Bilstereo bygge i bokhylla

johnnx12
10 november 2013 · 68 Inlägg

Drönirettab skrev:

johnnx12 skrev:
Kom gärna med förslag på vilka högtalare man ska ha : P  Högtalar sladdar,huvud enhet osv....Säg gärna till om jag gör något fel när jag bygger och kom gärna med tips på hur jag ska bygga,koppla,osv...... smile

Batteriet kommer ju inte att räcka så länge, sedan kan det bli en del knallgaser beroende på vilken typ av batteri du använder. Du bör ha en voltmätare kopplad så att du kan stänga av när spänningen börjar bli för låg, en laddare är också nödvändig och helst bör den klara av all ström som stegen drar.

Högtalarkablarna behöver inte vara jättegrova, det borde räcka med tex 1,5 mm2. smile

Tack big_smile Har funderat på något billiga bra batterier blir parallel kopplade 2 st batterier och voltmätare har jag smile Ska man även ha en ampere mätare ? Ja men vad ska jag ha för typ av laddare en booster  är ju så jävla stor :d

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
johnnx12
10 november 2013 · 68 Inlägg

joakim89 skrev:
hur går de

Helt ok haft en paus för helgen nu faktiskt tongue Ska igång så fort jag har tid igen tongue

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
johnnx12
10 november 2013 · 68 Inlägg

F1LL3 skrev:
haha vilken ide, detta måste följas smile

Tack smile

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
johnnx12
10 november 2013 · 68 Inlägg

Funderade på och köpa denna voltmätare kanske istället för och använda en gammal vdo mätare ^^ http://www.totalljud.se/pub_images/original/85731_2063.jpg Info:Voltmätare med blå display & röda siffror för montering i t.ex: Inuti bilen för övervakning av batteriets voltstyrka, så du hela tiden har koll på vad som händer.


Teknisk Info:
•(+) Kopplas på den runda anslutningen
•(-) (Jord) kopplas på den vinklade anslutningen
•Mått: 35 x 22 x 22 mm

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
johnnx12
10 november 2013 · 68 Inlägg

Blir nog kanske dessa till powerblocket http://www.totalljud.se/pub_images/original/85782_2074.jpg Info:AGU-Glas-säkring med inbyggd blå diod som varnar genom att lysa med ett starkt blått sken om säkringen skulle gå.   Btw Har iaf tänkt att göra ett eget lock till mitt powerblock med svart färg någon snygg logga och hål där det lyser om säkringen gått smile Föresten vet någon hur jag ska räkna ut vilken ampere styrka jag ska ha på säkringarna ?

Senast redigerat av johnnx12 (10 november 2013)

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
Drönirettab
10 november 2013 · 21 761 Inlägg

johnnx12 skrev:
Ska man även ha en ampere mätare ? Ja men vad ska jag ha för typ av laddare en booster  är ju så jävla stor :d

Amperemätare behövs inte, det är volten som är viktig att hålla koll på. Man bör undvika att gå under tex 11,5 V när man spelar högt med mycket "dunka dunka" och om man spelar med förhållandevis låg volym så bör man inte gå under 12 V. Den första värdet (11,5 V) är mest för att inte riskera att slutstegen får för låg spänning, det andra värdet (12 V) är mest för att inte urladda batterierna alltför mycket.

När man spelar högt så kan spänningen sjunka ganska märkbart fastän batterierna inte är mycket urladdade, därför går det att "tillåta" en lägre spänning då. Spelar man på låg volym så drar det inte så mycket ström och spänningen sjunker inte lika tydligt vid basdunk, då betyder exempelvis 12 V att batterierna håller på att bli ganska urladdade.

Mina förslag på spänningsvärden är ju inget "vetenskapligt", jag bara tog några siffror som är relativt rimliga i mitt tycke. Undviker man att gå under 12 V oavsett hur högt man spelar så kan man nog känna sig rätt säker som jag ser det.

johnnx12 skrev:
Funderade på och köpa denna voltmätare kanske istället för och använda en gammal vdo mätare ^^ http://www.totalljud.se/pub_images/orig … 1_2063.jpg Info:Voltmätare med blå display & röda siffror för montering i t.ex: Inuti bilen för övervakning av batteriets voltstyrka, så du hela tiden har koll på vad som händer.


Teknisk Info:
•(+) Kopplas på den runda anslutningen
•(-) (Jord) kopplas på den vinklade anslutningen
•Mått: 35 x 22 x 22 mm

Ska fungera fint.

johnnx12 skrev:
Blir nog kanske dessa till powerblocket http://www.totalljud.se/pub_images/orig … 2_2074.jpg Info:AGU-Glas-säkring med inbyggd blå diod som varnar genom att lysa med ett starkt blått sken om säkringen skulle gå.   Btw Har iaf tänkt att göra ett eget lock till mitt powerblock med svart färg någon snygg logga och hål där det lyser om säkringen gått smile Föresten vet någon hur jag ska räkna ut vilken ampere styrka jag ska ha på säkringarna ?

Här gäller det att försöka räkna ut hur mycket ström sakerna kan tänkas dra ifall du spelar hyfsat högt, impedansen hos högtalarna och effektuppgifterna hos slutstegen är viktigt att veta för att kunna räkna ut detta. smile

Är det den där typen av säkringar (dvs AGU) som ska sitta i ditt powerblock/fuseblock?

Senast redigerat av Drönirettab (10 november 2013)

johnnx12
11 november 2013 · 68 Inlägg

Tror det ska va sånna ja smile Kan kolla vad de står på stegen någon dag så skickar jag det till dig smile

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
johnnx12
13 november 2013 · 68 Inlägg

Sorry för dålig update har haft så mycket att göra nu måste ju vara i skolan osv....men ska nog lägga upp nånting den här veckan iaf mera kommer nästa vecka smile

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
Iam2fast4U
13 november 2013 · 1 534 Inlägg

det finns ju strömomvandlare ifrån 230v - 12v så du slipper hela konstruktionen med bilbatterier smile

BMW E34 "538" (1990)
johnnx12
15 november 2013 · 68 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
det finns ju strömomvandlare ifrån 230v - 12v så du slipper hela konstruktionen med bilbatterier smile

Tror inte de orkar driva stigen tongue

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
johnnx12
25 november 2013 · 68 Inlägg

Tjenare, jag har inte haft tid att göra något då det varit j*vligt kallt hemma i källaren eftersom pellets pannan gått sönder så jag har inte kunnat greja någonting i källaren, men idag ska det nog gå att greja lite eftersom gubbarna kommer och sätter in pannan som senare ska användas till bergvärme så den kommer gå på elpatron så länge....jaja men ska nog iallafall börja bygga lite mera på min 5,25" låda idag smile Hur många av er följer detta egentligen vorre kul att veta det tongue

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
johnnx12
7 januari 2014 · 68 Inlägg

Har byggt färdigt lådan för 5,25" nu men inte gjort mycket mer då jag hafts så mycket annat att göra men lung detta är ett långtids projekt tongue

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
Drönirettab
7 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Vart ska du ha den högtalaren eftersom det bara är en högtalare?
Skulle du inte ha 6x9"?

När du bygger baslådan så gäller det att få till en som passar till basen, det brukar inte bli speciellt bra att "slänga ihop på måfå". smile

Saab_2takt Turbo lover
7 januari 2014 · 329 Inlägg

Riktigt roligt projekt, följer! smile  Men du, ett par sådana 230v till 12 v på 25 amp á 250kr st skulle la passa fint för att driva? Finns billigare om man söker lite till smile

http://www.kjell.com/sortiment/el/strom … 0-w-p44481

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
johnnx12
9 januari 2014 · 68 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vart ska du ha den högtalaren eftersom det bara är en högtalare?
Skulle du inte ha 6x9"?

När du bygger baslådan så gäller det att få till en som passar till basen, det brukar inte bli speciellt bra att "slänga ihop på måfå". smile

Har byggt en låda med dubbla 5,25 i smile

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
johnnx12
9 januari 2014 · 68 Inlägg

http://i41.tinypic.com/2enoiu1.jpg

Där är 5,25 lådan smile

Senast redigerat av johnnx12 (9 januari 2014)

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
Drönirettab
9 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Okej, då blev det inga 6x9" ?

Blir nog bra det där. Nu vet jag inte hur stor lådan är, men typ 5 liter per element borde funka till 5,25" tycker jag. Förresten, lite mer skärpa i bilderna hade ju inte varit helt fel. smile

johnnx12
9 januari 2014 · 68 Inlägg

Drönirettab skrev:
Okej, då blev det inga 6x9" ?

Blir nog bra det där. Nu vet jag inte hur stor lådan är, men typ 5 liter per element borde funka till 5,25" tycker jag. Förresten, lite mer skärpa i bilderna hade ju inte varit helt fel. smile

Ska ha 6x9or med till gas steget 5,25orna ska till coustic steget wink, blev nåe fel på kameran när jag tog det dära haha

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
Drönirettab
9 januari 2014 · 21 761 Inlägg

För att undvika att 5,25" och 6x9" ska låta "burkigt" så kan du stoppa in dämpull i lådorna, brukar hjälpa litegrann iaf. Se bara till att ullen inte tar emot konernas baksida eller ligger emot magneternas ventilationshål (om det finns såna). smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang