Sälja avställd bil som köparen tänker köra hem vem torskar) snabba svar tack

Basebase
2 februari 2014 · 7 Inlägg

tja kommer en lirare och ska hämta min bil som är avställd och obesiktad. han kommer köra därifrån ere jag som torskar om det händer något eller ere han som är ägare så fort han skriver under för man kan ju aldrig va säker på vad han gör första dagarna liksom innan ägarbytet gått igenom. finns det någon som vet?

BBAD Utbildad hobbymekare
2 februari 2014 · 1 125 Inlägg

vad jag vet så är det köparen om ni skriver dagens datum på ägarbytet, men varför inte göra ägarbytet via android appen? då blir han ju ägare med det samma å då e du 110% säker

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Basebase
2 februari 2014 · 7 Inlägg

har ingen smartfone för tillfället tyvär. men hittar inga regler om vad som gäller även på transportstyrelsens hemsida sad pallar inte flyga på ngt som han gör

silversnurran
2 februari 2014 · 773 Inlägg

Skriv kvitto och skriv dagen datum på ägar beviset så ska du se att du går fri, när han sätter sig i bilen efter betalning är det hans ansvar från denna stund. Du har kvitto på ägarbytet:)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Basebase
2 februari 2014 · 7 Inlägg

tack för svaren smile fixat en smartfone så ja kan göra de via appen ändå smile smidigare så slipper ja bry mig smile

mopar300
2 februari 2014 ·

du kan andas ut å ta det lungt problemet är den som kör bilen å sedan har du kvittot som bevis att den e såld..
vad köparen gör är hans problem, inte dina.....det håller i rätten..........

Drunk A.Sörman
2 februari 2014 · 1 299 Inlägg

Även om du skulle äga bilen å han kör torskar han smile

myran Foto/Bilnörd
2 februari 2014 · 1 541 Inlägg

Skriv kvitto som bevisar att bilen är såld. Skriv även med på kvittot att bilen säljes avställd och att köparen är införstådd i detta.

Kan du visa upp ett sådant kvitto så går du helt fri vad som händer när han åker.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
FLindgren
2 februari 2014 · 5 089 Inlägg

Det är alltid föraren som ska se till att fordonet han kör är lagligt. Oavsett vem som äger bilen eller inte.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
MikkoHansen
2 februari 2014 · 265 Inlägg

Ställ på bilen och skriv på ägarpapprerna. Så har jag gjort innan.
Ställs en bil på samma dag som ägarbyte görs så åker den nya ägaren på skatten, även fast den ställs på när du fortfarande är ägare! annars skriver man bara ett brev till skatteverket o säger att man blivit feldebiterad så löser dem det! smile

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
DilluTioN Renovering/film
2 februari 2014 · 129 Inlägg

Spelar som sagt ingen roll vem det är som äger bilen, det är föraren som åker dit oavsett. Däremot så är du (antagligen) skyldig att meddela köparen om att den är obesiktigad och avställd. Man måste ju informera om de fel och brister man känner till, och säljer man en bil som inte är tillåten att framföras på väg så borde man berätta det. Även om det fortfarande är förarens ansvar, det är han som får problem. Även om denne skulle hävda att du sagt att den var påställd så är det hans ansvar att ta reda på fakta.

Om du vill vara supersäker så skriv "säljes i befintligt skick, obesiktigad och avställd."

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.
Volkswagen Golf Cabriolet "Quartett Special edition" (1989)
Slash Saabifierad
3 februari 2014 · 2 026 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Ställ på bilen och skriv på ägarpapprerna. Så har jag gjort innan.
Ställs en bil på samma dag som ägarbyte görs så åker den nya ägaren på skatten, även fast den ställs på när du fortfarande är ägare! annars skriver man bara ett brev till skatteverket o säger att man blivit feldebiterad så löser dem det! smile

Här var det härlig okunskap lol

1. Det är inte skatteverket som tar hand om fordonskatt, det är transportstyrelsen.
2. Det är du som ägare vid påställningstillfället som kommer stå för skatten, vare sig du skriver ägarbytet samma dag som du ställer på eller inte. Det blir snarare värre att göra som du rekommenderar. Att skriva brev till transportstyrelsen kommer enbart resultera i att regler är regler och ägaren kommer ändå få betala skatten.

Sedan kan man fundera på vad påställningen faktiskt skulle göra för skillnad då bilen fortfarande är obesiktigad och får ej egentligen köras i trafiken.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
MikkoHansen
3 februari 2014 · 265 Inlägg

Slash skrev:

MikkoHansen skrev:
Ställ på bilen och skriv på ägarpapprerna. Så har jag gjort innan.
Ställs en bil på samma dag som ägarbyte görs så åker den nya ägaren på skatten, även fast den ställs på när du fortfarande är ägare! annars skriver man bara ett brev till skatteverket o säger att man blivit feldebiterad så löser dem det! smile

Här var det härlig okunskap lol

1. Det är inte skatteverket som tar hand om fordonskatt, det är transportstyrelsen.
2. Det är du som ägare vid påställningstillfället som kommer stå för skatten, vare sig du skriver ägarbytet samma dag som du ställer på eller inte. Det blir snarare värre att göra som du rekommenderar. Att skriva brev till transportstyrelsen kommer enbart resultera i att regler är regler och ägaren kommer ändå få betala skatten.

Sedan kan man fundera på vad påställningen faktiskt skulle göra för skillnad då bilen fortfarande är obesiktigad och får ej egentligen köras i trafiken.

Du har aldrig gjort affärer hör jag..

Den som är ÄGARE vid påställningen är skatteskyldig!
Dvs gör du ett ägarbyte den 16 Januari och ställer på bilen den 16 Januari så är de den nya ägaren som är skatteskyldig!
Skatteverket har hand om alla fordonsskatter i Sverige, Inte transportstyrelsen.

Blir du debiterad skatt ändå skriver man bara mail till skatteverket.

""""Om du anmäler påställning via någon av våra självservicetjänster, är det alltid den som är registrerad ägare vid den tidpunkten som blir debiterad skatt. Transportstyrelsen gör då ett automatiskt skattebeslut. Om det sedan kommer en anmälan till oss om ägarbyte där det framgår att fordonet bytte ägare samma dag som påställningen anmäldes, har skatten redan debiterats. Om den som blivit debiterad skatt vill att nya ägaren ska vara skattskyldig, måste den som fått skattedebiteringen kontakta Skatteverket och begära att skatten omdebiteras. """"

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … kyldighet/

Förstår inte varför du ska kommentera när du inte har någon aning om vad du skriver?
Påsigstårare som du ska ge fan i kommentera om man inte är 100% säker! då slipper man förvirring!

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
mopar300
3 februari 2014 ·

sedan e man inte skyldig att ge info om ev fel på bilen,det e köparens ansvar att kolla allt....som bes,skatt mm....

Mack855
3 februari 2014 · 1 354 Inlägg

FLindgren skrev:
Det är alltid föraren som ska se till att fordonet han kör är lagligt. Oavsett vem som äger bilen eller inte.

En släkting till mig är snut och sa åt mig en gång när jag skulle köra till verkstad med avställd bil att om någon annan än ägaren framför fordonet och blir stoppad kan dom inte skriva böter så nej det är inte helt korrekt.

Drunk A.Sörman
3 februari 2014 · 1 299 Inlägg

Mack855 skrev:

FLindgren skrev:
Det är alltid föraren som ska se till att fordonet han kör är lagligt. Oavsett vem som äger bilen eller inte.

En släkting till mig är snut och sa åt mig en gång när jag skulle köra till verkstad med avställd bil att om någon annan än ägaren framför fordonet och blir stoppad kan dom inte skriva böter så nej det är inte helt korrekt.

Då är han inget vidare på sitt yrke. Jag vet då en vän körde min avställa bil nämligen å torska.

Å jag vet många många fler fall som det har blivit precis så..

Annars skriver du ju bara bilen på morsan å ställer av den. Å kör som vanligt. Doh

Mack855
3 februari 2014 · 1 354 Inlägg

Och han uppgav att han inte visste att bilen inte var påställd lugnt och sansat?
Skriva bilen på morsan sin är inte speciellt genomskinligt eller?

Det här smset fick jag "Ett tips! Ägaransvar på avställt och körförbud. Om inte ägaren kör bilen och den som kör inte vet om att den tex är avställd så får man inte ge böter". Men vad vet jag du som inte är snut vet förmodligen bättre, och bestred ni dessa böter isåfall? Jag skulle då ALDRIG betala böter om jag lånade en polares bil som var avställd utan att jag visste något. Sen vet inte jag heller när det här ägde rum, kan ha hänt för 5 år sen och det blev ändrat. Jag vet inte. Men jag tänker inte heller sitta o tjafsa om det, antingen är det så eller inte. Dock onödig kommentar att han inte är något vidare på sitt yrke för att han KANSKE har fel om en grej. Tror inte du eller jag kan hålla reda på alla lagar och regler vi ska följa på våra arbetsplatser.

Evildan
3 februari 2014 ·

mopar300 skrev:
sedan e man inte skyldig att ge info om ev fel på bilen,det e köparens ansvar att kolla allt....som bes,skatt mm....

Säljaren är skyldig att berätta om de fel som denne vet om, är det uppenbara fel som senare upptäcks av köparen kan säljaren bli skyldig att ersätta köparen om felen är av sådan art att säljaren borde vetat om dom, exempelvis att automatlådan börjar slira när bilen är varm eller att servostyrningen läckt en längre tid.

Köparen har undersökningsplikt.

Drunk A.Sörman
3 februari 2014 · 1 299 Inlägg

Mack855 skrev:
Och han uppgav att han inte visste att bilen inte var påställd lugnt och sansat?
Skriva bilen på morsan sin är inte speciellt genomskinligt eller?

Det här smset fick jag "Ett tips! Ägaransvar på avställt och körförbud. Om inte ägaren kör bilen och den som kör inte vet om att den tex är avställd så får man inte ge böter". Men vad vet jag du som inte är snut vet förmodligen bättre, och bestred ni dessa böter isåfall? Jag skulle då ALDRIG betala böter om jag lånade en polares bil som var avställd utan att jag visste något. Sen vet inte jag heller när det här ägde rum, kan ha hänt för 5 år sen och det blev ändrat. Jag vet inte. Men jag tänker inte heller sitta o tjafsa om det, antingen är det så eller inte. Dock onödig kommentar att han inte är något vidare på sitt yrke för att han KANSKE har fel om en grej. Tror inte du eller jag kan hålla reda på alla lagar och regler vi ska följa på våra arbetsplatser.

Ja självklart drog han snyftvalsen om att han inte hade kollat bilen. Men i Sverige har man föraransvar vilket betyder att du ska kolla bilen före färd. 1200kr fick han betala om jag minns rätt. Självklart menade jag inget illa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang