Får jag byta till sommar däck om det inte är vinterväglag?

Mlin
28 februari 2014 · 17 Inlägg

Får jag byta till sommardäck om det inte är vinterväglag och det ännu inte har hunnit bli 1 april?

BMW 118d (2010)
Hamilton
28 februari 2014 · 8 865 Inlägg

Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen.

http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Fotograf på tierpidag.se
Mack855
28 februari 2014 · 1 354 Inlägg

Men det är lag på vinterdäck en tid under året. Som i år hade vi sparat på Stockholms vägar genom att låta sommardäcken sitta på hela vintern och åka kommunalt den veckan vi hade snö, men det är lag på det så..

Mlin
28 februari 2014 · 17 Inlägg

Mack855 skrev:
Men det är lag på vinterdäck en tid under året. Som i år hade vi sparat på Stockholms vägar genom att låta sommardäcken sitta på hela vintern och åka kommunalt den veckan vi hade snö, men det är lag på det så..

Men det står att det är lag på det mellan 1 dec-31 mar om jag inte läste fel, ifall det råder vinterväglag? Men om det inte är vinterväglag då borde jag kunna köra mina sommardäck?

BMW 118d (2010)
Gizmojohan
28 februari 2014 · 3 295 Inlägg

Gör som du vill, men kom inte och klaga på att du får böter eller kör på nån pga av halkan som säkert lär bli.

Mlin
28 februari 2014 · 17 Inlägg

Slave_joe skrev:
Gör som du vill, men kom inte och klaga på att du får böter eller kör på nån pga av halkan som säkert lär bli.

Anledningen till att jag frågar är då jag har mina däck i Göteborg hos föräldrarna och skall upp till Stockholm. Där kommer bilen  att bli stående då jag ska resa iväg i 2 månader. Så för att slippa ta med däcken till Stockholm där jag sen inte kan förvara dem.

Så frågan kvarstår om det inte är vinterväglag så kan jag då byta till sommardäck även om det inte blivit första april?

BMW 118d (2010)
Gizmojohan
28 februari 2014 · 3 295 Inlägg

Och mitt svar står kvar. "Gör som du vill" och hoppas på att du inte blir stoppad. Chansen är väl minimal ifall det nu inte är några gigantiska krom fälgar som verkligen skriker "jag är ett sommarhjul" och som skrivet. Det är polisen som avgör om det är vinterväglag.

Senast redigerat av Slave_joe (28 februari 2014)

Hamilton
28 februari 2014 · 8 865 Inlägg

Mlin skrev:

Slave_joe skrev:
Gör som du vill, men kom inte och klaga på att du får böter eller kör på nån pga av halkan som säkert lär bli.

Anledningen till att jag frågar är då jag har mina däck i Göteborg hos föräldrarna och skall upp till Stockholm. Där kommer bilen  att bli stående då jag ska resa iväg i 2 månader. Så för att slippa ta med däcken till Stockholm där jag sen inte kan förvara dem.

Så frågan kvarstår om det inte är vinterväglag så kan jag då byta till sommardäck även om det inte blivit första april?

Självklart får du köra med sommardäck om det INTE råder vinterväglag. Texten på transportstyrelsen går ju inte att misstolka.

Senast redigerat av Hamilton (28 februari 2014)

Fotograf på tierpidag.se
dfine BMW entusiast
28 februari 2014 · 579 Inlägg

Från polisens hemsida:
Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute, det vill säga om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.
http://polisen.se/Lagar-och-regler/Traf … interdack/

Så för att svara på frågan, ja du får ha sommardäck på nu om det inte är vinterväglag. Men tänk på att det är polisen som avgör om det är det eller inte.

Senast redigerat av dfine (28 februari 2014)

FLindgren
28 februari 2014 · 5 089 Inlägg

Varför har du så bråttom?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Kent_
28 februari 2014 ·

Mlin skrev:
Får jag byta till sommardäck om det inte är vinterväglag och det ännu inte har hunnit bli 1 april?

Du får byta till sommardäck nu..OM inte vinterväglag råder..
Jag själv kör med sommardäck just nu

Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2014 · 17 534 Inlägg

Som Hamilton skrivit 2 ggr nu: Det är tillåtet under förutsättning att det är barmark på vägen och inte frostgrader.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Busgrabb Rejsa ?
28 februari 2014 · 2 959 Inlägg

FLindgren skrev:
Varför har du så bråttom?

För att det kanske suger att rulla runt på sladdriga jeeevla däck när det inte alls behövs?

Autotech
BMW 335D (2008)
aaaaaaaaaa
28 februari 2014 · 236 Inlägg

Busgrabb skrev:

FLindgren skrev:
Varför har du så bråttom?

För att det kanske suger att rulla runt på sladdriga jeeevla däck när det inte alls behövs?

Precis, jag har också satt på sommarhjulen nu.
Varför köra med knubbiga mjuka vinterdäck när det är barmark.

Visst, tidigt på morgonen kan det vara frost (sällan)... men sålänge man kör normalt och inte är en amatör går det bra.

Power is measured in dB
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2014 · 17 534 Inlägg

CustomSS1 skrev:

Busgrabb skrev:

FLindgren skrev:
Varför har du så bråttom?

För att det kanske suger att rulla runt på sladdriga jeeevla däck när det inte alls behövs?

Precis, jag har också satt på sommarhjulen nu.
Varför köra med knubbiga mjuka vinterdäck när det är barmark.

Visst, tidigt på morgonen kan det vara frost (sällan)... men sålänge man kör normalt och inte är en amatör går det bra.

Hehe. När jag tog körkort fanns inte lagen på vinterdäck. Körde alltid på sommardäck året runt. Det var mycket spännande den 17 november 1995... Sätt på sommarsulorna.

Men nej: Är det frost eller vinterväglag får du inte ha dessa på. Ska dock byta till sommartofflor själv i helgen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Krucial VW-driver
28 februari 2014 · 291 Inlägg

Alltid onödigt att skynda sig på sommarhjulen innan vinterperioden för däck är över. Ta alltid det säkra före det osäkra. Det kommer nog bli mer snö och halka, iaf fram tills april börjar (dvs då sommarperioden börjar).

Är fälgarna dessutom bling bling så är det bara onödigt slit på dom i saltpölarna.

Polisens och lagens förklaring på vinterväglag kan rent ut sagt vara att det är lite ljummet ute men kallt på vägbanan. Även vid en blaskig kombination av blask och vatten på marken. Frostig vägbana är vinterväglag!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang