SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
  • 91 Följare
  • 213 911 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj 2016
Saab_2takt Turbo lover
22 december 2013 · 329 Inlägg

Goddagens allesammans! big_smile

Tänkte dra i gång ett litet projekt på 900an då det var lite mer att göra med bilen än tänkt först! Var tänkt att bara fixa stereon, laddmätare, trimma lite, e85 och allmän uppfriskning. Men blev lite mer än så när jag gick lös med hammaren i underredet. Aja, ack den som ger sig, denna SAAB 900 S (lätt trycks turbo) från 1991 förkärnar allt den behöver!

Mål:

Tar att uppdaterar målet lite! smile Det ursprungliga målet var med Saaben att få till den så Aero liknade som möjligt med en personlig touch. Men vi tar och lägger till lite på detta målet då bankörningen var så sket kul på Kinnekulle! Bilen skall bli som så att man skall kunna ha bilen till banan, ha görskoj på banan sedan kunna åka hem utan öronen trillar ur eller ryggen är av på 4 ställen smile En trackday bil med andra ord som skall kunna vardags åka med! smile


Historia till köpet:

Jag hitta denna 900a på 900klubens sida och kunde inte låta bil att mejla ägaren även om den stod i Stockholm sisådär 50 mil från Göteborg. Efter ett par mejl så bestämde jag mig, jag vill ha denna bil! Nu var det bara att överta en av föräldrarna för att följa med eftersom jag endast var 17 år vid det laget. Men det gick, fick med morsan tillslut! Flyg beställdes och den 8 december 2013 så flög vi upp. Men det gick inte helt lätt, blev totalt 3 timmars förseningar allt som allt på grund av snö och is. Men vi kom fram tillslut, ägaren var super och det blev en deal och 7000 fattigare! Första bilen inköpt! Vilken känsla!!!big_smile Nu var det bara att köra hem den och morsan fick ta den första etappen. Det gick inte fort då ovädret som hade hotat våran avresa med flyget hade hunnit i kapp oss så vi tvingades ner till 70 km/h hela vägen ner till Jönköping. Herrejävlar vad trögt det gick men det gick framåt i alla fall tänkte vi! Sedan vid Jönköping fick jag ta över med gasandet då vädret var bättre. Vilken bil! Så trevlig o köra och med mycket tryck under pedalen (för ovana mig i alla fall)! Den rulla på mil efter mil och till slut var vi hemma klockan 00:30, flyget skulle lämna Landvetter 11:30 så ingen dålig tripp! Men nöjd är man! smile

Ljud:

Stereo:
Sony Mex-4000BT
Fram:
Kicker KS 40
Hatthylla:
Sony 6/9 XS-F6926SE
Bas:
Sony bas 10 tum
Slutsteg:
Inbyggt i basen, smidigt smile

Detta projekt kommer inte vara något snabbis direkt så varför inte slänga upp en liten to do lista!

To do listan (uppdateras då och då):

Fixa rost hjulhus vänster: Klar!
Fixa rost hjulhus höger: Klar!
Fixa rost under list höger: Klar!
Byta strålkastarglas vänster: Klar!
Gula glödlampor: Klar!
Fixa rosten i reservhjulsbaljan: Klar!
Ögonlock borta: Klar!
Fixa rost interiör: Klar!
Laddmätare: Få lysa grönt kvar tongue
6X9or: Klar!
Bas: Klar!
Stereon flytt ner: Klar!
8000 RPM varvräknare: Klar!
Turbomätare i intrumetbräda: Klar!
Länkarmar (har inte kollat noga men ingen broska): Klar!
Stereon uppgradering/byte: Klar!
Byta ventillockspackning:
Rem byte: Klar!
Intercooler: Klar!
E85 konvertering:
3 tum avgas:
batterikrök: Klar!
Fixa "oxidprickar" i lacken: Klar!
Byta list vänster bak  fönster: Klar!
Fixa hängande innertak: Klar!
Fixa smårost här och där på lack: Klar!
Sätta dit ett aero paket (kjolar mm): Klart!
Lacka främre och bakre kofångare: Klar!
APC/ T5 : ?
Chrome turbo grill: Klar!
Montera "extra" knapp:Klar!
Interiör i allmänhet:
Bygga hatthylla: Klar!
Super Aero: Klar! Behövs dock nya däck i rätt dimension
Fixa rost skärmlist höger fram: Klar!
Fixa rost skärmlist vänster fram: Klar!
Fixa rost vid batteri:Klar!
Fixa/byta kylare: Bytt kylare, Klar!
Byta motorkudde fram: Klar!
Fixa rost skärmlist vänster bak:Klar!
Rostskydda dörrar samt dylikt: Klar!
Vatteninsprut:
Batteri i bagaget: Klar!
Glasfiber vinge: Klar!
Lamda / Air / fuel mätare: Klar!
Oljetryck mätare: Klar!
Fixa rost bak vid stötfångare: Klar!
Sportfilter: Klar!




Kommer säkert mer tongue



Liter bilder på flyget då! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-9bfe8aad925318623b5e8315d199620b_large.jpg
Precis nyköpt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d98b47aab6a7af8b3955f1539f354fc3.jpg
Resultat efter va kan det vara, ett par 100 timmar smile Inte klar än dock tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c97573400b7fdc179f6be261902b8935.jpg
T16 skare va! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-dcfd85b943bffb506647337c4c012e7c.jpg
20 k mil är inget wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-57e7559e3ae8d5355a46fb81c05612b1.jpg
Lite rolig info ja hitta i en kompis tidning! 137 900 kr kosta den 1991, nu kan man köpa en halv NEVS 9-3 för dom pengarna smile

Nu till det dåliga sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b6154188eb3d59c58e16de8b8b667c57.jpg

Fick tummen ur idag så började fix lite!
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-848952849cb82c0cfbad5d057180f9de.jpg Blev lite stort hål yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-bbce70f522b2af8b36d64106ea6e8c45.jpg En bit plåt och svets så var de löst! inte finaste lopporna (mig fluss) men läcker inte in iaf. Får stå och torks tills i mon så ja kan slänga på lite underredsklet smile

nästa hål då:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ba25e60bf273d461054a181a438aaaf1.jpg
Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-999869c0eda31193dabb084cb7f1bbe2.jpg
Efter, va för snabb och slipa ner lopporna och spraya så hann in med att ta bild på slutresultatet wink


Började riva lite i interiören och till min skräck syn på detta : yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-738c6b68f43712ecf8b54d65c82d672b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-af266d596d01249e2adff15a4e04c820.jpg

Är ju bara och fixa till, ser värre än vad det är man förstår inte var vattnet kommer in i från? Någon som har någon aning? smile Den listen till höger om bränsleboxen hade glidit ner 1-2 cm  men känns inte som att vattnet kan komma in den vägen. hmm Skriv gärna om ni vet smile

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (22 september 2015)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
22 december 2013 · 329 Inlägg

Warsore skrev:
Fint! Se till att ta väl hand om den. Riktigt fina bilar. Saknar min Og900!

Det är klart! smile Är så synd att moder natur gillar 900or så mycket sad Det är ju en så fin bil som du säger!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
22 december 2013 · 329 Inlägg

Goddagens!

Fick lite gjort på högersidan idag! Tanken för dagen var att fixa dit lite plåt och lite underedsklet men hade glömt de ute så de va stenhårt, får ta kletet imon! wink

Lite bilder på dagens jobb :

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-5c26e3a8204f38eb66a2c1efd0fc3cc4.jpgLiteplåt! glömde ta före bild på jobbet tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-51b2e38e7011777a736a47f179f565a1.jpg en skvätt rostskydd på de! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-39e138250239bafec90869f954bf6833.jpg

Tog och svetsade igen några hål som har varit för något platsskydd, var troligen genom dom hålen som har skapat rosten på vänster sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e81fb751011bb6b90dad2201826fe3d5.jpg Lite rost under listen framför höger bak hjulhus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-51b2e38e7011777a736a47f179f565a1.jpg Så lätt kan inte rosten komma undan! Blir en skvätt svart på de imon smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-7fbc6a9490a4cbe2811f6a0c3ff28f53.jpg Slog upp bränsleboxen (lucas 14.1) och fick se denna låda till min förvåning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-108d707c4ab97421a694465435179cec.jpg Blää org chipp! Tur att 180 häst chip sitter i wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-34930a5a57dd28b277396bb6303fcd4b.jpg
Hitta även detta hål i reservhjulsbaljan efter några slag med hammaren. Får se om jag orkar få gjort det i morgon är ganska trött i kroppen efter allt jobb. roll

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
23 december 2013 · 329 Inlägg

TomLindberg skrev:
Tråkigt med rosten, kul med Saab:) Ska självklart följas

Kul att höra!  smile Japp, rost är inte kul men den har ändå klarat sig ganska bra smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
23 december 2013 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Vattnet på golvet fram kanske kan komma från skruvarna till instrumentpanelen som sitter i a-stolpen. Har för mig dem hålen är ovala och skruven inte riktigt täcker hela hålet, så där ska sitta nån tätningsmassa.

Jobba på med rosten så kan du snart börja med det roliga smile

Goddagens!

Okaj!! Räcker det att man tar bort a-stolparna eller bör man ta bort hela instrumentpanelen också för det? Instrumentpanelen skall bytas (pga av sprickor) men har inte lust att plocka av den om jag måste smile

Över till dagens arbete då! Var tanken med dagen att kleta dit lite underedsklet men efter svetsningen på reservhjulsbaljan så behövde ju rostskydds lacken härda så får fixa det efter jul då! smile

Liter bilder på dagens arbete smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-fe4b34218dc1b39ba435b98a416c0cdb.jpg
Här läcker de inte in något mer, förhoppnings vis tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-51465f0da00ae3fba709fa673dfcec7c.jpg Tog och slängde ut sätena för att inspektera hur det var med rosten! Blev positivt förvånad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-9e7e23bf60187f9e6355842a2574c0a4.jpg Tur att dem bakre fotbaljorna hade klarat sig väl, lite ytrost bara och massa skräp smile

Nu är frågan hur jag skall fixa dessa rost hål, det lilla hålet går nog att lösa underifrån men vettefasen hur jag skall göra med de större hålet. Går nämligen en balk under själva plåten om man får säga så. Va tycker ni, ska jag svetsa inifrån eller utifrån? hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-05f3ff4dd40329b7f719de73c93a3183.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-2496d100da463aadd98a6c9f85ed5b39.jpg
Help! roll

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
24 december 2013 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Det är alltså bakom instrumentpanelen (snarare knäpanelen om man ska vara nogran) jag menar, där a-stolpen går ner innanför skärmarna på bilen. Nere där är knäpanelen fastskruvad med en skruv på varje sida. Min har läckt  genom dem skruvarna, samt där boxen är fastskruvad och där listerna som fäster mattan i framkant av dörrarna sitter.

Dräneringen från mellan vindruta och huv går ner där. Min saknar dräneringsslangar från rännan under rutan så vattnet rinner längs a-stolpen ner, vet att farsans 900 93:a har dräneringsrör men det kanske inte fanns på dem äldre.

Goddagens!

Man blir så glad av sådana långa och välformulerade svar! Stor tummen upp på de! smile Får kolla upp det imorgon om jag hinner! Btw Såg din bil på saabfestival som var i år. Mycket fin bil du har, jag strävar mot något liknade så man har allt kollat in din bil wink

God jul på er även om de är lite sent! Fick vänstra strålkastarglaset av farsan idag så får dra på de imorgon smile

Simma lugnt!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
26 december 2013 · 329 Inlägg

Goddagens!

Blir en lite update idag! Har rivit ut instrumentpanelen m.m för att kolla dessa hål som Juvakka sa, hittade dem och det bör vara dem big_smile Skall även passa på att dra om sladdarna till stereon då jag skall montera den lite längre ner då jag har tänkt att laddmätaren och annat skall sitta där stereon satt innan jag rev. Fick även dit lite underredsklet på mina lagningar och det nya västra lyktglaset.

Nu är den stora frågan, ögonlock eller ej? Vad tycker ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-fc56d51ab508df07dc0d1923418aba9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d82b6f3a438d18fe2af1778813536014.jpg

Liten bild på instrumentpanelen efter ja gick lös tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-9b9de93962c76b5a753a1a5c74bf5bec.jpg

I morgon skall jag se om jag kan slipa bort all rost på golvet samt fixa rost hålen och dra om lite sladdar smile

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
27 december 2013 · 329 Inlägg

3 röster utan, får bli utan då! smile hade dom varit lite mer slimmadd så hade de nog sett bättre ut.
Isak, kröm grill kommer men dom vita blikerserna få sitta kvar än så länge smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
29 december 2013 · 329 Inlägg

Goddagens!

Har varit lite segt med arbete dom senaste dagarna pga svets tråden tog slut och så. Men nu är iallafall interiör delen färdigsvetsad, rostgrundad och underredskletat en gång (skall kletas en eller två gånger till bara) underifrån. smile Insidan har också fått sig ett lager zink rostgrundfärg där bak vid fotbaljorna och bakom sidopanelerna. Även högra ögonlocket är nu bortplockat också fick sig plastdetaljerna lite bumper shine! smile

Undersidan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-54edf0a6ba321083becde04e5d43e794.jpg
Färdig svetsat och rostskydds sprayad smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-48a15ce749ad075d7fe714ce0b4cf2a3.jpg
lite klibb på de (första lagret)!

Inifrån då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-0b6a18fd8ef1a4b71bb30f73b526e265.jpg
inget hål här inte smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-defec6dabf302250d4f4d0e7f9aedf25.jpg
ska inte vara någon familjen flinta bil här inte! Hann tyvärr inte med att ta kort på lackningen där roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-62ec8633b9f9b0b1cd43163ae775e1d9.jpg
va lite mycket rost bakom högra sidopanelen men gick inte att komma åt rosten så fick bli lite rost grundfärg smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-5c9bfceed3e00443d3c4f6a0114b8bf7.jpg
Hoppas de håller rosten borta ett tag iallafall, gjorde samma procedur på vänstersidan men där var det inte så farligt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-73b6f7c8fd393a5e0a9d20494b5b6376.jpg
Lite rost grundfärg där bak med, vad som tur va ingen rost där!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-25a19968262fdbe3a052eba0e06f9872.jpg Dessa 6X9 skall ja även få plats med som jag fick av farsan idag, vi klurade lite på saken och kom fram till att vi skall bygga en nya skiva där över bagaget så kommer de bli fint! Mer om detta kommer efter nyår! big_smile

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
31 december 2013 · 329 Inlägg

Goddagens!

Blir en liten skriftlig uppdatering av första inlägget med historia om köpet och mitt mål med bilen denna gång + lite delar från biltema! smile


Även om man åker neråt i landet för att hälsa på en fd klasskompis så kan man inte låta bli att stiga in på Biltema i Halmstad! smile Behövde lite bitum mattar för golven, lampor och en laddtrycksmätare då man inte kunde hålla fingrarna borta big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ef7f072661b090d257dc0591ed6e2a6a.jpg
139 riksdaler! Till och med led upplystning! smile

Nu är frågan de, vilket lämpligt ställe skall man plugga in vakuum slangen? Sorry men är noob på laddmätare roll

Gott nytt år! smile

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
2 januari 2014 · 329 Inlägg

Warsore skrev:
Fiiiint! Är också sugen på att installera en sådan, så svar på inkopplingen hade underlättat för mig också!

Tror jag har kommit på ett nu, slangen skall nog sitta bara mellan turbon och motorns insugs sida bara men kommer nog ta några försök för min del för att få det rätt roll

Godspeaker skrev:
skönt bygge, bra skrivet smile Jag har stora förhoppningar om att du gör något riktigt bra av kärran big_smile

Tackar tackar, det värmer stort! smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
3 januari 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
T-kors på slangen till exempelvis btr funkar, men man kan välja en annan om man hellre vill det. Sen kan du dra in den i kupén genom gummitutan som original vakuumslang till tryckvakten är indragen igenom.

Vissa nyare saabar har dessutom ett extra uttag på insuget pluggat där man kan koppla in sig smile

Tackar tackar för infon! smile Hade ingen extra utgång men va fasen, drog t-korset som du sa! Skall bli så spännande och se hur mycket den laddar smile



Delar på G! big_smile

Då var dom sista dagarna paxade för lite Saab meck då jag har fått tag på "Kromad" turbo grill, en list till vänster bak fönster, "Extra" knapp så detta skall nog skickas imorgon! smile Har även fått tag på en instrumentpanel som skall hämtas på Lördag smile Så på lördag/söndag åker interiören in igen! smile

Simma lugnt!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
3 januari 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Med nyare menade jag andra nyare modeller av Saab wink Har för mig att iaf 9000 har det.

Aha! wink Inte helt lätt att få med hela huvudet på kvällskvisten tongue


Update!

Fick lite gjort idag i interiören! Bitumen ljudmatter åkte in, dom vanliga skum mattorna och en av dem vanlig röda mattan samt lite små pill runt det! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-69782188eed952abafc7e30a0223edab.jpg
För att kunna jobba med ljudmattorna så var jag tvungen att ha denna lilla krabaten,  fyf*n va varmt det blev! Rena rama bastun! Men det gick lätt att jobba med mattorna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-06900139348d02a729a863716feb9a05.jpg
Bitumen mattorna i! Satte lite silvertejp i skarvarna så man inte skulle sparka upp dom på något vis smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-2202c7339b071b49caa117310a068002.jpg Inga trevliga skummisar men får duga neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d84d5e569b0158dbee1cd564f8bb40a7.jpg
Skummisarna och den bakre matten i! Tänkte ta främre mattan med men den var lite fuktig så den tar jag imorgon!

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
6 januari 2014 · 329 Inlägg

Goddagens!

Stor update! smile

Fick tag på delarna som jag letade efter i lördags men även lite mer än jag trodde! Var som sagt bara ute efter en instrumentpanel men fick  "hela kittet" som sitter framför en när man sitter där fram i bilen. Mästerverket av delarna var en instrumentbräda från en 900 turbo troligen årsmodell 1981 med 8000 rpm varvräknare och Turbo mätare som synes i bilderna nedan! F*n va glad man blev när man fick se den! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-0fc56f0f355bbcf092c2de504303ff82.jpg
Fint!! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e4e6ffa63895cd2962d8d02f9db2bdd6.jpg
En jämförelse med den från min bil (nedre) mot 81'an! Looking good! smile

Ja tänkte; det är la plug n' play bara vrida upp mätarn så den står på 20,5 k mil. Men så visade det sig att inte vara! hmm Efter lite undersökning så konstaterades att den äldre panelen saknade varningslampor som min bil har, samt hastighets mätarna var olika men jag kunde använda den som satt i min bil vilket underlättade en del!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c2e42dd7284c02191844df4b50acc523.jpg
Varsamt ned plockad från gamla panelen! Ja bytte inte ut något på denna del smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-03c6189caf0a6049f538896a01d57218.jpg
Det jag fick göra för delen var att kopiera ett liknade mönster (inringat) från gamla plastbiten (bilden) till den plastbiten som satt i min bil. smile Tyvärr fick jag inte med slutresultatet på bild.

Över till varvräknaren!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b5c58a5af81efc6ede57be706844fcc1.jpg Tavlorna var exakt lika denna i storlek och form det som skiljde var att på 8k versionen så sitter siffrorna närmare men själva totala slaget på nålen är lika många grader smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-914f0d00f9c341404232976ce05b9053.jpg Så då flyttade jag över 8k reglaget till 7k plastbiten då 8k reglaget satt i en plastbit men för lite varningslampor smat den var ju kalibrerad till 8k tavlan. smile Klockan fick sitta kvar då den funkar fint! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-f7c4c1ad4465a83cbfe5131643189b33.jpg En bild bakifrån efter jag har slängt ihop allt! Fick montera de lika kretskortet (vänster sida) utanpå då det inte fick plats i. Turbomätarn tag sin plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-7d8ec7e24357ef6e07c3528a29d3c580.jpg Slutresultatet! Rikigt riktigt najs om man får säga så! smile

Nu måste man ha en bil att montera in det i så fick snabbt bli att slänga in främre mattan , baksätet, förar stol och lite resterande delar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-9f183d609a983002b81bf98694b09b20.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e1cb1dc2405ab5b70e5440aaaffb46a2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-cfb70eb10f1e3f27aa75318469dc605e.jpg
Och till slut blev slutresultatet för dagen detta:

Allt på instrumentbrädan funkar fint dessutom! Och stereon hamna fint där nere smile Frisk kopplat hälften brunnit tongue

Mycket nöjd är jag själv men vad tycker ni? Har ni frågor så var inte blyga! smile

Nästa update blir nog om färdigställande av interiör och möjligtvis även ljud delen! smile

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
7 januari 2014 · 329 Inlägg

Warsore skrev:
Så jäääävla grannt! Blir så glad av att se gamla 900:s big_smile vill skaffa mig en till fan. Saknar den gamla jag hade!

Sketans kul och höra!! smile Det finns bara en lösningen till de problemet vettu, Blocket wink

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
9 januari 2014 · 329 Inlägg

Warsore skrev:

Saab_2takt skrev:

Warsore skrev:
Så jäääävla grannt! Blir så glad av att se gamla 900:s big_smile vill skaffa mig en till fan. Saknar den gamla jag hade!

Sketans kul och höra!! smile Det finns bara en lösningen till de problemet vettu, Blocket wink

Jo det är ju så. Dock går pengarna till att få lite mer krut i 9-3:an just nu. Har eventuellt garageplats om jag vill inte allt för långt hemifrån, så en gammal 900 kanske får ta plats där när pengar finns big_smile

Vi får la hoppas att det går väl då!! Din 93a är sjukt fin men en 900 skulle komplettera fint, det går ju inte att ha för många bilar wink

Trekmeister skrev:
Ja se dagens ungdom... Finns visst hopp för er ändå! smile

Bra jobbat, tror det kommer bli riktigt fint i slutändan. Ser ut som den vanliga rosten man hittar på en og900. Hoppas dörrarna klarat sig bra!

Ska förresten själv kolla upp det där med hålen i A-stolparna till knä-brädan, min trackday-wannabe 900 (som jobbet går alldeles för långsamt med) har en pöl på passagerarsidan som jag inte är helt övertygad om att jag uppskattar...

Haha, De är klart att den skall vara i så bra skick som möjligt med den lilla budgeten jag har smile

Jo då det borde vara dom hålen det läcker in igenom, jag använde karosserishit från biltema och det verkar funka fint smile Lätt arbetat och billigt smile

Funkar den fint på barna försten? Man är ju grymt sugen på att pröva tongue

Simma lugnt!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
11 januari 2014 · 329 Inlägg

Trekmeister skrev:

Saab_2takt skrev:
Haha, De är klart att den skall vara i så bra skick som möjligt med den lilla budgeten jag har smile

Jo då det borde vara dom hålen det läcker in igenom, jag använde karosserishit från biltema och det verkar funka fint smile Lätt arbetat och billigt smile

Funkar den fint på barna försten? Man är ju grymt sugen på att pröva tongue

Simma lugnt!

Bra tips, tror jag har en sånn tub liggande här hemma, får titta på det när vädret tillåter.

På bana? Ja du, därav wannabe. Jag har de flesta delarna men får inte tid att bygga... sad Men det är en del som kör bana med og900 så jag har höga förhoppningar. smile

Ge inte upp i alla fall! Man brukar la säga att tiden kommer med åren ? wink

Ja det har man hört! Dom og900orna ser ju så fräsiga ut när man race preppar dom, sänket, shyssta fälgar och ett avgassystem som får t16 motorn o vråla! smile
Så vi får la i alla fall hoppas att vi synes på någon av stcs's barnträffar i framtiden! smile

Skall bara informera att jag har börjat skolan nu igen efter lovet så updatarna kommer kanske inte med lika tätt som förr då skolan tar up så mycket tid! Men oroa er inte! Målet står fortfarande fast smile

Simma lugnt!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
12 januari 2014 · 329 Inlägg

Goddagens!

Då kylan nu är på väg till Göteborgs området så fick jag inte ha bilen i garaget för farsan, han orkar inte skrapa rutorna på morrånen roll aja! Perfa tillfälle att ta en tur med den men eftersom att den är avställd så fick bli en tur på skogsvägarna är i närheten av mig. Detta skulle jag nog inte skulle ha gjort, skrap ganska bra ett par gånger men som tur va det skyddet för transmissionen som tog i, inga skador med andra ord smile

Dock så märkte jag inte att bilen ladda över 0 bar, kanske va att jag inte drog på så men tryckte ändå på så båda hjulen spann på gruset. Kan det vara min inkoppling som är fel? Har parallellkopplat både laddmatarn i instrumentpanelen samt den från Biltema. Lägger in en bild på inkopplingen vid motorn nedan.

Fick även tummen ur igår och polera upp bakre lamporna då jag såg kompisens rultat. j*vla najsigt blev det! Blev så fint så jag tog fram systemkameran! Så lite fina bilder ligger och väntar på er om ni går in på bilen men läger upp ett smakprov i denna post. smile

Inkopplingen: Är detta korrekt ?roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-56ce4886150c52c2df2afab5c694059b.jpg Röda inringningen är slangen till btr.


https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-431026e5387b0464ca921b2c024f94fa.jpg
Polerat och fint!! Så nöjd, det är ett under vad lite autosol kan göra tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ec94db5ffb3c6529fc4de711c8d8fdcf.jpg En bild på hur bilen ser ut nu! big_smile Lite matt lyktglas bara. Har ni något tips på medel att polera upp lyktglasen? smile

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
13 januari 2014 · 329 Inlägg

Godagens!

Fick lite delar idag! Bestånd av crome grill, lister till bakre rutorna samt en extra knapp! smile

Funderar på att dra extra kappen så att när man tycker in den så slår man man på slutsteget så 6/9orna samt basen går på tongue!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-83f123406be68aaa82b44e22dbc1bdf8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-230694398e1b21bcc12c1478c6524ecd.jpg

Lite ovanligt med grön knapp kanske? :p

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
14 januari 2014 · 329 Inlägg

isak033 skrev:
Kan du verkligen paralellkoppla slangarna sådär? Blire inte halva ladd trycket nästa mätare, eller har jag  helt fel?
Kromgrillen blir fint fint iaf smile

Bra fråga men borde ju gå me tanke på att det inte sipprar ut någon luft men jag kan ha fel hmm Kopplingn består av ett t kors.

Aa den är fin smile Den kommer från en 900 T8 special smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang