Volvo 240, lite frågor/massa problem.

andreas1
1 augusti 2014 · 1 020 Inlägg

Vettemannen skrev:

andreas1 skrev:

spillolja skrev:
Så det inte blir som med denna R5:a jag lämnade in för svetsning av en tröskel som bilbesiktningen gav bra att veta på sdå den får betraktas som totalförstörd:
http://web.comhem.se/a128/diverse/APDC0007_.jpg
bilverkstaden hittils har avisat mina ersättningsanspråk, ska ta ARN på det i höst när jag kommer hem från semestern

Fixa länkarmen själv, tabort mattorna, passagerastolen och baksätet  och sedan åka in med den,
genom att göra så mycket som möjligt innan man lämnar in den så spara man kosing på det  lol

sen när åket är hemma igen så gå över golvet och bättra dess rostskydd innan mattorna sätt på plats

Oj där har varit lite varmt i den r5an.
Man blir mörkrädd hur klantigt vissa jobb görs hos bilverkatäder.
Därav ska man alltid ha en brandvakt i bilen om man svetsar utvändigt .
Fan vad det är dyrt o lämna iväg svetsjobb.

Det är dyrt för det kan alltid tillkomma svetsning pga. att det inte alltid är så lätt att bedöma plåtens kvalitet bredvid svetsstället.

/Benny

He he jo bedömningen om plåt vet jag.
Har svetsat många bilar o en del 240 där det visat sig att det inte fanns golv o fästa balkarna i när man bankat färdigt..
Alltid tråkigt när man missbedömer skadans storlek

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
doglas2009
1 augusti 2014 · 209 Inlägg

spillolja skrev:
Så det inte blir som med denna R5:a jag lämnade in för svetsning av en tröskel som bilbesiktningen gav bra att veta på sdå den får betraktas som totalförstörd:
http://web.comhem.se/a128/diverse/APDC0007_.jpg
bilverkstaden hittils har avisat mina ersättningsanspråk, ska ta ARN på det i höst när jag kommer hem från semestern

Fixa länkarmen själv, tabort mattorna, passagerastolen och baksätet  och sedan åka in med den,
genom att göra så mycket som möjligt innan man lämnar in den så spara man kosing på det  lol

sen när åket är hemma igen så gå över golvet och bättra dess rostskydd innan mattorna sätt på plats

Det verkade ju inte så kul! Det måste väl gå på någon försäkring?!

Hur funkar det att ta bort mattor och stolar? Sitter inte mattorna fast i golvet?

Edit: Jag tror inte jag ska börja vingla med att byta länkarmen själv, jag tillhör tyvärr dom som tycker det är svårt att byta ett cykeldäck... Behöver man inte dessutom en massa specialverktyg för att kunna skruva bort saker? Och om det har rostat fast så kan jag inte göra mycket...

Senast redigerat av doglas2009 (1 augusti 2014)

andreas1
1 augusti 2014 · 1 020 Inlägg

Det är ju nu du ska lära dig om du har intresse av det vill säga.
Finns böcker o mycket på nätet om hur man utför olika reperationer.
Köp en hayenesbok o studera den.
Sen börjar man köpa lite verktyg sen är det igång.
Rostlösare finns o köpa , dränk bultarna nån dag innan el nån timme innan du tänkt göra det så går det ofta smidigt.
Jag lärde mig svetsa första gången på en allmän parkering o en usel svets.
Det gick självklart sådär men träning ger färdighet.
Tror en sån bil krävs tillslut att man skruvar själv om inte man vill bli fattig på verkstadskostnader.
O 240 har troligtvis inget som behöver specialverktyg.
Och är där det lyckas man alltid klura ut hur man löser det med vanliga verktyg.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
doglas2009
2 augusti 2014 · 209 Inlägg

andreas1 skrev:
Det är ju nu du ska lära dig om du har intresse av det vill säga.
Finns böcker o mycket på nätet om hur man utför olika reperationer.
Köp en hayenesbok o studera den.
Sen börjar man köpa lite verktyg sen är det igång.
Rostlösare finns o köpa , dränk bultarna nån dag innan el nån timme innan du tänkt göra det så går det ofta smidigt.
Jag lärde mig svetsa första gången på en allmän parkering o en usel svets.
Det gick självklart sådär men träning ger färdighet.
Tror en sån bil krävs tillslut att man skruvar själv om inte man vill bli fattig på verkstadskostnader.
O 240 har troligtvis inget som behöver specialverktyg.
Och är där det lyckas man alltid klura ut hur man löser det med vanliga verktyg.

Bilintresse har jag absolut, dock har det tidigare inte direkt rört den mekande delen av bilar. Går det att byta länkarm utan att ha möjlighet att hissa upp bilen ordentligt? Och utan att ha en svets eller kunna svetsa?

Vad tycker ni jag ska göra åt det här? Jag har listen som ska sitta där, men att bara sätta dit den direkt lär inte bli någon höjdare...  https://imageshack.com/i/ezl8WP7Sj

andreas1
2 augusti 2014 · 1 020 Inlägg

Har bytt länkarmar på marken med domkraft o pallbock .
Men ja du måste lyfta bilen från marken .
Står exakt hur man gör i hayenes.
200-250 kr biltema.
Den kommer du ha nytta av många ggr

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
doglas2009
2 augusti 2014 · 209 Inlägg

andreas1 skrev:
Har bytt länkarmar på marken med domkraft o pallbock .
Men ja du måste lyfta bilen från marken .
Står exakt hur man gör i hayenes.
200-250 kr biltema.
Den kommer du ha nytta av många ggr

Okej, pallbockar ska inte vara några problem att låna, dock vet jag inte om man vågar lyfta upp bilen med sådana innan rosten under är lagad?

Hur funkar det med att ta ut mattor och stolar ur bilen? Hur sitter mattorna fast?

Edit: Juste, tidigare ägaren sa att tankmätaren brukar hoppa igång efter en stund, tyvärr verkar det inte stämma. Hur fixar man tankmätaren? Alla andra instrument funkar... Kan det ha att göra med att man måste tanka upp bilen helt eller nått?

Senast redigerat av doglas2009 (2 augusti 2014)

Djo
2 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

Bärarmen bak (såvida den inte tok rostat fast) är inga svårigheter att byta vanliga verktyg och råstyrka brukar lösa det.

Önskar dig lycka till med bilen smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
2 augusti 2014 · 209 Inlägg

Djo skrev:
Bärarmen bak (såvida den inte tok rostat fast) är inga svårigheter att byta vanliga verktyg och råstyrka brukar lösa det.

Önskar dig lycka till med bilen smile

Det är just det jag är rädd för, att den ska ha rostat fast. Att byta bärarmen (utan krångel) skulle mekaren ta 1000kr för, och om det krånglar så skulle det bli lite till - alltså så skulle inte själva arbete kosta alls många kronor... Jag får fundera lite till, om jag ska byta den själv eller inte.

Tack!

spillolja
2 augusti 2014 · 4 026 Inlägg

begagnad länkarm:
http://www.tradera.com/item/343460/2118 … -volvo-240
denna vill dock inte skicka dessa
Sök även på
Blocket.se  allaannnonser.se

Fixa besiktningfelen före allt annat


Bilen är ganska rostig  och behöver en ordentlig genomgång med rostskydd
annars behövs kanske lika mycket kosing till i rostlagning för att klara besiktningen  mad
och det blir billigare milkostad att köpa en ny VW Polo

eventuell kan tröskellådorna rostkyddas från insidan innan mattorna återmonteras men även golvet

om man skruvar bort något i chassiet: fetta+rostskydda alla gängor innan återmontering
det är mycket lättare nästa gång man behöver skruva och även återmontera


skaffa ordentliga verktyg om det inte redan är gjort
kolla om tumstorlekar behöves (mycket vanlig på volvo 140-serien)

förslag biltema:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … ag-191438/
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty … ats-10120/


när du är klar med besikningen och fått den godkänd så ska jag ge er en checklista för genomgång

tänk på att ombesiktning kan göras upp till 2 mån från den ordinarie

cool

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
doglas2009
2 augusti 2014 · 209 Inlägg

spillolja skrev:
begagnad länkarm:
http://www.tradera.com/item/343460/2118 … -volvo-240
denna vill dock inte skicka dessa
Sök även på
Blocket.se  allaannnonser.se

Fixa besiktningfelen före allt annat


Bilen är ganska rostig  och behöver en ordentlig genomgång med rostskydd
annars behövs kanske lika mycket kosing till i rostlagning för att klara besiktningen  mad
och det blir billigare milkostad att köpa en ny VW Polo

eventuell kan tröskellådorna rostkyddas från insidan innan mattorna återmonteras men även golvet

om man skruvar bort något i chassiet: fetta+rostskydda alla gängor innan återmontering
det är mycket lättare nästa gång man behöver skruva och även återmontera


skaffa ordentliga verktyg om det inte redan är gjort
kolla om tumstorlekar behöves (mycket vanlig på volvo 140-serien)

förslag biltema:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … ag-191438/
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty … ats-10120/


när du är klar med besikningen och fått den godkänd så ska jag ge er en checklista för genomgång

tänk på att ombesiktning kan göras upp till 2 mån från den ordinarie

cool

Tack så mycket för svaret!

Tyvärr blir det lite långt att åka och hämta dom. Tror du man kan hitta tillräckligt fräscha på en skrot?

Jag tycker egentligen inte att bilen är särskilt rostig på karossen, i stort. Det är bara tröskeln eller vad det kallas på ena sidan som ser hemsk ut, jag har dock listen till den. Den tröskeln klagades det dock inte på, men herr mekare tyckte det var konstigt att det inte klagades på den.

Nej, nu när jag börjat lägga pengar på den här kan jag lika gärna fortsätta. Just nu prioriteras dock bara det som krävs för att det ska klara besiktningen. Länkarmarna fram ser rostiga och eländiga ut men besiktningsmannen slog stenhårt på dom måånga gånger, det jag ska göra är tydligen att skrapa bort all rost och måla dom med något (?) så ska dom hålla ett bra tag till.

Skulle du även kunna länka till vad du menar att man ska använda när man rostskyddar?

Jag trodde det var en månad som gäller?!

Återigen, stort tack för hjälpen!

spillolja
2 augusti 2014 · 4 026 Inlägg

doglas2009 skrev:
Nej, nu när jag börjat lägga pengar på den här kan jag lika gärna fortsätta. Just nu prioriteras dock bara det som krävs för att det ska klara besiktningen. Länkarmarna fram ser rostiga och eländiga ut men besiktningsmannen slog stenhårt på dom måånga gånger, det jag ska göra är tydligen att skrapa bort all rost och måla dom med något (?) så ska dom hålla ett bra tag till.

Rostskydda dom som den övriga bilen som jag tidigare beskrivet i denna tråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 55&p=2


doglas2009 skrev:
Jag trodde det var en månad som gäller?!

körförbud inträffar efter 1 månad men man har ytterliggare en månad att ombesiktiga


doglas2009 skrev:
Tyvärr blir det lite långt att åka och hämta dom. Tror du man kan hitta tillräckligt fräscha på en skrot?

Bildelsbasen.se  300+ frakt   
tag ett titt under alla årsmodellgrupper länkarmen ska vara samma på dessa:   
VOLVO 240 (1988 - 1993)
VOLVO 240 (1981 - 1987)
VOLVO 240 (1979 - 1980)
VOLVO 240 (1975 - 1978)


annars sök på   ebay.com   ebay.co.uk   ebay.de

Senast redigerat av spillolja (2 augusti 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
doglas2009
2 augusti 2014 · 209 Inlägg

spillolja skrev:

doglas2009 skrev:
Nej, nu när jag börjat lägga pengar på den här kan jag lika gärna fortsätta. Just nu prioriteras dock bara det som krävs för att det ska klara besiktningen. Länkarmarna fram ser rostiga och eländiga ut men besiktningsmannen slog stenhårt på dom måånga gånger, det jag ska göra är tydligen att skrapa bort all rost och måla dom med något (?) så ska dom hålla ett bra tag till.

Rostskydda dom som den övriga bilen som jag tidigare beskrivet i denna tråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 55&p=2


doglas2009 skrev:
Jag trodde det var en månad som gäller?!

körförbud inträffar efter 1 månad men man har ytterliggare en månad att ombesiktiga


doglas2009 skrev:
Tyvärr blir det lite långt att åka och hämta dom. Tror du man kan hitta tillräckligt fräscha på en skrot?

Bildelsbasen.se  300+ frakt   
tag ett titt under alla årsmodellgrupper länkarmen ska vara samma på dessa:   
VOLVO 240 (1988 - 1993)
VOLVO 240 (1981 - 1987)
VOLVO 240 (1979 - 1980)
VOLVO 240 (1975 - 1978)


annars sök på   ebay.com   ebay.co.uk   ebay.de

Tack så mycket för svaret! Jag glömde att du hade skrivit så utförligt hur man ska göra. När det gäller lister på bilen, hur tar jag bort dom? Det måste ju gå att få dit dom igen...

doglas2009
4 augusti 2014 · 209 Inlägg

Nu har jag och en kompis slipat bort den mesta rosten som fanns på karossen och plockat bort listerna, vi har även klabbat på något rostskydd, någon dag snart ska jag även köpa färg. Svetsningen får skjutas upp till slutet av månaden pga körkort.

doglas2009
15 augusti 2014 · 209 Inlägg

En sak som jag har upptäckt nu är att om jag kör riktigt sakta på 1:an och trycker ner kopplingen för att växla till 2:an så hugger det till i hela bilen. Det händer bara mellan 1:ans och 2:ans växel, skulle detta kunna betyda att kopplingen börjar ge upp? Eller vad kan det annars bero på?

volvo_Tobias
15 augusti 2014 · 687 Inlägg

doglas2009 skrev:
En sak som jag har upptäckt nu är att om jag kör riktigt sakta på 1:an och trycker ner kopplingen för att växla till 2:an så hugger det till i hela bilen. Det händer bara mellan 1:ans och 2:ans växel, skulle detta kunna betyda att kopplingen börjar ge upp? Eller vad kan det annars bero på?

Några dåliga bussningar kanske eller motorfäste/växellådsfäste.

doglas2009
16 augusti 2014 · 209 Inlägg

volvo_Tobias skrev:

doglas2009 skrev:
En sak som jag har upptäckt nu är att om jag kör riktigt sakta på 1:an och trycker ner kopplingen för att växla till 2:an så hugger det till i hela bilen. Det händer bara mellan 1:ans och 2:ans växel, skulle detta kunna betyda att kopplingen börjar ge upp? Eller vad kan det annars bero på?

Några dåliga bussningar kanske eller motorfäste/växellådsfäste.

Hur tar jag reda på om det är bussningar/fästen som är problemet? Och om det nu är det som är problemet, är det svårt att fixa själv utan några specialverktyg?

Djo
17 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

doglas2009 skrev:

volvo_Tobias skrev:

doglas2009 skrev:
En sak som jag har upptäckt nu är att om jag kör riktigt sakta på 1:an och trycker ner kopplingen för att växla till 2:an så hugger det till i hela bilen. Det händer bara mellan 1:ans och 2:ans växel, skulle detta kunna betyda att kopplingen börjar ge upp? Eller vad kan det annars bero på?

Några dåliga bussningar kanske eller motorfäste/växellådsfäste.

Hur tar jag reda på om det är bussningar/fästen som är problemet? Och om det nu är det som är problemet, är det svårt att fixa själv utan några specialverktyg?

Känn och rukla så känner man om det är glappt men ja svårt svara på varför hela bilen rycker till mellan just 1 till 2an.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
9 september 2014 · 209 Inlägg

Djo skrev:

doglas2009 skrev:

volvo_Tobias skrev:

Några dåliga bussningar kanske eller motorfäste/växellådsfäste.

Hur tar jag reda på om det är bussningar/fästen som är problemet? Och om det nu är det som är problemet, är det svårt att fixa själv utan några specialverktyg?

Känn och rukla så känner man om det är glappt men ja svårt svara på varför hela bilen rycker till mellan just 1 till 2an.

Tack så mycket för tipset, jag får känna på det när bilen kommer tillbaka från rostlagandet!

Vilken motorolja tycker ni man bör använda till b230f? Jag tänker nu billigaste möjliga "ok" oljan...

volvo_Tobias
9 september 2014 · 687 Inlägg

Vill du komma billigt undan så funkar det säkert bra med biltemas 10/40 mineralolja. Men vill du skämma bort han lite så köp delsyntet 10/40.

Djo
9 september 2014 · 10 157 Inlägg

Själv använder jag castrol magnatec 5w40 såg mekonomen har special pris för 399 kr nu sen får du ju bestämma vad du tycker duger åt dig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang