Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
M_Broberg skrev: Jag ska med testa kilen och monroe reflex nästa säsong tänkte jag.
koni + merca fjädrar fram och förstärka fjädrar bak blev lite väl hårt för vardagskörning.
har åkt lite i bil med kilen och reflex och kört en. Mycket trevlig allround setup!
Det låter bra, är ute efter en allround setup om man får säga så som är lite lagom låg
vw1303 skrev: Just spinnandet är ju dock det som dödar växellådor på gamla 900... antagligen därför min låda peppar peppar har hållt såpass bra som den gjort. jag spinner aldrig utan mjukar iväg o gasar först när det finns lite fart i grejorna . har med gps även kommit fram till att 0-100 tiderna blir LÅNGT mycket bättre så.
Kraft nog att dra loss mina conti premium contacts 215/45-16 har jag utan problem både ettan tvåan på torrt men man känner hur det frestar på materialet. Inte värt det kort sagt.
Jag har ju kilén fjädrar o bilstein dämpare och de vill gärna ta i när man åker fler än 2 vuxna i bilen.....
Har förresten inga problem alls med min Dawesdevice att jag tappar laddtryck. den bygger ladd otroligt linjärt o fint o håller de höga trycket utan problem.
Kolla på ebay.co.uk så finns det en kille som säljer billigt som GARANTERAT funkar bra ! inge fancy men har väl gjort sin läxa o modifierat något för att få de o lira.
Japp, få släpp på hjulen har la sitt nöje (om den driver på rätt axel ) om man får säga så men däck är dyrt som du säger. Att vara studerande hjälper inte tyvärr. Däck har ju max grepp precis innan dom släpper
Funderar på att testa en mjukare fjäder till devicen först för att se vad som händer. Känns om det kommer hjälpa men man vet ju aldrig.
BTW, Är det skrap från underredet du får eller är det från hjulhusen?
M_Broberg skrev: Jag ska med testa kilen och monroe reflex nästa säsong tänkte jag.
koni + merca fjädrar fram och förstärka fjädrar bak blev lite väl hårt för vardagskörning.
har åkt lite i bil med kilen och reflex och kört en. Mycket trevlig allround setup!
Det låter bra, är ute efter en allround setup om man får säga så som är lite lagom låg
vw1303 skrev: Just spinnandet är ju dock det som dödar växellådor på gamla 900... antagligen därför min låda peppar peppar har hållt såpass bra som den gjort. jag spinner aldrig utan mjukar iväg o gasar först när det finns lite fart i grejorna . har med gps även kommit fram till att 0-100 tiderna blir LÅNGT mycket bättre så.
Kraft nog att dra loss mina conti premium contacts 215/45-16 har jag utan problem både ettan tvåan på torrt men man känner hur det frestar på materialet. Inte värt det kort sagt.
Jag har ju kilén fjädrar o bilstein dämpare och de vill gärna ta i när man åker fler än 2 vuxna i bilen.....
Har förresten inga problem alls med min Dawesdevice att jag tappar laddtryck. den bygger ladd otroligt linjärt o fint o håller de höga trycket utan problem.
Kolla på ebay.co.uk så finns det en kille som säljer billigt som GARANTERAT funkar bra ! inge fancy men har väl gjort sin läxa o modifierat något för att få de o lira.
Japp, få släpp på hjulen har la sitt nöje (om den driver på rätt axel ) om man får säga så men däck är dyrt som du säger. Att vara studerande hjälper inte tyvärr. Däck har ju max grepp precis innan dom släpper
Funderar på att testa en mjukare fjäder till devicen först för att se vad som händer. Känns om det kommer hjälpa men man vet ju aldrig.
BTW, Är det skrap från underredet du får eller är det från hjulhusen?
Ner på tomten skrap på underredet men mest från hjulhusen.... men det beror nog mest på mina fälgar som breddar väldigt mycket utåt hade inte de problemen med original saab fälgar.
ja testa med olika setup:er på dawesdevicen. är ju kul o billigt.
att däck är dyrt kan jag väl hålla med om men växellåda är det värre med ..... de blir dyrt o jobbigt som fan.
Det låter bra om man kan säga så, däckskrap går ju att ordna på något vis
Börjar bli lite jobbigt att få ta på en bra låda också
I går när jag tog bilen till en polare (för att demontera mot trängselskatten i GBG ) och det var runt 0an så bestämde jag min för att det skulle räcka för i år. Så idag tog jag och rensa bort skit som var i vägen för att ge plats åt 900. Detta har man på sätt och vis sätt fram emot, eftersom jag har lite planer för denna vintern. Planerna synes i listan nedan.
Instoppad i ladan
Har även tagit en tur till Stockholm för att hämta en fel fri reservdels låda med 23000 mil som jag fick Exakt samma som sitter i bilen nu dvs GM 456 14. Funderar på att meka isär den och få den redigt go, redigt gött att ha en reserv låda i varje fall
Dessa planer lyder:
--- Byta stötdämpare till Monroe reflex samt fjädrar till sänkningssats från Kilen. --- Montera genomslagsgummin, då dessa inte existerar bak --- Avgassystemet skall få sig en race katt samt att downpipen skall lindas. --- Vissa Aero kåpor sitter lite sisådär vilket skall fixas. --- Förardörren skall justeras lite, viner lite vid högre hastigheter. --- Hittas säkerligen någon rost eller något med --- Möjligtvis få den gå på Etanol detta ska ev ske med hjälp av T5. --- Allmän uppfriskning och mycket smågrejor!
Saab-sebbe skrev: Grymt projekt! Oerhört välgjort och snyggt! Pysslar själv med min og900s och kommer följa denna tråd!
Tackar så mycket! Det är bra att du också fixar i ordningen og 900!
---------------------------
FRÅGA:
Fråga till dom som kan Trionic 5. Kan man ta grejorna man behöver från en og9-3 årsmodell 1999 på typ 150 häst? Har nämligen i kompis som skrotar ner en bil. Även andra delar som passar till og900 får ni gärna tips om
enda är att magnetventilen är lite annorlunda kopplad än på ng900 så kolla hur den är kopplad.
tror det var nån liten skillnad med. Typ en svart kabel som var röd.
nån anledning så brände vi steget till 4ans spridare i 4 boxar innan vi hittade felet, och vi det laget var vi så fruktansvärt sura och trötta att jag glömt allt nu
Haha, det är bra det! Skall notera magnetventilen. Du råkar inte ha något kopplings schema på hur man skall koppla in systemet? Eller något annat som kan hjälpa
Lite drygt 10 cm av wheelgap fram kan man inte leva med Lösningen blev att skaffa sig lite sänkingsfjädrar och lite nya goa dämpare. Var upphängningsdetaljer som satt på bilen från fabrik. Så baken var det lite trött Väl inne i jobbet så kunde jag inte låta bli och slänga på lite färg på både oken och bromssköldarna, men jävlar va segt färgen torkar i detta kalla väder
Fram har jag blivit klar, så nu väntar jag på att bak oken skall torka så jag kan måla dom röda. Sedan skall baken ihopmonteras samt om naturen spelar med och det är okej väder så skall det testas!
Varnar om att det är blandade bilder mellan höger och vänster sida
Lite Kilen och Monroe införskaffades:
Sedan var det dags och riva:
Grym skillnad mot org
Lite grund sedan lite färg på de:
Resultatet fram:
Rev ut bak och stoppade i lite gött:
Grunda:
Sedan på med lite svart på sköldarna:
Samt lite grund på oken:
Var inte försent med bytet på något vis. Gammal dämparna var ganska slut. Förklarar nog en del av varför det har låtit lite av upphängningen
Avslutar dagens update med en bild på t5 systemet som jag har pillat lite vid sidan av på Mer om detta kommer i framtida updates
Nu har jag mekat ihop allt och bilen är på backen! Resultatet blir som följande: wheelgap fram på 6 cm och bak på 4.5 cm. Fortfarande lite hög fram... Får se om det sätter sig lite annars får jag kapa lite så jag får ner den sisådär 2-3 cm. Ska fixa lite bättre bilder när jag väl får ut den ur ladan för att testa hur bilen känns med de nya goa grejorna
Lite bilder:
Första lagret med rött! Blev ett till med kameran hann inte med
Slave_joe skrev: Åk med bilen en stund innan du kapar, fjädrar brukar vilja ha en stund på att gunga in sig och "sätta" sig.
Ajjemän det som är tanken!
M_Broberg skrev: Schnyggt
vad kör du för profil på däcken?
Tackar, åker för tillfället på 205/55/16 på super aero fälgarna. Skrapade förut men vi får la se hur detta slutar nu med stelare grejor och genomslags gummin som ej existerade förr.
Allmän fråga, hur löst får fjädrarna sitta när man besar? Mina gick att rubba lite typ en halv cm när man hade bilen uppe i luften. Funderar på att bygga så kallade droppstops, eller är jag för petig?
Saab_2takt skrev: Allmän fråga, hur löst får fjädrarna sitta när man besar? Mina gick att rubba lite typ en halv cm när man hade bilen uppe i luften. Funderar på att bygga så kallade droppstops, eller är jag för petig?
Tro de är att dem får inte sitta så lösa att när bilen är upphissad att dem kan lossna :p
De är gött de, lossna gör dom i varje fall inte.
M_Broberg skrev:
Saab_2takt skrev: Tackar, åker för tillfället på 205/55/16 på super aero fälgarna. Skrapade förut men vi får la se hur detta slutar nu med stelare grejor och genomslags gummin som ej existerade förr.
kan av både egen erfarenhet och med många andras erfarenhet i ryggen säga att det kommer skrapa SATE. byt omgående till 195/50-16 (som är den dimension 900 med 16" hade org) eller 205/50-16.
Inte bra för varken däck, skärmkanter eller skärmbreddare när det tar i.
Jo jag vet, men med dom nya grejorna så har den faktiskt höjt sig bak. Åke typ hela förra sommaren med trötta original grejorna och så ofta skrapade det inte. Hade flera gånger 4 pers i bilen utan bekymmer. Gällde bara att ha max halvtank vid dessa tillfällen. Så med stelare grejor så får vi vänta tills sommaren kommer så jag kan ta mig en redig tur med bilen och i värsta fall byta däck. Men testas ska det göra först!
mojje skrev: Mycket kul projekttråd och härlig bil! Håller också på med min gamle 900 så det är gött att läsa vad andra gör, fortsätt jobba på i samma anda 2015!
Tackar, de ska ja! Man har kommit en bit på vägen men de känns som det är lika långt kvar Jo gammle 900an är en grymt kul bil, helst när den saknar tak som din
Tog en lite tur igår med bilen. Vilken skillnad det är med nya dämpare och lite sänkt! Går förjävla gött på vägen, mer precis, svarar bättre och mer följsam. Känns mer saab på nått vis Däremot sa bilen i från, möttes av en fin pöl på förar mattan idag. Aja, får la bli en ny värmekran också då...
mojje skrev: Mycket kul projekttråd och härlig bil! Håller också på med min gamle 900 så det är gött att läsa vad andra gör, fortsätt jobba på i samma anda 2015!
Tackar, de ska ja! Man har kommit en bit på vägen men de känns som det är lika långt kvar Jo gammle 900an är en grymt kul bil, helst när den saknar tak som din
Långt kvar? Du tror att du blir färdig? Jo jag gillar cabben men karosslinjen på 3dörrars är ju också riktigt grym!
Hoppas man får se den på någon träff i sommar, Härryda är väl inte så långt från Borås?
Haha, man får la hoppas att man blir någorlunda färdig någon gång i varje fall Känns som det alltid dyker upp något med dessa gamla bilar. Men linjerna som du säger gör det värt att lägga ner tiden
Ajjemän! Självklart att det ska bli många träffar till sommaren. Hoppas man ser cabben med,
Nu har det varit för tyst här så då blir de en update!
Va gör Lucas på backen? (Sitter Lucas motorstyrning original på bilen för dem som undrar)
Har meckat lite med bilen till och från sedan sista updaten. Har inte blivit jätte mycket men lite har blivit gjort Har ju som nämnts tidigare bestämt mig för att Trionic 5.5 konvertera så det är på G! Har där med hystat ut Lucas systemet och påbörjat för T5.5.
Lite som har gjorts:
Då jag inte orkade leta upp ett gasspjäll med givare till saab 2.1 motor så gjorde jag mig en adapterplattan likt följande till den som är original:
Bestämde mig för att ha triggerskivan på remskivan som sitter på veven. Så remskivan fick sig några varv i svarven! Gjorde även en hållare för sensorn, kanske inte den finaste men den ger sig inte i första taget
Även de så kallade 431 röda spridarna, stift och TK har monteras.
Parallellt med allt detta så har jag hållit på med att fixa med den kabel härvan som skall i. De har kortats sladdar, förlängts och tagit bort dem som inte gör någon nytta har tagits bort. En massa pill! Blir göra bra!
Har fortsatt lite med T5.5 konverteringen. Måste säga det att själva installationen är väldigt simpel! Tar bara lite tid Ska stort sätt bara fixa till sladdarna under huven sedan är det klart. Har tänkt att lägga sladdarna under insuget i flexrör. Finns en youtube klip i slutet av detta inlägg på första starten
Efter att ha grubblat lite så bestämde jag mig att förstärka lite till på hållaren till vevaxelsensorn
Sedan tog jag och monterade ihop allt i runt remskivan
Sedan åkte tomgångsmotorn på
Följt av ett montage av boxen
En liten överblick av motorutrymmet just nu
Mitt i allt så vred på nyckel och till min förvånings så starta den med än gång!!! Men tomgången var dålig samt att AFR mätarnen visa 9 (Går riktigt fett). Tog där med fram skollaptopen och pluggade in mig i trionic boxen. Visade sig att MAP sensorn alltid läste som det var 0 bar. Flyttade där med MAP sensorns slang till en annan nippel och nu går den fint Får bli lite gött väder nu så man kan mappa till den lite
Slutligen en liten film på första uppstarten. Går som sagt riktigt fett pga felmontering av MAP sensorn.
Erick skrev: Ut och mappa! Det är ju torra vägar! Förra året vid den här tiden låg vi i 200 på 40an mellan landvetter och bollebyggd i ösregn och mappade supra
Hahaha!! Ska de göras så skall de göras riktigt Är grymt sugen på att åka o mappa men måste flytta på ett par kubik stenhård snö då som ligger framför porten till ladan
darkwizard skrev: Hur fick du bort remskivan? Måste ta bort min, för att få bort bröstkåpan, läcker lite därifrån.
Jo, jag tog och borrade ett lagom stort hål inifrån ungefär bakom gaspedalen. Sedan var det bara att lirka dit en 27 mm hylsa (om jag inte minns fel) sedan på med förläggare och mutterknack med lite power inifrån Lite jobbigt men lättaste sättet tror jag om man inte vill lyfta motor Remskivan i sig har sådana toleranser mot axel den sitter på som gör att det inte behövs avdragare för den.