Dags att lägga upp en projekt tråd för min Vw bubbla typ 1.
Allt började med att jag fick tips från min syster, hon visste att det fanns en herre som ville sälja sin gamla bil. När jag fick reda på att det var en Vw bubbla 1955 med soltak kunde jag inte låta bli att slå till! Så hyrde ett biltransport släp och körde upp till Stockholm för att hämta den.
Bilen är sv såld med endast en tidigare ägare i original skick. Mitt mål med bilen är att få den i mycket fint original skick!
Här inne har bilen stått sedan 1991 när den blev avställd. Låter bilderna tala
Efter lite rampbyggande så kunde vi rulla ut bilen, bilen på marken igen efter 23 år.
Finns lite att göra för att få den i perfekt skick igen!
efter ca 200meters puttande på den igenvuxna vägen fick vi upp den på släpet
När bilen väl var hemma fick den sig en avspolning!
Någon som har bra tips på var jag kan få tag på instegs/fotlister?
Tänkte att jag skulle försöka få igång motorn så jag började med att tömma ur det gamla bränslet och rengöra tanken, när jag ändå hade ur den passade jag på att ta bort den lilla rosten som fanns och ny lackering fick det bli. Tanklocket fick sig även en omgång!
Snälla om du nu måste sänka o hålla på med den här. gör det lagom. skaffa en annan framvagn att bygga om o behåll allt som är original just så... de här bilarna börjar bli värda seriösa pengar kan jag säga ...... utomlands rent obscent.
Bilen kommer uten tvekan hållas original! Här blir ingen sänkning osv. Har sätt endel som monterar Porsche 356 fälgar vilket jag tycker ser väldigt bra ut, men ska renovera original fälgarna först och montera däck med vit däckrand!
fixade ett start kitt för att se om jag fick igång motorn, bytte olja, rengjorde silen nya stift och monterade på ett extra bränslefilter! plockade även ner förgasaren och rengjorde alla munstycken.
och vips den startade nästan direkt, verkade gå riktigt fint
Nu har jag börja gå även igenom bromssystemet, visade sig att en bromscylinder läckte så den byttes ut. var även tvungen att byta några bromsslangar som var täta. men snart är det dags för provkörning!