badhero skrev:
Tycker att 150-200 mil per månad är ju rätt mycket.
Men ju, jag har lite ding för vass motorljud (hatar min 325a för det, låter fan inget), älskar de där v8or med bra avgassystem på, och diesel kommer aldrig ge samma känslan av acceleration med öppet fönster.
Läste dock att du körde 200 mil per år, så nu är det ju skillnad, då spar du några kronor på att köra 535d helt klart, frågan är dock om du tycker att det är värt det? Bara du kan svara på det, för även 535an är en riktigt skön bil.
Är du ute mycket efter ljud och känsla så kan jag säga att 545an är och låter trevligare än 550i. Inte bara jag som tycker det, 550in ger inte samma känsla och ljud när man piskar ut den, dock är den ju lite vassare prestandamässigt.
PITSTOP skrev:
Anledningen att man kan jämföra trimmad 535d mot "trimmad" 545/550i är följande:
Kör du en ECU optimering och byter avgas på en 545i så får du ut ca 35hk kör du samma modd på en 535d så har du nästan 400hk.
Ex, jag gör 0-100 på blank 5sek vid torr väglag. För att komma ner i de siffrorna måste du hänga på kompressor på en 545i/550i och då drar priset iväg och bilen är ej gatlegal.
Med andra ord så jämför jag trimmad 535d mot samma grad trimmad 545i
Min bil:
100-150 på 5,0sek
100-200 på 13.7sek
Har inga siffror på 545i men tror inte den är snabbare OM den inte är överladdad.
NEJ man ska inte jämföra trimmad vs original. Sen OM man trimmar så är ju självklart en dieselturbo billigare att få fart på. Tycker det känns precis som trådarna man kunde läsa förut när alla skulle jämföra sina trimmade T5or mot originala feting Mercor och BMW's. Original vs original gäller för min del. punkt slut.
En optimerad 535d är inte heller gatlegal. Sen att du kanske åker genom besiktningen utan att dom märker något, visst men fortfarande lika gatlegal som en turbokonverterad M5a.
Bara för att man kommer undan med något betyder det inte att det är lagligt..
Som sagt. trimmad vs original är som Varmkorv vs päron
badhero skrev:
Vad fan är fel på alpina b5? Hur kunde de gå ner i priset soppas snabbt?
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … =8&w=3
Har för mig att alpina även bättre än m5 (helt olika bilar dock).
Har själv spanat in bilen, lite sugen förut, dock känns väl kombi kanske inte helt 100% rätt för mig som 20 åring även om jag nu äger en och har ägt ett gäng tourings tidigare. Jag tror att bilen är kvar dels för att den gått en del, sedan är försäkringen helt SJUK dyr på alpina b5, M5an billigare att försäkra..
PITSTOP skrev:
Pga av att de har samma problem som 545i samt att kompressorn på de strulade, sedan att den rullat 18-19tusen mil gör sitt gällande priset på en sån bil. Dock är den inte bättre än M5:an men mer sofistikerad mellan ting.
Skulle du däremot kolla på B5s så ser du att priset är ca 100k upp jämfört med den du kollade på.
S:en har diff, nya lådan (snabbare växlar) samt 530hk och den är baserad på 550i med nya 4.8l
(Letar efter en fin sådan i kombi själv )
Nej. Där har du fel. både B5 och B5S baseras på den äldre 4.4L V8an från 545.