740 får inte bränsle ur spridarna.

Syyhn Calibra Is The Shit!
30 november 2006 · 662 Inlägg

Shaa.

Jag håller på med min 740 här så jag har nått att åka i i vinter medans calibran står inne.. Och jag har gjort de ena o de andra för att den ska gå igenom besiktningen... Hade ett hål på soppaslangen som gjorde att de läckte rätt bra under bilen.. Bilen var svår startad. Fick starta pumparna flera gånger innan den tillslut går igång. När bilen väl har gått igång så startar den hur lätt som helst efter man stängt av den. Men dagen efter är den lika trälig o starta. Fick höra att de var för att de läckte under bilen som den inte klara att hålla trycket. Nu när jag bytt slang så startar den inte iaf. Jag har tryck på bensinen ända fram tills dess att den går in i insprutet men efter de så försvinner den... Spridarna öppnar inte som dom ska. Dom öppnar bara någon gång ibland (väldigt sällan).. Vad kan felet vara? Finns de någon givare för spridarna? eller nått sånt?

Tack på förhand!

/// SyyHn
vullen Mr White
30 november 2006 · 1 072 Inlägg

Låter som en kärvande våg i mägdmätaren..Sej åt nån kompis å ha på tändningen då du lyfter upp skivan i topp..Å sen pröva å starta då du släpt skivan..Då ska spridarna ha spruta in soppa.

Kan vara en dålig styrtrycksventil oxå..Membranet brukar spricka i dom

Senast redigerat av Robban 245 (30 november 2006)

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Syyhn Calibra Is The Shit!
30 november 2006 · 662 Inlägg

Robban 245 skrev:
Låter som en kärvande våg i mägdmätaren..Sej åt nån kompis å ha på tändningen då du lyfter upp skivan i topp..Å sen pröva å starta då du släpt skivan..Då ska spridarna ha spruta in soppa.

Kan vara en dålig styrtrycksventil oxå..Membranet brukar spricka i dom

Så komplicerat de där lät=s Så då ska man bara ta reda på vart allt de där sitter:P

/// SyyHn
vullen Mr White
30 november 2006 · 1 072 Inlägg

Ska försöka förklara så du förstårsmile

Mängdmätaren sitter under insuget..Du har en stor svart plastbälja som sitter över mängdmätaren..Om du tar bort den grova svarta plstslangen från mätaren så kommer du åt i hålet efter slangen å lyfta på själva mätskivan..

Styrtrycksventilen  sitter bakom mängdmätaren..Alla 4st slangar som går från spridarna går in i den...

Men som du beskriver problemet så tror ja de är kärvande skiva i mängdmätaren..

Du får adda på msn om du inte förstår hur du ska göra..

//Robban

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Syyhn Calibra Is The Shit!
30 november 2006 · 662 Inlägg

Robban 245 skrev:
Ska försöka förklara så du förstårsmile

Mängdmätaren sitter under insuget..Du har en stor svart plastbälja som sitter över mängdmätaren..Om du tar bort den grova svarta plstslangen från mätaren så kommer du åt i hålet efter slangen å lyfta på själva mätskivan..

Styrtrycksventilen  sitter bakom mängdmätaren..Alla 4st slangar som går från spridarna går in i den...

Men som du beskriver problemet så tror ja de är kärvande skiva i mängdmätaren..

Du får adda på msn om du inte förstår hur du ska göra..

//Robban

Aha jag tror jag fattar... Men de jag inte fattar är att när den väl går igång så går den som den ska. Och när jag stänger av den o startar den igen så är de inga problem. Men dagen efter så går de inte få igång den. Förut idag så hade jag aööa spridare urdragna o när jag kom emot en av dom så var de typ som den öppna för jag fick bensin på händerna. så den verkar ju ha bensin fram till sjävla spridarna men dom öppnar inte när dom ska=s Men jag ska kolla de där...

/// SyyHn
Syyhn Calibra Is The Shit!
1 december 2006 · 662 Inlägg

Inte så många som kan 74 eller?

/// SyyHn
262turbo
1 december 2006 · 1 004 Inlägg

vad är det för motor till att börja med... förgasare? mekanisktsprut? elektroniskinsprutare?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Syyhn Calibra Is The Shit!
1 december 2006 · 662 Inlägg

262turbo skrev:
vad är det för motor till att börja med... förgasare? mekanisktsprut? elektroniskinsprutare?

Oj... Glömde de:P Hehe De är en B230E motor:P

/// SyyHn
940tic
1 december 2006 · 2 Inlägg

kolla spridar reläet fär jag hade typ samma fel på min 740 16v vi tvångkörde reläet o då gick det

Kristian_L
1 december 2006 · 1 893 Inlägg

Relät sitter på höger hjulhus, nedanför påfylningen för kylvattnet (Glykol). Har dy AC/ECC i bilen, sitter där två reläer. Prova att byta plats (Kontakt) på reläerna och se ifall det hjälper.
Ganska vanligt fel på 740/940. Relät släpper på ström till spridarna, fungerar den inte, eller dåligt, så kan spridarna inte öppna.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Syyhn Calibra Is The Shit!
2 december 2006 · 662 Inlägg

Okej.. Men jag har mekniskt insprut? Så har jag relän då? Iofs kan jag ju kolla de själv hehe men ändåtongue

/// SyyHn
Drönirettab
2 december 2006 · 21 761 Inlägg

På 240 med B230E finns det iaf inget sådant relä, är det inte på LH2.2 eller 2.4 som detta relä sitter?
Har dock inte aft en 740 så jag vet inte riktigt.

Men styrtrycksventilen, som Robban 245 skrev, kan nog orsaka detta fel. Även systemtrycksventilen kan krångla ibland.

Senast redigerat av Drönirettab (2 december 2006)

Syyhn Calibra Is The Shit!
2 december 2006 · 662 Inlägg

Drönirettab skrev:
På 240 med B230E finns det iaf inget sådant relä, är det inte på LH2.2 eller 2.4 som detta relä sitter?
Har dock inte aft en 740 så jag vet inte riktigt.

Vad jag fick höra igår så är de inget relä som styr spridarna på min... Dom öppnas via bränsle trycket... ca 6kg trode han som jag snacka med... Så de kan vara pumpen som är trött...

/// SyyHn
Drönirettab
2 december 2006 · 21 761 Inlägg

Syyhn skrev:
Vad jag fick höra igår så är de inget relä som styr spridarna på min... Dom öppnas via bränsle trycket... ca 6kg trode han som jag snacka med... Så de kan vara pumpen som är trött...

Precis vad jag trodde. Som jag skrev i förra inlägget så kan även de där två ventilerna antagligen orsaka detta fel.

Senast redigerat av Drönirettab (2 december 2006)

Syyhn Calibra Is The Shit!
2 december 2006 · 662 Inlägg

Drönirettab skrev:

Syyhn skrev:
Vad jag fick höra igår så är de inget relä som styr spridarna på min... Dom öppnas via bränsle trycket... ca 6kg trode han som jag snacka med... Så de kan vara pumpen som är trött...

Precis vad jag trodde. Som jag skrev i förra inlägget så kan även de där två ventilerna antagligen orsaka detta fel.

Mm... Ska kolla upp trycket från pumpen först... Ska bara få tag i en sån mätare:P Hehe:P

/// SyyHn
Lindgren_
11 december 2006 · 2 644 Inlägg

Går 740:n nu eller ? smile

Johan Lindgren
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang