SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
  • 91 Följare
  • 215 593 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj 2016
Saab_2takt Turbo lover
29 juli 2014 · 329 Inlägg

plankan skrev:
Gjorde du rent det lilla filter i kåpan ??

Självklart, och magneten som såg ut som en igelkott smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
30 juli 2014 · 329 Inlägg

Erick skrev:
Blir det onsdagsträffen vid kajen idag eller? smile Funderar på om man skulle åkt in smile
Vilken tid börjar det?

Ja de tror jag nog, det är ju fint väder så jag åker dit i varje fall smile Självklart att du skall åka dit! Kommer själv vara där vid 18 tiden men har för mig att dom öppnar 17:30 smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
30 juli 2014 · 329 Inlägg

Erick skrev:
Härligt, åker du via rv40 eller över partille dit? Vi tänkte väl åka från landvetter runt 17:40 kanske om du ville åka på rad wink

Blir nog rv40 vi tar. Jodå det är jag med på! Låter 17:40 på OKQ8 i Landvetter bra ? Eller hade du tänkt något annat? tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
30 juli 2014 · 329 Inlägg

Erick skrev:
Hm vi kör på vid bårhultsmotet (det nya) så det e kanske lättare att ses där istället så slipper vi köra åt fel håll först smile

Visst! Kommer från Borås hållet så för mig spelar det ingen roll. Finns det något bra ställe att ses på där då ? Samt vilken bil åker ni i? smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
30 juli 2014 · 329 Inlägg

Haha, alrighty! smile Det låter bra! Ska se om man hittar dit men det bör man! wink

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
31 juli 2014 · 329 Inlägg

darkwizard skrev:
Instrument klustret är från en 92;a.

Hmm, ska nog ta och byta oljan i lådan med.

Drar ett Pm till dig alldeles strax smile

Erick skrev:
Igår va vi på veteranbilsträff vid kajen med min fru's 911a och parkerade brevid en viss og900s smile

(klicka på bilden för att visa större)

http://dl.dropboxusercontent.com/u/6225 … C_3477.jpg
http://dl.dropboxusercontent.com/u/6225 … C_3483.jpg
http://dl.dropboxusercontent.com/u/6225 … C_3485.jpg

Vilka grymma bilder! smile Till och med att jag är med på ett litet hörn på första bilden tongue  Grymt kul va det! De får göras om wink

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
31 juli 2014 · 329 Inlägg

Mini Update!

Var på Biltema idag och köpte Remmar då det är fortfarande original från fabrik som sitter på. Blev även ett sportfilter lite spontant med:P  Gjorde provisorisk lösning för sportfiltret än så länge men skall gå på en ide som Eric hade när man väl får lite tid igen. smile

Liter bilder då:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4599ecd44aec1e4d68f661d028e5421b.jpg

[img]hhttp://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c559e34d9c110d02a4e1ec17f9347a98.jpg[/img]

Va gött de blev när man slipper tjutandet från remmarna när man rattar:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-8b8053b2bbe0a7ab7278826b9e7bf6da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b75677ad60ca5f4c9fe2ae58ae25d736.jpg

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
18 augusti 2014 · 329 Inlägg

Halloj tråden igen då! smile

Har varit lite fullt ös nu igen då skolan har börjat. Men i lite har man legat i ändå! Fick ett ryck att för en gång skull ta och få gjort downpipen aka batterikröken på lite SAAB språk. 3 stycken 90 gradare samt en 45 gradare i 3 tum inhandlades. Och där efter var det bara att ringa en polare och på börja bygget! smile Mer om detta längre ner.

Lite bilder:

Det  var lite svårt att få någon schysst form dirrekt efter turbo men dom böjarna vi hade. slutade med att vi fick sned kapa dom lite lätt i ändarna så fick vi en trevlig böj smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-1ae65745bcfb0222010eb9bf0766beac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ec5aa801f4aef74f5793bd8c35ea2f98.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e7e2e869767de4ac76531c61cd0285b5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-14963eee2419d1cda281476d9d4377af.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-10b5353a1a96c15799375fcd690473b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ca2b1bc3dbfacf7b85e7190bbf7a3399.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-2c8dcba45a8f0e6d51ea1c354bcc8e41.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-5995f184c8fe9b23f65b013176c3191a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-da413732007dce528f34c96eecfbc8da.jpg

Här kan det allt bli gör varmt innan det händer något tongue Batterikröken skall fixas till finare dvs slipa till fogarna samt linda in den i bandage men skall ha den lite orörd ett tag för att se om det läcker någon stans smile

Nu i efterhand skulle jag säga att kröken gör en bra del!! Inte lika slö utan den har blivit jävligt ladd villig! Laddet har sjunkit från 0,7 till 0.6 men det är ju bara att skruva upp när det väl behövs smile Även og900 gurglet har blivit högre och fått sig en liten ton av turbo vissel. Åå vilken skillnad ett par bitar rör kan göra! GRYMT NÖJD! big_smile

Nu får ni allt kommentera wink

Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
19 augusti 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
Nice!

kommer du på trionic cruising meet?
https://www.facebook.com/events/705249189546213/?ref=25

Humm, får se. Har lovat en annan polare att hänga med på ett annat meet. Har även haft lite bekummer med bilen, huvudkopplingscylindern har gått då kopplingen inte funkar som den ska. Om ditt user name är samma här som på Svenska Saab klubben så har du redan hjälpt mig tongue Men det kan väl hända att jag hamnar på trionic meet med smile

vw1303 skrev:
Ja framförallt sänker du avgasmottrycket och därmed värmen som stannar i grenrör osv.... bara fördelar !

om du har någon som kan vara intresserad av min 900 får du säga till ....

Drog ett pm till dig gällande bilen.

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
19 augusti 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:

Erick skrev:
Bra jobbat smile Batteriböj gör gött!

Fila dit en decat eller rejskatt också och en stor alu-ic och 1.2 i ladd så ska du få se på grejer smile

stenålderstrim som mest ger jättevrid och är elakt mot lådor roll

men fan vad det går innan det rasar, gjorde samma sak fast vred upp laddet till 1,7

Jo funderar på de att var så kriminell att montera av catten, man har ju ändå bara den för bess ändå wink Nej men mer än 1 kilo i ladd skall jag inte generera har jag bestämt mig.  Vill ha något som håller. Visseligen kommer jag montera en Air / fuel ratio mätare alldeles strax för att hålla koll på motorn smile

M_Broberg skrev:

Saab_2takt skrev:

M_Broberg skrev:
Nice!

kommer du på trionic cruising meet?
https://www.facebook.com/events/705249189546213/?ref=25

Humm, får se. Har lovat en annan polare att hänga med på ett annat meet. Har även haft lite bekummer med bilen, huvudkopplingscylindern har gått då kopplingen inte funkar som den ska. Om ditt user name är samma här som på Svenska Saab klubben så har du redan hjälpt mig tongue Men det kan väl hända att jag hamnar på trionic meet med smile.

jasså det är du som är du!

glömde skriva det på SSK, kolla så hålet o huvudcylindern som pedalen sitter fast i inte är ovalt.

Jajjemän det stämmer. smile Tänker du på att de skulle generera en viss mängd glapp då, som i sin tur gör att man inte trycker ner kopplings cylindern hela vägen om man säger så? har faktiskt lite glapp där som man skulle kunna fixa till smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
9 september 2014 · 329 Inlägg

Update!

Har blivit lite lite jobb på stående med bilen om jag ska vara ärlig men lite har jag gjort wink Körkortet ska prioriterats istället! Endast lite kvar på kortet! smile

Har i varje fall monterat dit AIR / FUEL mätarna som har dammat på hyllorna ett par veckor. Samt en olje tryck mätare utöver laddmätaren i din-1 fackat till höger om ratten. Blev bra som fasen! Nu har vi lite koll på grejorna! smile

Tog och först byggde en hållare i 12 mm lackad plywood
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-f182e6717c701d414970b1980cf3835e.jpg

Lite testing:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e97ee3cffafbf7de93a4e42b0ebf3217.jpg

Lite kolfiber wrap:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-121117107493f4518b36d035384231c0.jpg

Rena regnbågen med färger men hade det lite ont om sladdar/krympslang som var bra så fick bli de man hade hemma tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-dbff293e472362d2448ec6c001525ebd.jpg
Resultatet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e54f7ddecc12f4255867c3bc78f5c380.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c82403df1e71f2a8498d03a40cf37a8e.jpg

Andra lamda pluggen jag svetsa dit går till nytta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-349c97a3c929c626012abb8d5696774a.jpg

Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
10 september 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
Nice!

den lambdamätaren e riktigt trevlig, har en likadan. gillar utgångarna på den, har den inkopplad in i trionic jag.

Toppen! Tänkte inte på att man kan koppla in den på trionic, så det va en glädjande bonus. Än så länge är jag mer en nöjd med mätaren, har bara fått ett par buggar på den men en norsk reset har löst de. smile

Har bestämt mig för att ge mig på trionic under nästa sommar smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
10 september 2014 · 329 Inlägg

andreas1 skrev:

hangman skrev:

andreas1 skrev:
Avgasröret sitter fast även i växellådan på 900 så svetsarna klarar sig fint.
Har mitt system på samma sätt o det har suttit så sen 90 talet utan brister.
Ska man ha flexrör ska det sitta nere under bilen om det ska göra nån nytta

Jo men det ska sitta direkt efter fästet. också haft 900 t16 aero, och har saab aero med 3 tum idag, man ska ha flexrör såklart, så länge det sitter innan mitten på bilen och det finns plats för avgassystemet och hänga med så är det lugnt. Tex när du gasar ur 2an fullt och släpper av, då rör motorn sig massor. kostar inget speciellt och rätta till så bara göra om göra rätt.

Ok. Fatta det först som du ville ha det i motorrummet innan växellådsfästet.
Kan tycka att ett friskt motorfäste o gummiupphängningarna borde ge o ta samma rörelse men kan ha fel, inte ofta man kollar under bilen när man kör.
Hur har det ställt till det för dig? Typ slagit i golvet?
Har oxå 3 tum men aldrig märkt något så därav min undran

Tvivlar på att downpipen ger sig på grund av belastningar. Avgaset är dit satt org med totalt 3 gummisaker vilket gör att det flexar ganska gött ändå. Tycke först när jag började bygget med downpipe att det skulle behövas en flex men efter att ha ryckt lite i de nu och under bygger så känns det bra ändå. Motorbussningar är i prima skicka förövrigt.

Men va fasen gubbar, skiter de sig så är det bara och plocka fram svetsen igen eller vad säger ni? smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
12 september 2014 · 329 Inlägg

Jonthengberg skrev:
Har samma bredbandslambda, nöjd med den förutom att jag åkte på ett byte av sonden smile
Men om den oljetrycksmätaren är från biltema skulle jag kasta den i papperskorgen då den visar fel smile

Där ser man, var kundservicen trevlig mot dig? Fick inte svar på mitt mail när jag fråga efter manualen dåderas sida var skit slö så man inte kom fram för cirka en månads sedan. smile

Har mest oljetrycks mätaren som utfyllnad då det ser lite konstigt ut med bara 2 mätare tongue Vad bör oljetrycket ligga på i min B202? smile Mätarn visar cirka 4-5 Bar när man är ute och kör.


--------------

Update!

Igår gällde det, det var uppkörning! Uppkörningen började med nerverna uppe i skyn men efter ett par minuter var dem nere på marken igen. Cirka 40 minuter tog det men efter det så fick man KÖRKORT big_smile Känns awesome! Har kört typ hela dagen igår och idag tongue Och i morgon blir det att åka på End of summer meet smile

Blev ett par bilder på bilen med:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-2395e7ae13bc25ef24f8458d2f4b7d7f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4e5962e5cfaa641cbbfbfd7270c84ab4.jpg

Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
14 september 2014 · 329 Inlägg

malmbylarsson skrev:
Grattis smile

Erick skrev:
Grattis! Va skoj smile

Var rädd om lappen nu!

andreas1 skrev:
Grattis till körkortet.

M_Broberg skrev:
och grattis!

Tackar! big_smile

M_Broberg skrev:

Erick skrev:
Oljetrycket skall följa varvtalet. När motorn är kall har du betydligt högre oljetryck än när den är varm.du bör ligga på 1-2 bar på tomgång och högre när du kör. 4-5 bar låter vettigt vid normala varv på landsväg.

tillägas bör är att oljetryck beror Mycket på vilken olja du

så länge du har tryck är det bra typ lol

Okaj! Jag får ca 5 bar direkt när jag startar bilen som sedan går ner till 4 när bilen är varm. Har ingen aning vad det är för olja i den så det får duga tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
23 september 2014 · 329 Inlägg

Update!

I onsdags förra veckan var jag och bessade bilen, det va inget va fel på den överlag tills besiktningsgubben öppna huven. Han trodde att en intercooler, sportfilter och 3" downpipe gav "massiva hästar" och där med gav mig en 2:a på "motor ändrad". Argt nog så bestämde mig på att ta fredagskvällen till att göra bilen original igen sedan dagen efter åkte jag in till bess igen för ombess. Gick prima så nu har man en bil som går ett år till i varje fall smile

Original tänker jag inte köra så har gjort om bilen till så den var innan bess dock med en uppgradering bestånd av ett 3" system big_smile 3" Systemet (oanvänt!!) sprang jag på när jag var hos en snubbe och köpa fälgar (15" CrosSpoke ). Fick en deal som jag inte kunde motstå så var bara och slå till tongue Den gurglar/brölar för jävla gött nu big_smile  Förövrigt så blir det nog saab meet i kungbacka på lördag som man nog ska till om någon vill lyssna wink

Har ni centrumkåpor till mina fälgar liggandes till salu så får ni gärna höra av er smile

Lite blandade bilder på de: smile
Nytt 3":
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-f785718eb4291c3cf66681bcc24a77b3.jpg

Original:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-80a61fa2e7e5343dca1f34240d1d2d99.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b1095f8311d6f6d714761b77801ac65a.jpg

3"et monterat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-80cf979d86b7f2e7f87672378251a76c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-0f1ccdb42902fb56ef27e878f669a50b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-0c0fe9eb5ad5b11c8c706404b73c08ab.jpg

15" saab crosspoke:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-5cea22f3fb9e47ba610f57376955c15d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-921295538bc5fa1634acd25174b6acad.jpg

Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
24 september 2014 · 329 Inlägg

darkwizard skrev:
Tråkigt med nitiska besiktnings gubbar. Men jag tror mig har 3 st kåpor liggandes som ska vara till cross spoke fälgar. Ska bara leta fram dom och ta en bild på dom. Kan skicka bilden sen i ett pm till dig.

Hittar du 4 så är jag intresserad! smile

---------------------------------

Sorry för alla updates eller va man nu ska säga, håller på att byta ut alla bilder i tråden. Google ville inte vara med mer...

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
3 oktober 2014 · 329 Inlägg

JensW skrev:
Härligt bygge... följer smile

Man tackar! Tycker jag du skall göra! wink

Addz skrev:
Jag är ganska säker på att min FTT konvertering ligger inom effektökning med 20% som normalt godtas. Vridet dock vet jag inte redigt.. Men jag lär inte hålla käften inne på besiktningen om jag skulle få en tvåa på "ändrad motor" direkt. big_smile

Det tycker jag du skall göra, spreta i mot som f*n om dom börjar klaga! Tror jag var lite snäll med överklagande, första gången jag var på besiktning så  roll


-----------------------------


Liten Mini uppdate:

Har trimmat bilen lite med 2 stycken "vintage turbo" dekaler som jag beställde hem från Ebay samt har även testet på en så kallad Dawes Device som jag har byggt själv. Med både positiva och negativa framgångar. De positiva är att den laddar upp snabbare med Dawes Device jämfört med en pysventil, men dock har jag bekymmer med att laddtrycket sjunker ex, från 0.7-0.8 till grundladd (0.3-0.4) efter ett par sekunder med full gas. Hur går detta att lösa? smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4abfbf827f96c5d9583eade39c12d173.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d6acf21067ed826e2eacb6be7de494df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-fbd30cf935be5a78847a9a64858c2a9b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-0dbfc0e6fd62be4aa63dda49e6599e6f.jpg

Som ses så stämmer inte alla delar med bilden på den ihopsatta. Fick byta lite då de inte stämde smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
16 oktober 2014 · 329 Inlägg

Vikr skrev:
lite sent men grattis till kortet smile

Gillar verkligen jobbet du gör på¨bilen ^^

Man tackar smile Snart dags att ställa undan bilen inför vintern dock. Men det är då det rolig händer, har lite planer på lager wink

Senast redigerat av Saab_2takt (16 oktober 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
17 oktober 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:
Trimma inte för mycket.

jag har brutala problem med greppet sad spinner hela 2an ut och får inte laddtryck förrens vid 3500 RPM ungefär och på 3an är det 90 knyck.

bör tilläggas att jag kör 4-pet

Nejdå!  roll lol

Har redan typ bekymmer med grepp när det är lite fuktigt ute med mina kina Sunny däck på krysseker fälgarna:P 3 släpper den på blött och 2 an på torrt tongue

Erick skrev:

M_Broberg skrev:

Erick skrev:
Diff, fräscha bussningar och bra däck så är det inga problem att åka 250 hk smile

precis.

och en diff kostar 17 000 kronor roll

sen har jag närmare 300 hk så det skiter sig direkt wink

Bättre däck då! big_smile Slicks e fina grejer wink

SKa inte berätta vad en Nismo-diff till en skyline kostar wink

Haha tongue Vi får la se vad som händer i vinter wink Men ska nog satsa på upphäningen bak först, den "stegrar" som ett as när man tycker på tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang