SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
  • 91 Följare
  • 213 882 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj 2016
Juvakka
5 mars 2014 · 1 697 Inlägg

Gå på större helalu direkt, märktes skillnad på min direkt efter jag bytte från 9000 ic till den jag har nu. Är dessutom så liten prisskillnad att det enligt mig inte motiverar 9000 ic för fem öre. Går du på en som bara är 500 hög så borde det gå att behålla dragöglan fram också.

Saab 900 "T16" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
5 mars 2014 · 329 Inlägg

Erick skrev:
Förr i tiden monterade folk IC från 9000, men den har plastgavlar som inte håller för lite högre ladd..
Hel-alu IC funkar fint.
Du hittar den nog billigast på mrtuning skulle jag gissa! Vi köpte där till kompisens supra och den va kanonfin.
http://www.mrtuning.se/p/universal-4391 … 00x76.html

Slangar köper du på www.do88.se dom e bäst på slang tycker jag

Fick bygga egna fästen men har bilder på det om det skulle va intressant smile
https://www.dropbox.com/sh/hxy893vrtr5zrwf/UPBYa8ohfr

Har bilder på själva fästena nånstans också men får leta lite, det va ju trots allt 8-9 år sen jag monterade den icn. . big_smile

Haha tiden går fort när man trimmar wink Fin fin info! big_smile Skippar då 9000 ic'en, man vill ju ladda lite wink Ojoj jo ännu billigare, inte ofta biltema blir slagna.

Såg att mrtuning hade lite slangar också med men vilken storlek skall man köra på. För ja tänker där vid turbon så är ju "hålet" inte så stort ut från turbon. Känns lite overkill att fläska på och dra 3" ? Eller man kanske bör göra det? hmm do88 slangarna såg inte så dumma ut dom heller smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
5 mars 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Gå på större helalu direkt, märktes skillnad på min direkt efter jag bytte från 9000 ic till den jag har nu. Är dessutom så liten prisskillnad att det enligt mig inte motiverar 9000 ic för fem öre. Går du på en som bara är 500 hög så borde det gå att behålla dragöglan fram också.

Toppen att du har testat och de gav fina resultat! smile Man blir ju riktigt peppad på att beställa nu tongue Men tänker du dig att man tar och drar utgångarna på intercoolen så att den hamnar stacks över öglorna då om man säger så?

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Juvakka
5 mars 2014 · 1 697 Inlägg

Jupp, min sitter monterad helt upp emot överdelen på kylarbalken och sen med bortkapade bogseröglor p.g.a den tidigare 9000 ic:n.  Men hade jag kapat för denna som är 500 hög så tror jag att det hade räckt att kapa ovanför öglorna, men haspen till huven får byggas om lite om den ska sitta så högt. Vet att det var någon som byggde så men kan inte komma ihåg vem nu.

Kör inte på större rör än du behöver, visserligen skapar det turbulens i varje övergång men samtidigt är det så att ju större rör du har ju mer luft krävs det för att fylla dem och du kommer inte behöva flödet från 3" tryckrör.

Saab 900 "T16" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
6 mars 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Jupp, min sitter monterad helt upp emot överdelen på kylarbalken och sen med bortkapade bogseröglor p.g.a den tidigare 9000 ic:n.  Men hade jag kapat för denna som är 500 hög så tror jag att det hade räckt att kapa ovanför öglorna, men haspen till huven får byggas om lite om den ska sitta så högt. Vet att det var någon som byggde så men kan inte komma ihåg vem nu.

Kör inte på större rör än du behöver, visserligen skapar det turbulens i varje övergång men samtidigt är det så att ju större rör du har ju mer luft krävs det för att fylla dem och du kommer inte behöva flödet från 3" tryckrör.

I understand! Haspen går ju att bygga om på ett eller annat vis men de känns bäst att ha kvar öglorna. Men vi får se vad som händer smile 500 an jag hitta va bra lite dyrare än mrtunings sad

Kunde tänka mig att det låg något i det hela. Ser dock nice ut i motorutrymmet me stora slangar men funktion kommer före utseende! Få bli o mäta och köpa något lämpligt! smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
6 mars 2014 · 329 Inlägg

M_Broberg skrev:

Saab_2taktM_Broberg, Vad hade du för någon ic på din? smile Måste ha gjort bra nytta för att du kunde då upp den i 1,5 i ladd big_smile

[quote=Erick skrev:


Rensa drev är manligt yikes

Detaljer bara med 3an! Man lever bara en gång! wink

Så stor det fick plats tongue jag minns inte själv men ungefär som ericks.


har en rätt fin Garett snurra med,

men soppan tog slut med, org pumpen klarar mindre än spridarna gjorde lol

lambda låg på 1.17 som värst vid 5000 och 1.5 bar. att inte motorn exploderade är fascinerande. måste vart pga etanolens kylning och att fördelaren inte backar tändningen så mycket.

Ett tips är att inte ladda mycket. vill du ha bra effekt så konvertera till trionic. det är vrid som dödar lådor inte HK.

Gött! the bigger the better! wink T16 värkar vara ett svårt kraftpaket att ta liv på! tongue

Har haft funderingar på trionic 5 och etanol sen ett tag tillbaka varav etanol ligger nog steget före. smile Är ju inte så mycket som behövs för etanolen ändå, för chip har jag, 3 bar btr har jag med så det jag har förstått att man behöver är 431 spridare, bränslefilter (efter 100 mil) samt ic och ställa tändning smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Erick
6 mars 2014 · 4 767 Inlägg

2.3 topp och 2.1 insug och 86-88:ans turbokammar, samt en 3" batteriböj gör underverk! Blir helt annat register på högre varv.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Saab_2takt Turbo lover
6 mars 2014 · 329 Inlägg

Erick skrev:
2.3 topp och 2.1 insug och 86-88:ans turbokammar, samt en 3" batteriböj gör underverk! Blir helt annat register på högre varv.

Hehe börjar blir lite mycket grejor att trimma bilen med. Men vi får se! Blir ju inte sämmre när du rabblar upp de troll godiset wink

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
6 mars 2014 · 329 Inlägg

Update!

Godagens!

Nu börjar bilen ta form o nästan hela fronten är på, ser bra ut! smile Bytte även alu växelknoppen till original samt bytte kupéfiltret till ett nytt smile Sen så skulle jag "trycktesta" värmepaketet men det märkte man i efterhand att de inte gick så bra. Kompressorn stod lite långt bort men de skall nog gå och fixa imon eller nått. La dock märke till att värme styr mojen var i plast. Är de någon v2 variant? Har för mig att den skall vara i metall hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e73a165159aa38bdc05f6ff5f7824578.jpg SNyggttt!!! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-07b686aa9365fed021db9da666bdb36e.jpg Nytt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-8279af7e2bc35dec88dc9235f67e3cae.jpg
Mycket bättre! Nu slipper man de satans kalla knoppen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-3c5a9974d5eb4e7b5d147fb6b1244493.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-1f6dee464e459c2b8d37094d6850aa9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-60c7795db7ade418bc07e63f43225f84.jpg

Som avslutning på denna update så slår ja upp denna bild som ja hitta på min praktik. Passar bra med tanke på va man är wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-4547ce4e8d9e5321d0f8d2b0b6891c38.jpg

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Trekmeister
6 mars 2014 · 272 Inlägg

Haha precis det där flödesschemat hade jag en gif-bild på någon gång tidigt 90-tal! Skrevs ut ett och annat exemplar på matrisskrivaren.

Gillar loggan i grillen, blev tufft! Original-växelknopp var också ett stort lyft. Annars verkar jag vara en av få som inte gillar helvita framblinkers på og900, men man kan inte få allt! wink

Senast redigerat av Trekmeister (6 mars 2014)

Saab_2takt Turbo lover
6 mars 2014 · 329 Inlägg

Trekmeister skrev:
Haha precis det där flödesschemat hade jag en gif-bild på någon gång tidigt 90-tal! Skrevs ut ett och annat exemplar på matrisskrivaren.

Gillar loggan i grillen, blev tufft! Original-växelknopp var också ett stort lyft. Annars verkar jag vara en av få som inte gillar helvita framblinkers på og900, men man kan inte få allt! wink

Haha en välbeprövad metod me andra ord wink

Det var kul att höra! smile Håller delvis med gällande vita framblinkers, funkar endast på vit,svart och röd bil men resten skall man köra orange på! Smaken är som baken som sagt smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Erick
6 mars 2014 · 4 767 Inlägg

Funkade bra på lemans-blå metallic också big_smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
9000Griffin
6 mars 2014 · 193 Inlägg

Saab_2takt skrev:
Update!

Godagens!

Nu börjar bilen ta form o nästan hela fronten är på, ser bra ut! smile Bytte även alu växelknoppen till original samt bytte kupéfiltret till ett nytt smile Sen så skulle jag "trycktesta" värmepaketet men det märkte man i efterhand att de inte gick så bra. Kompressorn stod lite långt bort men de skall nog gå och fixa imon eller nått. La dock märke till att värme styr mojen var i plast. Är de någon v2 variant? Har för mig att den skall vara i metall hmm

https://lh4.googleusercontent.com/-6dvL … 201229.jpg SNyggttt!!! smile

https://lh6.googleusercontent.com/-C4P2 … 182721.jpg Nytt!

https://lh4.googleusercontent.com/-KokP … 184715.jpg
Mycket bättre! Nu slipper man de satans kalla knoppen tongue

https://lh4.googleusercontent.com/-dywA … 200507.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-uljc … 193638.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-TAho … 192909.jpg

Som avslutning på denna update så slår ja upp denna bild som ja hitta på min praktik. Passar bra med tanke på va man är wink

https://lh4.googleusercontent.com/-rDjN … 105405.jpg

haha... la märke till att det är sånna problem som volvo nissar brukar ha tydligen... titta längst ner till höger på flödesschemat big_smile

Senast redigerat av 9000Griffin (6 mars 2014)

Erick
6 mars 2014 · 4 767 Inlägg

Saab_2takt skrev:

Erick skrev:
2.3 topp och 2.1 insug och 86-88:ans turbokammar, samt en 3" batteriböj gör underverk! Blir helt annat register på högre varv.

Hehe börjar blir lite mycket grejor att trimma bilen med. Men vi får se! Blir ju inte sämmre när du rabblar upp de troll godiset wink

Är inga problem att plocka 300 hk ur motorn men lådan ska ju hålla också. neutral

När vi körde bana med saabarna runt 2004-2006 där så skojade vi alltid att 500-mila service va ny olja, nya stift och ny låda.. big_smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Juvakka
6 mars 2014 · 1 697 Inlägg

Flytta registret 2000 varv upp så ska nog lådan leva ganska tryggt med 300 kusar också wink

Saab 900 "T16" (1992)
Erick
6 mars 2014 · 4 767 Inlägg

Men fullt ladd vid 2000 rpm är ju sååå kul wink


Slängde upp en inspirationsfilm till dej vi filmade 2006 i kompisens og900 aero.. smile
http://www.youtube.com/watch?v=GkpU7Jre … e=youtu.be

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Saab_2takt Turbo lover
6 mars 2014 · 329 Inlägg

Erick skrev:
Funkade bra på lemans-blå metallic också big_smile

De med! cool

Erick skrev:

Saab_2takt skrev:

Erick skrev:
2.3 topp och 2.1 insug och 86-88:ans turbokammar, samt en 3" batteriböj gör underverk! Blir helt annat register på högre varv.

Hehe börjar blir lite mycket grejor att trimma bilen med. Men vi får se! Blir ju inte sämmre när du rabblar upp de troll godiset wink

Är inga problem att plocka 300 hk ur motorn men lådan ska ju hålla också. neutral

När vi körde bana med saabarna runt 2004-2006 där så skojade vi alltid att 500-mila service va ny olja, nya stift och ny låda.. big_smile

Haha kostar pengar och ligga på topp cool Även om man kör saab, fast då reparerar man aldrig man "trimmar" även om detta gäller byta framskärm elr nått wink

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
6 mars 2014 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Flytta registret 2000 varv upp så ska nog lådan leva ganska tryggt med 300 kusar också wink

Erick skrev:
Men fullt ladd vid 2000 rpm är ju sååå kul wink


Slängde upp en inspirationsfilm till dej vi filmade 2006 i kompisens og900 aero.. smile
http://www.youtube.com/watch?v=GkpU7Jre … e=youtu.be

får man säga så här, Fan va jobbiga ni är! wink Man blir så gas sugen tongue Längtar så till kortet!!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
6 mars 2014 · 329 Inlägg

9000Griffin skrev:

Saab_2takt skrev:
Update!

Godagens!

Nu börjar bilen ta form o nästan hela fronten är på, ser bra ut! smile Bytte även alu växelknoppen till original samt bytte kupéfiltret till ett nytt smile Sen så skulle jag "trycktesta" värmepaketet men det märkte man i efterhand att de inte gick så bra. Kompressorn stod lite långt bort men de skall nog gå och fixa imon eller nått. La dock märke till att värme styr mojen var i plast. Är de någon v2 variant? Har för mig att den skall vara i metall hmm

https://lh4.googleusercontent.com/-6dvL … 201229.jpg SNyggttt!!! smile

https://lh6.googleusercontent.com/-C4P2 … 182721.jpg Nytt!

https://lh4.googleusercontent.com/-KokP … 184715.jpg
Mycket bättre! Nu slipper man de satans kalla knoppen tongue

https://lh4.googleusercontent.com/-dywA … 200507.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-uljc … 193638.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-TAho … 192909.jpg

Som avslutning på denna update så slår ja upp denna bild som ja hitta på min praktik. Passar bra med tanke på va man är wink

https://lh4.googleusercontent.com/-rDjN … 105405.jpg

haha... la märke till att det är sånna problem som volvo nissar brukar ha tydligen... titta längst ner till höger på flödesschemat big_smile

Jepp stämmer bra big_smile Råkar vara de lilla ner till höger som man råkar vara på praktik på i Torslanda tongue

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
8 mars 2014 · 329 Inlägg

Update!

Goddagens!!

Nu är aerokittet komplett tack vare 9000Griffin! Man tackar! smile Behöver lite plastpluggar bara men de får la man hitta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b36cf957c1edadd901132beb30567302.jpg


Blev även lite glasfiber plastisk padding på främre skärm kanterna, hoppas man gör rätt  nu när man lägger de direkt på plåten tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-021e9e3174f64e17a7dcb76d21679acf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-a400d4d7e336a846e7b0d1c997576ec1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-fa3950dcebc33f9f50336c41ddf83a61.jpg

Dessa plastpluggar behövs, var får man tag på sådana? Finns det något liknande som passar lika bra ? smile Alla tips tas i mot med glädje smile Dessa pluggar sitter i karossen/dörrarna för fästrälsen för aero kåporna om så undras smile

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang