlägg

Gustaf86 skrev:
Hej alla!

Jag tänkte införskaffa ett par Hakkapeliitta 7 eller 8 men har även kikat lite på Gislaved nordfrost, någon som har erfarenhet av dem? Hade inte varit fel att spara en slant smile

Sen undrar jag om någon har erfarenhet av Däckonline, däck 365 eller www.tirendo.se/ ?

Är någon bättre än de andra? Bör någon undvikas?


tack på förhand!

Bythjul.com är väldigt bra!

Audi A4 1.8t Quattro
Markus1987
14 november 2013 · 498 Inlägg

Har inte haft några problem dom gånger jag beställt ifrån däckonline! Men annars är väl gummihuset.se också bra samt infosite.se! Priserna skiljer väl sig åt men att kolla vem som har bäst är ju alltid simpelt!

PETROLHEAD
14 november 2013 · 309 Inlägg

Har kört med Nokian hakka 7 på mina 3 senaste bilar och är väldigt nöjd med grepp på snö o is.
Köper från gummihuset.se.

Gustaf86
15 november 2013 · 9 Inlägg

Tack för tipsen!

granadadr
15 november 2013 · 7 289 Inlägg

bengi skrev:
Kör nästan aldrig i stan.

Det får nog ta och bli ett par Hakka 8 tror jag.

Lite samma tänk som med bältet, jag har haft det varenda meter jag har åkt i flera år,men bara haft nytta av det 2 gånger på hela tiden.
Tänker på samma sätt med däcken, när jag väl behöver ha dubben, även om det bara är en gång per år så är jag glad att jag har dem.

MKT klokt tänkt... många tänker som han från SKÅNEland ,, ähh vi har ju nästan aldrig halka,, kolla bara på seriekrocken förra vintern,, tror NÅGON iaf får en tankeställare

även där behöver man dubbat,, ibland,,

igår höll jag på att få en Taxi i häcken,, så man behöver bra däck å tänka lite smile

DasAuto
15 november 2013 · 2 751 Inlägg

Har kört allt från billiga kina däck till goodyear ice arctic eller va dem heter, tycker jag inte känner någon större skillnad på dem iaf.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang