Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
Erick skrev: Blir det onsdagsträffen vid kajen idag eller? Funderar på om man skulle åkt in Vilken tid börjar det?
Ja de tror jag nog, det är ju fint väder så jag åker dit i varje fall Självklart att du skall åka dit! Kommer själv vara där vid 18 tiden men har för mig att dom öppnar 17:30
Var på Biltema idag och köpte Remmar då det är fortfarande original från fabrik som sitter på. Blev även ett sportfilter lite spontant med:P Gjorde provisorisk lösning för sportfiltret än så länge men skall gå på en ide som Eric hade när man väl får lite tid igen.
Har varit lite fullt ös nu igen då skolan har börjat. Men i lite har man legat i ändå! Fick ett ryck att för en gång skull ta och få gjort downpipen aka batterikröken på lite SAAB språk. 3 stycken 90 gradare samt en 45 gradare i 3 tum inhandlades. Och där efter var det bara att ringa en polare och på börja bygget! Mer om detta längre ner.
Lite bilder:
Det var lite svårt att få någon schysst form dirrekt efter turbo men dom böjarna vi hade. slutade med att vi fick sned kapa dom lite lätt i ändarna så fick vi en trevlig böj
Här kan det allt bli gör varmt innan det händer något Batterikröken skall fixas till finare dvs slipa till fogarna samt linda in den i bandage men skall ha den lite orörd ett tag för att se om det läcker någon stans
Nu i efterhand skulle jag säga att kröken gör en bra del!! Inte lika slö utan den har blivit jävligt ladd villig! Laddet har sjunkit från 0,7 till 0.6 men det är ju bara att skruva upp när det väl behövs Även og900 gurglet har blivit högre och fått sig en liten ton av turbo vissel. Åå vilken skillnad ett par bitar rör kan göra! GRYMT NÖJD!
Nu får ni allt kommentera
Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)
Humm, får se. Har lovat en annan polare att hänga med på ett annat meet. Har även haft lite bekummer med bilen, huvudkopplingscylindern har gått då kopplingen inte funkar som den ska. Om ditt user name är samma här som på Svenska Saab klubben så har du redan hjälpt mig Men det kan väl hända att jag hamnar på trionic meet med
vw1303 skrev: Ja framförallt sänker du avgasmottrycket och därmed värmen som stannar i grenrör osv.... bara fördelar !
om du har någon som kan vara intresserad av min 900 får du säga till ....
Fila dit en decat eller rejskatt också och en stor alu-ic och 1.2 i ladd så ska du få se på grejer
stenålderstrim som mest ger jättevrid och är elakt mot lådor
men fan vad det går innan det rasar, gjorde samma sak fast vred upp laddet till 1,7
Jo funderar på de att var så kriminell att montera av catten, man har ju ändå bara den för bess ändå Nej men mer än 1 kilo i ladd skall jag inte generera har jag bestämt mig. Vill ha något som håller. Visseligen kommer jag montera en Air / fuel ratio mätare alldeles strax för att hålla koll på motorn
Humm, får se. Har lovat en annan polare att hänga med på ett annat meet. Har även haft lite bekummer med bilen, huvudkopplingscylindern har gått då kopplingen inte funkar som den ska. Om ditt user name är samma här som på Svenska Saab klubben så har du redan hjälpt mig Men det kan väl hända att jag hamnar på trionic meet med .
jasså det är du som är du!
glömde skriva det på SSK, kolla så hålet o huvudcylindern som pedalen sitter fast i inte är ovalt.
Jajjemän det stämmer. Tänker du på att de skulle generera en viss mängd glapp då, som i sin tur gör att man inte trycker ner kopplings cylindern hela vägen om man säger så? har faktiskt lite glapp där som man skulle kunna fixa till
Har blivit lite lite jobb på stående med bilen om jag ska vara ärlig men lite har jag gjort Körkortet ska prioriterats istället! Endast lite kvar på kortet!
Har i varje fall monterat dit AIR / FUEL mätarna som har dammat på hyllorna ett par veckor. Samt en olje tryck mätare utöver laddmätaren i din-1 fackat till höger om ratten. Blev bra som fasen! Nu har vi lite koll på grejorna!
Tog och först byggde en hållare i 12 mm lackad plywood
Lite testing:
Lite kolfiber wrap:
Rena regnbågen med färger men hade det lite ont om sladdar/krympslang som var bra så fick bli de man hade hemma
Resultatet:
Andra lamda pluggen jag svetsa dit går till nytta:
Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)
den lambdamätaren e riktigt trevlig, har en likadan. gillar utgångarna på den, har den inkopplad in i trionic jag.
Toppen! Tänkte inte på att man kan koppla in den på trionic, så det va en glädjande bonus. Än så länge är jag mer en nöjd med mätaren, har bara fått ett par buggar på den men en norsk reset har löst de.
Har bestämt mig för att ge mig på trionic under nästa sommar
andreas1 skrev: Avgasröret sitter fast även i växellådan på 900 så svetsarna klarar sig fint. Har mitt system på samma sätt o det har suttit så sen 90 talet utan brister. Ska man ha flexrör ska det sitta nere under bilen om det ska göra nån nytta
Jo men det ska sitta direkt efter fästet. också haft 900 t16 aero, och har saab aero med 3 tum idag, man ska ha flexrör såklart, så länge det sitter innan mitten på bilen och det finns plats för avgassystemet och hänga med så är det lugnt. Tex när du gasar ur 2an fullt och släpper av, då rör motorn sig massor. kostar inget speciellt och rätta till så bara göra om göra rätt.
Ok. Fatta det först som du ville ha det i motorrummet innan växellådsfästet. Kan tycka att ett friskt motorfäste o gummiupphängningarna borde ge o ta samma rörelse men kan ha fel, inte ofta man kollar under bilen när man kör. Hur har det ställt till det för dig? Typ slagit i golvet? Har oxå 3 tum men aldrig märkt något så därav min undran
Tvivlar på att downpipen ger sig på grund av belastningar. Avgaset är dit satt org med totalt 3 gummisaker vilket gör att det flexar ganska gött ändå. Tycke först när jag började bygget med downpipe att det skulle behövas en flex men efter att ha ryckt lite i de nu och under bygger så känns det bra ändå. Motorbussningar är i prima skicka förövrigt.
Men va fasen gubbar, skiter de sig så är det bara och plocka fram svetsen igen eller vad säger ni?
Jonthengberg skrev: Har samma bredbandslambda, nöjd med den förutom att jag åkte på ett byte av sonden Men om den oljetrycksmätaren är från biltema skulle jag kasta den i papperskorgen då den visar fel
Där ser man, var kundservicen trevlig mot dig? Fick inte svar på mitt mail när jag fråga efter manualen dåderas sida var skit slö så man inte kom fram för cirka en månads sedan.
Har mest oljetrycks mätaren som utfyllnad då det ser lite konstigt ut med bara 2 mätare Vad bör oljetrycket ligga på i min B202? Mätarn visar cirka 4-5 Bar när man är ute och kör.
--------------
Update!
Igår gällde det, det var uppkörning! Uppkörningen började med nerverna uppe i skyn men efter ett par minuter var dem nere på marken igen. Cirka 40 minuter tog det men efter det så fick man KÖRKORT Känns awesome! Har kört typ hela dagen igår och idag Och i morgon blir det att åka på End of summer meet
Blev ett par bilder på bilen med:
Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)
Erick skrev: Oljetrycket skall följa varvtalet. När motorn är kall har du betydligt högre oljetryck än när den är varm.du bör ligga på 1-2 bar på tomgång och högre när du kör. 4-5 bar låter vettigt vid normala varv på landsväg.
tillägas bör är att oljetryck beror Mycket på vilken olja du
så länge du har tryck är det bra typ
Okaj! Jag får ca 5 bar direkt när jag startar bilen som sedan går ner till 4 när bilen är varm. Har ingen aning vad det är för olja i den så det får duga
I onsdags förra veckan var jag och bessade bilen, det va inget va fel på den överlag tills besiktningsgubben öppna huven. Han trodde att en intercooler, sportfilter och 3" downpipe gav "massiva hästar" och där med gav mig en 2:a på "motor ändrad". Argt nog så bestämde mig på att ta fredagskvällen till att göra bilen original igen sedan dagen efter åkte jag in till bess igen för ombess. Gick prima så nu har man en bil som går ett år till i varje fall
Original tänker jag inte köra så har gjort om bilen till så den var innan bess dock med en uppgradering bestånd av ett 3" system 3" Systemet (oanvänt!!) sprang jag på när jag var hos en snubbe och köpa fälgar (15" CrosSpoke ). Fick en deal som jag inte kunde motstå så var bara och slå till Den gurglar/brölar för jävla gött nu Förövrigt så blir det nog saab meet i kungbacka på lördag som man nog ska till om någon vill lyssna
Har ni centrumkåpor till mina fälgar liggandes till salu så får ni gärna höra av er
Lite blandade bilder på de: Nytt 3":
Original:
3"et monterat:
15" saab crosspoke:
Senast redigerat av Saab_2takt (26 september 2014)
darkwizard skrev: Tråkigt med nitiska besiktnings gubbar. Men jag tror mig har 3 st kåpor liggandes som ska vara till cross spoke fälgar. Ska bara leta fram dom och ta en bild på dom. Kan skicka bilden sen i ett pm till dig.
Hittar du 4 så är jag intresserad!
---------------------------------
Sorry för alla updates eller va man nu ska säga, håller på att byta ut alla bilder i tråden. Google ville inte vara med mer...
Addz skrev: Jag är ganska säker på att min FTT konvertering ligger inom effektökning med 20% som normalt godtas. Vridet dock vet jag inte redigt.. Men jag lär inte hålla käften inne på besiktningen om jag skulle få en tvåa på "ändrad motor" direkt.
Det tycker jag du skall göra, spreta i mot som f*n om dom börjar klaga! Tror jag var lite snäll med överklagande, första gången jag var på besiktning så
-----------------------------
Liten Mini uppdate:
Har trimmat bilen lite med 2 stycken "vintage turbo" dekaler som jag beställde hem från Ebay samt har även testet på en så kallad Dawes Device som jag har byggt själv. Med både positiva och negativa framgångar. De positiva är att den laddar upp snabbare med Dawes Device jämfört med en pysventil, men dock har jag bekymmer med att laddtrycket sjunker ex, från 0.7-0.8 till grundladd (0.3-0.4) efter ett par sekunder med full gas. Hur går detta att lösa?
Som ses så stämmer inte alla delar med bilden på den ihopsatta. Fick byta lite då de inte stämde