BMW E39 525iM - ESS Tuning kompressor

Kompressormatning!
  • 57 Följare
  • 42 742 Visningar
  • Projektet avslutat 30 december 2014
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
9 augusti 2014 · 1 899 Inlägg

Trevligt! Ja, lite filmer vore inte fel smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
VikingCarlberg
10 augusti 2014 · 12 Inlägg

Ska se till att de blir en eller fler filmer som hamnar på tråden!!
Får väl sno bil fan från honom och filma om han själv inte ställer upp!

Men tror nog att de kommer hamna ett eller annat klipp här ifrån bilen när skärmarna är valsade så de går att testa bilen fullt ut!

conio
10 augusti 2014 · 83 Inlägg

Haha gött!!

zekezeke Vila i frid, pappa..
13 augusti 2014 · 517 Inlägg

Tja alla!

Hade gärna filmat lite, men redan dagen efter började saker gå åt helvete, igen.

Denna gång är det övre kylarslangen som dummar sig;

Först läckte det vid en skarv som är tvungen att vara där då det skiljer mellan 3 och 5 serie, så där var man tvungen att kapa fram rätt längd. Där klamrade vi upp det lite extra, något som då löste problemet.

Frid och fröjd tänkte jag, och åkte iväg en sväng.
När jag närmar mig dit jag skulle (ca 6 mil) tycker jag bilen låter konstigt. Tänker inte så mycket mer på det, vet ju inte riktigt än hur bilen ska låta med kompressorn. Så, jag fortsätter, men väl framme börjar bilen RYKA.
Jag stannar då omedelbart, och märker då att fläktbladen har kapat fram ett litet hål, vars all glykol sprutat ut. Förmodligen, eller snarare förhoppnignsvis, har jag precis klarat mig så pass att motorn inte överhettats iaf. Tempmätaren visade normal temp konstigt nog vid tillfället då bilen rök, och nu i efterhand (efter att ha lagat slangen efter bästa förmåga med tejp och vulkband och sedan tagit mig hem) knackar inte motorn och bilen går som den ska.

Så, nu måste jag få en ny slang skickad (förmodligen också betala för den, då detta säkert ses som handhavande fel, trots att jag kapat efter deras anvisningar osv..) och sedan försöka modda till det så det inte händer igen.

Så, det blir lite mer updates här med andra ord!

Hörs.. roll

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
18 augusti 2014 · 517 Inlägg

Textupdate för den intresserade;

Mekaniker nummer 2 (som även är min far) löste problemet med slangen!
Han kastade ESS slangen åt helvete och använde originalslangen och modifierade den lite istället. Hur han modifierade framgick inte, då han gjorde detta när jag inte var med.. roll
Den sitter nu minst lika bra, förhoppningsvis lite bättre till och med, så vi slipper samma problem igen..

Så, nu verkar allting vara tätt och gå som det ska.
Hoppas få upp lite videos till helgen eller så! cool

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Robinback
18 augusti 2014 · 53 Inlägg

Skönt att de går vägen, hoppas allt håller nu efter allt krångel big_smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
18 augusti 2014 · 3 352 Inlägg

Härligt med lite framgång igen smile Hoppas det kommer funka bra nu smile Glöm inte lufta kylsystemet bara

zekezeke Vila i frid, pappa..
24 augusti 2014 · 517 Inlägg

Problem nu igen då! big_smile

En av fläktvingarna har gått av!
Verkar som att fläktbladen ibland tar i kylarkåpan, något som jag tror har gjort att detta fläktblad tillslut gått av. Detta förmodligen vid gaspådrag.

Ska ta bort kåpan och byta bladen nu i veckan.. smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
WobbzGurka
29 augusti 2014 · 725 Inlägg

fasen vilken trevlig projekttråd! bra jobbat big_smile

zekezeke Vila i frid, pappa..
1 oktober 2014 · 517 Inlägg

Efter mitt senaste inlägg (#68) så har fläkten bytts ut och fläktkåpan blivit nedkapad.
Efter detta har allt fungerat felfritt. Kör bilen fram och tillbaka till jobbet varje dag.
Är mycket nöjd med effekten och hur bilen känns!

Har filmat lite med en trasig iphone 4s, blev inte helt nöjd med varken bild eller ljud, men jag tänkte dela med mig av i alla fall en video där ni får se att bilen faktiskt rullar..

http://youtu.be/gij__EFgy8k

Hursomhelt;
Ställer av bilen i slutet av oktober, och då kommer det att bli lite pyssel, så jag låter tråden leva tills jag är helt nöjd med hur det ser ut under huven.

- Allting ska den igen. Detta för att byta en tempgivare som sitter under insuget som blivit sönderklämd av just det nya insuget (Får felkod på detta)
- Allting ska dit igen big_smile
- Ny rem ska på
- Ny fläktkåpa ska på
- Myspyssel (snygga till lite) med diverse slangar och slangklämmor

Utöver detta ska jag även byta strålkastarglasen.

Hörs!

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Fredrikj22
5 oktober 2014 · 42 Inlägg

varför m-emblemet? hmm

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
5 oktober 2014 · 1 899 Inlägg

Fredrikj22 skrev:
varför m-emblemet? hmm

Sitter där original på bilar med M-sport paket.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Alpinabiturbo Kulan
28 oktober 2014 · 1 435 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Fredrikj22 skrev:
varför m-emblemet? hmm

Sitter där original på bilar med M-sport paket.

Nej det gör det inte.. smile

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
28 oktober 2014 · 1 899 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:

PHrnfeldt skrev:

Fredrikj22 skrev:
varför m-emblemet? hmm

Sitter där original på bilar med M-sport paket.

Nej det gör det inte.. smile

Minns kanske fel då, vill minnas att farsan hade det på sin E39 523 när det begav sej. Kan hända att det bara står M på instegslisterna.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
zekezeke Vila i frid, pappa..
29 oktober 2014 · 517 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

Alpinabiturbo skrev:

PHrnfeldt skrev:

Sitter där original på bilar med M-sport paket.

Nej det gör det inte.. smile

Minns kanske fel då, vill minnas att farsan hade det på sin E39 523 när det begav sej. Kan hända att det bara står M på instegslisterna.

Mycket riktigt så sitter det inte någon dekal där original, men precis som nämnt ovan så sitter det på instegslister och dessutom på det mesta invändigt (ratt, spak osv..).

Varför satte jag dit ett emblem? För att jag ville, helt enkelt.. smile
Kan förstå att du undrat om jag satt dit ett M5 emblem, vilket hade varit helt befängt, men nu när bilen är utrustad med M-Paket från fabrik både in och utvändigt tycker jag man kan pryda den med i alla fall ett M.. smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zekezeke Vila i frid, pappa..
30 december 2014 · 517 Inlägg

Sådärja, avslutar detta projekt tillsammans med 2014.
Foto från idag;

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139444/139444-31f16e3efce039a81fa7a2e851ae7489.jpg


Detta har hänt under hösten/vintern:

- Tagit den allting igen för att undersöka tomgångsproblem och motortempgivaren som troligtvis var klämd.

Under denna process (som var lite spännande, då insuget inte riktigt ville släppa i första taget.. vi använde inte direkt en snäll packningsmassa för insugspackningen big_smile.. men efter lite hemmagjorda verktyg släppte det!) tror jag vi hittade problemet med problematisk tomgång; slangklämman för tomgångsmotorn hade släppt (läs dåligt klämd från början). Så detta åtgärdades.
Motortempgivaren var till vår förvåning inte så klämd att det skulle påverka någonting. Alla kablar var intakta osv. Så varför motortempgivaren gett felkod trots att vi bytte den i samband med kompressorn var nu fortfarande en gåta..

Dit med allt igen, denna gång lite seriösare lindningar för kablage osv (och ordentligt klämda klammor.. wink).

- Fixat spridarbryggan så den ligger bättre centrerat för exakt sprut för spridarna.
Dessa hade tidigare legat en smula snett, så spridarpackningarna blivit slitna. Dessa fick jag dock skickade på nytt av ESS Tuning. cool

- Ny kylarkåpa.
Den förra gick ju som bekant sönder av inget mindre än ett fläktblad som tagit i själva kåpan och åkt rätt igenom den. Som följd av detta tog jag den så mycket som möjligt av den bifentliga kåpan för att undvika att detta skulle ske igen.
För att undvika detta denna gång med den nya kåpan har vi kapat av en bit av toppen på fläktbladen. Håller tummarna för att det räcker.. roll

- Nytt luftfilter (AEM).
Ja, nytt filter (se bilden). Tyckte det gamla K&N hade gjort sitt. Ville även pröva ett som inte är oljebaserat för att skona LMM lite.

- Ny termostat
Byttes i hopp om att det var denna givare i termostaten som gav felkod på motortempgivare, men icke.

- Nya strålkastare (Hella).
Efter ett försök att ersätta endast själva linsen på strålkastarna, som gick helt åt helvete, då dessa linser INTE går att få den (prövade det mesta, inklusive att ha strålkastarna i en ugn för att få limmet att släppa), bestämde jag mig för att ett par nya får det minsann bli. Detta dels för att en strålkastare gick sönder i detta försök, och dels för att jag inte vill ha några "bättre begagnade". Klart ögonstenen ska få nya ögon, liksom! big_smile


- Fixat motortempgivarfelkoden - "motortempgivare utlopp kylare, ingen signal"
Ja, eftersom inget annat hjälpt (alla givare bytt osv..) började vi undersöka kabelbrott. Och mycket riktigt så hittade vi ett. Bytte hela kontaktstycket (20:- hos BMW) och allt blev i sin ordning. Normal temp (tidigare konstant -40) och ingen felkod! cool

Det var nog det.. Avslutar som sagt detta projekt nu, så tack till alla som följt under byggets lopp!
Glöm inte rösta på bilen nu när den är "klar".. smile

Gott nytt år på er!

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang