Hur kommer det sig att vissa bilar drar 0.39 liter milen?

torpis Forummoderator
20 april 2014 · 10 572 Inlägg

Mack skrev:

Wicca skrev:
Hur menar du att partikelfiltret flyttar problemet från stan till landet?

Partikelfiltret renas väl när man kör längre sträckor, som tex "ute på landet"?

Jupp. Samlar upp partiklarna i stan och släpper ut dem när vissa villkor är uppfyllda, vilket i praktiken är på landsväg.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
20 april 2014 · 10 572 Inlägg

Andromeda skrev:
då ett antal av dessa "fusk" inte betalar sig på rullande landsväg.

Men det är ju inte fusk egentligen. Man följer en standard och för att kunna följa den så använder man en rullande landsväg och en robot som kör. Det blir lika varje gång, lika mellan alla tillverkare.

Sen det man får gnälla på är ju hur standarden ser ut. Elbilstillverkare tex anger ju räckvidden enligt en standard, tex 199km men skäms väl så de brukar addera precis under "i praktiken 10-14mil"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 april 2014 · 13 746 Inlägg

torpis skrev:

Mack skrev:

Wicca skrev:
Hur menar du att partikelfiltret flyttar problemet från stan till landet?

Partikelfiltret renas väl när man kör längre sträckor, som tex "ute på landet"?

Jupp. Samlar upp partiklarna i stan och släpper ut dem när vissa villkor är uppfyllda, vilket i praktiken är på landsväg.

en grunka som i det stora hela inte gör någon nytta.

men det passar väll avgasproverna bra och derför kör dom med den utrustningen.


plocka bort partikelfiltret och egr och vips har du sparat ännu mera diesel smile


verkar inte finnas någon bil som går speciellt snålt.

sätt till vad som funnits.


Lupo 3L kom väll år 2000  alltså 14år sen och än idag är det väll ingen bil som går snålare?!

visst att bilarna blivit större och drar relativt lite men suget efter snåla småbilar finns jhu där endå ingen som är i närheten

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Andromeda Rumpmas
20 april 2014 · 3 860 Inlägg

torpis skrev:

Andromeda skrev:
då ett antal av dessa "fusk" inte betalar sig på rullande landsväg.

Men det är ju inte fusk egentligen. Man följer en standard och för att kunna följa den så använder man en rullande landsväg och en robot som kör. Det blir lika varje gång, lika mellan alla tillverkare.

Sen det man får gnälla på är ju hur standarden ser ut. Elbilstillverkare tex anger ju räckvidden enligt en standard, tex 199km men skäms väl så de brukar addera precis under "i praktiken 10-14mil"

Läs editen också smile

Det här är ju extra intressant:

On average, without manipulating the laboratory tests, the CO
2 results were 12% higher than the type approval (TA) values (with a range of 8%–14%). Manipulating
both the road load test or the laboratory tests the average CO2 emissions were 23% higher
than the TA values (with a range of 19%-28%)

Sammantaget ger alltså samma bantester följt av rullande landsvägstestet i snitt 23% högre förbrukning om opreparerade bilar används.

Fusk och fusk, jag skrev ju redan från början att jag tycker att det funkar att jämföra olika bilmodeller med dessa siffror då alla fuskar lika mycket. Däremot är det inte säkert att det "blir samma varje gång" som du uttrycker det. Det beror på hur kreativ biltillverkaren har varit på att hitta på lösningar för att sänka rullmotståndet och luftmotståndet, och hur mycket pengar tillverkaren har att lägga på det. 

Men det får ju absolut inte användas som reklam anser jag, då det är vilseledande reklam i förekommande fall.
Sen kostar det ju en jäkla massa miljoner att "få ned" dessa 23% i förbrukning på pappret gentemot verkligheten och det får ju vi betala när vi köper bilar eftersom utvecklingen blir dyrare.

Senast redigerat av Andromeda (20 april 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Wicca
20 april 2014 · 886 Inlägg

Mack skrev:
Partikelfiltret renas väl när man kör längre sträckor, som tex "ute på landet"?

torpis skrev:
Jupp. Samlar upp partiklarna i stan och släpper ut dem när vissa villkor är uppfyllda, vilket i praktiken är på landsväg.

torpis skrev:
Jupp. Samlar upp partiklarna i stan och släpper ut dem när vissa villkor är uppfyllda, vilket i praktiken är på landsväg.

Nej, den släpper inte ut partiklarna igen. Det stämmer inte alls. Låt mig vara mycket tydlig med detta! Det som sker med regenereringen är att sotpartiklarna som samlats i filtret omvandlas till gas.

Sotet består av kol. När man hettar upp kolet så reagerar det med syret i avgaserna och bildar då koldioxid. Jag vet inte vart ni fått ifrån att man släpper ut partiklarna igen men det är alltså så fel det bara kan bli. Som tidigare sagt, jag arbetar som testingenjör inom avgasrening, så lita på mig.

Growe skrev:
en grunka som i det stora hela inte gör någon nytta.

men det passar väll avgasproverna bra och derför kör dom med den utrustningen.

Också detta påstående fel. Partikelfiltrerna gör absolut nytta, eftersom de förhindrar partiklarna från att nå våra lungor och slemhinnor. Dessa partiklar är dels irriterande men också cancerframkallande. Det gör extremt stor skillnad, speciellt i stadstrafik.

Det finns inget formellt krav på just partikelfilter, men avgasgränserna som är satta av EU säger att man bara får släppa ut en viss mängd partiklar och just nu är det partikelfilter som gäller för att komma under de nivåerna.

Visst blir det lite högre bränsleåtgång, men det är det på det stora hela väl värt.

Det finns många myter om partikelfilter tyvärr. Antar att de kommer från konservativa bilägare som inte gillar förändring, eller vad tror ni att det kan bero på.

Andromeda skrev:
Det var den här rapporten som fick mig att anta att man fortfarande gör tester på verkliga banor, då ett antal av dessa "fusk" inte betalar sig på rullande landsväg.

I rapporten pratas det om ett "coast-down" och "road-load" test som används för att generera friktionsvärden, luftmotstånd osv för att programmera den rullande landsvägen. Det var det jag hade blandat ihop. Fuska i dessa bantester och du har automatiskt mycket mer fördelaktiga värden i testet på rullande landsväg.
Från sid 27 kan du läsa om hur man fuskar på dessa bantester.

Ja, det stämmer att man gör friktions(på svenska "utrullningstest") och luftmotståndstest för att beräkna testen och man säkert fular sig lika mycket där.

Då vart det löst. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
-matte En Medlem
20 april 2014 · 405 Inlägg

Wicca skrev:

Mack skrev:
Partikelfiltret renas väl när man kör längre sträckor, som tex "ute på landet"?

torpis skrev:
Jupp. Samlar upp partiklarna i stan och släpper ut dem när vissa villkor är uppfyllda, vilket i praktiken är på landsväg.

torpis skrev:
Jupp. Samlar upp partiklarna i stan och släpper ut dem när vissa villkor är uppfyllda, vilket i praktiken är på landsväg.

Nej, den släpper inte ut partiklarna igen. Det stämmer inte alls. Låt mig vara mycket tydlig med detta! Det som sker med regenereringen är att sotpartiklarna som samlats i filtret omvandlas till gas.

Fast detta är väl inte hela sanningen?

Förbränningen skapar aska som följer med avgaserna ut i luften, sen är inte heller effektiviteten hos partikelfiltren 100% snarare runt 90-95 och beroende på mängden sot de tar in. Men håller med dig att de är nödvändiga och värda den extra förbrukningen. Däremot så är troligtvis askan av sådan storlek att de inte är särskilt farliga, men det vet jag inte säkert.

Ett annat problem är ju uppbyggnaden av aska i själva filtret som inte kan förbrännas, detta gör ju att man slutligen  måste serva filtret eller helt enkelt byta det, vilket kostar pengar.

Wicca
20 april 2014 · 886 Inlägg

-matte skrev:
Fast detta är väl inte hela sanningen?

Förbränningen skapar aska som följer med avgaserna ut i luften, sen är inte heller effektiviteten hos partikelfiltren 100% snarare runt 90-95 och beroende på mängden sot de tar in. Men håller med dig att de är nödvändiga och värda den extra förbrukningen. Däremot så är troligtvis askan av sådan storlek att de inte är särskilt farliga, men det vet jag inte säkert.

Ett annat problem är ju uppbyggnaden av aska i själva filtret som inte kan förbrännas, detta gör ju att man slutligen  måste serva filtret eller helt enkelt byta det, vilket kostar pengar.

Givetvis är inte effektiviteten 100%, men den har ökat markant sedan partikelfiltren infördes för snart 10 år sen. En intressant sak är att effektiviteten ökar när filtret används och sätts igen av aska som du säger.

Att regenereringen skulle skapa aska är inget jag känner till, men det är intressant och kan eventuellt stämma. Om jag kommer ihåg det ska jag fråga någon nästa vecka innan jag byter jobb(till fordonssäkerhet) på fredag.

Som du säger så täppts filtret permanent igen av aska, detta är något motortillverkarna jobbar med att motverka. Askan kommer framför allt från motorolja som tar sig in i förbränningskammaren och additiv i bränslet.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
torpis Forummoderator
20 april 2014 · 10 572 Inlägg

Det ryker iaf när filtret regenererar, så partiklar kommer ut, om det är samma som åker in vet jag inte.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Wicca
20 april 2014 · 886 Inlägg

torpis skrev:
Det ryker iaf när filtret regenererar, så partiklar kommer ut, om det är samma som åker in vet jag inte.

Det kan vara en svavelgas. Man har sett att i länder som har högre svavelhalt i dieseln så blir det rök när man regenererar. Alltså MYCKET rök. Förmodligen så kan det vara samma effekt här på ett gammalt filter som blivit svavelförgiftat under längre tid. Gasen i sig är dock harmlös vad jag förstått.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 april 2014 · 13 746 Inlägg

torpis skrev:
Det ryker iaf när filtret regenererar, så partiklar kommer ut, om det är samma som åker in vet jag inte.

förr eller senare åker skiten ur..  bara att dom sparar på det och försöker rena det max men partiklar åker ut.

det går nog aldrig att bortse ifrån smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang