Volvo 240, lite frågor/massa problem.

Djo
9 november 2014 · 10 157 Inlägg

doglas2009 skrev:

Djo skrev:

doglas2009 skrev:

Okej, får hoppas att du har rätt!

Ja, det hade varit en höjdare, senast jag såg ett sådant mätarhus var det dock uppe i 500kr (tradera) och det tycker jag inte riktigt att det är värt. Jag funderar dock på att köra en rövarlösning med biltemas varvräknare (eller liknande). Jag har läst något om att det finns el framdraget för varvräknare, gäller det bara vissa modeller av 240, eller alla?

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara ljudet, mer än att det visslar, men om jag gasar fullt kommer det nästan alltid, även i uppförsbackar där motorn verkligen får jobba.

Jag har själv en 240 och dragit ur den fult på 2an flertalet gånger inget den tagit skada av alls. Och jag vårdar den bilen riktigt väl. dock onödigt varvstops lekande håller jag mig från känns för jävla barnsligt bara.

500 kr för ett helt mätarhus inte så farligt egentligen. Dock så finns det olika mätarhus så bäst kolla vilket du har först om du ska göra en sådan operation.

Vit röd kabel finns bakom mätarhuset. Får du tag i original varvräknare den stora är det jätte enkelt att koppla in bara byta klockan mot varvräknaren och sedan koppla in den röd vita kabeln.

inte så svårt koppla in en eftermarknads heller egentligen.

Okej, tack så mycket för svaret!

Känner du till om det är så jättesmidigt att man kan hugga en varvmätare från 7/940?

Tyvärr passar den icke.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
9 november 2014 · 209 Inlägg

Djo skrev:

doglas2009 skrev:

Djo skrev:

Jag har själv en 240 och dragit ur den fult på 2an flertalet gånger inget den tagit skada av alls. Och jag vårdar den bilen riktigt väl. dock onödigt varvstops lekande håller jag mig från känns för jävla barnsligt bara.

500 kr för ett helt mätarhus inte så farligt egentligen. Dock så finns det olika mätarhus så bäst kolla vilket du har först om du ska göra en sådan operation.

Vit röd kabel finns bakom mätarhuset. Får du tag i original varvräknare den stora är det jätte enkelt att koppla in bara byta klockan mot varvräknaren och sedan koppla in den röd vita kabeln.

inte så svårt koppla in en eftermarknads heller egentligen.

Okej, tack så mycket för svaret!

Känner du till om det är så jättesmidigt att man kan hugga en varvmätare från 7/940?

Tyvärr passar den icke.

Okej, det var ju tråkigt, hade varit riktigt smidigt att åka till skroten och plocka en.

Vet någon om det finns någon annan varvmätare som passar rätt i en 240? Eller är det bara original som funkar?

doglas2009
9 november 2014 · 209 Inlägg

ark_killenn skrev:

Vettemannen skrev:
Hur är det med bromsrör och bromsok nu när den stått några år? Jag skulle nog lägga till några tusenlappar och få en som är besiktad.

/Benny

Ja. Mkt enklare.

Hmm...

Djo
9 november 2014 · 10 157 Inlägg

Åk till skroten och kolla om det finns någon 240 med varvräknare smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
14 november 2014 · 209 Inlägg

Djo skrev:
Åk till skroten och kolla om det finns någon 240 med varvräknare smile

Dom få 240 jag har sett på skroten har tyvärr varit väldigt urplockade.

Går det för en nybörjare att byta hjullager (fram) hemma utan några speciella verktyg? När jag svänger så låter det precis som folk beskriver att det låter när hjullager börjar bli dåliga. Hur kan man veta om hjullagret är katastrofdåligt?

volvo_Tobias
15 november 2014 · 687 Inlägg

doglas2009 skrev:

Djo skrev:
Åk till skroten och kolla om det finns någon 240 med varvräknare smile

Dom få 240 jag har sett på skroten har tyvärr varit väldigt urplockade.

Går det för en nybörjare att byta hjullager (fram) hemma utan några speciella verktyg? När jag svänger så låter det precis som folk beskriver att det låter när hjullager börjar bli dåliga. Hur kan man veta om hjullagret är katastrofdåligt?

Hissa upp hjulet o snurra på det, låter det som en stenkross så är det dåligt

doglas2009
15 november 2014 · 209 Inlägg

volvo_Tobias skrev:

doglas2009 skrev:

Djo skrev:
Åk till skroten och kolla om det finns någon 240 med varvräknare smile

Dom få 240 jag har sett på skroten har tyvärr varit väldigt urplockade.

Går det för en nybörjare att byta hjullager (fram) hemma utan några speciella verktyg? När jag svänger så låter det precis som folk beskriver att det låter när hjullager börjar bli dåliga. Hur kan man veta om hjullagret är katastrofdåligt?

Hissa upp hjulet o snurra på det, låter det som en stenkross så är det dåligt

Okej, tack så mycket för svar!

volvo_Tobias
16 november 2014 · 687 Inlägg

Fast tycker det borde låta hela tiden, ingen bromssköld som är dålig o ligger emot o skaver?

Hur låter ljudet? Är det ett malande ljud när du kör?

Är inget proffs så finns säkert andra som vet bättre.

Senast redigerat av volvo_Tobias (16 november 2014)

doglas2009
16 november 2014 · 209 Inlägg

volvo_Tobias skrev:
Fast tycker det borde låta hela tiden, ingen bromssköld som är dålig o ligger emot o skaver?

Hur låter ljudet? Är det ett malande ljud när du kör?

Är inget proffs så finns säkert andra som vet bättre.

Det låter oftast när jag svänger åt höger, från höger hjul, jag måste oftast köra i 50 km/h+ för att det ska låta. Det låter som ett skavande ljud typ. Jag ska lyfta upp bilen någon dag snart och kolla hur det ser ut, och snurra däcket.

doglas2009
18 november 2014 · 209 Inlägg

Jag har nu hissat upp bilen och testat snurra däcken, det är ett litet ljud som dock lika gärna skulle kunna vara bromsarna som ligger emot lite. Utöver det lilla ljudet så är det glapp i sidled. Jag tycker att ljudet när jag kör har blivit värre sen senast jag skrev i tråden, nu låter det även när jag inte svänger. När är det man behöver oroa sig för att hjulen kan lossna (har läst en del skräckhistorier)?

Henkix
18 november 2014 · 6 737 Inlägg

doglas2009 skrev:
Jag har nu hissat upp bilen och testat snurra däcken, det är ett litet ljud som dock lika gärna skulle kunna vara bromsarna som ligger emot lite. Utöver det lilla ljudet så är det glapp i sidled. Jag tycker att ljudet när jag kör har blivit värre sen senast jag skrev i tråden, nu låter det även när jag inte svänger. När är det man behöver oroa sig för att hjulen kan lossna (har läst en del skräckhistorier)?

glappar hjulet i sidled så är det styrleden som glappar o bör bytas smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
doglas2009
18 november 2014 · 209 Inlägg

Henkix skrev:

doglas2009 skrev:
Jag har nu hissat upp bilen och testat snurra däcken, det är ett litet ljud som dock lika gärna skulle kunna vara bromsarna som ligger emot lite. Utöver det lilla ljudet så är det glapp i sidled. Jag tycker att ljudet när jag kör har blivit värre sen senast jag skrev i tråden, nu låter det även när jag inte svänger. När är det man behöver oroa sig för att hjulen kan lossna (har läst en del skräckhistorier)?

glappar hjulet i sidled så är det styrleden som glappar o bör bytas smile

Jaha, borde det då bli det ljudet jag har pratat om när jag kör?

En polare åkte med i bilen och han berättade att hans flickväns föräldrars bil lät exakt likadant fast mycket starkare och det ljudet försvann helt när dom bytte hjullager.

Edit: Eller kan det helt enkelt vara så att både styrled och hjullager behöver bytas?

Senast redigerat av doglas2009 (18 november 2014)

Henkix
18 november 2014 · 6 737 Inlägg

doglas2009 skrev:

Henkix skrev:

doglas2009 skrev:
Jag har nu hissat upp bilen och testat snurra däcken, det är ett litet ljud som dock lika gärna skulle kunna vara bromsarna som ligger emot lite. Utöver det lilla ljudet så är det glapp i sidled. Jag tycker att ljudet när jag kör har blivit värre sen senast jag skrev i tråden, nu låter det även när jag inte svänger. När är det man behöver oroa sig för att hjulen kan lossna (har läst en del skräckhistorier)?

glappar hjulet i sidled så är det styrleden som glappar o bör bytas smile

Jaha, borde det då bli det ljudet jag har pratat om när jag kör?

En polare åkte med i bilen och han berättade att hans flickväns föräldrars bil lät exakt likadant fast mycket starkare och det ljudet försvann helt när dom bytte hjullager.

Edit: Eller kan det helt enkelt vara så att både styrled och hjullager behöver bytas?

kan vara så att båda är dåliga. har kört med glappande styrled ett par gånger o har då inte hört nått konstigt ljud pga det tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
doglas2009
18 november 2014 · 209 Inlägg

Henkix skrev:

doglas2009 skrev:

Henkix skrev:

glappar hjulet i sidled så är det styrleden som glappar o bör bytas smile

Jaha, borde det då bli det ljudet jag har pratat om när jag kör?

En polare åkte med i bilen och han berättade att hans flickväns föräldrars bil lät exakt likadant fast mycket starkare och det ljudet försvann helt när dom bytte hjullager.

Edit: Eller kan det helt enkelt vara så att både styrled och hjullager behöver bytas?

kan vara så att båda är dåliga. har kört med glappande styrled ett par gånger o har då inte hört nått konstigt ljud pga det tongue

Är det "farligt" att åka med dåliga styrleder? Alltså kan ett däck lossa eller kan bilen explodera eller liknande?

Henkix
18 november 2014 · 6 737 Inlägg

doglas2009 skrev:

Henkix skrev:

doglas2009 skrev:

Jaha, borde det då bli det ljudet jag har pratat om när jag kör?

En polare åkte med i bilen och han berättade att hans flickväns föräldrars bil lät exakt likadant fast mycket starkare och det ljudet försvann helt när dom bytte hjullager.

Edit: Eller kan det helt enkelt vara så att både styrled och hjullager behöver bytas?

kan vara så att båda är dåliga. har kört med glappande styrled ett par gånger o har då inte hört nått konstigt ljud pga det tongue

Är det "farligt" att åka med dåliga styrleder? Alltså kan ett däck lossa eller kan bilen explodera eller liknande?

vågar jag inte svara helt säkert på men det är ju aldrig bra att något glappar.  ja körde nästan ett år med glapp i styrled. hehe explodera gör inte bilen för det glappar lite gran wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvo_Tobias
19 november 2014 · 687 Inlägg

Styrled finns billigt på Biltema så börja med o byta den om den glappar.

simlar
19 november 2014 · 5 526 Inlägg

volvo_Tobias skrev:
Styrled finns billigt på Biltema så börja med o byta den om den glappar.

Styrleder och spindelleder köper man ej på biltema. Har sett flera som klippts rakt av efter bara några hundra mils körning, främst spindellederna då det är störst belastning på dem.


Glappa styrleder kan leda till att däcken exploderar ifall man kör tillräckligt mycket eftersom det blir ett kraftigare däckslitage.
Sliter även på bussningar och bilen blir hemsk att köra efter vägen ifall dem är ordentligt glappa.

Glappa hjullager ger även samma sak, kan även bli så varmt från hjullagret så däcket exploderar eller att hjullagret skär ihop och låser hjulet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
volvo_Tobias
19 november 2014 · 687 Inlägg

Okej, jag har själv köpt där o dom har ju funkat perfekt till vanlig körning iaf.                                     

Dom bilarna var dom helt standard i fjädring o så? För annars känns det som att Biltema funkar till kärringkörning o kör man lite mer inspirerat så är det bättre grejer som krävs.

Djo
19 november 2014 · 10 157 Inlägg

Varit med om 1 bil som styrleden var så jävla glapp att det klonka högt och tydligt inne i bilen vid körning. Då var det extremt mycket glapp.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
19 november 2014 · 209 Inlägg

Tack så mycket för svaren allihopa!

Jag pratade med herr mekare (han som lagade all rost på min bil), han tyckte att det skulle vara väldigt konstigt om styrled/hjullager blivit dåligt sen senaste besiktningen (i den vevan som han höll på och laga rost) som var i september. Han trodde att det kunde vara någon fälg som ligger emot någonstans, jag ska lämna in bilen imorgon så får han kolla på det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang