Volvo 240, lite frågor/massa problem.

doglas2009
22 november 2014 · 209 Inlägg

Nu är det dags att införskaffa extraljus. Är det någon som vet om 3 SIM extraljus får plats på en Volvo 240 utan en massa extra krångel?

simlar
22 november 2014 · 5 526 Inlägg

doglas2009 skrev:
Nu är det dags att införskaffa extraljus. Är det någon som vet om 3 SIM extraljus får plats på en Volvo 240 utan en massa extra krångel?

Det är inga problem. Finns hur mycket plats som helst i fronten på en 240;)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
doglas2009
22 november 2014 · 209 Inlägg

simlar skrev:

doglas2009 skrev:
Nu är det dags att införskaffa extraljus. Är det någon som vet om 3 SIM extraljus får plats på en Volvo 240 utan en massa extra krångel?

Det är inga problem. Finns hur mycket plats som helst i fronten på en 240;)

Okej, tack så mycket för svaret!

Tanken är att köpa detta paketet: http://www.mlimits.se/belysning/75w-xen … 3pack.html

Vad tycker ni man ska välja? Helljus-pencil-helljus, eller hur tycker ni?

Någon som vet om det är svårt att själv sätta dit så kallade effektdioder? Dom vill ju ha 300 spänn för att göra det, och det tycker jag inte riktigt det känns värt.

Djo
22 november 2014 · 10 157 Inlägg

Effekt diod är för om du vill ha glimmers (vilket är olagligt) om du vill ha det är det ej så svårt att montera själv nej.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
22 november 2014 · 209 Inlägg

Djo skrev:
Effekt diod är för om du vill ha glimmers (vilket är olagligt) om du vill ha det är det ej så svårt att montera själv nej.

Då kan jag meddela att jag antagligen missuppfattat detta helt. Trodde det var när extraljusen bara lyser lite när dom är släckta.

simlar
22 november 2014 · 5 526 Inlägg

doglas2009 skrev:

Djo skrev:
Effekt diod är för om du vill ha glimmers (vilket är olagligt) om du vill ha det är det ej så svårt att montera själv nej.

Då kan jag meddela att jag antagligen missuppfattat detta helt. Trodde det var när extraljusen bara lyser lite när dom är släckta.

Japp det är vad effektdioderna är. Här uppe kallas dem oftast glödare.
Det är inte lagligt i Sverige med glödare i extraljusen, men går ju att koppla glödarna på en strömbrytare om man vill wink Är ju ändå bara plus och minus till varje diod/glödlampa i vardera extraljus.


Skulle köra på Helljus-Pencil-Helljus eller Helljus-Helljus-Helljus (korrekt benämning är Bred, inte Helljus eftersom det syftar på ljusbilden).

Senast redigerat av simlar (22 november 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
doglas2009
22 november 2014 · 209 Inlägg

simlar skrev:

doglas2009 skrev:

Djo skrev:
Effekt diod är för om du vill ha glimmers (vilket är olagligt) om du vill ha det är det ej så svårt att montera själv nej.

Då kan jag meddela att jag antagligen missuppfattat detta helt. Trodde det var när extraljusen bara lyser lite när dom är släckta.

Japp det är vad effektdioderna är. Här uppe kallas dem oftast glödare.
Det är inte lagligt i Sverige med glödare i extraljusen, men går ju att koppla glödarna på en strömbrytare om man vill wink Är ju ändå bara plus och minus till varje diod/glödlampa i vardera extraljus.


Skulle köra på Helljus-Pencil-Helljus eller Helljus-Helljus-Helljus (korrekt benämning är Bred, inte Helljus eftersom det syftar på ljusbilden).

Okej, stort tack för svaret!

Tror det blir bred-pencil-bred.

Om jag köper 3 stycken extraljus och ett sådant här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ste-42490/ har jag då allt jag behöver? Eller behövs det fler saker för att få det att funka?

doglas2009
22 november 2014 · 209 Inlägg

En annan fråga till er 240/740/940-ägare, kan ni lägga i 2:ans växel i 60km/h+? T.ex. om ni kommer till en rondell och ska motorbromsa ner till lagom hastighet?

Min gillar inte det, det tar typ stopp, det är som om man slår i något snurrande eller hur jag nu ska förklara det. Någon som känner igen det?

Mervolic Yawn...
22 november 2014 · 3 151 Inlägg

doglas2009 skrev:

simlar skrev:

doglas2009 skrev:
Nu är det dags att införskaffa extraljus. Är det någon som vet om 3 SIM extraljus får plats på en Volvo 240 utan en massa extra krångel?

Det är inga problem. Finns hur mycket plats som helst i fronten på en 240;)

Okej, tack så mycket för svaret!

Tanken är att köpa detta paketet: http://www.mlimits.se/belysning/75w-xen … 3pack.html

Vad tycker ni man ska välja? Helljus-pencil-helljus, eller hur tycker ni?

Någon som vet om det är svårt att själv sätta dit så kallade effektdioder? Dom vill ju ha 300 spänn för att göra det, och det tycker jag inte riktigt det känns värt.

Jag kör tre stycken med bred ljusbild på arbetsbilen. Det lämpar sig ypperligt på svängiga landsvägar. På långa raksträckor på t ex motorväg kan det vara mer önskvärt med längd, men jag är överlag nöjd. Ser 300-350 meter fram utan problem.

doglas2009
22 november 2014 · 209 Inlägg

Mervolic skrev:

doglas2009 skrev:

simlar skrev:

Det är inga problem. Finns hur mycket plats som helst i fronten på en 240;)

Okej, tack så mycket för svaret!

Tanken är att köpa detta paketet: http://www.mlimits.se/belysning/75w-xen … 3pack.html

Vad tycker ni man ska välja? Helljus-pencil-helljus, eller hur tycker ni?

Någon som vet om det är svårt att själv sätta dit så kallade effektdioder? Dom vill ju ha 300 spänn för att göra det, och det tycker jag inte riktigt det känns värt.

Jag kör tre stycken med bred ljusbild på arbetsbilen. Det lämpar sig ypperligt på svängiga landsvägar. På långa raksträckor på t ex motorväg kan det vara mer önskvärt med längd, men jag är överlag nöjd. Ser 300-350 meter fram utan problem.

Okej, jag kör mer motorväg än små kurviga vägar, men jag vill ändå se ner i dikena (om man nu ens gör det med bred) så jag tror på ett pencil i mitten för att kanske få lite bättre längd.

Har du exakt dom jag länkade till? I så fall, hur tycker du kvalitén är? Några problem?

Mervolic Yawn...
22 november 2014 · 3 151 Inlägg

doglas2009 skrev:

Mervolic skrev:

doglas2009 skrev:

Okej, tack så mycket för svaret!

Tanken är att köpa detta paketet: http://www.mlimits.se/belysning/75w-xen … 3pack.html

Vad tycker ni man ska välja? Helljus-pencil-helljus, eller hur tycker ni?

Någon som vet om det är svårt att själv sätta dit så kallade effektdioder? Dom vill ju ha 300 spänn för att göra det, och det tycker jag inte riktigt det känns värt.

Jag kör tre stycken med bred ljusbild på arbetsbilen. Det lämpar sig ypperligt på svängiga landsvägar. På långa raksträckor på t ex motorväg kan det vara mer önskvärt med längd, men jag är överlag nöjd. Ser 300-350 meter fram utan problem.

Okej, jag kör mer motorväg än små kurviga vägar, men jag vill ändå se ner i dikena (om man nu ens gör det med bred) så jag tror på ett pencil i mitten för att kanske få lite bättre längd.

Har du exakt dom jag länkade till? I så fall, hur tycker du kvalitén är? Några problem?

Då tror jag att du ska köpa bred-lång-bred, det lämpar sig bättre för raka vägar plus att du får en del spridning åt sidorna. Eftersom jag har tre breda så täcker den mittersta större delen av vägen, och då har jag kunnat ställa ut de två yttre riktigt mycket, så ljusbilden är ungefär 3x så bred som vägen redan 100 meter framför. Det är guld värt på kurviga 80-vägar t ex. Jag kör mycket i Lappland och Västerbotten där det finns mycket ren och älg, och det har räddat mig några gånger.

Vi har även bred-lång-bred på en av de andra bilarna på jobbet, den har betydligt smalare ljusbild totalt sett (eftersom lampan i mitten inte är så bred så kan man inte vinkla ut de två yttre lika mycket).

Jag har inte exakt dom du länkade till, jag har inte ens xenon i extraljusen. Jag kör med 100W halogen och tycker det lyser fullt tillräckligt, även om man önskar lite mer ibland. I framtiden ska jag konvertera till xenon och det kommer nog bli utmärkt. Ljusbilden i SIM är riktigt bra tycker jag. Har tidigare haft NBB Alpha, och jämför man med dom så tycker jag att SIM har bättre ljusbild. Jag gillar inte NBB Alphas starka kärna, SIMs breda lyktor ger en jämnare spridning av ljuset och det tycker jag är skönare för ögonen.

Enda problemet med lyktorna är väl att de sägs rosta rätt så lätt, men med tanke på att de kostar 250kr på nästan alla bensinmackar och 199 kr ibland på t ex Swedol så tycker jag att det är lugnt om jag får byta dom om 2 år. I övrigt känns extraljusen överraskande bra (återigen med tanke på priset). Extraljushuset är i hård plast som verkar hållbart, det är riktigt glas istället för plast (har dock både för- och nackdelar, ett stenskott mår dom nog inte så bra av), det är ganska lätt att konvertera dom till xenon och ingen vill stjäla dom. Så överlag är jag väldigt nöjd och jag funderar på att skaffa likadana till privat bruk.

Evildan
22 november 2014 ·

doglas2009 skrev:
En annan fråga till er 240/740/940-ägare, kan ni lägga i 2:ans växel i 60km/h+? T.ex. om ni kommer till en rondell och ska motorbromsa ner till lagom hastighet?

Min gillar inte det, det tar typ stopp, det är som om man slår i något snurrande eller hur jag nu ska förklara det. Någon som känner igen det?

Det ska du inte göra om du vill behålla lådan mjukväxlad och smidig.
Surrandet du hör är dina synkroniseringar som arbetar på högvarv för att skona kugghjulen i lådan.
Motorbromsa med högre växel samt stötta med färdbromsen istället.

Mervolic Yawn...
22 november 2014 · 3 151 Inlägg

Om man planerar sin körning och inte har så jävla bråttom hela tiden så behöver man knappt använda färdbromsen. Man tjänar inte mycket på att stressköra egentligen...även om jag själv är dålig på att köra planerat. roll

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 november 2014 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:
Om man planerar sin körning och inte har så jävla bråttom hela tiden så behöver man knappt använda färdbromsen. Man tjänar inte mycket på att stressköra egentligen...även om jag själv är dålig på att köra planerat. roll

Det resulterar i kärvande ok och rostiga skivor

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mervolic Yawn...
22 november 2014 · 3 151 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mervolic skrev:
Om man planerar sin körning och inte har så jävla bråttom hela tiden så behöver man knappt använda färdbromsen. Man tjänar inte mycket på att stressköra egentligen...även om jag själv är dålig på att köra planerat. roll

Det resulterar i kärvande ok och rostiga skivor

Ehm, nej. Det gör det inte. Jag sade inte att man aldrig ska använda bromsen, men jag sade att den KNAPPT behövs. Man kommer fortfarande att behöva komplettera med bromsen, men man behöver inte köra i 100 blås hela vägen fram till rondellen innan man tvärnitar de sista 50 metrarna. Om man tror att bromsarna mår bra av det så kan man ju fundera ett tag till...

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 november 2014 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:

DiwraZ skrev:

Mervolic skrev:
Om man planerar sin körning och inte har så jävla bråttom hela tiden så behöver man knappt använda färdbromsen. Man tjänar inte mycket på att stressköra egentligen...även om jag själv är dålig på att köra planerat. roll

Det resulterar i kärvande ok och rostiga skivor

Ehm, nej. Det gör det inte. Jag sade inte att man aldrig ska använda bromsen, men jag sade att den KNAPPT behövs. Man kommer fortfarande att behöva komplettera med bromsen, men man behöver inte köra i 100 blås hela vägen fram till rondellen innan man tvärnitar de sista 50 metrarna. Om man tror att bromsarna mår bra av det så kan man ju fundera ett tag till...

Bromsarna ska användas flitigt dock inte som du beskrev utan i kombination med motorbroms

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mervolic Yawn...
22 november 2014 · 3 151 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mervolic skrev:

DiwraZ skrev:

Det resulterar i kärvande ok och rostiga skivor

Ehm, nej. Det gör det inte. Jag sade inte att man aldrig ska använda bromsen, men jag sade att den KNAPPT behövs. Man kommer fortfarande att behöva komplettera med bromsen, men man behöver inte köra i 100 blås hela vägen fram till rondellen innan man tvärnitar de sista 50 metrarna. Om man tror att bromsarna mår bra av det så kan man ju fundera ett tag till...

Bromsarna ska användas flitigt dock inte som du beskrev utan i kombination med motorbroms

I det första inlägget så skrev jag att man knappt behöver använda färdbromsen om man motorbromsar korrekt, med "knappt" menas att man kompletterar med färdbromsen. Det behöver dock inte bli några hårda inbromsningar. Det krävs att bromsarna är oanvända under en rätt lång tid för att skivorna ska rosta.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 november 2014 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:

DiwraZ skrev:

Mervolic skrev:

Ehm, nej. Det gör det inte. Jag sade inte att man aldrig ska använda bromsen, men jag sade att den KNAPPT behövs. Man kommer fortfarande att behöva komplettera med bromsen, men man behöver inte köra i 100 blås hela vägen fram till rondellen innan man tvärnitar de sista 50 metrarna. Om man tror att bromsarna mår bra av det så kan man ju fundera ett tag till...

Bromsarna ska användas flitigt dock inte som du beskrev utan i kombination med motorbroms

I det första inlägget så skrev jag att man knappt behöver använda färdbromsen om man motorbromsar korrekt, med "knappt" menas att man kompletterar med färdbromsen. Det behöver dock inte bli några hårda inbromsningar. Det krävs att bromsarna är oanvända under en rätt lång tid för att skivorna ska rosta.

Har du aldrig sett en småbil körd av äldre dam? Rostiga skivor. Men i övrigt är vi överens

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mervolic Yawn...
22 november 2014 · 3 151 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mervolic skrev:

DiwraZ skrev:

Bromsarna ska användas flitigt dock inte som du beskrev utan i kombination med motorbroms

I det första inlägget så skrev jag att man knappt behöver använda färdbromsen om man motorbromsar korrekt, med "knappt" menas att man kompletterar med färdbromsen. Det behöver dock inte bli några hårda inbromsningar. Det krävs att bromsarna är oanvända under en rätt lång tid för att skivorna ska rosta.

Har du aldrig sett en småbil körd av äldre dam? Rostiga skivor. Men i övrigt är vi överens

Hehe, jo... Men jag anser att det hellre beror på att bilen står still i 240 av årets dagar. wink

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 november 2014 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:

DiwraZ skrev:

Mervolic skrev:

I det första inlägget så skrev jag att man knappt behöver använda färdbromsen om man motorbromsar korrekt, med "knappt" menas att man kompletterar med färdbromsen. Det behöver dock inte bli några hårda inbromsningar. Det krävs att bromsarna är oanvända under en rätt lång tid för att skivorna ska rosta.

Har du aldrig sett en småbil körd av äldre dam? Rostiga skivor. Men i övrigt är vi överens

Hehe, jo... Men jag anser att det hellre beror på att bilen står still i 240 av årets dagar. wink

Kan ju ha med det att göra oxå

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang