Besiktning utan hjälpfjädrar och flippade bladfjädrar?

H4ST That Shit Cray
14 december 2013 · 1 087 Inlägg

Tjenare!

Insåg nu att min besiktning är påväg. Som den står nu står den på coils fram utan hjälpfjädrar och istället för att bladfjädrarna ligger ovanpå axeln bak ligger dom nu under. Vad tror ni besiktningen säger om detta? Har ingen k-hämmare fram heller..

Senast redigerat av _Hast_ (14 december 2013)

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
FLindgren
14 december 2013 · 5 089 Inlägg

Det borde inte gå igenom nej smile

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
H4ST That Shit Cray
14 december 2013 · 1 087 Inlägg

FLindgren skrev:
Det borde inte gå igenom nej smile

K-hämmare har jag hört att man ska kunna klara besiktning utan. Men dom vill se hjälpfjädrar och att bladfjädrarna ligger rätt menar du?

Senast redigerat av _Hast_ (14 december 2013)

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Kamberg
14 december 2013 · 227 Inlägg

Hjälpfjädrarna är bara där för att dom inte ska ligga löst när bilen blir upplyft.

Har inte hjälpfjädrar bak på min bil o det sa dom inget om.

BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
H4ST That Shit Cray
14 december 2013 · 1 087 Inlägg

Kamberg skrev:
Hjälpfjädrarna är bara där för att dom inte ska ligga löst när bilen blir upplyft.

Har inte hjälpfjädrar bak på min bil o det sa dom inget om.

Så ifall jag skruvar upp dom till högsta utan hjälpfjädrar så kan det gå? Hade sparat mig massa arbete.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Kamberg
14 december 2013 · 227 Inlägg

_Hast_ skrev:

Kamberg skrev:
Hjälpfjädrarna är bara där för att dom inte ska ligga löst när bilen blir upplyft.

Har inte hjälpfjädrar bak på min bil o det sa dom inget om.

Så ifall jag skruvar upp dom till högsta utan hjälpfjädrar så kan det gå? Hade sparat mig massa arbete.

Jo, det ska gå, bara dom inte sitter löst när bilen är upphissad.

BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
FLindgren
14 december 2013 · 5 089 Inlägg

Man får inte ha coilovers på svensk besiktning.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Kamberg
14 december 2013 · 227 Inlägg

FLindgren skrev:
Man får inte ha coilovers på svensk besiktning.

Får inte?

BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
Low
14 december 2013 · 3 313 Inlägg

FLindgren skrev:
Man får inte ha coilovers på svensk besiktning.

Sen när? big_smile jag har besiktat med coilovers inga problem?  smile

_Dalle_ Unknown Örebro
15 december 2013 · 291 Inlägg

Jag besiktar min bil med luftfjädring utan problem wink

Volkswagen Buggy "Bugrun 2012" (1967)
Volvo s40 "airride" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
15 december 2013 · 26 149 Inlägg

Low skrev:

FLindgren skrev:
Man får inte ha coilovers på svensk besiktning.

Sen när? big_smile jag har besiktat med coilovers inga problem?  smile

Vad som man får ha och vad som släpps igenom trots allt genom besiktningen, är två skilda saker.
Många har väldigt svårt att skilja dem åt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
_Dalle_ Unknown Örebro
15 december 2013 · 291 Inlägg

jo så är det men man kan fixa tüv papper på det mesta! köper man bara bra grejer så!

Volvo s40 "airride" (2000)
Volkswagen Buggy "Bugrun 2012" (1967)
Mack Forum- och sitemoderator
15 december 2013 · 26 149 Inlägg

_Dalle_ skrev:
jo så är det men man kan fixa tüv papper på det mesta! köper man bara bra grejer så!

Gäller den märkningen här i Sverige?
Är det inte E-märkning som gäller? Eller båda kanske funkar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
15 december 2013 · 3 929 Inlägg

_Dalle_ skrev:
Jag besiktar min bil med luftfjädring utan problem wink

Besiktar också med luftfjädring, dock så är det original på bilen cool

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2013 · 13 742 Inlägg

förstår inte varför alla envisas med att plocka loss hjälpfjädern..

den sitter där för att säkerhetsställa att fjädern inte hoppar ur sitt läge.

höjdskillnaden blir max tjocklecken på fjädern ihoppressad ger den max 1cm ihoppressad.

och coilsrören är ofta gängade så långt ner att man kan ställa ner fjädern så dämparen bottar så karossen lägger sig i mot fjäderbenet.

så då kvittar det totalt i om hjälpfjädern sitter där eller ej.
om det inte räcker till är det bättre att korta vanliga fjädern istället. eftersom hjälpfjädern inte hjälper till att hålla bilen uppe endå.



är man osäker på om flippad axel spelar roll så tog det mig och polaren 1timme att vända rätt det på en vw caddy carrera cup  så det 'är inget svårt jobb

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
H4ST That Shit Cray
15 december 2013 · 1 087 Inlägg

Jag gör nog så att jag flippar axeln och skruvar upp coilsen till högsta läget och hoppas på det bästa wink

För min del gjorde hjälpfjädern 2-3cm och det var väl behövligt.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
hablam
19 december 2013 · 136 Inlägg

_Dalle_ skrev:
jo så är det men man kan fixa tüv papper på det mesta! köper man bara bra grejer så!

sen så spelar det ju inte nån roll vilka papper man har med sig på en besiktning. Allt som ändras på bilen (speciellt helhetsgodkända men även äldre bilar) ska registreras in. Det är en ingenjörs jobb att kolla så att papprerna inte är förfalskade/är till den bilen osv, och efter det så skrivs det in i regbeviset.
ska man hårddra det så får ju ingenting ändras på en bil som är helhetgodkänd och gör en besiktningstekniker helt rätt ska han underkänna på coilovers då detta är en såppas stor ändring.

Senast redigerat av hablam (19 december 2013)

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
hablam
19 december 2013 · 136 Inlägg

robzter skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=qGM3QA5z3YM

lite att lära om diesel smile

hur kom diesel in i det här? lol

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
fluppidupp ...
19 december 2013 · 757 Inlägg

lol fel tråd tongue hahaha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang