Skoda Fabia 1,2TSI motorproblem

Cupra_
7 november 2013 ·

Ja då hade morsans nya bil börjat strula.

Den har gått 3000mil och är en 2011, men nybilsgarantin har just gått ut.

Felet yttrar sig i att motorlampa (EPC) samt avgasreningslampan tänds till synes slumpmässigt och bilen går in i safemode (varvar Max 3000 och gör ca 50km/h).  Låter man bilen stå en stund så är det bara starta och köra normalt en stund till, ca 2 mil oftast. Sen börjar det igen.

Hon lämnade in bilen på autoexperten verkstad för felsökning idag men de verkar inte ha någon större koll.

Enligt dem så är det turboras och massa fel på lambda m.m. Enligt felkoderna.


Det känns dock inte troligt..
Är det någon som har några stalltips? Några typiska fel eller sensorer som brukar spöka?

För det känns smått otroligt med turboras på en så ny, välservad bil som körs av en medelålders kvinna.

mb_pucken
7 november 2013 · 5 089 Inlägg

Du vet inte vad felkoder sa?
Åk till en skoda verkstad då det mycket väl finns både avgasgaranti och möjlighet till goodwill på en så ny bil. Om det inte är nått enklare fel så klart.
Har hon sen motorskada på försäkringen så blir det inge dyrare häller om det är ett så pass stort fel smile

Senast redigerat av mb_pucken (7 november 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
ascona-tic
7 november 2013 · 1 497 Inlägg

Grannens yeti 1.2tsi lämnade också in handduken när den hade rullat ca3000mil och var utanför garantitiden det var pågrund av att kjedjan hade sträckts sig men Skoda tog på sig reparationen, Hade samma symtom som din och det är rätt vanligt med kamkjediehaveri på nyare. Vw motorer,

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Cupra_
7 november 2013 ·

ascona-tic skrev:
Grannens yeti 1.2tsi lämnade också in handduken när den hade rullat ca3000mil och var utanför garantitiden det var pågrund av att kjedjan hade sträckts sig men Skoda tog på sig reparationen, Hade samma symtom som din och det är rätt vanligt med kamkjediehaveri på nyare. Vw motorer,

Okej.. Värt att veta. Jag har bokat in den på Din Bil den 21/11 och de ville ha den i 2 dagar för att felsöka. Då hon (dum som hon är) inte servat på skoda/vw utan på fristående verkstad så var de inte alls sugna varken på goodwill eller lånebil tyvärr.

Till det första inlägget skall tilläggas att jag vet inte exakt vad felkoden sa då det är morsan som snackat med autoexperten och jag är på jobbet, så ordagrant vet jag inte. Bara att det var fel med turbon och "diverse småsaker runt omkring" som hon sa. Laddtrycksfel och sånt.

Försäkringsbolaget är inkopplat också..

Senast redigerat av Deception (7 november 2013)

FatManCustoms grön aktivist
7 november 2013 · 846 Inlägg

Bara för att hon servat på en fristående verkstad så har dom ingen rätt att neka goodwill pga det.
Och sedan ska man tänka på : man har 3 års reklamationsrätt...
Gå till allmäna reklamationsnämnden om dom nekar er så kommer ni få hjälp UTAN att behöva betala en spänn!
En "turbo och diverse småsaker runt omkring" ska hålla längre wink!

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Cupra_
21 november 2013 ·

Tänkte uppdatera lite då.
Bilen lämnades in i morse och ett antal timmar senare ringde de från verkstaden.

Tydligen var det ett känt fel på turbon och bilen borde egentligen ha återkallats enligt mannen på VW.
Det är en typ av plåt eller distans som saknas och orsakar ett problem med en ventil av något slag. Denna ventil sitter ihop med turbon och säljs ej löst. Alltså ska de byta hela turbon. Detta kom som tur var på goodwill som jag förstod det.

Däremot hittade de ett ytterligare fel som försäkringen får ta. Det var så att kamkedjan hade blivit sträckt på något vänster.

Med andra ord skitkvalité på grejerna.. Betänk att exakt samma motor sitter i Seat, vw, Skoda och Audi.. Jag kommer passa mig för den i fortsättningen, och för DSG7 som vi får byta på löpande band på jobbet...

Bilen skulle troligtvis vara klar i mitten på nästa vecka.

FatManCustoms grön aktivist
21 november 2013 · 846 Inlägg

Kamkedjan ska du egentligen reklamera den med, den SKA hålla längre än 2 år.
Den ska hålla hela bilens livslängd för bövelen yikes!
Jag hade gått till ARN, att ta det på försäkringen kommer skjuta upp premien =/.

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Cupra_
21 november 2013 ·

Confide skrev:
Kamkedjan ska du egentligen reklamera den med, den SKA hålla längre än 2 år.
Den ska hålla hela bilens livslängd för bövelen yikes!
Jag hade gått till ARN, att ta det på försäkringen kommer skjuta upp premien =/.

Ja precis så kände jag med. Kundmottagaren skulle se vad han kunde göra, men det var inte jag personligen som tog det samtalet med denne.. Däremot vet jag att försäkringsbolaget reagerade starkt på hela historian och tyckte att allt borde falla under goodwill på en så ny bil, men visst, försäkringsbolag är väl inte kända för att vilja betala..

FatManCustoms grön aktivist
22 november 2013 · 846 Inlägg

Självklart inte, men dessa saker är sådana saker som man förväntar sig att dom ska hålla bilens livslängd (25000 mil)!
Därför kedjan inte har något service-intervall, t.o.m. VWAG säger det själv.
Stå på dig, gå till ARN så är jag helt säker på att det kommer gå bra smile.

Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Cupra_
22 november 2013 ·

Jo.. Jag ska se vad de säger när bilen är klar för försäkringsbolaget skulle kontakta VW Ang. allt.

Andromeda Rumpmas
24 november 2013 · 3 860 Inlägg

Confide skrev:
Bara för att hon servat på en fristående verkstad så har dom ingen rätt att neka goodwill pga det.
Och sedan ska man tänka på : man har 3 års reklamationsrätt...
Gå till allmäna reklamationsnämnden om dom nekar er så kommer ni få hjälp UTAN att behöva betala en spänn!
En "turbo och diverse småsaker runt omkring" ska hålla längre wink!

Goodwill är tyvärr ingenting något företag behöver erbjuda, utan är just vad det låter som, goodwill. Ett helt frivilligt åtagande mot kunder man gillar.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
FatManCustoms grön aktivist
25 november 2013 · 846 Inlägg

Andromeda skrev:

Confide skrev:
Bara för att hon servat på en fristående verkstad så har dom ingen rätt att neka goodwill pga det.
Och sedan ska man tänka på : man har 3 års reklamationsrätt...
Gå till allmäna reklamationsnämnden om dom nekar er så kommer ni få hjälp UTAN att behöva betala en spänn!
En "turbo och diverse småsaker runt omkring" ska hålla längre wink!

Goodwill är tyvärr ingenting något företag behöver erbjuda, utan är just vad det låter som, goodwill. Ett helt frivilligt åtagande mot kunder man gillar.

Dom har däremot inte rätt att neka goodwill om dom servat på utomstående verkstad, det räcker med ett annat svepskäl.
Däremot så är det ganska gammalt det inlägget nu, det handlar om reklamationsrätt nu smile.
Något som INTE är frivilligt wink.
Läs igenom igen vad jag skrivit big_smile!

Senast redigerat av Confide (25 november 2013)

Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Cupra_
25 november 2013 ·

Liten uppdatering:
Som det ser ut nu så måste motorn bytas ut  helt. Kamkedjan var ju sträckt, så kolvarna har smällt i ventilerna och det ligger metallbitar från dessa i motorn..  Ang. Goodwill eller reklamation så har jag inte hört mer. Turbon gick ju på goodwill och ev får VAG stå för vår självrisk som minst för att åtgärda motorn. Jag tänker i alla fall inte betala en spänn för att få det fixat. Upplyste dem även om att vi aldrig någonsin kommer köpa nån bil av nåt av deras märken igen..

Inte för att kundmottagaren bryr sig om det men man måste ju visa sitt missnöje på något sätt..
Ang. ARN så tänk på att deras beslut bara är vägledande, ej tvingande.

Senast redigerat av Deception (25 november 2013)

master_lars
25 november 2013 · 1 172 Inlägg

VAG:s TSImotorer har väl varit på tapeten sedan flera år. Har själv haft en Fabia dock med Skodas egna motor 1.2HTP. Inte ett enda problem på över 10 000mil. Enda jag bytte var halvljuslampor 2 ggr samt en uppsättning sommardäck. '

Dock anser jag att det är en självklarhet att bilen skall åtgärdas på goodwill, utan kostnad. En motor skall hålla mer än 3000 mil.

Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
FatManCustoms grön aktivist
25 november 2013 · 846 Inlägg

Deception skrev:
Liten uppdatering:
Som det ser ut nu så måste motorn bytas ut  helt. Kamkedjan var ju sträckt, så kolvarna har smällt i ventilerna och det ligger metallbitar från dessa i motorn..  Ang. Goodwill eller reklamation så har jag inte hört mer. Turbon gick ju på goodwill och ev får VAG stå för vår självrisk som minst för att åtgärda motorn. Jag tänker i alla fall inte betala en spänn för att få det fixat. Upplyste dem även om att vi aldrig någonsin kommer köpa nån bil av nåt av deras märken igen..

Inte för att kundmottagaren bryr sig om det men man måste ju visa sitt missnöje på något sätt..
Ang. ARN så tänk på att deras beslut bara är vägledande, ej tvingande.

Självklart är det bara vägledande, men då har man tillräckligt med kött på benen för att ge sig på dom HÅRT om dom vägrar smile.
Kan erkänna att jag tappat tilliten till VWAG, absolut största problemet som dom har är deras medarbetare tyvärr =/!

Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Andromeda Rumpmas
25 november 2013 · 3 860 Inlägg

MRF utesluter ju handlare som vägrar följa ARN's rekommendationer, så då vore det ju konstigt om inte en stor VAG-handlare skulle göra det. Det är ju inte Lelles Plåt & Porr direkt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
FatManCustoms grön aktivist
26 november 2013 · 846 Inlägg

Andromeda skrev:
MRF utesluter ju handlare som vägrar följa ARN's rekommendationer, så då vore det ju konstigt om inte en stor VAG-handlare skulle göra det. Det är ju inte Lelles Plåt & Porr direkt.

Ved och porr var det väl? "När du vill ha stock" xD!

Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Andromeda Rumpmas
26 november 2013 · 3 860 Inlägg

Så var det ja!

http://perlbal.hi-pi.com/blog-images/290814/gd/1205240382/Lelles-ved-och-porr.jpg

smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Cupra_
28 november 2013 ·

Då hade man hämtat bilen!

De har bytt det mesta som rörde turbon och allt som hade med kamkedjan att göra. De vägrade att ta på sig något som rörde kedjan och skyllde på att vi måste ha haft i fel olja! Då den inte var servad hos dem utan hos en fristående verkstad (min brors) så såg de bilen som oservad. Självrisken fick jag stå för själv.

Jag sa också till dem att jag hoppas ni har fått ur alla lösa bitar så motorn inte rasar efter någon månad, men de försäkrade att allt var fixat så vi får väl se..
Jag vet att vi inte har haft fel olja i då vi verkligen kollade upp specifikationerna och att den uppfyllde VWs krav. Rent skitsnack för att slippa undan. Överlag är jag besviken. Visst, garantin hade gått ut och den var inte servat hos dem, men mer än 3000mil ska en motor hålla när den körs normalt/lugnt av en pensionär..

Aldrig mer en VAG då det är samma skit i Audi som i en Skoda.. Det blir BMW nästa gång, vilket jag gjorde väldigt klart för kundmottagaren. Dessutom skulle vi se över firmans kontrakt för att se om vi kunde byta bilmärke snarast..

FatManCustoms grön aktivist
28 november 2013 · 846 Inlägg

Deception skrev:
Då hade man hämtat bilen!

De har bytt det mesta som rörde turbon och allt som hade med kamkedjan att göra. De vägrade att ta på sig något som rörde kedjan och skyllde på att vi måste ha haft i fel olja! Då den inte var servad hos dem utan hos en fristående verkstad (min brors) så såg de bilen som oservad. Självrisken fick jag stå för själv.

Jag sa också till dem att jag hoppas ni har fått ur alla lösa bitar så motorn inte rasar efter någon månad, men de försäkrade att allt var fixat så vi får väl se..
Jag vet att vi inte har haft fel olja i då vi verkligen kollade upp specifikationerna och att den uppfyllde VWs krav. Rent skitsnack för att slippa undan. Överlag är jag besviken. Visst, garantin hade gått ut och den var inte servat hos dem, men mer än 3000mil ska en motor hålla när den körs normalt/lugnt av en pensionär..

Aldrig mer en VAG då det är samma skit i Audi som i en Skoda.. Det blir BMW nästa gång, vilket jag gjorde väldigt klart för kundmottagaren. Dessutom skulle vi se över firmans kontrakt för att se om vi kunde byta bilmärke snarast..

Bevisbördan ligger på dom att visa på att det är "fel" olja i.
Om dom inte kan bevisa det så kan dom heller inte hävda fel.
Lite tråkigt att dom inte tog på sig det, sjukt oproffsigt.

Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang