BMW E39 525iM - ESS Tuning kompressor

Kompressormatning!
  • 57 Följare
  • 42 745 Visningar
  • Projektet avslutat 30 december 2014
zekezeke Vila i frid, pappa..
15 juli 2014 · 517 Inlägg

Sådärja, efter ett rent jävla helvete är insuget nu på plats! Även oljan är nu bytt.

Vet inte om det är vi som är dåliga på att följa instruktioner eller om ESS är dåliga på beskrivningar (bör avslöjas att det är bilder som visar på en E46 med ett äldre kompressorsystem, dock mycket likt det jag fått)

- Behövde borra ur lite i ett av pinnbultshålen
- Tomgångsmotoruttaget hade vi satt åt fel håll
- Vi hade missat att man skulle öppna kabelboxen helt och hållet, vi hade förstått det som att man bara skulle förlänga för LMM.. Detta gjorde att så gott som INGEN kabel räckte för uttagen.

Allt detta, och säkert något jag förträngt nu, gjorde att insuget skulle på och av typ 6-7 gånger. Den väger typ 20 kilo och är ganska otymplig..
NÅVÄL, nu jävlar är den på plats och nu är det bara lite "mysjobb" kvar.. 

Hoppas till någon högre makt att allting ska fungera i slutändan. Gör det inte det har jag en mycket billig 525a till salu, för detta tar jag fan inte ner och börjar om med...

Hörs snart. 


https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-cb2b7ff63008b82a6d6fabb8922dc63b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-04a30e2aa3b2752291773018b844827e.jpg

Ps,
Mina gamla pinnbultsmuttrar hade vi inga verktyg till då dem kom längre ned än tidigare, så vi tog från en BMW 740 som vi hade liggande ;D En liten rolig detalj tycker jag!

Senast redigerat av zekezeke (17 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
16 juli 2014 · 1 899 Inlägg

Det fungerar säkert! Hör av dej till ESS om den dåliga beskrivningen samt övriga saker som inte hållit måttet så kanske de åtgärdar det inför framtiden.

Hoppas mysjobbet flyter på nu! smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Marcus_89 Biltokig elektriker
16 juli 2014 · 3 352 Inlägg

Roligt projekt att följa! Dåligt att beskrivning och nipplarna inte var på plats. Är ju inga billiga grejer direkt, så då ska det vara bra smile Ingick det spridare o så med?

zekezeke Vila i frid, pappa..
16 juli 2014 · 517 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Roligt projekt att följa! Dåligt att beskrivning och nipplarna inte var på plats. Är ju inga billiga grejer direkt, så då ska det vara bra smile Ingick det spridare o så med?

Spridare ingick men det var väl ungefär det som ingick om man bortser från några slangar och klämmor.

Update från idag;
Alla kablar har nu blivit tejpade snyggt och prydligt och buntade med varandra, så nu är det ordning och reda.
Servobehållaren är på plats (Dock inte där ESS tyckte, för där vart det helt åt helvete)

Spridarbryggan skulle på plats idag, men passar inte riktigt i det nya insuget så det måste borras lite. hmm
Fick bocka till bränsleledningen en smula också, men det stod det om i beskrivningen.

En annan grej som inte passar, meeeen som kanske fungerar om man har original luftburk -

Luftfiltret (mitt är öppet)

Jag har i dagsläget ett K&N öppet filter som bekant sitter på luftmassemätaren. Ska den på där som det ser ut nu petar den rätt upp i huven. Jag misstänker att original luftburk även kan bli knepig att få dit om jag minns rätt angående dess form etc.
Insugsdelen för LMM och luftfilter pekar liksom "uppåt" nu istället för rakt fram/smula nedåt som original.

Nåväl, för att åtgärda detta kan (ska) jag införskaffa nån silikonslang i 80mm i typ 60 grader. Då kan jag i samma veva se till att luftfiltret hamnar närmare luftintaget (eftersom filtret blir flyttat ca 13cm snett nedåt).
Så, det löser sig även detta. Men, återigen lite besviken på ESS.. Har gått igenom deras "plocklista" för min order och alla detaljer har små fina bockar brevid sig, så ingenting verkar "saknas" enligt deras papper i alla fall. Min slang (läs tidigare inlägg) är ju dock ett faktum att den saknas, så jag vet inte vilken slang han som plockade bockade av riktigt, eller om han kanske tröck upp den i .......... istället.. lol

Så, imorgon;
Ny spännrulle (den som satt lät illa)
Lösning på luftfiltret
Rem på plats
Borra för spridarbrygga

Trevlig kväll på er!

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
17 juli 2014 · 517 Inlägg

Hallå,

Det enda som jag klarade av idag var att få dit nya spännrullen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-8deafe93a61afb0180bcacdc3b4048fc.jpg

Min lösning på luftfiltret höll inte riktigt, då jag missade det faktum att om jag köper silikonslangar som är i samma mått som LMM måste jag ha en krympning på andra änden av slangen som gör att det i sin tur går att trä över luftfiltret (eftersom bägge är 80 i diameter) i övrigt blir det nog bra, måste hitta nån vettig krympning bara. Tror JMR har en sådan.

Att sätta dit remmen gick inge vidare det heller, då remmen är för lång (!....) typ 4-6cm.. Vet inte om det är felplock eller vad fan det är frågan om, men för lång är den. Tur för dem att jag jobbar på en reservdelsfirma och kan åtgärda deras fuck-ups ganska enkelt och billigt.

Borrningen började jag inte ens med idag, så återkommer till detta.

Hittade ett härligt "hål" (luftintag, kalla det vad du vill) ikväll också som jag förmodligen förträngt att det satt där;
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-352c47f90e2c4dc5811420b7d06fda44.jpg
Vad jag kan förstå av bilderna så är detta endast för TS2, det vill säga dem som vill ha intercooler.
Frågan är då vad jag, med TS1, ska göra med detta hål.. Det går ju rätt in i kompressorn så det kan inte vara öppet, då blir det ju pannkaka. Ska maila dem angående detta.. Saknar säkert nån plugg även här. Efter så mycket strul är jag inte ens förvånad längre. roll

Fick dock dit mina nya LED-Smoked-sidoblinkers big_smile Lite irrelevant kanske, men det var iaf något som fungerade att få dit! om dem lyser vet jag inte än, då batteriet är urkopplat..
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-ff0ee1ba8df6aa5defc6b82fa36a971b.jpg


Nya tag imorrn! cool

Senast redigerat av zekezeke (17 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
17 juli 2014 · 1 899 Inlägg

Verkar vara mycket söl med de där kiten, trist med tanke på vad de kostar! hmm Tror nog dock du grejar till det där i slutänden smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
zekezeke Vila i frid, pappa..
17 juli 2014 · 517 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Verkar vara mycket söl med de där kiten, trist med tanke på vad de kostar! hmm Tror nog dock du grejar till det där i slutänden smile

Ja, eller om jag haft otur och fått ett plockjobb av en sommarjobbare...

Hittade i alla fall på JRM racings hemsisa både koppling till min luftfilteridé och även en silikonplugg som jag tror passar fint på det där hålet.
Så ja, nog löser det sig alltid.. Men som sagt, 40 tusen börjar kännas mycket för detta! Nog för att kompressorn i sig är dyr att tillverka, säkert ett värde av 20 lök, men dem där ytterligare 20 vetefan. lolroll

Senast redigerat av zekezeke (17 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
19 juli 2014 · 517 Inlägg

Nu sitter luftfiltret på plats i alla fall. Blev riktigt bra. Ska fota nästa garagebesök, glömde bort det nu senast..

Hittade även en rem som passar. Sitter liiite för löst kan jag tycka, eventuellt byter jag mot en ännu lite mindre.
Den man fick med var 1940 lång, den som jag satte dit är 1893..  Någonstans 1885-1893 ska det iaf vara.

Spridarbryggan passar nu efter borrningen, men spridarna går inte riktigt ner i spridarhålen..... Vet iofs inte om dessa nya, fetare spridare (bosch blåa) ska ner hela vägen. Det är ju liksom dubbla packningar på dessa istället för dem gamla som hade 1. Ska höra med ESS ang. detta..

Hittade även en plugg till "hålet" på baksidan, men börjar undra om det inte är så att jag ska ha en form av dump där bak.. Vet inte hur det blir nu om jag tex. vill motorbromsa eller om jag helt enkelt släpper gasen under pådrag, vart tar all luft vägen?
Någon som vet får gärna förklara, annars har jag frågat ESS om även det.

Hörs!

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
20 juli 2014 · 1 899 Inlägg

Har du spjället före kompressorn behöver du ingen dump, sitter det mellan kompressor och motor så behöver du en.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
zekezeke Vila i frid, pappa..
20 juli 2014 · 517 Inlägg

En liten bild på hur luftfiltret sitter;

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-15cd6d189e2fbd4056cc8bde786908b7.jpg

65graders silikonslang som kapades ned lite. Filtret sitter nu rätt ner emot luftintaget. Blev riktigt bra! Fästes upp med extraljusstag samt ett buntband. smile

Senast redigerat av zekezeke (20 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
20 juli 2014 · 517 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Har du spjället före kompressorn behöver du ingen dump, sitter det mellan kompressor och motor så behöver du en.

Okej! Tack för informationen big_smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
20 juli 2014 · 1 899 Inlägg

zekezeke skrev:

PHrnfeldt skrev:
Har du spjället före kompressorn behöver du ingen dump, sitter det mellan kompressor och motor så behöver du en.

Okej! Tack för informationen big_smile

Lugnt smile Du får väl dubbelkolla med ESS men det brukar vara så! Hur ligger det till som nu? Känns en uppstart nära? big_smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
zekezeke Vila i frid, pappa..
20 juli 2014 · 517 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

zekezeke skrev:

PHrnfeldt skrev:
Har du spjället före kompressorn behöver du ingen dump, sitter det mellan kompressor och motor så behöver du en.

Okej! Tack för informationen big_smile

Lugnt smile Du får väl dubbelkolla med ESS men det brukar vara så! Hur ligger det till som nu? Känns en uppstart nära? big_smile

Yes, har redan mailat dem ang. det. Får se om jag fått svar imorgon! (mailar från jobbet)

Jodå, får jag tillbaka databoxen i veckan kan det nog bli uppstart till helgen! big_smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
20 juli 2014 · 1 899 Inlägg

zekezeke skrev:

PHrnfeldt skrev:

zekezeke skrev:

Okej! Tack för informationen big_smile

Lugnt smile Du får väl dubbelkolla med ESS men det brukar vara så! Hur ligger det till som nu? Känns en uppstart nära? big_smile

Yes, har redan mailat dem ang. det. Får se om jag fått svar imorgon! (mailar från jobbet)

Jodå, får jag tillbaka databoxen i veckan kan det nog bli uppstart till helgen! big_smile

Trevligt! Ser framemot lite bilder och gärna någon film smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
zekezeke Vila i frid, pappa..
21 juli 2014 · 517 Inlägg

zekezeke skrev:
Hittade ett härligt "hål" (luftintag, kalla det vad du vill) ikväll också som jag förmodligen förträngt att det satt där;
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-352c47f90e2c4dc5811420b7d06fda44.jpgVad jag kan förstå av bilderna så är detta endast för TS2, det vill säga dem som vill ha intercooler.
Frågan är då vad jag, med TS1, ska göra med detta hål.. Det går ju rätt in i kompressorn så det kan inte vara öppet, då blir det ju pannkaka. Ska maila dem angående detta.. Saknar säkert nån plugg även här. Efter så mycket strul är jag inte ens förvånad längre. roll

Här skulle tempsensorn sitta som satt på originalinsuget. Missade helt det steget i instruktionerna.. roll Kan inte skylla på ess för det big_smile Så nu är den på plats.

Däremot märkte vi i samma veva att motortempgivaren som sitter in i blocket kanske blir klämd mot kompressorinsuget... Är det så att den inte ger signal och börjar strula måste hela kompressorn ner. Igen. lol och även då vet jag inte hur vi ska lösa det i så fal..

Älska att modda bilar! blir liksom aldrig riktigt bra känns det som.. roll

Senast redigerat av zekezeke (21 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
21 juli 2014 · 1 899 Inlägg

Varför blir den klämd? Sitter givaren i fel vinkel eller?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
zekezeke Vila i frid, pappa..
21 juli 2014 · 517 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Varför blir den klämd? Sitter givaren i fel vinkel eller?

Lite oklart om den faktiskt blir klämd, ser bara ut som det och känner man på givarens ände tycks den vara väääldigt nära kanten och även bli lite klämd. Hoppas vi har fel ang. detta.. hmm
Det är ju skruvkontakt så den går inte att sätta fel.

Senast redigerat av zekezeke (21 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
21 juli 2014 · 1 899 Inlägg

Typ bajonettfattning? Ja, nä jag tänkte att ESS kanske inte hade tagit hänsyn till vinkeln på givaren, inte att kontaktstycket skulle sitta fel smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
zekezeke Vila i frid, pappa..
22 juli 2014 · 517 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Typ bajonettfattning? Ja, nä jag tänkte att ESS kanske inte hade tagit hänsyn till vinkeln på givaren, inte att kontaktstycket skulle sitta fel smile

Visar sig att det finns dokument från ESS som tar hänsyn till denna givare, men den skickar dem endast med till X5or. Sitter tydligen sällan på E39... neutral
"Skulle den vara klämd och trasig vet du i alla fall varför" - ESS roll
Dem skulle iaf skicka med en extra insugspackning utifall jag skulle behöva riva av insuget och fixa med givaren. Tackarrrrrr..
Nåväl, vi ska inte måla kukballefjong på väggen än, vi får se när/om bilen startar och vad den ger felkod på..

Senast redigerat av zekezeke (22 juli 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
22 juli 2014 · 1 899 Inlägg

Ja just det. Lustigt att de inte skriver in det i alla bruksanvisningar med en fotnot som säger att givaren inte alltid finns istället för att sätta ut den modellspecifikt. Sedan så kan man ju tycka att det är lite nonchalant att inte erbjuda bättre support. Skulle givaren vara sönder bör de ju åtminstone skicka en ny kan man tycka. Det blir lite att skita på sitt eget varumärke det där.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang