BMW 335i E92 ska finslipas

Ska varsamt modifiera min 335i E92'a. Vill bara ha den lite snyggare och lite bättre. Inga vilda trimplaner, inget stort stereobygge utan bara bygga dem bort dem svagheter som finns.
  • 77 Följare
  • 49 283 Visningar
  • Projektet avslutat 6 oktober 2015
Marlboroman
8 oktober 2014 · 8 234 Inlägg

Blir nog ett försök att få dit den ena kjolen imorgon åtminstone smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
9 oktober 2014 · 8 234 Inlägg

*****UPPDATERAT MED NYA BILDER OCH LITE TEXT*****

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-fb6f9f1285c37345f62bd46843b1e591.jpg

Behövs inte mycket i verktygsväg för att kunna byta kjolarna på en E92:

-Bända-bort-clips-verktyg
-8mm hylsa + spärrskaft
-Skruvmejsel
-Torx27
-Tång

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-a80e5e2e889067bb036b83d3f6ddcac2.jpg

Börja med att bända loss tröskellisten. Börja i mitten och gå ut mot sidorna. Clipsen verkar helst bli kvar i dörrhålet i bilen, men dem är bara att bända loss och trycka tillbaks där dem satt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-f5d7f6fa16d7b2d7ad16caac756248bc.jpg

Sen är det dags för nästa clips som syns när man tagit på borr tröskellisten. Bara att ta tag i den runda knoppen med en tång och dra rakt upp, och sedan bänder man loss den andra delen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-19f0d10c057cc39879e24fa723086ab0.jpg

Sen skruvar man loss dem 2 skruvarna i bakänden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-71a01ce1edcf4a0e588a2edb8b5403f4.jpg

Sen är det 9st plastskruvar på undersidan kvar. Det är torx-skalle på dem, men om dem bara snurrar så får man bända loss dem. När dem är borta så är det bara att dra loss kjolarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-6673d1a0975828ac3935ed1db67fe144.jpg

I bakänden i överkant är det 4 clips som håller fast mot karossen så där får man ta i lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-34e503ee0fa999c986a7740b81c98526.jpg

Här syns dem 4 hålen som clipsen låser i.

Och har allt gått som det ska så är det bara att sätta dit dem nya och skruva fast dem. Jag rekommenderar starkt att man är 2 st när man gör detta. Dels så minskar risken att man repar saker och ting och dels så blir det så mycket enklare att passa in kjolarna.

Inte den bästa guiden på hur man gör, men det funkade för mig i alla fall smile Resultatet då? Jo, det ser lovande ut.... smile Får ta bättre bilder efter att den andra kjolen monterats och så lär den tvättas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-a1bcd0782c6e27daa453138e8457c1fe.jpg

Senast redigerat av Marlboroman (10 oktober 2014)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
10 oktober 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-36923f639607983daea4c3ae269fac8a.jpg

Den andra kjolen byttes idag. Passade på att lägga en original och en m-sport sidokjol bredvid varandra för att visa skillnaden i design lite bättre. Var dock ingen ide att tvätta bilen pga regn, men några bilder vart det i alla fall så slutresultatet syns smile

Inlägget ovan med arbetsbeskrivningen har uppdaterats med några nya bilder och lite mer text.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-a3a2e627dc3e4321db7d609c298527ca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b862c8661fbdf7046725a04c0ee9677c.jpg

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
9 november 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-e57327d6fdf745c52b1615e7b72c8663.jpg

Vinterdäcken på och frontläppen av. Läppen togs av dels för att den inte satt riktigt och sen så är ju planen ändå att lackera om fronten till nästa år. Och ligger läppen hemma så riskerar den ju inte att råka ut för några tråkiga lackskador heller smile

Bytet till vinterdäck som jag trodde skulle bli lite snabbt och smidigt tog en oväntad vändning. Tyckte ena framhjulet gick lite tungt att vrida. Inte alls farligt, men eftersom det ändå är dags för besiktning och jag hade tid så tänkte jag att det är ju snabbt gjort att rycka isär och lägga i lite mer fett bara. Sagt och gjort och det gick fint fram, bak däremot...

Började med att jag fick syn på att beläggen var väldigt tunna. Sen skulle glidpinnarna loss... Och sist någon rörde dem måste ha varit på fabriken för dem satt rejält fast. Så det var ju ingen chock när jag väl fick loss oken att insidan av skivorna bak är delvis rostiga och dem såg ut att ha slitits fel länge. Så när lönen kommer så blir det inte den sänksats som jag hade siktat in mig på, utan nya belägg och nya skivor bak.

Senast redigerat av Marlboroman (11 november 2014)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
10 november 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-f3b65a90c1c82b5a14eebff7d89ee273.jpg

Jag sa hela förra vintern att jag skulle ta och göra ren fälgarna ordentligt innan våren. Men det vart ju liksom aldrig av, så i år tar jag tjuren vid hornen direkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-9ccb29418feaa7a6b28b3718d25bcb24.jpg

Ett par omgångar fälgrengöring av avfettning senare så börjar det ju lika något.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-88d9da5419ebe88ba3501e11b0a72328.jpg

Sen tog det tråkliga över. Först lera, sedan lackrengöring och till sist ett lager Fireglaze. Men nu så ska dem väl vara lite lättare att hålla rena framöver smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
fisken593
11 november 2014 · 28 Inlägg

Vill se mer 😜

BMW 335d (2008)
Marlboroman
11 november 2014 · 8 234 Inlägg

Det kommer mer längre fram, men nu lär det inte hända så mycket mer innan nästa lön hmm

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
26 november 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-220e5393587c7cb0dcdea128cd9f11a8.jpg

Damp ner ett paket med lite grejer till bakvagnen idag. Övre wishbonestag och övre främre länkarmar från storebror M3. Förhoppningen är att kunna bygga bort en del av känslan av att bakhjulen gör lite som dem vill och få bättre fäste och väghållning.

Tanken är att åka till garaget och skruva lite imorgon smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
bbellman Retarded or just Overjoyed
26 november 2014 · 353 Inlägg

Roligt projekt med trevliga uppdateringar, ska helt klart följas. Har alltid gillat 335 det enda jag tycker verkar lite dåligt är avsaknaden av diffbroms, men det kanske inte är något man märker av?

Skoda Superb "Laurin Klement" (2018)
Marlboroman
26 november 2014 · 8 234 Inlägg

bbellman skrev:
Roligt projekt med trevliga uppdateringar, ska helt klart följas.

Tackar smile

bbellman skrev:
Har alltid gillat 335 det enda jag tycker verkar lite dåligt är avsaknaden av diffbroms, men det kanske inte är något man märker av?

Visst skulle en bra diff hjälpa till, men det beror ju på hur man använder bilen också. Det tråkiga är ju bara att det är så dyrt att eftermontera diff såvida man inte köper en tidig 335 med bultad klump. Jag har ju den svetsade klumpen och då är en Quaife som exempel en affär på uppåt 20.000 inklusive montering.

Rent personligen så stör jag mig mer på andra saker än avsaknaden av diff. Jag kan ju störa mig mer på att den är spårkänslig och att original stötdämpare är för mjuka.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
27 november 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-301ce6efe25d38b44f3ec240782efdf3.jpg

Är ju en rätt rejäl skillnad i design på M3'ans armar kontra original. Smidd alu istället för pressad plåt och bättre bussningar. Titta på armen längst till höger, inte undra på att det känns som om bakhjulen gör lite som dem vill... hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-90fcce81bca3fef1960d67708f34fa7b.jpg

Tänkte från början ta fler bilder på hur man gör själva bytet, men det slutade med att tiden lades på att lista ut hur man skulle arbeta. Trångt och jäkligt runt i stort sett varje bult. Är ju tur att man har tillgång till välutrustat garage. Annars hade det inte blivit mycket gjort. Tog väl i runda slängar 5 timmar för hela bytet men då jobbade jag inte för fullt hela tiden och inte i något högt tempo heller.

Om det vart någon skillnad då? Mja, nu har jag ju inte hunnit köra så många mil än så något definitivt kan jag väl inte säga än. Första reaktionen var att den bara vart lite stötigare bak. Men efter ett par kilometer så började man märka att den gick rakare än innan. Inga konstigheter om man körde över en bula i vägen och annat. Inte lika spårkänslig om man gasade på heller. Kändes också som om man kunde gå på lite hårdare på gasen ut ur kurvor. Men väglaget tillåter inga närmare undersökningar av den saken. Allt som allt så verkar det lovande smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
22 december 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-0a7cebde0ee1a26b5d21e6a0e21be142.jpg

När jag höll på och mekade med bakvagnen så märkte jag att stagen till kränghämmaren bak började bli lite glappa i leden. Den har ju säkert hållit ett bra tag till, men i förebyggande syfte så byttes dem nu ändå. Är så tråkigt när dem börjar låta illa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-2b5ce0fb9af1e48f7ee8acd066a276b2.jpg

Vart en lite biffigare variant i hopp om att dem ska hålla längre. Själva bytet är ingen raketforskning direkt. En bult och en mutter per sida. Man börjar med att lossa muttern när man lossar staget som ska bort och när man monterar det nya börjar man med att dra fast bulten.

Jag använde fast 13,15 och 16 + en svetstång. På originalstagen så finns det ju uttag för 17(?) men då lär man ha en väldigt smal nyckel i så fall, så det vart enklare att använda en svetstång att hålla emot när man lossar muttern.

Om man märker någon skillnad..? Nja, alltså dem stagen jag satte dit ny har ju grövre pinne bland annat, men jag tror den stora skillnaden handlar om livslängd mer än bättre väghållning. För även om stagen kanske flexar mindre så är ju kränghämmaren bak fortfarande stor som ett sugrör...

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
31 december 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1870c531de9be8188ed3b540135e3ac4.jpg

Fick till slut tid att ta tag i bromsarna bak. Såg ju när jag bytte till vinterdäck att beläggen började bli dåliga, och i den vevan såg jag även hur skivorna såg ut sad Efter lite smörjning av oken så vart ju slitaget mer rätt, men det var ju ingen lösning i längden. Så det vart att handla nya skivor, belägg, slitagegivare och handbromsbackar med monteringsdetaljer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-daeccd17dad1b7e4d0ca95ca72433865.jpg

Fick börja med att hamra tills jag hade växlat färg i ansiktet ett par gånger innan skivorna släppte big_smile  Justeringen till bromsbackarna på förarsidan var fullkomligt stum. Hur mycket jag än slog på den så rörde den sig inte ett dugg. Backarna var inte så snygga heller.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b4ef82881d396ad9e41848cb7c6b96c7.jpg

Nya fina grejer på plats. Ska bara göra en sista justering hoppas jag av handbromsen så är allt klart för besiktning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
6 januari 2015 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-977e0ee9422edac4df59cf3e85c6be01.jpg

Besiktningen klarades av igår med blankt papper igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1544adefbd0b00784faf9e630c483a28.jpg

Det blanka pappret firades med att åka och tvätta. Och nu börjar ju funderingarna på vad som blir nästa steg. Har några olika alternativ, men inget som känns sådär riktigt klockrent. Det finns en baksida på dem vägar jag har att välja på nu.

En uppsättning sänkfjädrar ligger dock högt upp på listan nu. Men att bara byta fjädrar känns värdelöst. Bilen blir ju snyggare, men jag tror inte att komforten eller väghållningen blir bättre. Vettiga stötdämpare krävs också och då börjar det bli knepigt för det finns en hel del olika alternativ. Sneglat lite på coilovers också, men inte riktigt hittat något alternativ som lockar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 januari 2015 · 10 427 Inlägg

Intressant tråd! Kanske blir lite liknande chassiuppgraderingar på min 325:a i framtiden. Du har inte funderat på att införskaffa M3 fjäderbensstag? Har lite fler fästpunkter än de som sitter original och ska väl kunna ge lite mer feedback. Lite väl kostsamt dock..
Själv funderar jag på att skaffa en uppsättning Bilstein B6 Sport eller B8 Sprint (vilket som passar bäst mot fjädrarna) när det blir dags för stötdämparbyte eller när jag tröttnat på "klumpeduns"-beteendet - tycker att E46:an med Eibach/Bilstein Pro-kit/B12-kitet känns mycket "lättare" än E90n (den är ju dock lättare). Själv är jag helt nöjd med "lågheten" hos m sportchassit, E90an ser tom lägre ut än E46an som är sänkt något wink Första steget blir dock aningens lättare hjul - får se hur det upplevs.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Marlboroman
6 januari 2015 · 8 234 Inlägg

steifan skrev:
Intressant tråd! Kanske blir lite liknande chassiuppgraderingar på min 325:a i framtiden. Du har inte funderat på att införskaffa M3 fjäderbensstag? Har lite fler fästpunkter än de som sitter original och ska väl kunna ge lite mer feedback. Lite väl kostsamt dock..
Själv funderar jag på att skaffa en uppsättning Bilstein B6 Sport eller B8 Sprint (vilket som passar bäst mot fjädrarna) när det blir dags för stötdämparbyte eller när jag tröttnat på "klumpeduns"-beteendet - tycker att E46:an med Eibach/Bilstein Pro-kit/B12-kitet känns mycket "lättare" än E90n (den är ju dock lättare). Själv är jag helt nöjd med "lågheten" hos m sportchassit, E90an ser tom lägre ut än E46an som är sänkt något wink Första steget blir dock aningens lättare hjul - får se hur det upplevs.

Tackar smile

M3-fjäderbensstag finns med i tankarna också framöver, men inte högt prioriterat just nu. Men precis som du är inne på, det är inte gratis... Men å andra sidan så har ju alla andra uppgraderingar kostat också. Men att byta fjäderbensstaget känns mer som sista steget än något som är aktuellt just nu.

Har haft B6'or på en annan av mina gamla bilar och det är helt klart fina dämpare. Folk verkar ju också nöjda med Koni FSD. Funderar dock på gula Koni den här gången, men det är inget beslut taget i frågan än. Original dämpare är ju inte roliga. Men mycket i E9X chassiet är ju mjukt för att funka ihop med RFT-däck. Fjädrarna är det ju inget fel på om man gillar höjden. Jag vill ju bara sänka lite för att lite mindre luft i hjulhusen och ändå kunna fortsätta åka året om.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
MikkeNoOne
21 januari 2015 · 23 Inlägg

kul projekt, följer! smile

BMW 340i "F31" (2016)
Marlboroman
21 januari 2015 · 8 234 Inlägg

MikkeNoOne skrev:
kul projekt, följer! smile

Kul att det dyker upp lite fler som följer det man håller på med smile

Har inte hänt något mer nu än att jag bestämt mig för att skippa det där med att sänka. Den här vintern kom det ju snö och jag har börjat inse att om det ska gå att köra den varje dag så lär den nog vara kvar på sin nuvarande höjd. Men intet ont som har något gott med sig. Men eftersom jag skippar det så kommer jag kunna göra en annan grej istället. Men det är lite hemligt just nu i väntan på lönen smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mack855
22 januari 2015 · 1 354 Inlägg

Inte sugen på coilisar då så du kan höja till vintern o sänka till sommar'n? smile Eller får man en oduglig väghållning då kanske?

Marlboroman
22 januari 2015 · 8 234 Inlägg

Mack855 skrev:
Inte sugen på coilisar då så du kan höja till vintern o sänka till sommar'n? smile Eller får man en oduglig väghållning då kanske?

Jodå, har sneglat på såna också. Men det är svårt att hitta några som riktigt lockar. Och dem som ser intressant ut kostar ju en hel del. Sen är jag rädd för att coils skulle innebära för mycket vibrationer och ljud eftersom gummifästet fram ersätts av stumt. Sen ska man göra sig tid att justera höjden 2 gånger om året och dem förändringar av fjädringsgeometrin det kan ge upphov till. Så i slutänden tror jag att det i mitt fall är vettigare att lägga pengarna på bättre stötdämpare istället. Det är ju där det stora bekymret ligger nu.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang