Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.
  • 61 Följare
  • 208 178 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
17 juni 2014 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Crap, det finns tusen dåliga bortförklaringar men jag väljer en av dom:

Det va Biltemas centrerings-sats som inte gjorde vad den blev tillsagd att göra: centrera!

Ja det finns många bortförklaringar självklart.

Det jag lärt mig nu är att även om inte lamellen blev centrerad så kunde tydligen växellådan monteras ändå och det har jag aldrig varit med om innan.

Jag har bytt koppling på volvo 940 för längesen och där lyckades jag montera lamellen åt fel håll, inga problem att få på lådan men sjukt svårt att få i växlarna så det gjordes om och det blev bra tillslut.

Det var inga som helst problem att centrera den lamellen med ögonmåttet de 2 gångerna.

Nissan 200 där lyfte jag ur motorn och lät växellådan va kvar, centrerade lamellen med ögonmått och stoppade ner motorn igen.

Höll på i några timmar utan att lyckas få ihop låda/motor så fick lyfta upp och centrera igen och sen gick det smidigt.

Så då säger min erfarenhet att har du inte centrerat rätt så ska det inte gå att få ihop lådan med motorn, vad som hänt med Saabens har jag ingen aning om.

Det ser ut som att växellådans ingående axel inte har träffat lamellens splines ordentligt men axeln har inga slitmärken alls utan allt slitage är i lamellnavet, så jag vet inte vad som hänt.

Jag blev rätt så nöjd ändå när jag såg det uppenbara felet med att det inte drev på, för nu är ju växellådan ok och jag får möjligheten att stoppa dit starkare koppling så ett steg närmare vad bilen en gång hade original.
Nu saknas Aeroturbo,bromsar runt om och fjäderben sen är den komplett Aero igen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
17 juni 2014 · 4 597 Inlägg

Tror kopplingen var trasig redan från början!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
17 juni 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
Tror kopplingen var trasig redan från början!

Kan vara så för vi kollade mest slitytan så den var ok, tror dock inte att den lyckades bli trasig på den korta tiden som den var ur donatorbilen men allt är väl möjligt med begagnade grejer.

Note to self: köp nytt istället.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
17 juni 2014 · 4 597 Inlägg

Följ din note på dyra o svårbytta saker wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
17 juni 2014 · 1 702 Inlägg

Härlig dag som togs tillvara på genom att snygga till växellådan i väntan på delar.
Jag började med att köra borrmaskin (sladddriven) med en sån där rund stålborste på.
Det den inte kom åt tog jag med vanlig stålborste,  sen tvättade jag med avfettning och blåste rent med tryckluft.

Det sista som gjordes var att lägga på några lager aluminiumgrundfärg.
Men vad ska det bli för färg .....jag vill nästan bara lägga klarlack över den militärbåtsgråa det hade vart coolt.

jaja bilder:


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d1965492746659f44189360fded0f49e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d09f1f7c126e3a4b8e5e8fd8fd1ab578.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b1d02481af5653cc645ec7b92fb85f36.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1651091a6e721c308271cfcca760fe74.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7532b72f2cafa0f70dac6f5635282954.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3989b16ceeba06537f09df81478e78d4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1ed95550d70bb98743d3bee2f7277244.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1cb73bccbbb4fa23e17cbb0cfabb0fca.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
18 juni 2014 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Härlig dag som togs tillvara på genom att snygga till växellådan i väntan på delar.
Jag började med att köra borrmaskin (sladddriven) med en sån där rund stålborste på.
Det den inte kom åt tog jag med vanlig stålborste,  sen tvättade jag med avfettning och blåste rent med tryckluft.

Det sista som gjordes var att lägga på några lager aluminiumgrundfärg.
Men vad ska det bli för färg .....jag vill nästan bara lägga klarlack över den militärbåtsgråa det hade vart coolt.

jaja bilder:


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d1965492746659f44189360fded0f49e.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d09f1f7c126e3a4b8e5e8fd8fd1ab578.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b1d02481af5653cc645ec7b92fb85f36.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1651091a6e721c308271cfcca760fe74.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7532b72f2cafa0f70dac6f5635282954.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3989b16ceeba06537f09df81478e78d4.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1ed95550d70bb98743d3bee2f7277244.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1cb73bccbbb4fa23e17cbb0cfabb0fca.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

blev snyggt smile är det en grund eller den färgen det kommer bli ?

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
18 juni 2014 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:
Härlig dag som togs tillvara på genom att snygga till växellådan i väntan på delar.
Jag började med att köra borrmaskin (sladddriven) med en sån där rund stålborste på.
Det den inte kom åt tog jag med vanlig stålborste,  sen tvättade jag med avfettning och blåste rent med tryckluft.

Det sista som gjordes var att lägga på några lager aluminiumgrundfärg.
Men vad ska det bli för färg .....jag vill nästan bara lägga klarlack över den militärbåtsgråa det hade vart coolt.

jaja bilder:


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d1965492746659f44189360fded0f49e.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d09f1f7c126e3a4b8e5e8fd8fd1ab578.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b1d02481af5653cc645ec7b92fb85f36.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1651091a6e721c308271cfcca760fe74.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7532b72f2cafa0f70dac6f5635282954.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3989b16ceeba06537f09df81478e78d4.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1ed95550d70bb98743d3bee2f7277244.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1cb73bccbbb4fa23e17cbb0cfabb0fca.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

blev snyggt smile är det en grund eller den färgen det kommer bli ?

Det är aluminiumprimer på nu men klarlackar jag nu så blir det den färgen, har inte bestämt mig än.
Hittade en spray i garaget som hette power orange så möjligt den:)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
18 juni 2014 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:
Härlig dag som togs tillvara på genom att snygga till växellådan i väntan på delar.
Jag började med att köra borrmaskin (sladddriven) med en sån där rund stålborste på.
Det den inte kom åt tog jag med vanlig stålborste,  sen tvättade jag med avfettning och blåste rent med tryckluft.

Det sista som gjordes var att lägga på några lager aluminiumgrundfärg.
Men vad ska det bli för färg .....jag vill nästan bara lägga klarlack över den militärbåtsgråa det hade vart coolt.

jaja bilder:


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d1965492746659f44189360fded0f49e.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d09f1f7c126e3a4b8e5e8fd8fd1ab578.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b1d02481af5653cc645ec7b92fb85f36.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1651091a6e721c308271cfcca760fe74.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7532b72f2cafa0f70dac6f5635282954.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3989b16ceeba06537f09df81478e78d4.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1ed95550d70bb98743d3bee2f7277244.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1cb73bccbbb4fa23e17cbb0cfabb0fca.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

blev snyggt smile är det en grund eller den färgen det kommer bli ?

Det är aluminiumprimer på nu men klarlackar jag nu så blir det den färgen, har inte bestämt mig än.
Hittade en spray i garaget som hette power orange så möjligt den:)

den låter ju trevlig smile

tack till:
www.MBSCA.com
Funkiee Saab älskare!
18 juni 2014 · 4 597 Inlägg

skönt med målad låda, själv tog jag o penslade min svart hahaha

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
whoiswho
18 juni 2014 · 445 Inlägg

kör på orange !! lite udda och fränt när man ser det! smile

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Skruvar till det
19 juni 2014 · 1 702 Inlägg

Tjena ja det blev till att testa denna Power orange.

Riktigt ball färg som jag tyvärr inte hade så mycket av men jag hittade på nätet var det går att köpa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c9c07c4be2fea55f73cf4e47978c83d0_large.jpg

Det räckte till lådan iaf och det är ju viktigast just nu för den ska ju monteras så fort jag fått alla delar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-599348d3060e7462f032b48293e95537_large.jpg


Jag håller fortfarande på att lära mig lägga klarlack så att det blir blankt men utan rinn och det blir bättre men svårt när man bara har ett arbetstryck på en sprayburk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2d9ebfdc2963312136341352862ec60b_large.jpg

Sen är jag väldigt glad att jag lyssnat på robert i vissa fall, och det är ju helt rätt att jag självklart ska kolla packboxen bakom svänghjulet när jag har chansen.

Visst läcker det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cd7812116da4694252b7a314234b60b2_large.jpg

Det syns ännu bättre på denna bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ca9b892e729e51f435ce91962710e0f4_large.jpg

Det var på dessa tre bultarna på sumpen som jag märkte att det läckte mellan lådan/motorn nånstans.
Trodde först det var packningskletet som inte höll tätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b43ca8344639b2cc9d38f745972a2f56_large.jpg

Planering då:

Jag väntar på ny slavcylinder, centreringsverktyg och det verkar som jag har fått tag på en aerotryckplatta men inte helt säkert.

Så nu får jag då beställa den bakre packboxen och köpa växelådsolja så nästa vecka nån gång kanske det går att köra bilen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
19 juni 2014 · 4 597 Inlägg

äääh, centreringsdon funkar en förlängare till spärrskaft o eltejp wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
19 juni 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
äääh, centreringsdon funkar en förlängare till spärrskaft o eltejp wink

Ja det går säkert med en mängd smarta grejer, men jag vill ha ett verktyg som passar in i splinsen så det blir 110% rätt denna gången.

Inte kul att behöva göra om jobbet igen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
25 juni 2014 · 1 702 Inlägg

Kan fan inte sova för jag är lite arg,
Jag beställde en ny oanvänd tryckplatta från ana bildelar och i beskrivningen på bildelsbasen står det B235R vilket ska innebära att det är en aerotryckplatta 240 mm diameter, ah tjena jag fick en 228mm som var märkt b235R.
Märker det givetvis så sent att dom hinner stänga för dagen så jag får skriva av mig här istället.

Här är märkningen och ja den är upponer och jag har bara mobilen nu så kan ej vända.
Men alla ser att det står B235R.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8bceb2807ef95212b3daccde8f619017.jpg

Här är märkningen på tryckplattan
M240 228x
Så vad det första M240 står för vet jag ej men 228x stämmer bra med diametern.

Några frågor eller kommentarer på det??????

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-87a4c8e09600f08a038f232781bdabb6.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
26 juni 2014 · 2 564 Inlägg

fy fan va segt sad får ta ringa dom idag då... skälla på dom.


hade dom inte på Alingsås ? jag ska upp ditt idag efter jobbet..

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
26 juni 2014 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:
fy fan va segt sad får ta ringa dom idag då... skälla på dom.


hade dom inte på Alingsås ? jag ska upp ditt idag efter jobbet..

Jag ringde till ana nu i morse och det är svårt att skälla på nån som är så trevlig i telefon.

Jag får retursedel och en annan tryckplatta skickat till mig redan idag så förhoppningsvis har jag det hemma innan helgen.

Den dom skickar är även den bara provmonterad så helt ny kan man säga och den kommer från en biopower -07 som också har 240mm tryckplatta.

Den på Alingsås var ju begagnad och där var även lamellen med och den behöver jag ju inte.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
4 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

En efterlängtad uppdatering för nu är allt i ordning igen, semestern är slut så nu kan jag sammanfatta vad som hänt med Saaben under min ledighet.

Det hade ju varit kul att berätta att jag har monterat coilovers...... men det vore att ljuga, så istället la jag dom pengarna på annat onödigt.

Som vi minns så köpte jag ju en tryckplatta som var fel storlek på och detta var ju innan semestern började så jag hade ju hoppats på att få ihop bilen redan på min första semestervecka men som vanligt så bråkade det.

Det var så här, första kopplingen var ju felcentrerad vilket resulterade i att lamellens nav trycktes ut mot svänghjulet. Så den e kass.

Jag fick då till slut tag i en tryckplatta som passade min aerolamell som låg i garaget och väntade.
Denna var endast provmonterad och så gott som ny vilket syns.
Köptes av ANA bildelar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0543cfe239dfa1c33607fc2e868fbb76_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0ff9a3b00983600cb29a1790e6f6b154_large.jpg
Sen köpte jag ett centreringsverktyg på ebay som jag använde vid montering av koppling nr 2.

Allt kändes bra vid montering förutom att splinesen på den fasta högra drivaxeln inte ville gå i riktigt, här skulle jag slutat att tvinga den på plats.
För jag lyckades med samma sak som innan pressa sönder lamellnavet, men det märktes ju först när allt var ihopskruvat och startat och satans vad det lät om kopplingen denna gången.

Den drev ingenting utan bara tjöt och lät allmänt illa, så jag började misstänka diffen i lådan eftersom jag i nuläget var hundra säker på att kopplingen var ok.

Det är ingen rättvis vinkel som kortet är taget men man kan ju se att det inte är helt centrerat och detta gjordes med ett verktyg anpassat för Saabens lameller så ja inte helt tillförlitligt då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cba3cce5eb181704bea31976530b9a8b_large.jpg


Här är lådan som för andra gången är på väg upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dc0b1b963bd7ab858e1397a6ea1149e5_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-60a2f8c929cafe701c0ba71a11e83a35_large.jpg

Nu är den nästan på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3f7f9c0242077269ed90621c7ae539bd_large.jpg

Här borde man misstänka att nåt inte riktigt stämmer men det var så att jag vred på veven hela tiden och såg att växellådans ingående axel rörde sig med och det tycker jag känns som att allt ska funka när man får ihop lådan med motorn ordentligt.
Men det var ju den där högra drivaxeln som inte ville ploppa i lätt och fint.
Så till slut fick jag ta av hästskomotorfästet och sänka ner motorn så pass mycket att jag kom åt generatorns fästbultar och denna måste loss för att komma åt höger drivaxels bultar så jag kunde få mer spelrum för att passa in den i lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-14af657ad7df587e37d489c6d947394a_large.jpg
Sitter ju hyfsat i mitten men just här är lådan inte vågrät med motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-db1d6398921c91265397aa1e83933893_large.jpg

Så efter ohyggligt massa timmar med en massa bök så står jag på ruta ett igen....faaaan va trist.
Jag var hemma hos robert en sväng och rotade lite bland hans grejer och hittade där en växellåda som passade men tog inte med den hem förrän jag visste hur det låg till med min för jag misstänkte ju som sagt diffen.
Det har ju varit så otroligt gött väder hela semestern i stort sett så en väldigt tidig morgon beväpnade jag mig med en full kaffepanna och gick ut och började skruva ner växellådan för andra gången då.
Cirka 3-4 timmar effektivt mekande senare kunde jag nu konstatera att jag är en klåpare som även jag lyckats med bedriften paja koppling...djuuuup suck!!!

Men det var bara att köpa ännu en koppling från bildelsbasen, tryckplattan klarade ju sig vilket är bra men en ny lamell behövdes.
Fick tag i detta ganska billigt, tror inte dom riktigt hade koll på vad det var dom sålde men en aerokoppling med lamell som var nästan 8 mm tjock för under 500 med frakt från en bildemontering är billigt.

Nu använde jag bara lamellen så när det paketet kom hem så såg det ut såhär inför 3:e kopplingen haha.


Ser mycket bättre ut redan nu, och detta är centrerat med biltemas verktyg så det så.
Jag frågade flera personer om dom tyckte det såg ut att vara i mitten och det gjorde dom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-22f5e0a0143e390a34f087d8aa7ba5dd_large.jpg

Sambo Sabina sa nu - Det är fan Saabens sista chans nu och jag höll med så eftersom jag gjort allt jobb själv innan så hämtade jag svärfar och skicka in han under bilen för att balansera lådan på plats medans jag vred på veven så splinsen hamnade rätt.

Jag hade redan plockat bort den högra drivaxeln för att underlätta monteringen och den ramlade ju på plats utan problem nu.
Troligen p.g.a bättre centrering men även för att ingen drivaxel var ivägen denna gång.

Här syns centreringen kanske lite bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fe2bc2e7944d43a637b8534bd4f959de_large.jpg

Det är nu testat så drivningen fungerar och det var en helt underbar känsla efter så mycket extrajobb.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a3b533d7a94ea1415dbb0a1ab40c4a24_large.jpg

Snart ihopmonterat för tredje gången.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b07b0a1004f9fcffdef74a8d219f4e3a_large.jpg
Bara testkörningen kvar då eller jodå tjena jag har inga bromsar så det blev en kort sväng.

Upp på pallbockar igen både fram och bak för att lufta systemet.
Först böt jag huvudbromscylindern eftersom luftning med trycksatt behållare inte hjälpte och inte heller den traditionella 2 personersmetoden.

Efter byte av huvudbromscylinder så fick jag iaf upp tryck i pedalen efter 5-6 pumpningar men väntade jag bara en sekund och försökte igen så var trycket borta.

Väldigt märkligt, jag pluggade då huvudbromscylindern och då jävlar var det hård pedal direkt.
Alltså då fungerar den, ok jag läste mycket på nätet och till slut hamnade jag i en tråd om en volvo 740 och lufta abs nånting.
I denna tråd fanns ett svar som lät -Du har inte lyckats montera oken på fel sida för då hamnar luftnippeln neråt istället för uppåt och då får du aldrig ut all luft.

Skamsen gick jag och kollade på mina bromsar bak och där satt nippeln uppåt = jag har inte rört dessa oken, då gick jag vidare och kollade fram och mycket riktigt där satt nipplarna neråt = jag har rört dessa oken....Djuuuupare suck än innan.

Fine det tog en halvtimme att skifta oken och lufta så nu har jag äntligen vart ute och kört för första gången ordentligt.

Provkörningen gick fint. Eftersom jag nu blivit van att köra fiestan så var steget upp till att köra Saaben enormt, när turbon ladda fick man ju ett brett leende och då är det bara orginalturbon monterad nu fast ett biopowerprogram på 250hk.

Jag har även märkt att den inte luktar så illa när man kört ett tag med varm bil och hoppas det försvinner eftersom.

All el fungerar förutom att det är dags att byta batterier i larmsirenen. Får ju upp service stöldlarm i siden lite random.

Inför besiktningen:

Lufta bromsarna igen det är fortfarande lite svampig pedal.
Byta torkarblad.
Fixa avgasläcka som är nånstans runt katten.
Byta tändstift och göra kompprov nu när bilen har varit igång ett tag.
Köra lite till och sen byta olja och filter.

Just det glömde ju berätta att när det var dags för provkörning så lät startmotorn väldigt kontigt, och det var för att den inte satt fast haha, jag har ju haft isär och ihop allt så många gånger att jag glömde helt enkelt att bulta fast den.
Det gick så illa att den låste sig så jag fick byta startmotorn med.Det hade jag en i reserv hemma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e49af732719f2c00590527e908c39033_large.jpg

Sista bilden nu jag lovar, jag körde kalibrering av acc ( hålla in Auto och Off med motorn igång ) och fick upp en felkod på höger motor som blandar kall/varmluft så jag fixade felet som var lätt för där satt ingen motor alls HAHA underbart.
Nu kunde jag då äntligen få tillbaka handskfacket mm för att känna att inredningen börjar bli komplett igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c019810102314a619d8d6ee5d9f4a824_large.jpg

Nu när jag provade kom inga felkoder men heller ingen kall luft så jag gick ut och petade på tryckledningens ventil och där var det inte mycket ös så hela ac-systemet är tomt vilket innebär att det kan finnas nån läcka där.
Jag har taklucka så det får duga tills jag tar tag i problemet, nu vill man ju bara köra.

Så nä det blev inga coilovers utan en massa tryckplattor och lameller som åt upp den budgeten. Det lutar åt att det blir nästa år så får jag åka omkring original i vinter.

Jag som trodde jag inte gjort mycket med bilen under semestern och så kollar man på allt som skrivits här nu;)

Återkommer med förhoppningsvis besiktigad bil inom kort.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
4 augusti 2014 · 4 597 Inlägg

haha du får döpa om dig till kopplingscharlie!

Skönt i alla fall att den är ute o rullar nu big_smile fixa ac o sen polera o gör en invändig rengöring så är hon som ny big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
4 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
haha du får döpa om dig till kopplingscharlie!

Skönt i alla fall att den är ute o rullar nu big_smile fixa ac o sen polera o gör en invändig rengöring så är hon som ny big_smile

Haha ja man förtjänar ju sina smeknamn sägs det.

Ac kan jag nog få fyllt om det inte innebär en dyr lagning vill säga.

Det får fixas lite rost på utsidan innan polering men invändigt ska jag ta ganska snart.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
robertfab
7 augusti 2014 · 490 Inlägg

En klockren GOGR av "GOGR:ar till det"

"Skamsen gick jag och kollade på mina bromsar bak och där satt nippeln uppåt = jag har inte rört dessa oken, då gick jag vidare och kollade fram och mycket riktigt där satt nipplarna neråt = jag har rört dessa oken....Djuuuupare suck än innan."


En klockren GOGR av mig:

Jag skulle bränna bort två sönderrostade bultar till ett krängningshämnarstag på en 95:a fram,  den undre gick bra, den övre kom jag inte åt så bra och brände hål i fjäderbenet (för där sitter övre fästet väldigt nära ).
Så när oljan började spruta ut ur hålet va det bara att byta hela fjäderbenet. Fuck!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang