Bygga drifting/racingbil på veteranare?

fadret
24 oktober 2013 · 1 125 Inlägg

En Amazon kanske,det finns ju mycket plastdetaljer att köpa om det är så.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
alexander87
25 oktober 2013 · 171 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

alexander87 skrev:
jag har gått i nästan samma planer som dig i ett tag nu. hade lite svårt å få tag på garage och massa hinder som kom iväg å så..men din ide är frän.. bilen jag kommer å bygga på blir en Peugeot 504. den är ju redan bakhjulsdriven å så..sen det roliga i det hela är att nästan ingen har i princip gjort något med dessa bilar ..förutom lite rally å folkrace...så jag tipsar om en likadan bil så att jag inte blir helt ensam om det sen..wink
http://www.blocket.se/dalarna/Peugeot_5 … 8.htm?aw=1
http://www.blocket.se/vastmanland/Mycke … 6.htm?aw=1

...är det din orange skönhet som skall under kapen? neutral

jajamensan..för var nog med "original tänkadet" ;(

Wicca
25 oktober 2013 · 886 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:
Aja, ingen här verkar ju allt för negativ iaf, så det är väl bara att köra. smile Eller ja, bara och bara, projektet drar nog igång till våren lite lätt och ordentligt till hösten.

Det är bara att köra på!

Men ett litet tips är att försöka fundera ut lite hur du vill att projektet ska se ut. Så att du vet på ett ungefär vad du ska ha för delar du måste få tag i, och hur du ska gå till väga. smile

Jo, absolut. Har ju börjat fundera en del redan, men det känns mycket som att det beror på vad man får tag på.

Eftersom jag vill försöka hålla nere kostnaderna så får det liksom bli det som finns på marknaden. Hittar jag en billig T5a så blir det en sån och skulle jag hitta en billig BMW-motor att turbobestycka så blir det en sån.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Nickeboii
26 oktober 2013 · 762 Inlägg

Wicca skrev:

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:
Aja, ingen här verkar ju allt för negativ iaf, så det är väl bara att köra. smile Eller ja, bara och bara, projektet drar nog igång till våren lite lätt och ordentligt till hösten.

Det är bara att köra på!

Men ett litet tips är att försöka fundera ut lite hur du vill att projektet ska se ut. Så att du vet på ett ungefär vad du ska ha för delar du måste få tag i, och hur du ska gå till väga. smile

Jo, absolut. Har ju börjat fundera en del redan, men det känns mycket som att det beror på vad man får tag på.

Eftersom jag vill försöka hålla nere kostnaderna så får det liksom bli det som finns på marknaden. Hittar jag en billig T5a så blir det en sån och skulle jag hitta en billig BMW-motor att turbobestycka så blir det en sån.

Tänk på att gamla Volvos (innan Volvo 140) inte har så stort motorrum, så det blir nog lite arbete för att få det att passa smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Wicca
27 oktober 2013 · 886 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:

Garagemuppen skrev:

Det är bara att köra på!

Men ett litet tips är att försöka fundera ut lite hur du vill att projektet ska se ut. Så att du vet på ett ungefär vad du ska ha för delar du måste få tag i, och hur du ska gå till väga. smile

Jo, absolut. Har ju börjat fundera en del redan, men det känns mycket som att det beror på vad man får tag på.

Eftersom jag vill försöka hålla nere kostnaderna så får det liksom bli det som finns på marknaden. Hittar jag en billig T5a så blir det en sån och skulle jag hitta en billig BMW-motor att turbobestycka så blir det en sån.

Tänk på att gamla Volvos (innan Volvo 140) inte har så stort motorrum, så det blir nog lite arbete för att få det att passa smile

Hmm, god poäng. Det har jag faktiskt inte tänkt på alls. Räknade snarare med att ju äldre bil, desto större motorrum... Nåväl, det får väl bli att ta det när det kommer. I värsta fall kanske man kan turbokonvertera en B21: http://www.hunchbackracing.se/

Nu har jag ju inte tänkt bli riktigt så extrem, men det går ju. tongue

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Filipsson
27 oktober 2013 · 4 Inlägg

Överraska alla och bygg på gubbigaste bilen - Ford Scorpio 85-94 wink

Nickeboii
27 oktober 2013 · 762 Inlägg

Wicca skrev:

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:
Jo, absolut. Har ju börjat fundera en del redan, men det känns mycket som att det beror på vad man får tag på.

Eftersom jag vill försöka hålla nere kostnaderna så får det liksom bli det som finns på marknaden. Hittar jag en billig T5a så blir det en sån och skulle jag hitta en billig BMW-motor att turbobestycka så blir det en sån.

Tänk på att gamla Volvos (innan Volvo 140) inte har så stort motorrum, så det blir nog lite arbete för att få det att passa smile

Hmm, god poäng. Det har jag faktiskt inte tänkt på alls. Räknade snarare med att ju äldre bil, desto större motorrum... Nåväl, det får väl bli att ta det när det kommer. I värsta fall kanske man kan turbokonvertera en B21: http://www.hunchbackracing.se/

Nu har jag ju inte tänkt bli riktigt så extrem, men det går ju. tongue

Om du väljer en bil som är äldre än 1975 så kan du bygga om motorn hur du vill så länge som den håller sig inom effektgränserna (15 kW per 100 kg i en bil som är reggad som ombyggt fordon).

Sen så tar en B21 upp lika mycket plats som en B23/230. Så du kan väl lika gärna ta en B230 Turbo från en 940 och stoppa i? smile

Ifall du har tänkt bygga en egen Turbomotor så bygg inte på B230 från 1984-1988A för då har motorerna alldeles för klena lager för att klara av större effekter. Vill du vara säker på att du får de starka lagerna i en B230 så välj ett block som är tillverkat 1990 eller senare. Dessutom så får du oljekylda kolvar om du väljer ett sent block från en 940, har för mig att de var från 1995 och framåt.

Annars kan du ju köra på en S40 T4 motor eller nått? De är ju lättare än rödblockarna och bör inte ta så mycket mer plats. smile

Eller bygg på B234 blocket med 16V topp, det är ju ett bra block ett bygga på också smile

Senast redigerat av Garagemuppen (27 oktober 2013)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Wicca
27 oktober 2013 · 886 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:

Garagemuppen skrev:

Tänk på att gamla Volvos (innan Volvo 140) inte har så stort motorrum, så det blir nog lite arbete för att få det att passa smile

Hmm, god poäng. Det har jag faktiskt inte tänkt på alls. Räknade snarare med att ju äldre bil, desto större motorrum... Nåväl, det får väl bli att ta det när det kommer. I värsta fall kanske man kan turbokonvertera en B21: http://www.hunchbackracing.se/

Nu har jag ju inte tänkt bli riktigt så extrem, men det går ju. tongue

Om du väljer en bil som är äldre än 1975 så kan du bygga om motorn hur du vill så länge som den håller sig inom effektgränserna (15 kW per 100 kg i en bil som är reggad som ombyggt fordon).

Sen så tar en B21 upp lika mycket plats som en B23/230. Så du kan väl lika gärna ta en B230 Turbo från en 940 och stoppa i? smile

Ifall du har tänkt bygga en egen Turbomotor så bygg inte på B230 från 1984-1988B för då har motorerna alldeles för klena lager för att klara av större effekter. Vill du vara säker på att du får de starka lagerna i en B230 så välj ett block som är tillverkat 1990 eller senare. Dessutom så får du oljekylda kolvar om du väljer ett sent block från en 940, har för mig att de var från 1995 och framåt.

Annars kan du ju köra på en S40 T4 motor eller nått? De är ju lättare än rödblockarna och bör inte ta så mycket mer plats. smile

Jag tror att motorn är det minsta problemet om jag ska vara ärlig. Finns ju massor av turbomotorer att välja mellan som borde klara i runda slängar 250 hk utan allt för mycket förändringar. Förutom volvos motorer finns ju Saabs 2.0T och VAG 1.8t som det borde finnas många att hitta på marknaden.

Jag är mer orolig för att hitta en vettig växellåda, koppling och bakaxel(speciellt om jag vill ha med diffspärr) för lite mindre pengar. Vad gäller chassie-komponenter och bromsar är jag inte heller så bekymrad. Borde väl duga med hyfsat standard moderna skivbromsar för att möta kraven och sen finns ju hyfsat billiga coiloversatser att köpa från ebay osv.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Nickeboii
27 oktober 2013 · 762 Inlägg

Wicca skrev:

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:

Hmm, god poäng. Det har jag faktiskt inte tänkt på alls. Räknade snarare med att ju äldre bil, desto större motorrum... Nåväl, det får väl bli att ta det när det kommer. I värsta fall kanske man kan turbokonvertera en B21: http://www.hunchbackracing.se/

Nu har jag ju inte tänkt bli riktigt så extrem, men det går ju. tongue

Om du väljer en bil som är äldre än 1975 så kan du bygga om motorn hur du vill så länge som den håller sig inom effektgränserna (15 kW per 100 kg i en bil som är reggad som ombyggt fordon).

Sen så tar en B21 upp lika mycket plats som en B23/230. Så du kan väl lika gärna ta en B230 Turbo från en 940 och stoppa i? smile

Ifall du har tänkt bygga en egen Turbomotor så bygg inte på B230 från 1984-1988B för då har motorerna alldeles för klena lager för att klara av större effekter. Vill du vara säker på att du får de starka lagerna i en B230 så välj ett block som är tillverkat 1990 eller senare. Dessutom så får du oljekylda kolvar om du väljer ett sent block från en 940, har för mig att de var från 1995 och framåt.

Annars kan du ju köra på en S40 T4 motor eller nått? De är ju lättare än rödblockarna och bör inte ta så mycket mer plats. smile

Jag tror att motorn är det minsta problemet om jag ska vara ärlig. Finns ju massor av turbomotorer att välja mellan som borde klara i runda slängar 250 hk utan allt för mycket förändringar. Förutom volvos motorer finns ju Saabs 2.0T och VAG 1.8t som det borde finnas många att hitta på marknaden.

Jag är mer orolig för att hitta en vettig växellåda, koppling och bakaxel(speciellt om jag vill ha med diffspärr) för lite mindre pengar. Vad gäller chassie-komponenter och bromsar är jag inte heller så bekymrad. Borde väl duga med hyfsat standard moderna skivbromsar för att möta kraven och sen finns ju hyfsat billiga coiloversatser att köpa från ebay osv.

Kolla runt på blocket och se ifall du kan hitta någon form av donatorbil, typ 200 SX, 940 eller liknande. Då kan du ju använda dig mycket av delarna från den. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Wicca
27 oktober 2013 · 886 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:

Garagemuppen skrev:

Om du väljer en bil som är äldre än 1975 så kan du bygga om motorn hur du vill så länge som den håller sig inom effektgränserna (15 kW per 100 kg i en bil som är reggad som ombyggt fordon).

Sen så tar en B21 upp lika mycket plats som en B23/230. Så du kan väl lika gärna ta en B230 Turbo från en 940 och stoppa i? smile

Ifall du har tänkt bygga en egen Turbomotor så bygg inte på B230 från 1984-1988B för då har motorerna alldeles för klena lager för att klara av större effekter. Vill du vara säker på att du får de starka lagerna i en B230 så välj ett block som är tillverkat 1990 eller senare. Dessutom så får du oljekylda kolvar om du väljer ett sent block från en 940, har för mig att de var från 1995 och framåt.

Annars kan du ju köra på en S40 T4 motor eller nått? De är ju lättare än rödblockarna och bör inte ta så mycket mer plats. smile

Jag tror att motorn är det minsta problemet om jag ska vara ärlig. Finns ju massor av turbomotorer att välja mellan som borde klara i runda slängar 250 hk utan allt för mycket förändringar. Förutom volvos motorer finns ju Saabs 2.0T och VAG 1.8t som det borde finnas många att hitta på marknaden.

Jag är mer orolig för att hitta en vettig växellåda, koppling och bakaxel(speciellt om jag vill ha med diffspärr) för lite mindre pengar. Vad gäller chassie-komponenter och bromsar är jag inte heller så bekymrad. Borde väl duga med hyfsat standard moderna skivbromsar för att möta kraven och sen finns ju hyfsat billiga coiloversatser att köpa från ebay osv.

Kolla runt på blocket och se ifall du kan hitta någon form av donatorbil, typ 200 SX, 940 eller liknande. Då kan du ju använda dig mycket av delarna från den. smile

Jovisst, det har jag funderat på, men hur mycket tål egentligen koppling och växellåda från 940? Vet att det finns förstärkta, men då kostar de ju därefter också. Eventuellt kan man ju para en 940motor med koppling och låda från någon äldre bmw eller merca med mycket hästar?

Diffen känns helt klart som det som lär kosta mest och vara svårt att få tag på. Kör helst inte svets-diff.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Wicca
29 oktober 2013 · 886 Inlägg

Ny idé!

Borde man inte kunna köpa en SAAB-turbomotor med växellåda och hela paketet(finns många runt 170-200 hk original) och sen montera den bak i t.ex. en bubbla? Kylare och så kan man ha fram och dra rör?

Eventuellt kan det bli trångt, men i värsta fall får man väl skrota baksätet och mittmontera härket.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
ascona-tic
29 oktober 2013 · 1 496 Inlägg

Viktfördelningen blir ganska udda med en sådan setup om man ska drifta,

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
mb_pucken
29 oktober 2013 · 5 087 Inlägg

Den konstruktionen lär ej gå att drifta med. Men åka på bakhjulen lär funka fint smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Nickeboii
29 oktober 2013 · 762 Inlägg

Wicca skrev:
Ny idé!

Borde man inte kunna köpa en SAAB-turbomotor med växellåda och hela paketet(finns många runt 170-200 hk original) och sen montera den bak i t.ex. en bubbla? Kylare och så kan man ha fram och dra rör?

Eventuellt kan det bli trångt, men i värsta fall får man väl skrota baksätet och mittmontera härket.

Du får för mycket vikt över bakhjulen och därmed får du också mycket grepp. Så det blir antagligen ganska svårt att få det bra.

Jag vet inte om du har kollat på folkrace någon gång, men där är de alltid bubblorna (folkvagnarna) som tar starten och är snabbast iväg. (De brukar ha Volvomotorer i sig.)


Men om du sätter motorn fram så borde det inte vara några problem!

Senast redigerat av Garagemuppen (29 oktober 2013)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Wicca
29 oktober 2013 · 886 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:
Ny idé!

Borde man inte kunna köpa en SAAB-turbomotor med växellåda och hela paketet(finns många runt 170-200 hk original) och sen montera den bak i t.ex. en bubbla? Kylare och så kan man ha fram och dra rör?

Eventuellt kan det bli trångt, men i värsta fall får man väl skrota baksätet och mittmontera härket.

Du får för mycket vikt över bakhjulen och därmed får du också mycket grepp. Så det blir antagligen ganska svårt att få det bra.

Jag vet inte om du har kollat på folkrace någon gång, men där är de alltid bubblorna (folkvagnarna) som tar starten och är snabbast iväg. (De brukar ha Volvomotorer i sig.)


Men om du sätter motorn fram så borde det inte vara några problem!

Jag tror att ni snöat in lite väl mycket på att jag vill drifta. Jag tänker mig snarare någon kompromiss där racing(alltså snabb på bana) blir huvudmålet, men att man också ska kunna drifta om man får lust till det. Inser dock att med den här setupen så blir det svårt att drifta. Jag får helt enkelt prioritera.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Nickeboii
29 oktober 2013 · 762 Inlägg

Wicca skrev:

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:
Ny idé!

Borde man inte kunna köpa en SAAB-turbomotor med växellåda och hela paketet(finns många runt 170-200 hk original) och sen montera den bak i t.ex. en bubbla? Kylare och så kan man ha fram och dra rör?

Eventuellt kan det bli trångt, men i värsta fall får man väl skrota baksätet och mittmontera härket.

Du får för mycket vikt över bakhjulen och därmed får du också mycket grepp. Så det blir antagligen ganska svårt att få det bra.

Jag vet inte om du har kollat på folkrace någon gång, men där är de alltid bubblorna (folkvagnarna) som tar starten och är snabbast iväg. (De brukar ha Volvomotorer i sig.)


Men om du sätter motorn fram så borde det inte vara några problem!

Jag tror att ni snöat in lite väl mycket på att jag vill drifta. Jag tänker mig snarare någon kompromiss där racing(alltså snabb på bana) blir huvudmålet, men att man också ska kunna drifta om man får lust till det. Inser dock att med den här setupen så blir det svårt att drifta. Jag får helt enkelt prioritera.

Haha, missade att det stod racingbil i topic också.. Men annars så är en bubbla rätt fräckt om du inte ska drifta så mycket. smile

Fast och andra sidan http://www.youtube.com/watch?v=ke4t8YO0dqw

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
mb_pucken
29 oktober 2013 · 5 087 Inlägg

Missade race biten ja med :-p men tror det är mycket jobb och bygga mittmotor och ännu mera gör front motor smile
Tror det "enklaste" är rörram med dubbla A-armar fram och en bmw/merca eller annan bakvagn av samma typ och sedan sätta bubbla kaross på rörramen smile men ett sånt bygge är nog inget man slänger ihop ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 oktober 2013 · 7 232 Inlägg

tycker du ska bygga en rwd corrado smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Wicca
29 oktober 2013 · 886 Inlägg

mb_pucken skrev:
Missade race biten ja med :-p men tror det är mycket jobb och bygga mittmotor och ännu mera gör front motor smile
Tror det "enklaste" är rörram med dubbla A-armar fram och en bmw/merca eller annan bakvagn av samma typ och sedan sätta bubbla kaross på rörramen smile men ett sånt bygge är nog inget man slänger ihop ;-)

Jo, mina idéer brukar springa iväg så att säga, men min tanke nu är att köpa en bubbla till våren, renovera den tillräckligt för att kunna glida lite med den i sommar, har alltid velat ha en bubbla, och under tiden göra mindre förbättringar bit för bit så att det "bara" är att montera in motorn nästa vinter.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Nickeboii
29 oktober 2013 · 762 Inlägg

Wicca skrev:

mb_pucken skrev:
Missade race biten ja med :-p men tror det är mycket jobb och bygga mittmotor och ännu mera gör front motor smile
Tror det "enklaste" är rörram med dubbla A-armar fram och en bmw/merca eller annan bakvagn av samma typ och sedan sätta bubbla kaross på rörramen smile men ett sånt bygge är nog inget man slänger ihop ;-)

Jo, mina idéer brukar springa iväg så att säga, men min tanke nu är att köpa en bubbla till våren, renovera den tillräckligt för att kunna glida lite med den i sommar, har alltid velat ha en bubbla, och under tiden göra mindre förbättringar bit för bit så att det "bara" är att montera in motorn nästa vinter.

Fast en VW motor brukar sitta med fyra bultar, så det är ju rätt lättmekat! Finns ju även turbokit till dem vad jag vet. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang