Får jag sätta på sommadäck nu??

Sickan_
23 februari 2014 · 945 Inlägg

Hej!

I lagen står det att man skall ha vinter däck vid vinterväglag mellan 1 december till 31 mars.

Och jag undrar om man skulle få böter eller nått om man sätter på sommardäcken nu?

För här nere i södra sverige är det inga som helst tecken på vinterväglag och har ej varit de senaste veckorna heller, och kollar man långtids prognos så kommer det inte att vara det den närmsta tiden heller.

Tycker att det känns lite onödigt att slita ner dubbarna i vinterdäcken ifall man ej behöver det, och skulle det bli vinterväg lag så ere bara att ta andra bilen med åretrunt däck. tongue

Så någon som vet vad farbror blå skulle säga om detta? tongue

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Caffe
23 februari 2014 · 1 436 Inlägg

Det är lugnt så länge det inte är vinterväglag. Polisen avgör om det är vinterväglag och det jag hört att de går efter är om det finns snö, frost eller is på eller i anslutning till vägen. Problemet är om du åker till jobbet och det blir snö, då blir det till att gå hem.

Sedan är det väl allmänt onödigt att byta till sommardäck redan men det är en annan diskussion.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
nixon89 klabbarpan
23 februari 2014 · 3 041 Inlägg

Du bör ju även tänka på att dessa "prognoser" i princip är minutfärsla
minutfärska. Prognosen kan ändras från dag till dag. Och som vi alla vet så har ju prognoserna inte alltid helt rätt wink

Jag förstår att du är sugen på att klämma ditt sommardäcken nu (är jag med), men vänta hellre ett tag till.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Sickan_
23 februari 2014 · 945 Inlägg

Caffe skrev:
Det är lugnt så länge det inte är vinterväglag. Polisen avgör om det är vinterväglag och det jag hört att de går efter är om det finns snö, frost eller is på eller i anslutning till vägen. Problemet är om du åker till jobbet och det blir snö, då blir det till att gå hem.

Sedan är det väl allmänt onödigt att byta till sommardäck redan men det är en annan diskussion.

Okej, jag cyklar till jobbet ändå så det är lugnt tongue

Ja det kanske är lite onödigt men köpte nya dubbdäck till den i höstas så känns bara dumt att köra med dom ifall det ej behövs, sliter juh mer än vad det gör nytta just nu. tongue

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
andreas1
23 februari 2014 · 1 020 Inlägg

Tror det är lugnt, ska själv slänga på sommardäcken under veckan.
Kommer snön när jag e på jobb o den skulle ligga kvar när jag ska hem är det nästan rekord denna vintern...

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
valle22 Smidd i rostigt stål
23 februari 2014 · 933 Inlägg

kan iofs hända mycket på sena delen av vintern här i skåne i alla fall. Men hade jag varit dig hade jag väntat ut halv Mars...

annars kan du skaffa en veteran så slipper då vinterhjul året runt smile omfattas ej av vinterhjulslagar

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Sickan_
23 februari 2014 · 945 Inlägg

Okej tack för svaren smile men sommardäcken åker nog på till helgen ifall inget händer med vädret i veckan smile skulle det hända nått när dom är på så får jag ta andra bilen helt enkelt tongue

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Presidento Of World
23 februari 2014 · 3 332 Inlägg

blir o slänga sommarhjulen på Audin till veckan antagligen.. fan bara låta skiten stå om de skulle bli skitväder tongue fast det är väl lättare sagt än gjort , iaf för dom som bara använder en bil..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Markus1987
23 februari 2014 · 498 Inlägg

På dagarna är det väl inget problem med sommarpuckar, mest är det väl isåfall på kvällar/nätter/tidiga mornar som det är mer risk för halka osv... Men som någon sa, kanske lika bra å vänta till mitten av Mars big_smile

Tyfors Svetsare
23 februari 2014 · 1 153 Inlägg

ja byter på mantan i veckan så den får titta ut blir de halt ja då får bmw:n gå :-)

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
FLindgren
23 februari 2014 · 5 089 Inlägg

Varför har folk så bråttom??

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Caffe
23 februari 2014 · 1 436 Inlägg

FLindgren skrev:
Varför har folk så bråttom??

Sommardäcken är snyggare och det är viktigast hur det ser ut?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
BornZombie
23 februari 2014 · 193 Inlägg

FLindgren skrev:
Varför har folk så bråttom??

Bra fråga.. Folk verkar ju glömma att vi bor i Sverige och här kan det komma snö även i maj.. Själv kommer jag att köra precis som varje år, byter till sommardäck först efter 15e april..

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
TurbOla Reservdansk
23 februari 2014 · 6 271 Inlägg

Caffe skrev:
Sommardäcken är snyggare och det är viktigast hur det ser ut?

Så länge man kan dö i en bil med sommardäck och snygga fälgar så. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mack Forum- och sitemoderator
23 februari 2014 · 26 167 Inlägg

FLindgren skrev:
Varför har folk så bråttom??

Detta undrar jag också över.
Herregud..man tappar ju hoppet om människans inteligens ibland.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
dfine BMW entusiast
23 februari 2014 · 579 Inlägg

FLindgren skrev:
Varför har folk så bråttom??

För att det är den mildaste vintern på evigheter och folk vill inte köra slut på dubben på nyinköpta dubbdäck. Dessutom är det bara krav på vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Från polisens hemsida:
Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute, det vill säga om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.
http://polisen.se/Lagar-och-regler/Traf … interdack/

Så för att svara på frågan, ja du får ha sommardäck på nu om det inte är vinterväglag. Men tänk på att det är polisen som avgör om det är det eller inte.

Senast redigerat av dfine (23 februari 2014)

andreas1
23 februari 2014 · 1 020 Inlägg

FLindgren skrev:
Varför har folk så bråttom??

Ska ha nya fälgar till sommaren.
Bättre o få tuggat upp org sommardäck.
Vinterdäcken ska ju användas nästa vinter oxå..
med tanke på hur det sett ut hittills lär vintern vara slut.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
FLindgren
23 februari 2014 · 5 089 Inlägg

dfine skrev:

FLindgren skrev:
Varför har folk så bråttom??

För att det är den mildaste vintern på evigheter och folk vill inte köra slut på dubben på nyinköpta dubbdäck. Dessutom är det bara krav på vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Från polisens hemsida:
Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute, det vill säga om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.
http://polisen.se/Lagar-och-regler/Traf … interdack/

Så det är billigare att slita på 19" sommardäck än (typ) 17" vinterdäck?
Och har du köpt vettiga vinterdäck(ej kina) åker dubben in när det är plusgrader och sliter inte speciellt mycket som det gjorde förr på dubbdäck smile

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
TurbOla Reservdansk
23 februari 2014 · 6 271 Inlägg

Vädertjänsten på min mobil förutspår 1-2+ nästa vecka, dagtid, och minusgrader på nätterna.
Även underkylt regn kan förekomma.

Så jag vill påstå att vintern inte är över riktigt än.

Jag snurrade ett par gånger med snickarens gamle L200 vid jul (inhägnat område), trots nya vinterdäck, och bara 2WD ilagd.
Det krävdes inte mycket, så jag skulle personligen inte vilja prova sommardäck när det regnat en kväll, och sen det frusit under natten.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang