Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
jerkan_saab skrev: Blev ju kanon! Epoxiprimer e de bästa! Hagmans CA primer skall enligt många som sysslar med lack vara de bästa bland epoxi. det råder lite olika meningar kring om man skall grundmåla innan spackling, jag gör alltid det och tror de e bättre än att skippa de, rostskydda ordentligt på insidan av skärmarna sen så står det sig. finns lite trådar om detta i bilvårdsforumet här på G.org
Juvakka skrev: Hagmans epoxiprimer är som sagt kung, men ska enligt vissa jag pratat med kunna ge lite sämre resultat än en vanlig grund när man målar över den. Men lite slip innan nästa runda färg så lär det inte vara någon fara. Annars kan ju tennspackling hjälpa mot rost också, ska finnas flussmedel i det tror jag som hjälper till mot rost och fyller upp svetsarna bra. Allt är hur seriös man vill va
2 röster på Hagmans epoxiprimer, kanon! Får bli den! Tenn spackling låter riktigt intressant men samtidigt som ett riktigt svårt hantverk så vilket blir nog svårt att lyckas med på första försöket. Slipa och så går ju allt, blir det fel så är bara att lacka om ju. Sedan som ni säger så skall det rostskyddas så det står hejvilt!
Det har hänt lite sedan sista updaten. Har plockat av fronten så det knappt finns något kvar då det var lite rost som gömde sig samt att kylaren läcker lite. Men lite är för mycket så den skall lagas alt bytas
Tummen ur fick man också idag så jag började laga lite på framskärmarna med hög tro på lycka! Vilket slutade väl på de jag lagade, blev riktigt imponerad mig sjäv! Sorry att de inte blev någon ny skärm för dom som hoppades på det
Lite bilder då!:
först åkte huven:
Seden denna rostiga va de nu är för något
Ännu mer rost o annat bös, skall fixas samtidigt som rosten under kylarn
över till lagningarna i skärmarna då!
Vänster sidan:
Drog lite röd rostlack för att ytrosten inte skall komma. Så kallt nu så inngen vidare att försöka sig på ett lack job
Höger sidan: Blev inte helt klar med höger sidan så skall jobba färdigt i veckan (förhoppningsvis). Så jobbigt när man tror man är klar så tar man och lyser så ser man små "hål" i svetsfogen. Är man noob så är man Fina loppor
Vad tycks ?
Simma lugnt!
Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)
Nu har man allt fått lite praktik så man har fått tillbaka lite tid i vardagen! Har blivit en liten beställning på speedparts samt att kylaren har blivit fixad och till sminkad lite grann Får la se hur länge dom moddarna håller, epoxi limmet va något rc epoxi från Kina som stinker fän men sitter som berget
Ni får gärna dra en kommentar om motorgummit bör bytas! Lite sprickigt är de men är de tillräckligt för att att bytas? Har noll koll
Lite bilder:
Här va de höl!
Fixat!
"Mod"!
Kameran ville inte den riktigt, ser många gånger bättre ut irl.
Vad tror ni? Nytt ligger på cirkus 200 kr, ser lite klurigt ut att byta dock
Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)
Juvakka skrev: Det hade nog mått bra av byte men är nog ingen fara än på ett bra tag ändå. Det är superlätt att byta, skulle säga runt 30 minuter. Jag skruvade loss fästet från växellådsbalken och lyfte försiktigt loss lådan från balken med domkraft. Skruvade av överfallet från primärkåpan och drog ur den genomgående bulten mellan fästet och växellådsbussningen i ett skruvstäd
Prima! Är det så pass lätt så blir det allt att byta! Tack för beskrivingen! Hela fronten är av så det underlättar ju en massa. Är det denna man skall köpa då? Står så udda årtal men kanske är speedparts som har snurrat till det igen. http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 … kudde.html
Juvakka skrev: Bör va den, har för mig att t16 egentligen skulle ha hydralisk fram vissa årsmodeller så kanske är därför.
Har också hört rykten om det med. Kaske bara sitter hydraliska på aero modellen då min är en snik S. Men för mig så duger det mer än väl med en i gummi.
Nu har man äntligen lagt vantarna på ett aerokitt! Eller om man skall vara noga 8/10 delar av kittet då panelen för vänster dörren och fästlisterna till båda sidorna för dom stora panelerna samt den panelen bakom högerbakhjul. saknas. Fan va gött de känns ändå! Lite lack så skall dom se ut som nya! Svart kanske?
Har någon dessa paneler samt fästlister som jag saknar så är ni varmt välkomna att höra av er via tråden eller ett PM!
Dessa paneler saknas fast då fast motsatt sida!
Simma lugnt!
Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)
Nu har det allt börja hända lite grejor med bilen så den börjar ta form igen! Lite lack har fastnat i motorrummet samt på den främre ram delen. För övrigt så skall batteriet skuffert monteras i framtiden så ni behöver inte oroa er för de I alla fall här kommer lite bilder resultatet samt diverse ihopsatta delar
Extremt nöjd med resultatet i motor utrymmet Delvis lite tillfälligt ihopsatta delar för det skall bli en motortvätt imorgon
Kommer få slipa om denna på lite olika ställen. Blev inte nöjd med resultatet. visar sig igen att stressa och spray slutar endast med rinningar
Orgboxen får hänga med ett par mil till då filtret är i nyskick! Men eftersom så skall det bli ett sportfilter
Slutligen har höger framskärm fått sig lite färg så att de rostar sönder som det var innan
Imon skall de bli motortvätt om vädret vill spela med
Simma lugnt
Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)
Ojoj nästan som man sitter och sover nu ju! Missade nästan att projektet gick över 5000 visningar! Man tackar var enda en av er, tack tack! Trodde aldrig de skulle bli så många
amoreex skrev: Ser riktigt bra ut! Men ett tips är att när du lägger upp bilder, Gör en radbrytning mellan varje bild, blir mycket enklare att kolla på då Personligen tycker jag att det kan bli grötigt och se var varje bild börjar och slutar Men det är ju bara ett tips )
Hoppas vädret tillåter motortvätt!
Tackar! Lite konstruktiv kritik skadar aldrig! Det är ju du/ni som läsare som skall ha det så bra och lättförstått som möjligt så detta fixa jag allt åt er!
Till alla, det är bara och ösa på med vad ni tycker är bra respektive dåligt! Det går alltid något att fixa till eller förbättra!
Juvakka skrev: Det är alltså bakom instrumentpanelen (snarare knäpanelen om man ska vara nogran) jag menar, där a-stolpen går ner innanför skärmarna på bilen. Nere där är knäpanelen fastskruvad med en skruv på varje sida. Min har läckt genom dem skruvarna, samt där boxen är fastskruvad och där listerna som fäster mattan i framkant av dörrarna sitter.
Dräneringen från mellan vindruta och huv går ner där. Min saknar dräneringsslangar från rännan under rutan så vattnet rinner längs a-stolpen ner, vet att farsans 900 93:a har dräneringsrör men det kanske inte fanns på dem äldre.
Goddagens!
Man blir så glad av sådana långa och välformulerade svar! Stor tummen upp på de! Får kolla upp det imorgon om jag hinner! Btw Såg din bil på saabfestival som var i år. Mycket fin bil du har, jag strävar mot något liknade så man har allt kollat in din bil
God jul på er även om de är lite sent! Fick vänstra strålkastarglaset av farsan idag så får dra på de imorgon
Simma lugnt!
Hej trevligt projekt kommer att följas.. kolla gärna mitt...
Kan rekomendera dej att kolla gummi damasken där växelföraren från växelspaken till växellådan går genom torpedväggen.. den va helt slut på min därför mitt golv på förasidan är kass för man ser att det kommit in där och runnit ner på tunnlen och ner på förar golvet... bara ett tips
Goddag! De är kul att du tycker det! Har följt ditt med sen länge tillbaks! Alltid kul att se var andra gör med sina 900or
Okaj! Är det denna damask du tänker på i bilden nedan? Inringat med rött. Kollade faktiskt inte den så noga när jag plockade ner interiören men den såg i alla fall fin ut. Hoppas den håller lite till
Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)
Juvakka skrev: Bör va den, har för mig att t16 egentligen skulle ha hydralisk fram vissa årsmodeller så kanske är därför.
Har också hört rykten om det med. Kaske bara sitter hydraliska på aero modellen då min är en snik S. Men för mig så duger det mer än väl med en i gummi.
På min t8 sitter det hydraliska motorfästen
Din är ju en specialare så det kanske ligger något i de pga av det. Aja nu är ett gummi på G iallafall
Btw, Kommer ett pm till dig om kåporna
------------------------
Blev en motortvätt idag. Blev ingen värting tvätt så jag skippar bilderna på de
9000Griffin skrev: Hej trevligt projekt kommer att följas.. kolla gärna mitt...
Kan rekomendera dej att kolla gummi damasken där växelföraren från växelspaken till växellådan går genom torpedväggen.. den va helt slut på min därför mitt golv på förasidan är kass för man ser att det kommit in där och runnit ner på tunnlen och ner på förar golvet... bara ett tips
Goddag! De är kul att du tycker det! Har följt ditt med sen länge tillbaks! Alltid kul att se var andra gör med sina 900or
Okaj! Är det denna damask du tänker på i bilden nedan? Inringat med rött. Kollade faktiskt inte den så noga när jag plockade ner interiören men den såg i alla fall fin ut. Hoppas den håller lite till
Stämmer bra det ja det går att kolla från motorrummet oxå fast lite trångt att få ner armen och känna med fingret runt växelföraren om gummit är ok
Perfekt! Få ta och kolla upp det! Håller tummarna på att den är hel :p
Erick skrev: Läst igenom hela tråden nu, kul att du gör iordning en og900s Jag hade en mellan 2002 och 2006 som jag gjorde iordning ganska mycket.
Finns ju risk att man får se bilen på vägarna sen, såg du bodde i Härryda, bor själv i Landvetter och man missar aldrig en og900 när man möter en på vägarna..
Kul att höra!! Riktigt roliga bil måste jag medge! Ska bli så kul att få ut den på vägarna Bara att hojta till eller blinka om du ser mig! Rejsa är kul
Har på dom senaste dagarna fått tummen ur och bytt motorgummit. Tur att detta gjordes, kudden var lite mer spruken och trött än vad man hade trott från början. Hoppas färden blir lite mjukar nu i alla fall Väl i farten så tog jag även och skruvade dit den främre sargen och de. Börjar likna något nu!
gammelt vs nytt!
sitter som en smäck!
Tycker de blev riktigt alldeles lagom med saab märket i kylaren. Skall vara så att man inte ser det så noga men när man väl tittar till så skall man se. Men vette fan om man kommer göra det så mycket
Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)
Kommer IC gubbs! När de kommer lite mer riksdaler i spargrisen! Måste fixa i alla fall 2 nya däck till super aero fälgarna Men vilken ic skall man välja? Har funderat över antingen en från en 9000 eller den största som finns på biltema dvs 300 x 600 x 75. Erick, jag såg att biltema ic'en hade samma mått som den du montera på din. Passade den bra samt gjorde den nyttan som den skulle? M_Broberg, Vad hade du för någon ic på din? Måste ha gjort bra nytta för att du kunde då upp den i 1,5 i ladd
Erick skrev:
M_Broberg skrev: jag satte på stor IC och större turbo. sen öka jag laddet till 1.5
Erick skrev: Förr i tiden monterade folk IC från 9000, men den har plastgavlar som inte håller för lite högre ladd.. Hel-alu IC funkar fint. Du hittar den nog billigast på mrtuning skulle jag gissa! Vi köpte där till kompisens supra och den va kanonfin. http://www.mrtuning.se/p/universal-4391 … 00x76.html
Slangar köper du på www.do88.se dom e bäst på slang tycker jag
Har bilder på själva fästena nånstans också men får leta lite, det va ju trots allt 8-9 år sen jag monterade den icn. .
Haha tiden går fort när man trimmar Fin fin info! Skippar då 9000 ic'en, man vill ju ladda lite Ojoj jo ännu billigare, inte ofta biltema blir slagna.
Såg att mrtuning hade lite slangar också med men vilken storlek skall man köra på. För ja tänker där vid turbon så är ju "hålet" inte så stort ut från turbon. Känns lite overkill att fläska på och dra 3" ? Eller man kanske bör göra det? do88 slangarna såg inte så dumma ut dom heller
Juvakka skrev: Gå på större helalu direkt, märktes skillnad på min direkt efter jag bytte från 9000 ic till den jag har nu. Är dessutom så liten prisskillnad att det enligt mig inte motiverar 9000 ic för fem öre. Går du på en som bara är 500 hög så borde det gå att behålla dragöglan fram också.
Toppen att du har testat och de gav fina resultat! Man blir ju riktigt peppad på att beställa nu Men tänker du dig att man tar och drar utgångarna på intercoolen så att den hamnar stacks över öglorna då om man säger så?
Juvakka skrev: Jupp, min sitter monterad helt upp emot överdelen på kylarbalken och sen med bortkapade bogseröglor p.g.a den tidigare 9000 ic:n. Men hade jag kapat för denna som är 500 hög så tror jag att det hade räckt att kapa ovanför öglorna, men haspen till huven får byggas om lite om den ska sitta så högt. Vet att det var någon som byggde så men kan inte komma ihåg vem nu.
Kör inte på större rör än du behöver, visserligen skapar det turbulens i varje övergång men samtidigt är det så att ju större rör du har ju mer luft krävs det för att fylla dem och du kommer inte behöva flödet från 3" tryckrör.
I understand! Haspen går ju att bygga om på ett eller annat vis men de känns bäst att ha kvar öglorna. Men vi får se vad som händer 500 an jag hitta va bra lite dyrare än mrtunings
Kunde tänka mig att det låg något i det hela. Ser dock nice ut i motorutrymmet me stora slangar men funktion kommer före utseende! Få bli o mäta och köpa något lämpligt!
Saab_2taktM_Broberg, Vad hade du för någon ic på din? Måste ha gjort bra nytta för att du kunde då upp den i 1,5 i ladd
[quote=Erick skrev:
Rensa drev är manligt
Detaljer bara med 3an! Man lever bara en gång!
Så stor det fick plats jag minns inte själv men ungefär som ericks.
har en rätt fin Garett snurra med,
men soppan tog slut med, org pumpen klarar mindre än spridarna gjorde
lambda låg på 1.17 som värst vid 5000 och 1.5 bar. att inte motorn exploderade är fascinerande. måste vart pga etanolens kylning och att fördelaren inte backar tändningen så mycket.
Ett tips är att inte ladda mycket. vill du ha bra effekt så konvertera till trionic. det är vrid som dödar lådor inte HK.
Gött! the bigger the better! T16 värkar vara ett svårt kraftpaket att ta liv på!
Har haft funderingar på trionic 5 och etanol sen ett tag tillbaka varav etanol ligger nog steget före. Är ju inte så mycket som behövs för etanolen ändå, för chip har jag, 3 bar btr har jag med så det jag har förstått att man behöver är 431 spridare, bränslefilter (efter 100 mil) samt ic och ställa tändning