Bygga drifting/racingbil på veteranare?

Mickius
23 oktober 2013 · 4 670 Inlägg

Dyrt kommer de bli om du inte köper en som redan går o drifta med någorlunda bra.

Byta motor och anpassa allt kommer Kosta ett par kr, sen ev ett eftermarknadssprut på detta. Då ska detta mappas sen.

Colis Till en modell som inte finns kan även dra iväg o vara tidskrävande.
Sen bromsar, diff "svetsad funkar ypperligt", soppasystem, bussningar, fjäderbenstag och svetsa lite stag som hjälper till.

Mitt råd är köp nått som går o leka med o lär dig köra bilen på bana, när du känner att du växt ur den påbörja ett bygge! Lägga ner sjuka pengar/tid o sätta bilen direkt är ingen höjdare! Men du kanske redan är van vid drifting på bana? smile

Senast redigerat av Japs-Micke (23 oktober 2013)

Nickeboii
23 oktober 2013 · 762 Inlägg

Mitt förslag om du inte vill lägga mer än 30 000 på bygget så skulle jag nog föreslå att du köper antingen Volvo eller BMW. Veteranbilar kan man nog utesluta då det blir alldeles för dyrt att få det bra. Om du inte bygger det mesta själv och har bra kontakter dvs.

Om du väljer Volvo så skulle du antagligen vilja köpa en 740/940 med en Turbo i. Höj laddtrycket, rensa ut all inredning och svetsa bakaxeln. Då har du en början till en bil som går att drifta med i alla fall.

Sen så kan du eventuellt byta till styvare dämpning, öka styrvinkel och trimma mer.


Väljer du att köra BMW så skulle jag föreslå att du köper antingen en;  325, 328, 530-540. Då har du ca 200 hk, och lättar du sedan bilen, diffar den och ökar styrvinkel så har du en till bra nybörjarbil.

Sen så kan du alltid kolla efter projekt som nästan är klara, ibland krävs det inte mycket pengar för att det ska bli körbart smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Wicca
23 oktober 2013 · 886 Inlägg

Vad kul att så många svarat! Jag får nog förtydliga mig lite dock angående vissa saker.

Budgeten är ju inte totalt 30 000, utan det är för att över huvud taget komma igång. Jag räknar med att kunna hitta ett objekt i stil med dessa:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Pv … 16&w=2
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_P … 16&w=2

Alltså runt 10k, sen blir det såklart en del rostlagning och sådär men det borde väl mest kosta tid och inte så mycket material? Så kanske en rullande bil för 15k?

Sen blir det att påbörja transformationen till racerbil, dvs bygga om i princip allt. Min tanke är att försöka ha ett rullande bygge och göra en sak i taget. T.ex. kanske börja med framvagn och bygga om till coilovers och bra skivbromsar, sen bakvagn samma där. Sen motor(den ordningen eftersom man knappast lär få stoppa in en fetare motor utan att fixa bromsar), växellåda och bakaxel.

Självklart kommer allt detta kosta mer än 30k, men kanske kan man få tag på coilovers och skivbromsar för 15k om man letar begagnat osv? Motor kanske man kan hitta för 10k? Låda och koppling för 5k?

Sportstolar, ratt, någon slags bur eller så?

Jo, det lär dra iväg, men bygget är halva målet och belöningen att ha en unik bil är stor för mig. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Panzar_Audi
23 oktober 2013 · 820 Inlägg

Kanske köpa en 960 t.ex å plocka från den? Där har du ju bra fram/bakvagn, motor, låda, osv smile

Om man säger
Nickeboii
23 oktober 2013 · 762 Inlägg

Wicca skrev:
Vad kul att så många svarat! Jag får nog förtydliga mig lite dock angående vissa saker.

Budgeten är ju inte totalt 30 000, utan det är för att över huvud taget komma igång. Jag räknar med att kunna hitta ett objekt i stil med dessa:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Pv … 16&w=2
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_P … 16&w=2

Alltså runt 10k, sen blir det såklart en del rostlagning och sådär men det borde väl mest kosta tid och inte så mycket material? Så kanske en rullande bil för 15k?

Sen blir det att påbörja transformationen till racerbil, dvs bygga om i princip allt. Min tanke är att försöka ha ett rullande bygge och göra en sak i taget. T.ex. kanske börja med framvagn och bygga om till coilovers och bra skivbromsar, sen bakvagn samma där. Sen motor(den ordningen eftersom man knappast lär få stoppa in en fetare motor utan att fixa bromsar), växellåda och bakaxel.

Självklart kommer allt detta kosta mer än 30k, men kanske kan man få tag på coilovers och skivbromsar för 15k om man letar begagnat osv? Motor kanske man kan hitta för 10k? Låda och koppling för 5k?

Sportstolar, ratt, någon slags bur eller så?

Jo, det lär dra iväg, men bygget är halva målet och belöningen att ha en unik bil är stor för mig. smile

Köp en PV och en 740/940 Turbo, eller 960 och ta alla delar från den. Då får du ju motor, låda, styrsystem, upphängning, bakaxel osv. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Munkis
23 oktober 2013 · 1 636 Inlägg

Bygg på en 760 TIC -83. Då har du en bra stomme att bygga på å det är en veteranbil wink

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
24 oktober 2013 · 3 929 Inlägg

Såg en Bogward Isabella på blocket tidigare, såld nu dock.
Fan vad jag skulle kunna tänka mig hinka i en v8 i den. Jävlar vad coolt! big_smile
Hitta något sådant, en konstig engelsk bil. Då är du unik om något!

Någon kul engelsk sak, lite högt i pris dock tycker jag.
http://www.blocket.se/stockholm/Humber_ … =9&w=3

Haha varför inte en Leyland Princess? big_smile
http://www.blocket.se/stockholm/Leyland … =9&w=3

Morris Minor
http://www.blocket.se/dalarna/Morris_Mi … =9&w=3

Lloyd LP400
http://www.blocket.se/halland/Lloyd_lp_ … =9&w=3

Gammalt jänkejärn går också wink
http://www.blocket.se/jamtland/Buick_sk … =9&w=3

Det finns massor av roliga bilar du skulle kunna bygga på som ingen annan byggt på big_smile

Senast redigerat av Thunderbird88 (24 oktober 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Kollan
24 oktober 2013 · 618 Inlägg

http://www.blocket.se/orebro/Volvo_240_ … =8&w=1

Köp den för en dosa lössnus så har du mycket flis att köpa grejor för smile (Y)

Wicca
24 oktober 2013 · 886 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:
Vad kul att så många svarat! Jag får nog förtydliga mig lite dock angående vissa saker.

Budgeten är ju inte totalt 30 000, utan det är för att över huvud taget komma igång. Jag räknar med att kunna hitta ett objekt i stil med dessa:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Pv … 16&w=2
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_P … 16&w=2

Alltså runt 10k, sen blir det såklart en del rostlagning och sådär men det borde väl mest kosta tid och inte så mycket material? Så kanske en rullande bil för 15k?

Sen blir det att påbörja transformationen till racerbil, dvs bygga om i princip allt. Min tanke är att försöka ha ett rullande bygge och göra en sak i taget. T.ex. kanske börja med framvagn och bygga om till coilovers och bra skivbromsar, sen bakvagn samma där. Sen motor(den ordningen eftersom man knappast lär få stoppa in en fetare motor utan att fixa bromsar), växellåda och bakaxel.

Självklart kommer allt detta kosta mer än 30k, men kanske kan man få tag på coilovers och skivbromsar för 15k om man letar begagnat osv? Motor kanske man kan hitta för 10k? Låda och koppling för 5k?

Sportstolar, ratt, någon slags bur eller så?

Jo, det lär dra iväg, men bygget är halva målet och belöningen att ha en unik bil är stor för mig. smile

Köp en PV och en 740/940 Turbo, eller 960 och ta alla delar från den. Då får du ju motor, låda, styrsystem, upphängning, bakaxel osv. smile

Har kikat lite på det och det är helt klart en vettig väg att gå tror jag.

Munkis skrev:
Bygg på en 760 TIC -83. Då har du en bra stomme att bygga på å det är en veteranbil wink

Som sagt vill jag ha något som är unikt, står i första inlägget. Läs det. smile

Thunderbird88 skrev:
Såg en Bogward Isabella på blocket tidigare, såld nu dock.
Fan vad jag skulle kunna tänka mig hinka i en v8 i den. Jävlar vad coolt! big_smile
Hitta något sådant, en konstig engelsk bil. Då är du unik om något!

Någon kul engelsk sak, lite högt i pris dock tycker jag.
http://www.blocket.se/stockholm/Humber_ … =9&w=3

Haha varför inte en Leyland Princess? big_smile
http://www.blocket.se/stockholm/Leyland … =9&w=3

Morris Minor
http://www.blocket.se/dalarna/Morris_Mi … =9&w=3

Lloyd LP400
http://www.blocket.se/halland/Lloyd_lp_ … =9&w=3

Gammalt jänkejärn går också wink
http://www.blocket.se/jamtland/Buick_sk … =9&w=3

Det finns massor av roliga bilar du skulle kunna bygga på som ingen annan byggt på big_smile

Ja, jag har en stående blocket-sökning på äldre billiga bilar. Det finns en hel del kul! Det fina med t.ex. PV skulle väl vara att det ändå är lättare att få tag på karossdelar osv.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Knugcab
24 oktober 2013 · 5 111 Inlägg

Lätt och lätt... Det börjar sina rätt ordentligt med bra plåtdelar till PV och de nya som finns är DYRA. tongue
Jag säger det inte som ett sätt att försöka förhindra dig utan det är bara en sak man kan ha i åtanke.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Nickeboii
24 oktober 2013 · 762 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Lätt och lätt... Det börjar sina rätt ordentligt med bra plåtdelar till PV och de nya som finns är DYRA. tongue
Jag säger det inte som ett sätt att försöka förhindra dig utan det är bara en sak man kan ha i åtanke.

Men med tanke på att han antagligen kommer att sätta in en drivlina från en bil med betydligt bredare spårvidd så kommer han antagligen få använda sig av breddade skärmar, och då blir det enklare att köpa färdiga glasfiberskärmar skulle jag tro smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Knugcab
24 oktober 2013 · 5 111 Inlägg

Nu kanske vi inte skall tänka åt honom, men du pratar om drivlina och bredare spårvidd, du föreslår bakaxel från 740, finns det någon anledning att använda sig av den i stället för 240 som trots allt får plats innanför skärmarna?

Jag vet inget alls om drifting och vad som fungerar, därav frågan. Kanske är en fördel med bred spårvidd t.o.m.? tongue

Kan ju bara vara trevligt om den liknar en PV i stället för en fläskpadda, om man nu inte är hjälpt av att använda just dessa delar dvs.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 oktober 2013 · 14 058 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Dyrt kommer de bli om du inte köper en som redan går o drifta med någorlunda bra.

Byta motor och anpassa allt kommer Kosta ett par kr, sen ev ett eftermarknadssprut på detta. Då ska detta mappas sen.

Colis Till en modell som inte finns kan även dra iväg o vara tidskrävande.
Sen bromsar, diff "svetsad funkar ypperligt", soppasystem, bussningar, fjäderbenstag och svetsa lite stag som hjälper till.

Mitt råd är köp nått som går o leka med o lär dig köra bilen på bana, när du känner att du växt ur den påbörja ett bygge! Lägga ner sjuka pengar/tid o sätta bilen direkt är ingen höjdare! Men du kanske redan är van vid drifting på bana? smile

Öhhh! Colis?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Knugcab
24 oktober 2013 · 5 111 Inlägg

Han menar nog coils, slarvig förkortning för coilovers.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Nickeboii
24 oktober 2013 · 762 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Nu kanske vi inte skall tänka åt honom, men du pratar om drivlina och bredare spårvidd, du föreslår bakaxel från 740, finns det någon anledning att använda sig av den i stället för 240 som trots allt får plats innanför skärmarna?

Jag vet inget alls om drifting och vad som fungerar, därav frågan. Kanske är en fördel med bred spårvidd t.o.m.? tongue

Kan ju bara vara trevligt om den liknar en PV i stället för en fläskpadda, om man nu inte är hjälpt av att använda just dessa delar dvs.

Det kan man ju i och för sig göra, tänkte inte på att 240 hade smalare språvidd.. Men jag föreslog att han skulle köpa en 740/940 att ta delar ifrån, så jag tänkte att man kunde ta bakaxeln också smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 oktober 2013 · 14 058 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Han menar nog coils, slarvig förkortning för coilovers.

Ja, så kan det vara!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
alexander87
24 oktober 2013 · 171 Inlägg

jag har gått i nästan samma planer som dig i ett tag nu. hade lite svårt å få tag på garage och massa hinder som kom iväg å så..men din ide är frän.. bilen jag kommer å bygga på blir en Peugeot 504. den är ju redan bakhjulsdriven å så..sen det roliga i det hela är att nästan ingen har i princip gjort något med dessa bilar ..förutom lite rally å folkrace...så jag tipsar om en likadan bil så att jag inte blir helt ensam om det sen..wink
http://www.blocket.se/dalarna/Peugeot_5 … 8.htm?aw=1
http://www.blocket.se/vastmanland/Mycke … 6.htm?aw=1

Wicca
24 oktober 2013 · 886 Inlägg

Aja, ingen här verkar ju allt för negativ iaf, så det är väl bara att köra. smile Eller ja, bara och bara, projektet drar nog igång till våren lite lätt och ordentligt till hösten.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Nickeboii
24 oktober 2013 · 762 Inlägg

Wicca skrev:
Aja, ingen här verkar ju allt för negativ iaf, så det är väl bara att köra. smile Eller ja, bara och bara, projektet drar nog igång till våren lite lätt och ordentligt till hösten.

Det är bara att köra på!

Men ett litet tips är att försöka fundera ut lite hur du vill att projektet ska se ut. Så att du vet på ett ungefär vad du ska ha för delar du måste få tag i, och hur du ska gå till väga. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Knugcab
24 oktober 2013 · 5 111 Inlägg

alexander87 skrev:
jag har gått i nästan samma planer som dig i ett tag nu. hade lite svårt å få tag på garage och massa hinder som kom iväg å så..men din ide är frän.. bilen jag kommer å bygga på blir en Peugeot 504. den är ju redan bakhjulsdriven å så..sen det roliga i det hela är att nästan ingen har i princip gjort något med dessa bilar ..förutom lite rally å folkrace...så jag tipsar om en likadan bil så att jag inte blir helt ensam om det sen..wink
http://www.blocket.se/dalarna/Peugeot_5 … 8.htm?aw=1
http://www.blocket.se/vastmanland/Mycke … 6.htm?aw=1

...är det din orange skönhet som skall under kapen? neutral

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang