Volvo 240, lite frågor/massa problem.

doglas2009
9 september 2014 · 209 Inlägg

volvo_Tobias skrev:
Vill du komma billigt undan så funkar det säkert bra med biltemas 10/40 mineralolja. Men vill du skämma bort han lite så köp delsyntet 10/40.

Tack så mycket för svaret!

Är detta samma som delsyntet? http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W40-36922/


Ifall det nu är samma så känns det mer värt att köpa den för 179kr istället för den för 399kr!

Evildan
9 september 2014 ·

doglas2009 skrev:

volvo_Tobias skrev:
Vill du komma billigt undan så funkar det säkert bra med biltemas 10/40 mineralolja. Men vill du skämma bort han lite så köp delsyntet 10/40.

Tack så mycket för svaret!

Är detta samma som delsyntet? http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W40-36922/


Ifall det nu är samma så känns det mer värt att köpa den för 179kr istället för den för 399kr!

Ja, det är delsyntet/semisyntet.

doglas2009
9 september 2014 · 209 Inlägg

Evildan skrev:

doglas2009 skrev:

volvo_Tobias skrev:
Vill du komma billigt undan så funkar det säkert bra med biltemas 10/40 mineralolja. Men vill du skämma bort han lite så köp delsyntet 10/40.

Tack så mycket för svaret!

Är detta samma som delsyntet? http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W40-36922/


Ifall det nu är samma så känns det mer värt att köpa den för 179kr istället för den för 399kr!

Ja, det är delsyntet/semisyntet.

Tack för svaret! Det får bli till att införskaffa sådan då.

spillolja
9 september 2014 · 4 026 Inlägg

SAE 5W-40 som även finns hos biltema fungera med >99% av alla bilmotorer, finn till mycket bra pris hos gekås i ullared  ( 5 liter motorgold för 159:-)

Senast redigerat av spillolja (9 september 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Dupond och Dupont
9 september 2014 · 581 Inlägg

spillolja skrev:
SAE 5W-40 som även finns hos biltema fungera med >99% av alla bilmotorer, finn till mycket bra pris hos gekås i ullared  ( 5 liter motorgold för 159:-)

åh fan, bara att hiva iväg sig de 40 milen ner å köpa en dunk då ^^

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Djo
10 september 2014 · 10 157 Inlägg

doglas2009 skrev:

volvo_Tobias skrev:
Vill du komma billigt undan så funkar det säkert bra med biltemas 10/40 mineralolja. Men vill du skämma bort han lite så köp delsyntet 10/40.

Tack så mycket för svaret!

Är detta samma som delsyntet? http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W40-36922/


Ifall det nu är samma så känns det mer värt att köpa den för 179kr istället för den för 399kr!

399kr är en helsyntets olja. wink men ja biltemas funkar överlag annars.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
10 september 2014 · 209 Inlägg

Djo skrev:

doglas2009 skrev:

volvo_Tobias skrev:
Vill du komma billigt undan så funkar det säkert bra med biltemas 10/40 mineralolja. Men vill du skämma bort han lite så köp delsyntet 10/40.

Tack så mycket för svaret!

Är detta samma som delsyntet? http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W40-36922/


Ifall det nu är samma så känns det mer värt att köpa den för 179kr istället för den för 399kr!

399kr är en helsyntets olja. wink men ja biltemas funkar överlag annars.

Det var nån som sa att man inte ska ha helsyntet i stenåldersmotorer, men det funkar alltså? Ska jag inte köpa helsyntet på biltema då, före halvsyntet?

spillolja
10 september 2014 · 4 026 Inlägg

En bra mineral olja har samma rengörande egenskaper som en syntetolja
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Djo
10 september 2014 · 10 157 Inlägg

Helsyntet är ingen fara kört 3000 mil totat med den oljan. 1500 mils interval på bytena alltså castrol olja nu.

Och mineral olja ska du ej ha köp halv eller helsyntetisk är nog ingen större skillnad på biltemas halv och hel i pris.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
volvo_Tobias
10 september 2014 · 687 Inlägg

En sån här motor går nog på nästan vadsomhelst. Vad är planerna för bilen? Ska du ha den länge så satsa på nåt lite finare annars köp det billigaste.

Evildan
10 september 2014 ·

Använd av Volvo PV rekommenderad viskositet tillika godkänd olja enligt klassning.
Då Biltemas delsyntet är så pass billig skulle jag använda den i din motor, speciellt nu till vintern då den inte blir lika tjockflytande i kylan som en ren mineralolja.

doglas2009
10 september 2014 · 209 Inlägg

Tack så mycket för alla svar!

Jag har tänkt ha bilen "ett tag", minst 1 år. Jag får se vad det kostar att rostlaga bilen först, och sen bestämma vilken olja!

doglas2009
12 september 2014 · 209 Inlägg

Ännu en fråga. Hur svårt är det att byta bromsok + skivor för en riktigt "meknybörjare"? Är det mycket som kan gå sönder om man gör lite fel, eller är det värsta som kan hända att man inte får ihop det?

Helt OT; Gaaaanska taggad på att få tillbaka bilen från rostlagandet nu, då jag fick körkortet idag!!!

spillolja
12 september 2014 · 4 026 Inlägg

Bromrören kan vara rostangripna och gå av när man ska lossa på dessa från oken

Bromsoken går ju att renovera med nya tätningar om dom inte är hårt korroderade
om dammskydden är hela lyft försiktigt på dessa och lägg i en klick silikonfett  (biltema 36592)

handbromsen  är separata backar innanför bromsskivan bak
nav, leder och skruvgängor smörjs in med aluminiumpasta

men fixa med bilbesikningen först

grattis till lappen men gör inte det klassiska nybörjar tabben och kör in i en betongsugga vid stora torget
big_smile

billig olja:
http://shop.oil-center.de/index.php/de/ … ister.html
ca 35-36:- litern inkl. frakt

cool

Senast redigerat av spillolja (12 september 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
doglas2009
12 september 2014 · 209 Inlägg

spillolja skrev:
Bromrören kan vara rostangripna och gå av när man ska lossa på dessa från oken

Bromsoken går ju att renovera med nya tätningar om dom inte är hårt korroderade
om dammskydden är hela lyft försiktigt på dessa och lägg i en klick silikonfett  (biltema 36592)

handbromsen  är separata backar innanför bromsskivan bak
nav, leder och skruvgängor smörjs in med aluminiumpasta

men fixa med bilbesikningen först

grattis till lappen men gör inte det klassiska nybörjar tabben och kör in i en betongsugga vid stora torget
big_smile

billig olja:
http://shop.oil-center.de/index.php/de/ … ister.html
ca 35-36:- litern inkl. frakt

cool

Som jag tidigare nämnt så är jag mycket okunnig när det kommer till mekande, tillhör bromsrören bromsoken?

Hur krångligt är det att fräscha till bromsoken, om man jämför mot att byta mot nya?

Jag har läst att det ska gå att dra åt handbromsen under "mittkonsollensominteexisteraribilen", alltså mellan sätena, kan det vara så simpelt att det räcker? Handbromsen var alltså godkänd på besiktningen,  bara att jag skulle vilja att den tar lite bättre ändå.

Personen som rostlagar bilen kommer även att besiktiga den, sakerna jag gör efter det är mer för att det skulle vara kul att lära sig att meka.

Tackar! Det är ingen risk då jag kör mycket lugnt i stan', iaf nu... big_smile

Tror ändå det får bli halvsyntet från biltema, då den är billig och att det är smidigt att bara åka dit att köpa.

Stort tack för dina utförliga svar!

caromania Forummoderator
13 september 2014 · 9 296 Inlägg

Ang bromso:
Ta bort bromsbeläggen, tryck in cylindern (kanske ska man skruva in dem där bak - läs i din handbok) med en tving, sedan trycker du ner bromsen några gånger så bromscylindern kommer ut en bit. (Trampa på bromsen, kolla oket, trampa på bromsen...).
När kolven kommit ut en bit trycker du in den igen med tvingen. Upprepa detta 5-6ggr så kommer bromsoket funka finfint tror jag.

Ska man röra locket på bromsvätskebehållaren? Jo, men det kan vara en bra idé att:
1: Låt locket vara på när du pumpar med foten
2: Skruva av och fyll på lite om det behövs
3: Låt locket vara av när du pressar tillbaka bromscylindern, men ha koll så det inte rinner över i bromsvätskebehållaren.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
volvo_Tobias
13 september 2014 · 687 Inlägg

Jag tycker det brukar va lite klent med en tving på gamla kärvande ok, funkar bra om det går lätt annars är det bara en brytgaffel eller stor skruvmejsel o bända med som gäller.

Jag brukar sätta ett gammalt slitet belägg mellan eller en skruvmejsel när jag trampar ut kolvarna, lätt att dom kommer för långt ut annars, sen upprepar tills det går lätt. Även skrapa väck gammal rost i själva utrymmet där bromsarna sitter brukar göra underverk.

Sen ang. handbromsen, funkar den så pass att dom godkänner den på bilprovningen så skulle jag låta den va. Men vill du ändå justera den så ska det sitta en justeranordning vid mittkonsolen där du kan spänna vajrarna.
En bild här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=48681

Senast redigerat av volvo_Tobias (13 september 2014)

Djo
13 september 2014 · 10 157 Inlägg

Okena på dessa gamla pärlor brukar ej vara fina jag skulle rekommendera ett byte om dom är dåliga i tätningar och dylikt bytte fram på min för jag kunde fysiskt knacka bort halva oket på vardera sida så dåliga var dom.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
14 september 2014 · 209 Inlägg

Stort tack för alla utförliga svar! Det som mest skulle behöva bytas tror jag är skivorna, innan jag hade bromsat nått med bilen såg det ut som om skivorna skulle rasa ihop när som helst, det hade lossnat ganska stora flisor i kanterna.

spillolja
14 september 2014 · 4 026 Inlägg

Ett bromsok (utbytes eller ny) kostar ca 1000:-/st  tot 4000:- för 4 st som är svårt att hämta hem
köp begagnat ok i bra skick och renovera upp istället

gör en riktig service på den istället  (och rostskyddet)
Bromsarna kan man fixa när som hellst om det krisar ( när bilbesikningen klagar)
men man kan ju byta bromsvätska och smöjra upp klossarna

Motor:
Olja+filter byta
tändstift om dessa inte är bytta på mycket länge

Transmisssion:
bakaxel:
kolla oljenivå fyll på vid behov  (biltema 36997)
växellåda:
kolla oljenivå  fyll på vid behov Vanlig motorolja  (eller biltema 36997)
tidigare rek. är ATF

verktyg till oljepluggar ? biltema 191329

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang