En efterlängtad uppdatering för nu är allt i ordning igen, semestern är slut så nu kan jag sammanfatta vad som hänt med Saaben under min ledighet.
Det hade ju varit kul att berätta att jag har monterat coilovers...... men det vore att ljuga, så istället la jag dom pengarna på annat onödigt.
Som vi minns så köpte jag ju en tryckplatta som var fel storlek på och detta var ju innan semestern började så jag hade ju hoppats på att få ihop bilen redan på min första semestervecka men som vanligt så bråkade det.
Det var så här, första kopplingen var ju felcentrerad vilket resulterade i att lamellens nav trycktes ut mot svänghjulet. Så den e kass.
Jag fick då till slut tag i en tryckplatta som passade min aerolamell som låg i garaget och väntade.
Denna var endast provmonterad och så gott som ny vilket syns.
Köptes av ANA bildelar.
Sen köpte jag ett centreringsverktyg på ebay som jag använde vid montering av koppling nr 2.
Allt kändes bra vid montering förutom att splinesen på den fasta högra drivaxeln inte ville gå i riktigt, här skulle jag slutat att tvinga den på plats.
För jag lyckades med samma sak som innan pressa sönder lamellnavet, men det märktes ju först när allt var ihopskruvat och startat och satans vad det lät om kopplingen denna gången.
Den drev ingenting utan bara tjöt och lät allmänt illa, så jag började misstänka diffen i lådan eftersom jag i nuläget var hundra säker på att kopplingen var ok.
Det är ingen rättvis vinkel som kortet är taget men man kan ju se att det inte är helt centrerat och detta gjordes med ett verktyg anpassat för Saabens lameller så ja inte helt tillförlitligt då.
Här är lådan som för andra gången är på väg upp.
Nu är den nästan på plats.
Här borde man misstänka att nåt inte riktigt stämmer men det var så att jag vred på veven hela tiden och såg att växellådans ingående axel rörde sig med och det tycker jag känns som att allt ska funka när man får ihop lådan med motorn ordentligt.
Men det var ju den där högra drivaxeln som inte ville ploppa i lätt och fint.
Så till slut fick jag ta av hästskomotorfästet och sänka ner motorn så pass mycket att jag kom åt generatorns fästbultar och denna måste loss för att komma åt höger drivaxels bultar så jag kunde få mer spelrum för att passa in den i lådan.
Sitter ju hyfsat i mitten men just här är lådan inte vågrät med motorn.
Så efter ohyggligt massa timmar med en massa bök så står jag på ruta ett igen....faaaan va trist.
Jag var hemma hos robert en sväng och rotade lite bland hans grejer och hittade där en växellåda som passade men tog inte med den hem förrän jag visste hur det låg till med min för jag misstänkte ju som sagt diffen.
Det har ju varit så otroligt gött väder hela semestern i stort sett så en väldigt tidig morgon beväpnade jag mig med en full kaffepanna och gick ut och började skruva ner växellådan för andra gången då.
Cirka 3-4 timmar effektivt mekande senare kunde jag nu konstatera att jag är en klåpare som även jag lyckats med bedriften paja koppling...djuuuup suck!!!
Men det var bara att köpa ännu en koppling från bildelsbasen, tryckplattan klarade ju sig vilket är bra men en ny lamell behövdes.
Fick tag i detta ganska billigt, tror inte dom riktigt hade koll på vad det var dom sålde men en aerokoppling med lamell som var nästan 8 mm tjock för under 500 med frakt från en bildemontering är billigt.
Nu använde jag bara lamellen så när det paketet kom hem så såg det ut såhär inför 3:e kopplingen haha.
Ser mycket bättre ut redan nu, och detta är centrerat med biltemas verktyg så det så.
Jag frågade flera personer om dom tyckte det såg ut att vara i mitten och det gjorde dom.
Sambo Sabina sa nu - Det är fan Saabens sista chans nu och jag höll med så eftersom jag gjort allt jobb själv innan så hämtade jag svärfar och skicka in han under bilen för att balansera lådan på plats medans jag vred på veven så splinsen hamnade rätt.
Jag hade redan plockat bort den högra drivaxeln för att underlätta monteringen och den ramlade ju på plats utan problem nu.
Troligen p.g.a bättre centrering men även för att ingen drivaxel var ivägen denna gång.
Här syns centreringen kanske lite bättre.
Det är nu testat så drivningen fungerar och det var en helt underbar känsla efter så mycket extrajobb.
Snart ihopmonterat för tredje gången.
Bara testkörningen kvar då eller jodå tjena jag har inga bromsar så det blev en kort sväng.
Upp på pallbockar igen både fram och bak för att lufta systemet.
Först böt jag huvudbromscylindern eftersom luftning med trycksatt behållare inte hjälpte och inte heller den traditionella 2 personersmetoden.
Efter byte av huvudbromscylinder så fick jag iaf upp tryck i pedalen efter 5-6 pumpningar men väntade jag bara en sekund och försökte igen så var trycket borta.
Väldigt märkligt, jag pluggade då huvudbromscylindern och då jävlar var det hård pedal direkt.
Alltså då fungerar den, ok jag läste mycket på nätet och till slut hamnade jag i en tråd om en volvo 740 och lufta abs nånting.
I denna tråd fanns ett svar som lät -Du har inte lyckats montera oken på fel sida för då hamnar luftnippeln neråt istället för uppåt och då får du aldrig ut all luft.
Skamsen gick jag och kollade på mina bromsar bak och där satt nippeln uppåt = jag har inte rört dessa oken, då gick jag vidare och kollade fram och mycket riktigt där satt nipplarna neråt = jag har rört dessa oken....Djuuuupare suck än innan.
Fine det tog en halvtimme att skifta oken och lufta så nu har jag äntligen vart ute och kört för första gången ordentligt.
Provkörningen gick fint. Eftersom jag nu blivit van att köra fiestan så var steget upp till att köra Saaben enormt, när turbon ladda fick man ju ett brett leende och då är det bara orginalturbon monterad nu fast ett biopowerprogram på 250hk.
Jag har även märkt att den inte luktar så illa när man kört ett tag med varm bil och hoppas det försvinner eftersom.
All el fungerar förutom att det är dags att byta batterier i larmsirenen. Får ju upp service stöldlarm i siden lite random.
Inför besiktningen:
Lufta bromsarna igen det är fortfarande lite svampig pedal.
Byta torkarblad.
Fixa avgasläcka som är nånstans runt katten.
Byta tändstift och göra kompprov nu när bilen har varit igång ett tag.
Köra lite till och sen byta olja och filter.
Just det glömde ju berätta att när det var dags för provkörning så lät startmotorn väldigt kontigt, och det var för att den inte satt fast haha, jag har ju haft isär och ihop allt så många gånger att jag glömde helt enkelt att bulta fast den.
Det gick så illa att den låste sig så jag fick byta startmotorn med.Det hade jag en i reserv hemma.
Sista bilden nu jag lovar, jag körde kalibrering av acc ( hålla in Auto och Off med motorn igång ) och fick upp en felkod på höger motor som blandar kall/varmluft så jag fixade felet som var lätt för där satt ingen motor alls HAHA underbart.
Nu kunde jag då äntligen få tillbaka handskfacket mm för att känna att inredningen börjar bli komplett igen.
Nu när jag provade kom inga felkoder men heller ingen kall luft så jag gick ut och petade på tryckledningens ventil och där var det inte mycket ös så hela ac-systemet är tomt vilket innebär att det kan finnas nån läcka där.
Jag har taklucka så det får duga tills jag tar tag i problemet, nu vill man ju bara köra.
Så nä det blev inga coilovers utan en massa tryckplattor och lameller som åt upp den budgeten. Det lutar åt att det blir nästa år så får jag åka omkring original i vinter.
Jag som trodde jag inte gjort mycket med bilen under semestern och så kollar man på allt som skrivits här nu;)
Återkommer med förhoppningsvis besiktigad bil inom kort.
Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.