2 vs 4 pelarlyft..

offfroad Män med stil kör dieselbil
28 november 2013 · 595 Inlägg

enkel fråga, vilken är bättre 2 eller 4 pelarlyft, till alla möjliga arbeten..

http://ceteco.jetshop.se/pub_images/large/Hct2.5al40_612.jpg

http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/16/1602130925.jpg

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
FLindgren
28 november 2013 · 5 089 Inlägg

Ramperna är ivägen hela tiden.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
JimmyAndersson
28 november 2013 · 1 679 Inlägg

2 pelar lyft skulle jag välja, då kan du göra broms jobb, vilket du inte kan göra på bild två smile

offfroad Män med stil kör dieselbil
28 november 2013 · 595 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
2 pelar lyft skulle jag välja, då kan du göra broms jobb, vilket du inte kan göra på bild två smile

såklart så ska 4 pelarlyften ha en sådan:,

http://www.bendpak.com/Z-100419-BP-144-Low-Res.png?h=349

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
JimmyAndersson
28 november 2013 · 1 679 Inlägg

Då blir den ju bättre, men som sagt tycker man får mycket mer flexibilitet med två pelar smile

SportPilot Ubåtsingenjör
28 november 2013 · 7 248 Inlägg

gillar också 2 pelarlyften bättre ... ramperna är som sagt bara i vägen på en 4 pelarlyft

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
YeahBitch
28 november 2013 · 730 Inlägg

Optimalt vore ju en av varje, men vem har råd me de?  Båda har sina för o nackdelar.

Skulle nog säga 2 pelar!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Wabbzen
28 november 2013 · 174 Inlägg

2 pelarlyft alla dagar i veckan!

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.
BMW 535d "M-sport" (2006)
BOLIN_
29 november 2013 · 2 763 Inlägg

Som de flesta här säger, tvåpelarlyft är att föredra!

Volvo - For Life
andreas1
29 november 2013 · 1 020 Inlägg

Har haft båda sorterna
Fördel 2-pelare bra när man ska till trösklar, vid kopplingsbyte. Nackdel tar lite tid att justera in armarna.
4-pelare fördel ingen pelare precis vid dörren, har hjulinställning då är 4-pelare ett måste. Kanon att kunna lägga saker på körbanan.
Lätt att köra upp på. Bra att man kan ha lysrör längs körbanorna.
Min 2-pelare var oxå känslig på var man fick vikten , lite för långt fram så vägra den höja men kan vara pga äldre lyft oxå.
Använder en 4-pelare från 60talet idag och den funkar bra till dom flesta jobben

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
partyvan
29 november 2013 · 1 071 Inlägg

Som sagt olika lyftar till olika arbeten

Nackdel med 2pelare är om man ska svetsa trösklar eller typ slipa, lacka dörrar alltså bättre om man ska jobba underbilen.

Nackdel med 4pelare ramperna är ivägen om man ska jobba underbilen

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Busgrabb Rejsa ?
29 november 2013 · 2 959 Inlägg

Utav dom skulle jag välja 2 pelarlyften men jag själv köpte en saxlyft då jag tycker om att den tar så lite plats och ska du inte svetsa rost i längsgående balkar så är det kanon till de flesta arbeten.

Autotech
BMW 335D (2008)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 november 2013 · 3 929 Inlägg

2 pelar lyft utan tvekan.
Dock, ta inte en sån med olika längder på armarna. Vad fan ska man med en sån till? Jag skulle med min bil upp på en sådan och fick köra in me typ en 25-30 graders vinkel för att skiten skulle nå. Jävla pissiga saker.

Saxlyft är mycket smidig om du inte har takhöjden etc. Det har vi (far) i garaget. Otroligt smidig sak.
Men den begränsar med än vad en 2 pelar lyft gör.

Så: Har du plats, 2 pelar lyft. Har du lite ont om plats saxlyft.
4 pelar lyft har jag aldrig förstått anledningen för. Enda jag kan tänka mig skiten är bra för är förvaring. Man kör på bilen på den, lyfter upp och ställer en bil under. Inget mer kan jag komma på en sån är bra för...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
XL-Dempa
29 november 2013 · 457 Inlägg

Nej 4 pelare är inte ett måste för att göra hjulinställning det finns pelare att köpa som man ställer under däcken om man har 2 pelare. Som i sin tur har glidskenor så hjulen kan svänga på. Så det ända en 4 pelare är lättare att ha att göra med är väl Stockholms servicear alltså olja och filter tongue


andreas1 skrev:
Har haft båda sorterna
Fördel 2-pelare bra när man ska till trösklar, vid kopplingsbyte. Nackdel tar lite tid att justera in armarna.
4-pelare fördel ingen pelare precis vid dörren, har hjulinställning då är 4-pelare ett måste. Kanon att kunna lägga saker på körbanan.
Lätt att köra upp på. Bra att man kan ha lysrör längs körbanorna.
Min 2-pelare var oxå känslig på var man fick vikten , lite för långt fram så vägra den höja men kan vara pga äldre lyft oxå.
Använder en 4-pelare från 60talet idag och den funkar bra till dom flesta jobben

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
gravityone Fixare
29 november 2013 · 321 Inlägg

Kör själv med 4-pelare och har aldrig känt att den nämnvärt begränsat mig oavsett vad vi använt den till. Frihjulslyft är dock ett måste om man kör 4-pelare. Ända nackdelen är väl att den tar mer plats än 2-pelar alternativet.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
andreas1
29 november 2013 · 1 020 Inlägg

XL-Dempa skrev:
Nej 4 pelare är inte ett måste för att göra hjulinställning det finns pelare att köpa som man ställer under däcken om man har 2 pelare. Som i sin tur har glidskenor så hjulen kan svänga på. Så det ända en 4 pelare är lättare att ha att göra med är väl Stockholms servicear alltså olja och filter tongue


andreas1 skrev:
Har haft båda sorterna
Fördel 2-pelare bra när man ska till trösklar, vid kopplingsbyte. Nackdel tar lite tid att justera in armarna.
4-pelare fördel ingen pelare precis vid dörren, har hjulinställning då är 4-pelare ett måste. Kanon att kunna lägga saker på körbanan.
Lätt att köra upp på. Bra att man kan ha lysrör längs körbanorna.
Min 2-pelare var oxå känslig på var man fick vikten , lite för långt fram så vägra den höja men kan vara pga äldre lyft oxå.
Använder en 4-pelare från 60talet idag och den funkar bra till dom flesta jobben

Har aldrig sett sånna pelare. Nån länk till sådanna?
Har lyckats göra alla jobb jag behövt på 4pelaren desutom ganska skönt att slippa kravla runt för att trycka in alla armarna.
Används som p-plats när jag ej använder den.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Muttley
29 november 2013 ·

XL-Dempa skrev:
Nej 4 pelare är inte ett måste för att göra hjulinställning det finns pelare att köpa som man ställer under däcken om man har 2 pelare. Som i sin tur har glidskenor så hjulen kan svänga på. Så det ända en 4 pelare är lättare att ha att göra med är väl Stockholms servicear alltså olja och filter tongue

Du får nog länka det. Då måste du ha upp hjulen om du ska justera stag.  Och då får du ju göra om mätningarna igen.
4 pelarlyft slipper du det och justerar medans du ser värdena förutsatt att du har en digital.

showit Bilmek
29 november 2013 · 70 Inlägg

jag jobbar dagligen på en 4-pelare och är väldigt nöjd me de!! smidigheten är ju att de bara är att åka in och sen lyfta!

inga pelare som är ivägen för dörrarna
väldigt skönt att kunna lägga ifrån sej saker på körbanan när man skruvar.

ända gången de är jobbigt är ju när man behöver lyfta både fram och bak samtidigt eller något större jobb som typ kopplingsbyte på tvärställd motor eller motorbyte eller liknande då väljer man ju självklart en 2 pelare.

de optimala hade ju vart att ha båda men man klarar sig väldigt långt på båda! har både bytt motor och koppling på 4-pelare, inget är omöjligt;)

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432
Toyota MR2 Turbo "- 5s Block 2.2L - 3s Topp -" (1992)
Germax
29 november 2013 · 12 086 Inlägg

4 pelarlyften har helt klart vissa fördelar gentemot 2 pelarlyften, men ska man bara köpa en av dessa skulle jag valt 2 pelaren då man är något begränsad i en 4 pelare.

Busgrabb Rejsa ?
29 november 2013 · 2 959 Inlägg

Prismässigt brukar ju 2 pelarlyftarna ligga väldigt mycket bättre till med.

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang