TH350 bak bekymmer

eddie_1_meduza
21 april 2014 · 18 Inlägg

hej jag har en camaro lt 77:a som baken har slutat fungera på.
olja och filter är nu bytt men det är fortfarande samma problem. den vill nämligen inte lägga i bakväxeln helt det är som att dreven "rider" på varandra bara och vill inte gå bakåt alls.
har rätt olje nivå i.
vad kan felet vara????

Volvo 850 GLT "nya tag" (1993)
Mack Forum- och sitemoderator
21 april 2014 · 26 097 Inlägg

Menar du backen?
Backväxeln?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
mr_z28
21 april 2014 · 47 Inlägg

Låter i mina öron som lådan håller på att ge upp, i vilket fall som helst så åker du nog på att plocka ner lådan ur bilen.
Du kan kolla lite mer ang TH350 på www.camaroforumet.se
Lycka till och hoppas det löser sig.

Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
eddie_1_meduza
22 april 2014 · 18 Inlägg

aaa jo givet viss menar jag backen :-)

nja ge upp tror/hoppas jag inte, alla andra växlar funkar ju fint som dom ska och kick downen funkar oxå fint.
ja jag har kollat igenom allt på dä forumet men har bara sett svar om att man ska byta olja å filter.
och dä har jag ju gjort nu å vart ute å kört lite för att få runt oljan men har fortfarande ingen back.
finns det typ nåt sätt så man kan "blåsa" rent kanalerna i lådan utan å skruva isär allt för mycket??

Volvo 850 GLT "nya tag" (1993)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 april 2014 · 13 983 Inlägg

eddie_1_meduza skrev:
hej jag har en camaro lt 77:a som baken har slutat fungera på.
olja och filter är nu bytt men det är fortfarande samma problem. den vill nämligen inte lägga i bakväxeln helt det är som att dreven "rider" på varandra bara och vill inte gå bakåt alls.
har rätt olje nivå i.
vad kan felet vara????

Hur såg oljan ut och hur luktade den? Det kan vara lamellerna som är slut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
eddie_1_meduza
22 april 2014 · 18 Inlägg

han jag köpte den av har inte bytt på 25år och fyllt på med fel olja (dex 3 ska vara dex 2) så den var ju inte så fin nästintill svart men tänkte inte på nån speciell doft från oljan.

Volvo 850 GLT "nya tag" (1993)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 april 2014 · 13 983 Inlägg

eddie_1_meduza skrev:
han jag köpte den av har inte bytt på 25år och fyllt på med fel olja (dex 3 ska vara dex 2) så den var ju inte så fin nästintill svart men tänkte inte på nån speciell doft från oljan.

Om oljan var svart så är det nog nåt fel, kan vara lamellerna som är slut. Jag är inte säker så nån som kan detta mer än mig kanske kan rätta mig nu. Jag tror att oljan är bakåtkompatibel så ska det vara dexron 3 kan man inte använda dexron 2 men ska det vara dexron 2 kan man använda dexron 3. Oljan brukar vara transparent klarröd hela tiden tills det händer nåt med lådan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
eddie_1_meduza
22 april 2014 · 18 Inlägg

jaha dä visste jag inte vet bara att automatlådor ä jävligt känsliga på oljor å grejer.
jo dä vet jag att den ska vara så dä får nog bli en inlämning för renoveriing men dä hade ju vart gött å slippa göra dä nu när säsongen precis har börjat.

Volvo 850 GLT "nya tag" (1993)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 april 2014 · 13 983 Inlägg

eddie_1_meduza skrev:
jaha dä visste jag inte vet bara att automatlådor ä jävligt känsliga på oljor å grejer.
jo dä vet jag att den ska vara så dä får nog bli en inlämning för renoveriing men dä hade ju vart gött å slippa göra dä nu när säsongen precis har börjat.

Vi får väl hoppas att lådan klarar sig men det verkar ju inte så. Det är typiskt att saker och ting ska hända när säsongen börjar, det har hänt mig också några gånger.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
eddie_1_meduza
22 april 2014 · 18 Inlägg

ja dä känns typiskt specillt när man bara hann å ta 2 turer innan den gav sig.
men men dä är väl bara in på nån verkstad å köra en renovering

Volvo 850 GLT "nya tag" (1993)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 april 2014 · 13 983 Inlägg

eddie_1_meduza skrev:
ja dä känns typiskt specillt när man bara hann å ta 2 turer innan den gav sig.
men men dä är väl bara in på nån verkstad å köra en renovering

Har du någon som är duktig på jänkarlådor som kan hjälpa dig annars kan det kanske finnas en här i Eskilstuna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
eddie_1_meduza
22 april 2014 · 18 Inlägg

nä inte som jag vet just nu. men styvfar har många kontakter. lite för långt till E-tuna tyvärr.
men hur krångligt är det att demontera å montera en sån låda från bilen?

Volvo 850 GLT "nya tag" (1993)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 april 2014 · 13 983 Inlägg

eddie_1_meduza skrev:
nä inte som jag vet just nu. men styvfar har många kontakter. lite för långt till E-tuna tyvärr.
men hur krångligt är det att demontera å montera en sån låda från bilen?

Vet inte hur svårt det är, det beror lite på kunskap. Det borde ju vara ganska gott om plats under på en Camaro 77:a.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
eddie_1_meduza
22 april 2014 · 18 Inlägg

jo relativt gött om plats är det allt. mja tänkte mest på om dä är som på manuella att dä är noga med linjering å grejer. men dä kan nog vara bättre å lämna in dä så man får kvitto på att det är gjort rätt å riktigt

Volvo 850 GLT "nya tag" (1993)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 april 2014 · 13 983 Inlägg

eddie_1_meduza skrev:
jo relativt gött om plats är det allt. mja tänkte mest på om dä är som på manuella att dä är noga med linjering å grejer. men dä kan nog vara bättre å lämna in dä så man får kvitto på att det är gjort rätt å riktigt

Ja, bara du hittar någon seriös firma så kan det vara bättre att lämna in den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
eddie_1_meduza
22 april 2014 · 18 Inlägg

ja dä lär allt lösa sig å dä känns ändå okej för kommer ändå inte gå bak efter den renoveringen :-)
men fortfarnde störande å typiskt

Volvo 850 GLT "nya tag" (1993)
eddie_1_meduza
24 april 2014 · 18 Inlägg

men är det nån annan som har nått förslag att komma med får den gärna komma med en tanke

Volvo 850 GLT "nya tag" (1993)
CamaroZ22
26 april 2014 · 24 Inlägg

Vettemannen har rätt, svart olja är tecken på att lamellerna har slirat. Att byta lameller är inte svårt om du är praktiskt lagd, är du inte det skulle jag rekommendera att du lämnar in den till en seriös firma som håller på med jänkebilar. Autotec http://www.autotec.se/ i Västerås kan säkert lösa detta utan några problem, även om det blir en bit att åka för att lämna den så skulle jag rekommendera dom. Det är många som säger sig kunna renovera automatlådor, men när det väl kommer till kritan så kan det bli en dyr historia om man lämnar den i fel händer.

Mvh Magnus

"If you're under control, you're not going fast enough"
HighwayStar
26 april 2014 · 4 Inlägg

Lådan är inte speciellt svår att plocka ner, dock är det bra att hjälpas åt några stycken. Ställde min camaro på pallbockar och sen är det bara rycka ut mellanaxeln och lossa allt ingående (växelväljare, oljekylar rör etc.). Bulta lös turbinen, lossa växellådskudden, hissa lådan lite och lossa växellådsbalken. Lossa bultarna på sprängkåpan och sänk ner lådan. Motorn vill luta bakåt utan vxl låda och kommer hänga sig i avgassystemet, kan vara bra att palla upp under för att undvika det.

Om du är intresserad av att skruva så kan du renovera TH350 själv på några kvällar, har använt renoverings kit från B&M och där följde det med bra manualer som gjorde det rätt enkelt.

Magnum1965
26 april 2014 · 217 Inlägg

Som föreslogs ovan, så är nog enkel renovering (byta slitdelar) relativt enkel på dessa gamla lådor. Inte för att jag kan, men i alla fall :-)

Annars har jag sett denna annonsen på Blocket några gånger.

http://www.blocket.se/skaraborg/Renover … 3.htm?sa=1

Skövde är ju lite närmare Gullspång än vad Eskilstuna är.
Ring och fråga. DET borde ju inte kosta nåt i alla fall :-)

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang