V40 motorbygge och styling (långtidsprojekt)

Renovering och ombyggnad av min v40 2,0t (byte till t4 motor) för bättre prestanda, även styling av interiör och exteriör
  • 45 Följare
  • 86 177 Visningar
  • Projektet avslutat 23 april 2016
Daavid
4 juli 2014 · 56 Inlägg

Diggar fas 2 men mest för att bilen jag kör är fas 2, men men smaken är olika smile

flexet
5 juli 2014 · 292 Inlägg

Looken är snygg men de är lite trängre att få plats med ic, dock blir de en riktig sleeper, särskiljt om jag lackar orginalhuven igen smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Daavid
5 juli 2014 · 56 Inlägg

Har inte skruvat så mycket på motorn så är inte så insatt i det men ibland för man välja prestanda förre Looken big_smile

flexet
5 juli 2014 · 292 Inlägg

Just det där med fmic är när man trimmar mer än de vanliga "stegen" och har egentligen inte något direkt med motorn att göra

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
10 juli 2014 · 292 Inlägg

Har börjat fixa lite med bilen och demonterat lite skadade delar.
Igår fixade jag en repig blinkers så behöver man bara köpa 1 smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-ce4ad43454a0577c73cd330dcb42628b.jpg
Den ena USA-blinkersen blev repig
Snabbt fixat så behöver man bara en ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-b3ec59691683bae8590117f5a4e7290a.jpg
Först våtslipar man den repiga ytan, använd fint våtslippapper, i detta fallet 1200 papper

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-c09436ff0cbb389c7e9e35a7221af94b.jpg
Efter att jag våtslipade polerar man med ett grövre polermedel. Så plasten får tillbaka sin blanka genomskinliga yta.
Blir man inte nöjd kan man köra med ett fint polermedel också.

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Volvo-V40-T4
11 juli 2014 · 208 Inlägg

Fan vilken insperationskälla du är. Sträckläste hela tråden nu på morgonen.  Tråkigt med avåkningen men tur att du klarade dig helskinnad iaf. Verkar som Torpis gjorde sitt jobb ordentligt iaf.  :-)
Kämpa på mannen. Jag följer tråden nu.

5an som ett brev på posten.
Forumets bästa volvo tråd.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
flexet
11 juli 2014 · 292 Inlägg

Volvo-V40-T4 skrev:
Fan vilken insperationskälla du är. Sträckläste hela tråden nu på morgonen.  Tråkigt med avåkningen men tur att du klarade dig helskinnad iaf. Verkar som Torpis gjorde sitt jobb ordentligt iaf.  :-)
Kämpa på mannen. Jag följer tråden nu.

5an som ett brev på posten.
Forumets bästa volvo tråd.

Tack så mycket! Ja de är tråkigt med avåkningen.
Jobbar på att få ihop den igen och torpis gjorde ett grymt jobb!
Införskaffade nya framskärmar igår så de kommer bli bil av han igen sakta men säkert!
Behöver verkligen inspiration av mina läsare till att pilla med den igen men de kommer!! Blev sura böter att betala också sad

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
BlueScreeen
11 juli 2014 · 2 030 Inlägg

kan tänka mig att böterna blev dryga! men tänk på att du iaf har livet och bilen i behåll! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
flexet
12 juli 2014 · 292 Inlägg

BlueScreeen skrev:
kan tänka mig att böterna blev dryga! men tänk på att du iaf har livet och bilen i behåll! smile

Jadå de är jag ytterst tacksam för! Håller på att fixa lite saker så förhoppningsvis kan man få ihop den till vallåkra men elmia 2015 är absoluta deadlinen!

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
spokenratt
12 juli 2014 · 3 860 Inlägg

Aaah... den är så pass illa däran att den inte blir klar innan dess alltså.? Men men, huvudsaken, som andra också sagt, är ju att man klarar sig undan med livet i behåll och inte allt för illa skadad. Men.. kämpa på! Det blir säkert minst lika bra som sist!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
flexet
13 juli 2014 · 292 Inlägg

Jag har börjat kolla runt lite på fronter och har fått kontakt med säljaren till denna fronten. Vad tycks?

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-298b389f2fdd6b5477e551b30412a9ba.jpg
Eftersom att jag har köpt fas 1 skärmar blir det en eftermarknadsfront, har skrivit på denna, vad tycker ni. Kan denna passa? Planer på att bygga om lite isåfall smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Volvo-V40-T4
13 juli 2014 · 208 Inlägg

flexet skrev:
Jag har börjat kolla runt lite på fronter och har fått kontakt med säljaren till denna fronten. Vad tycks?

http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-298b389f2fdd6b5477e551b30412a9ba.jpg
Eftersom att jag har köpt fas 1 skärmar blir det en eftermarknadsfront, har skrivit på denna, vad tycker ni. Kan denna passa? Planer på att bygga om lite isåfall smile

Jag måste säga att den är snygg då jag själv har en sådan front spoiler till min V40.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
Oschpister
13 juli 2014 · 308 Inlägg

Lite spaceat. Men s/v40 är en av få Volvos som faktiskt passar med lite mer spaceade grejer smile

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
flexet
13 juli 2014 · 292 Inlägg

Volvo-V40-T4 skrev:

flexet skrev:
Jag har börjat kolla runt lite på fronter och har fått kontakt med säljaren till denna fronten. Vad tycks?

http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-298b389f2fdd6b5477e551b30412a9ba.jpg
Eftersom att jag har köpt fas 1 skärmar blir det en eftermarknadsfront, har skrivit på denna, vad tycker ni. Kan denna passa? Planer på att bygga om lite isåfall smile

Jag måste säga att den är snygg då jag själv har en sådan front spoiler till min V40.

Gitarrmetarn skrev:
Lite spaceat. Men s/v40 är en av få Volvos som faktiskt passar med lite mer spaceade grejer smile

Jag kommer faktiskt inte nöja mig med "orginalutseendet" på denna fronten. De kommer byggas om lite med glasfiber så att jag blir nöjd smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Volvo-V40-T4
13 juli 2014 · 208 Inlägg

flexet skrev:

Volvo-V40-T4 skrev:

flexet skrev:
Jag har börjat kolla runt lite på fronter och har fått kontakt med säljaren till denna fronten. Vad tycks?

http://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-298b389f2fdd6b5477e551b30412a9ba.jpg
Eftersom att jag har köpt fas 1 skärmar blir det en eftermarknadsfront, har skrivit på denna, vad tycker ni. Kan denna passa? Planer på att bygga om lite isåfall smile

Jag måste säga att den är snygg då jag själv har en sådan front spoiler till min V40.

Gitarrmetarn skrev:
Lite spaceat. Men s/v40 är en av få Volvos som faktiskt passar med lite mer spaceade grejer smile

Jag kommer faktiskt inte nöja mig med "orginalutseendet" på denna fronten. De kommer byggas om lite med glasfiber så att jag blir nöjd smile

Jag tror ingen som följer detta projekt hade förväntat sig någonting annat heller.  :-)
Varför ändra på ett vinnande koncept för ?

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
flexet
13 juli 2014 · 292 Inlägg

Volvo-V40-T4 skrev:

flexet skrev:

Volvo-V40-T4 skrev:

Jag måste säga att den är snygg då jag själv har en sådan front spoiler till min V40.

Gitarrmetarn skrev:
Lite spaceat. Men s/v40 är en av få Volvos som faktiskt passar med lite mer spaceade grejer smile

Jag kommer faktiskt inte nöja mig med "orginalutseendet" på denna fronten. De kommer byggas om lite med glasfiber så att jag blir nöjd smile

Jag tror ingen som följer detta projekt hade förväntat sig någonting annat heller.  :-)
Varför ändra på ett vinnande koncept för ?

Får se hur jag bestämmer mig för att bygg om den? Men övre eller undre hålen bredvid ic hålet ska sättas igen. Tror de blir undre och så ska där in snygga drl i framtiden.

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Volvo-V40-T4
13 juli 2014 · 208 Inlägg

flexet skrev:

Volvo-V40-T4 skrev:

flexet skrev:

Volvo-V40-T4 skrev:
Jag måste säga att den är snygg då jag själv har en sådan front spoiler till min V40.

Jag kommer faktiskt inte nöja mig med "orginalutseendet" på denna fronten. De kommer byggas om lite med glasfiber så att jag blir nöjd smile

Jag tror ingen som följer detta projekt hade förväntat sig någonting annat heller.  :-)
Varför ändra på ett vinnande koncept för ?

Får se hur jag bestämmer mig för att bygg om den? Men övre eller undre hålen bredvid ic hålet ska sättas igen. Tror de blir undre och så ska där in snygga drl i framtiden.

Sido kjolarna är jag intresserad utav till vettigt pris.
Kan jag få nr till ägaren ?
FAN vilken inspirationskälla du är ....... go on man ...... GR8

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
BlueScreeen
13 juli 2014 · 2 030 Inlägg

Inget direkt fan av dessa kjolar utan jag tkr om original med sporttillbehör, men när du tänker modda lite blir det ju intressant! säger bara "kör på" smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
flexet
13 juli 2014 · 292 Inlägg

Kanske inte blir att modda den direkt men när där väl är tid så! Det är inte så att man är rädd för att sätta kapen i saker o ting wink

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
2 december 2014 · 292 Inlägg

Snart dags o börja igen, efter mycket klydd och problem är det dags för o riva motorn igen göra om allt ifrån början och givetvis, mer effekt!
Ska försöka få upp många roliga bilder från motorn detta året smile

Tanken är att byta till
Bosch 044 pump
Ny bränsleslang som tål etanol
Siemens 875 cc spridare
19 raders oljekyl med termostat
Ny aluminium vattenkylare
Ny intercooler då den gamla blev skrot
En ny fin ordentlig btr
Ev ny bränslebrygga med an kopplingar
Extern dumpventil
Mappning på maxxtuning

Hoppas på en bra tråd denna vintern också, denna gången med hjälp av en god vän och förhoppningsvis ett lyckligare slut smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang