Trimma 740 16 V b234f

Volvofantasten Blivande lastbilsmekaniker
3 juli 2014 · 174 Inlägg

Ursäktar om tråden redan finns men vad är de enklaste för lite ökning! Lite rappare

Extraktorgrenrör? Hitta nått för 1500
http://mickegron.se/de.htm

Nån som vet nått om dem?
Passar det rakt på?

2,5 tum med två dämpare från biltema

Elfläkt?
Borttagen balansrem?
Mer!

Alla enkla saker bara!

Kan man använda orginal katt med 2,5 tum och hur får man ihop rören?

Tacksam för svar

Volvo 740 "Maja gräddnos" (1989)
fookyu
3 juli 2014 · 86 Inlägg

Volvofantasten skrev:
Ursäktar om tråden redan finns men vad är de enklaste för lite ökning! Lite rappare

Extraktorgrenrör? Hitta nått för 1500
http://mickegron.se/de.htm

Nån som vet nått om dem?
Passar det rakt på?

2,5 tum med två dämpare från biltema

Elfläkt?
Borttagen balansrem?
Mer!

Alla enkla saker bara!

Kan man använda orginal katt med 2,5 tum och hur får man ihop rören?

Tacksam för svar

Tjabba!
Mickes x-rör är bra , det borde ju passa på vilket 2,5" system som helst.
För att få original katt att passa så kan du kapa tills hålet blir rätt storlek och sedan svetsa på en rörbit(2,5")

Elfläkt är bra, låter motorn gå lättare och slipper snurra runt en 2-3kgs höfläkt! Körde det på min 8v och det fungerade bra, startade fläkten i bilköer.

Det blir ingen höjdarförändring men det är väl en bra början smile

Röda bilar är skit :(
Volvofantasten Blivande lastbilsmekaniker
3 juli 2014 · 174 Inlägg

fookyu skrev:

Volvofantasten skrev:
Ursäktar om tråden redan finns men vad är de enklaste för lite ökning! Lite rappare

Extraktorgrenrör? Hitta nått för 1500
http://mickegron.se/de.htm

Nån som vet nått om dem?
Passar det rakt på?

2,5 tum med två dämpare från biltema

Elfläkt?
Borttagen balansrem?
Mer!

Alla enkla saker bara!

Kan man använda orginal katt med 2,5 tum och hur får man ihop rören?

Tacksam för svar

Tjabba!
Mickes x-rör är bra , det borde ju passa på vilket 2,5" system som helst.
För att få original katt att passa så kan du kapa tills hålet blir rätt storlek och sedan svetsa på en rörbit(2,5")

Elfläkt är bra, låter motorn gå lättare och slipper snurra runt en 2-3kgs höfläkt! Körde det på min 8v och det fungerade bra, startade fläkten i bilköer.

Det blir ingen höjdarförändring men det är väl en bra början smile

Vad säger bilprovningen om att man byter till elfläkt?
Och om man bygger 2,5 tum?

Hörde att man kunde byta plats på kammarna?
Ändra tändningen?

Men passar det extraktorgrenröret rakt på??

Volvo 740 "Maja gräddnos" (1989)
dundersmurfen smurfidunder
3 juli 2014 · 327 Inlägg

ta bort balansaxelremmen

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Volvofantasten Blivande lastbilsmekaniker
3 juli 2014 · 174 Inlägg

tja igen

Tack för svaren.

Okej, tänker på det där extraktrorgrenröret:D 1500kr
hur mycket kommer katten att bromsa? vill nämligen ha katt. men sen bygga 2,5 tum utav biltemasaker men 2 dämpare och på slutet ett ändrör.
skulle gå på 1500 ca tror jag.
Finns det annat för liknande pris.

fråga 1. Hur mycket bromsar katten?
2, kan man kapa upp så stort hål?
3, svetsa hela systemet som gäller?
4, vad för elfläkt och hur koppla in? biltema liten?
5, vilka kablar kan man byta plats på?
6, byta plats på kammarna?? hört nått om det!
7,och klippa balansaxelremen!!

och självklart en service ochså med alla filter,olja,tändstift mm

Volvo 740 "Maja gräddnos" (1989)
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 juli 2014 · 10 427 Inlägg

Samma katalysator på B234F som på Turbo-bilarna enligt uppgifter och vad jag har läst lite förut så kan man använda originalkatalysatorn rätt så långt vid trimning av typ gammal B230FT. Biltema säljer 3-delade flänsar till passar mot katalysatorn. Artikeln längst ned här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tem-98009/

Min 16V har jag chippat styr och bränslebox med chip från Hi-Tuning (anpassning för 98oktan, http://hi-tuning.com/ ), monterat ett spörtavgas (2,5" Ferrita) och även kört med extraktorgrenrör en period. Chippningen gav lite bättre gasrespons (men acceleration är tveksamt), avgas givetvis ingenting förutom bättre/högre ljud ( wink ) och extraktorgrenrör inget märkbart (därför jag sålde det). Topplocket är även maxplanat, nyfrästa ventilsäten osv och fick nya ventillyftare pga lite haveri för några år sen.

Tycker nog att bilen gick bäst som den var helt original. Bättre att lägga pengar på väghållningsgrejer wink

Så här såg extraktorgrenröret ut btw, köpte en adapter från JT-Tuning mot katalysatorn och någon lösdel från Biltema och monterade det med originalkatalysator:
http://www.forumbilder.se/images/0d3020089443659cb.jpg
Finns lite läsning i första inlägget här någonstans: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119917

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Volvofantasten Blivande lastbilsmekaniker
3 juli 2014 · 174 Inlägg

steifan skrev:
Samma katalysator på B234F som på Turbo-bilarna enligt uppgifter och vad jag har läst lite förut så kan man använda originalkatalysatorn rätt så långt vid trimning av typ gammal B230FT. Biltema säljer 3-delade flänsar till passar mot katalysatorn. Artikeln längst ned här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tem-98009/

Min 16V har jag chippat styr och bränslebox med chip från Hi-Tuning (anpassning för 98oktan, http://hi-tuning.com/ ), monterat ett spörtavgas (2,5" Ferrita) och även kört med extraktorgrenrör en period. Chippningen gav lite bättre gasrespons (men acceleration är tveksamt), avgas givetvis ingenting förutom bättre/högre ljud ( wink ) och extraktorgrenrör inget märkbart (därför jag sålde det). Topplocket är även maxplanat, nyfrästa ventilsäten osv och fick nya ventillyftare pga lite haveri för några år sen.

Tycker nog att bilen gick bäst som den var helt original. Bättre att lägga pengar på väghållningsgrejer wink

Så här såg extraktorgrenröret ut btw, köpte en adapter från JT-Tuning mot katalysatorn och någon lösdel från Biltema och monterade det med originalkatalysator:
http://www.forumbilder.se/images/0d3020089443659cb.jpg
Finns lite läsning i första inlägget här någonstans: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119917

så extraktor gjorde inte nått knappt?

Volvo 740 "Maja gräddnos" (1989)
steifan DR!FTT3KN!K3R
3 juli 2014 · 10 427 Inlägg

Volvofantasten skrev:

steifan skrev:
Samma katalysator på B234F som på Turbo-bilarna enligt uppgifter och vad jag har läst lite förut så kan man använda originalkatalysatorn rätt så långt vid trimning av typ gammal B230FT. Biltema säljer 3-delade flänsar till passar mot katalysatorn. Artikeln längst ned här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tem-98009/

Min 16V har jag chippat styr och bränslebox med chip från Hi-Tuning (anpassning för 98oktan, http://hi-tuning.com/ ), monterat ett spörtavgas (2,5" Ferrita) och även kört med extraktorgrenrör en period. Chippningen gav lite bättre gasrespons (men acceleration är tveksamt), avgas givetvis ingenting förutom bättre/högre ljud ( wink ) och extraktorgrenrör inget märkbart (därför jag sålde det). Topplocket är även maxplanat, nyfrästa ventilsäten osv och fick nya ventillyftare pga lite haveri för några år sen.

Tycker nog att bilen gick bäst som den var helt original. Bättre att lägga pengar på väghållningsgrejer wink

Så här såg extraktorgrenröret ut btw, köpte en adapter från JT-Tuning mot katalysatorn och någon lösdel från Biltema och monterade det med originalkatalysator:
http://www.forumbilder.se/images/0d3020089443659cb.jpg
Finns lite läsning i första inlägget här någonstans: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119917

så extraktor gjorde inte nått knappt?

Gjorde inga effektmätningar direkt men jag tyckte inte att det gjorde så mycket alls. Den jag sålde grenröret till var iaf väldigt nöjd (??). Finns ett par äldre forumstrådar där jag har presenterat lite effektmätningar på minst 2 andra B234F:are som är trimmade som fått ganska bra resultat med trim, men tror att båda hade bytt till bättre kamaxlar, extraktorgrenrör osv. Kanske går att hitta om man söker lite smile

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Volvofantasten Blivande lastbilsmekaniker
6 juli 2014 · 174 Inlägg

steifan skrev:

Volvofantasten skrev:

steifan skrev:
Samma katalysator på B234F som på Turbo-bilarna enligt uppgifter och vad jag har läst lite förut så kan man använda originalkatalysatorn rätt så långt vid trimning av typ gammal B230FT. Biltema säljer 3-delade flänsar till passar mot katalysatorn. Artikeln längst ned här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tem-98009/

Min 16V har jag chippat styr och bränslebox med chip från Hi-Tuning (anpassning för 98oktan, http://hi-tuning.com/ ), monterat ett spörtavgas (2,5" Ferrita) och även kört med extraktorgrenrör en period. Chippningen gav lite bättre gasrespons (men acceleration är tveksamt), avgas givetvis ingenting förutom bättre/högre ljud ( wink ) och extraktorgrenrör inget märkbart (därför jag sålde det). Topplocket är även maxplanat, nyfrästa ventilsäten osv och fick nya ventillyftare pga lite haveri för några år sen.

Tycker nog att bilen gick bäst som den var helt original. Bättre att lägga pengar på väghållningsgrejer wink

Så här såg extraktorgrenröret ut btw, köpte en adapter från JT-Tuning mot katalysatorn och någon lösdel från Biltema och monterade det med originalkatalysator:
http://www.forumbilder.se/images/0d3020089443659cb.jpg
Finns lite läsning i första inlägget här någonstans: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119917

så extraktor gjorde inte nått knappt?

Gjorde inga effektmätningar direkt men jag tyckte inte att det gjorde så mycket alls. Den jag sålde grenröret till var iaf väldigt nöjd (??). Finns ett par äldre forumstrådar där jag har presenterat lite effektmätningar på minst 2 andra B234F:are som är trimmade som fått ganska bra resultat med trim, men tror att båda hade bytt till bättre kamaxlar, extraktorgrenrör osv. Kanske går att hitta om man söker lite smile

ok:D så inget speciellt man kände?

Volvo 740 "Maja gräddnos" (1989)
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 juli 2014 · 10 427 Inlägg

Volvofantasten skrev:

steifan skrev:

Volvofantasten skrev:

så extraktor gjorde inte nått knappt?

Gjorde inga effektmätningar direkt men jag tyckte inte att det gjorde så mycket alls. Den jag sålde grenröret till var iaf väldigt nöjd (??). Finns ett par äldre forumstrådar där jag har presenterat lite effektmätningar på minst 2 andra B234F:are som är trimmade som fått ganska bra resultat med trim, men tror att båda hade bytt till bättre kamaxlar, extraktorgrenrör osv. Kanske går att hitta om man söker lite smile

ok:D så inget speciellt man kände?

Njä. Provade att klocka lite tider mellan olika hastigheter på olika växlar också (segdragningar osv) men såg ingen skillnad. Inte så exakt mätmetod med motsvarande stoppur iofs.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang