Problem på bess med kapade fjädrar 945

Hippis
8 april 2014 · 16 Inlägg

Tjenare

Bessade idag min 945a med kapade fjädrar fram. Jag har kört med dessa kapade i cirkus 3 månader och bessgubben såg ju givetvis att de är kapade (kapade 2varv om jag minns rätt)

Hur som helst så hakade han upp sig på detta och vred ur fjädern ur koppen och sa; "Det är nästan så det blir körförbud på detta här, Kör du lite för fort i ett gubb eller liknande så åker dina fjädrar in i däcket och då hoppas jag du är ensam"

Sitter fjädern när bilen är upphissad så kan han väl inte påstå att den är för kort när han vrider ut den för hand?

Förstå mig inte på detta.
Någon som har råkat ut för samma grej?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
8 april 2014 · 3 730 Inlägg

Svetsa fast fjädern!!

Och nu till alla er som säger att man inte får svetsa i skål eller fjäder. DET FÅR MAN VISST. Däremot får man inte laga rost i en fjäderskål. Jag får stående ovationer med denna lösning på problemet. Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mickius
8 april 2014 · 4 670 Inlägg

Du ska inte kunna dra den ur skålen för hand! Antingen sätter du fast den med slangklämmor eller liknande som låser den i rätt läge

Volvo_Mannen Volvoskadad
8 april 2014 · 6 017 Inlägg

DiwraZ skrev:
Svetsa fast fjädern!!

Och nu till alla er som säger att man inte får svetsa i skål eller fjäder. DET FÅR MAN VISST. Däremot får man inte laga rost i en fjäderskål. Jag får stående ovationer med denna lösning på problemet. Lycka till

Kul när man kanske vill byta fjäder senare. Fjädern blir ju lös där uppe istället också,  det är dom ju inte helt glada i heller.

Jonas
Kooza
8 april 2014 · 234 Inlägg

En tanke bara. Kan man vrida fjädern ur läge med handkraft så sitter den ganska löst. Krafterna som fjädrarna utsätts för när man kör är rätt stora, hela bilens vikt går ju genom fjädrarna ( utom de ofjädrade delarna så som hjul, bromsar osv.). Man får vara ganska stark för att få fram dom krafterna för hand. Sen hur stor risken är att dom vrider sig ur läge och åker in i däcken är en annan sak, men det är fullt möjligt.

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Hippis
8 april 2014 · 16 Inlägg

Kooza skrev:
En tanke bara. Kan man vrida fjädern ur läge med handkraft så sitter den ganska löst. Krafterna som fjädrarna utsätts för när man kör är rätt stora, hela bilens vikt går ju genom fjädrarna

Det var ju inte direkt lätt för han att vrida ur dem, men han gjorde det för hand så de är väl antagligen för korta.
Jag har kört på bulig väg i rätt så hög hastighet och den har hoppat och skuttat som bara den utan att någonting har hänt med fjädrarna.

Får väl ombessa på nån annan besiktning smile

volyota
8 april 2014 · 241 Inlägg

korta stötdämparna 5-6 cm så är problemet borta---svarva eller bara kapa av en bit men va noga med att göra en riktig urslpning så det blir en bra svetsfog ingenting för en amatör men det finns säkert någon kompis som kan göra en riktig svetsning

Senast redigerat av volyota (8 april 2014)

steifan DR!FTT3KN!K3R
8 april 2014 · 10 427 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-81637162cf53abf6996bc3475d0e6734_large.jpg
Är väl därför sänkfjädrar ofta är progressiva och har en massa "döda" varv bara för att fjädern ska sitta kvar när det "lättar" lite tongue

zzr94092
8 april 2014 · 4 391 Inlägg

fixa nån typ"utslags"begränsare,skulle det funka?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
8 april 2014 · 3 730 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

DiwraZ skrev:
Svetsa fast fjädern!!

Och nu till alla er som säger att man inte får svetsa i skål eller fjäder. DET FÅR MAN VISST. Däremot får man inte laga rost i en fjäderskål. Jag får stående ovationer med denna lösning på problemet. Lycka till

Kul när man kanske vill byta fjäder senare. Fjädern blir ju lös där uppe istället också,  det är dom ju inte helt glada i heller.

Man behöver ju inte tömma trådrullen. Räcker ju med 3-5 cm svetsfog. Sen finns det ju som bekant vinkelslip att ta bort svetsningen med. Att den blir lös i ovankant spelar ju ingen större roll. Men allt är ju upp till besiktningsmannen. Var inne med en 240 med okapade sänkfjädrar och fick 2a på att den var lös. Svetsning funkar iaf på Besikta i Lidköping och dom är kända för att vara såkallade fjädernazister... Alla får göra som dom vill...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hippis
8 april 2014 · 16 Inlägg

Får väl bli en svetsning och hoppas på det bästa smile

Tack för svaren!

KHRacing
9 april 2014 ·

man får inte svetsa fast fjädrarna alls   ej heller använda slangklämmor. sen att de flesta besiktningsfolk skiter i det, är totlat en annan grej . eller hur ?

svetsa i fjäderstål i ett vanligt stål -  om man tänker efter lite så är det inte speciellt smart alls-- mjo,, har själv gjort det förr med faktiskt

Cadillac_The_King
9 april 2014 ·

Köp riktig sänkningsats i stället

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 april 2014 · 3 730 Inlägg

KHRacing skrev:
man får inte svetsa fast fjädrarna alls   ej heller använda slangklämmor. sen att de flesta besiktningsfolk skiter i det, är totlat en annan grej . eller hur ?

svetsa i fjäderstål i ett vanligt stål -  om man tänker efter lite så är det inte speciellt smart alls-- mjo,, har själv gjort det förr med faktiskt

Har ej läst i reglementet om man får eller ej. Jag har i vart fall fått beröm för lösningen.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 april 2014 · 3 730 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:
Köp riktig sänkningsats i stället

Inte säkert det hjälper heller då jag lyckats få 2a på okapade sänkfjädrar.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
9 april 2014 ·

I regelverket står det att det är otillåtet att göra ändringar på fjädern, kapa/svetsa är alltså otillåtet.

Däremot är det tillåtet att bygga en bygel som låser fast fjädern på så vis att den inte kan vrida sig, men problemet kvarstår då fjädern ändå är "ändrad" kapad eller avbruten som det kan kallas i protokollet.

Jag har själv försökt argumentera på så vis att om bilens fjädring är i det absolut högsta utdragna läget och hjulet är uppe i luften, då är jag redan av vägen och en fjäder som eventuellt kan hoppa snett är troligtvis mitt minsta problem i den situationen. Nedslag ändå. big_smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 april 2014 · 3 730 Inlägg

Helt riktigt... Men nu handlar det ju om hur man får bilen godkännd med "ändrade" fjädrar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
9 april 2014 ·

DiwraZ skrev:
Helt riktigt... Men nu handlar det ju om hur man får bilen godkännd med "ändrade" fjädrar

Nej, det handlar det inte om vad jag kan läsa mig till, TS frågeställning är som följer, kopierat från dennes första inlägg.

Sitter fjädern när bilen är upphissad så kan han väl inte påstå att den är för kort när han vrider ut den för hand?

Förstå mig inte på detta.
Någon som har råkat ut för samma grej?


Därav att jag svarade på frågan TS ställde.

StlpMK Team T-Röd Racing
9 april 2014 · 507 Inlägg

Fick ombes i veckan på min 945 pga kapade fjädrar fram ändå dom var fastsvetsade, fick som svar att man inte få svetsa i fjädrarna

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 april 2014 · 14 056 Inlägg

StlpMK skrev:
Fick ombes i veckan på min 945 pga kapade fjädrar fram ändå dom var fastsvetsade, fick som svar att man inte få svetsa i fjädrarna

Jag undrar om det inte beror på att stålets karaktär ändras om man svetsar i det och därför är det inte tillåtet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang