Olagligt = Det man helst vill?

Founder
30 november 2006 · 1 414 Inlägg

Ju mer man ser på det här forumet desto mer inser man att folk har tappat nästan all respekt för lagar o regler?...

Varför är det som är olagligt det man helst vill göra? Reglerna finns ju där för en anledning? är det så jäkla svårt att följa dom?

Nu är jag ingen som lever till punkt o pricka efter dom heller men jag gör inga grova övertramp, men seriöst att köra över 200 km/h på 90 och 70 vägar? finns det något som berättigar till att göra en sån grej...

Tänk om man hade kört på en älg tex. hur fan skulle man förklara det för sin mamma,... att man gjorde det för att det va kul?

Tänk att ändra sin bil på det sättet att man sätter på en vinge eller cornersplitters på bilen som är vassare än vad lagen godkänner, och så råkar man köra på nån inne i stan... det räcker med ca 15 km/h för att en människa ska rulla över bilen om man kör på en. Och så istället för att rulla av bilen så skär man upp kroppen med vassa nitar eller kanter på den coola vingen man har där bak...

Tänk att 15 km/h är 4 meter per sekund... tänk er et föremål komma emot kroppen i den hastigheten. Det är inte mycket på kroppen som stoppar kan jag lova.

Jag krockade i Finland med en Nissan Sunny i en korsning, tog honom rätt mellan A och C stolparna.
- Såg honom aldrig, det bara smällde...
- När polisen va klar med sin utredning och mätning kom dom fram till att min bil hade färdats i ca 35 km/h och hans mellan 90-110. Max gränsen på den vägen va 30 km/h.
Hans anledning va att han inte ville att pizzan skulle bli kall... seriöst, hade jag varit 1 sekund snabbare så hade han varit död, och troligtvis jag också...

Kan ju nämna att hans Nissan Sunny sedan årsmodell 1998 gick av på mitten...

Näe skärp er för fan, man kan leva på gränsen men det skadar nog inte för många att lugna ner sig lite...

Senast redigerat av Founder (30 november 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Owzer Rallykalle och kabeltattare
30 november 2006 · 422 Inlägg

Håller med helt, sen förstår jag inte varför det ska vara så "tufft" att mopsa sig mot polisen?
Så satans omoget, mopsa mot polisen gjorde man när man var 15år med moppe......

Sen är det en äklig attityd hos vissa, ligger man i 50km/h på en 50 väg så har man någon i röven hela tiden.

Att vara "grym" på att köra inebär inte att man kan köra 200km/h på en rak väg, för det kan vilken pundare som helst göra.

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
Intel
30 november 2006 · 130 Inlägg

Instämmer till 100%.... jag är nog inte guds bästa barn själv men dom gångerna jag trampar på lite så är det på motorvägen när det finns utrymme och inte ligga och kryssa i 220.

Är rätt trött på alla "Getaway" typer som ligger och vrålkör på varvstoppen i städerna. Är deras bilar så ointressanta eller "en i mängden" så att man måste hålla på så.

De jag känner som är gymma på att köra dom kör på bana och skulle aldrig få för sig nåt annat.

Nu vet jag att många börjar -"Jo men bana är dyrt....eller -Snuten är efter oss hela tiden när vi ska köra streetrace utanför städerna" ...tough luck... det är förbjudet... jag skulle inte få för mig att syssla med mina hobbies, Ultimate Fighting och praktiskt skytte på stan, även om den kanske skulle behövas ibland.

dusty Living in the fastlane
30 november 2006 · 2 616 Inlägg

håller med helt å hållet visserligen kör jag ganska ofta för fort men jag kör inte på de viset.

Camitz
30 november 2006 · 646 Inlägg

Vill inte verka kritisk men funderade med det du skrev om att du har en vinge på bilen och att du kör på nån. Om jag kör på nån i låt säga 70 km/h och jag har en vinge på bilen vilket tror du känns mest att jag kör på personen i fråga eller att han när jag kört på han att han flyger på vingen, jag förstår hur du tänker men jag menar när/om jag skulle klippa nån i den hastigheten så tror jag chansen e rätt stor att person flyger allvärldens väg istället för att flyga upp över och just landa på vingen..

Kan ju tillägga att jag har efter nära döden olyckor tänkt efter många gånger när man kör för fort. Men kan ju också tillägga att jag inte e världens bästa barn och har många gånger kört för fort och kan nog säga att jag lär göra det igen!

båge montör och hobby mekaniker
30 november 2006 · 2 672 Inlägg

faktiskt håller jag med, 30,50,70 stäckor e bara idiotiskt å åka för fort på, jag har inte vart guds bästa barn dessa två första veckor med eget kort, men allt straffade sig igår, 06.29.11, så jag först fick sladd in i en kantsten, och senare på kvällen (18,30) krockade med en SUV, känndes lite surt..

men som sagt, jag korde inte för fort på dessa sträckorna, som båda var femtio, det är ju 50 av en viss anledning, och alla andra hastigheter också! motorväg med lite trafik på kan man gasa lite på ibland tycker jag!

MVH

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
terazzi
30 november 2006 ·

Kan bara instämma här, jag e iofs billös desvärre.. men jag ska trimma min bil sen,alla här inne gillar ju fart i princip? eller hur?
Men jag va asnära på och bli påkörd en gång pga en som körde för FORT!!!

Jag ska köra den på bana,man vill ju inte bli av med kortet när man fixat det eller vara med om en olycka.
Bara hoppas man klarar sig ifrån det!!

kan ju till lägga att jag e ANTI vinge och cornersplitters tongue

edit: fort ska man köra på bana,ingen annanstanns och absulut INTE inne i stan!

Senast redigerat av terazzi (30 november 2006)

MatsGBG
30 november 2006 · 3 Inlägg

Angående påståendet att man skadar sig mer om man blir påkörd av en bil med "alu-osthyvel F&F" vinge. Varför är det då i hela friden tillåtet att köra runt med takräcken på bilarna? Borde inte man slå sig lika mycket på ett takräcke som en vinge??
Dessutom tror jag som andra skrev tidigare att om man blir påkörd i 50 km/h som forgängare så har man större bekymmer en en vinge som sitter på bakluckan...

Mats GBG

Senast redigerat av MatsGBG (30 november 2006)

Founder
30 november 2006 · 1 414 Inlägg

MatsGBG skrev:
Angående påståendet att man skadar sig mer om man blir påkörd av en bil med "alu-osthyvel F&F" vinge. Varför är det då i hela friden tillåtet att köra runt med takräcken på bilarna? Borde inte man slå sig lika mycket på ett takräcke som en vinge??
Dessutom tror jag som andra skrev tidigare att om man blir påkörd i 50 km/h som forgängare så har man större bekymmer en en vinge som sitter på bakluckan...

Mats GBG

Det hela handlar om vinklar... hur rundade dom är. Takräcken har en gräns för hur vassa kanter dom får ha, däremot har dom flesta "ost-hyvel" vingar vassare kanter än så. Det finns många takräcken som också är olagliga för att dom har för vassa kanter.

Enligt reglerna får man inte ha en kant som är mindre rundad än en radie på 4 mm, totalt ska den alltså vara 8 mm tjock för att vara godkänd. Titta på dom flesta vingar man säljer på tex micro eller andra styling ställen, dom är inga 8 mm dom inte, sedan har dom ofta även nitar och mutter fästen som sticker ut.

Sedan är det klart att om man kör på någon i 50 km/h tar dom otroligt mycket skada, det gör även bilen om man kör in i något. 9-5'an jag körde blev så skadad att den inte gick att köra vidare utan fick bärgas hem till Sverige och det va lite över 30 km/h...

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
30 november 2006 · 1 414 Inlägg

Ska man vara seriös med "osthyvel" vingar så dom flesta bilar som har dom, så skapar dom bara mer luft-motstånd och ökar bränsleförburkningen för föraren än att den gör faktiskt nytta...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Spelis
30 november 2006 · 1 926 Inlägg

Founder skrev:
Ska man vara seriös med "osthyvel" vingar så dom flesta bilar som har dom, så skapar dom bara mer luft-motstånd och ökar bränsleförburkningen för föraren än att den gör faktiskt nytta...

Men man får ju bättre down-force också, plus att det är snyggt wink

Founder
30 november 2006 · 1 414 Inlägg

Spelis skrev:

Founder skrev:
Ska man vara seriös med "osthyvel" vingar så dom flesta bilar som har dom, så skapar dom bara mer luft-motstånd och ökar bränsleförburkningen för föraren än att den gör faktiskt nytta...

Men man får ju bättre down-force också, plus att det är snyggt wink

Ska vi seriöst behöva gå in på hur mycket hastighet det krävs för att den ska få nån effekt wink

I det yrket jag utövar har vingarna knappt nån effekt alls under 120 km/h, snarare är det så att dom är rent luftmotstånd under den hastigheten...

Men jag kan hålla med om att på vissa bilar så är det snyggt, om hela bilen håller samma stil, men en sådan vinge på tex en 140 hk BMW är bara skratt-retande... men det är ju i högsta grad min personliga åsikt...

Senast redigerat av Founder (30 november 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
jonesono Personal- och beteendevetare
30 november 2006 · 1 082 Inlägg

Founder skrev:
Ju mer man ser på det här forumet desto mer inser man att folk har tappat nästan all respekt för lagar o regler?...

Varför är det som är olagligt det man helst vill göra? Reglerna finns ju där för en anledning? är det så jäkla svårt att följa dom?

Nu är jag ingen som lever till punkt o pricka efter dom heller men jag gör inga grova övertramp, men seriöst att köra över 200 km/h på 90 och 70 vägar? finns det något som berättigar till att göra en sån grej...

Tänk om man hade kört på en älg tex. hur fan skulle man förklara det för sin mamma,... att man gjorde det för att det va kul?

Tänk att ändra sin bil på det sättet att man sätter på en vinge eller cornersplitters på bilen som är vassare än vad lagen godkänner, och så råkar man köra på nån inne i stan... det räcker med ca 15 km/h för att en människa ska rulla över bilen om man kör på en. Och så istället för att rulla av bilen så skär man upp kroppen med vassa nitar eller kanter på den coola vingen man har där bak...

Tänk att 15 km/h är 4 meter per sekund... tänk er et föremål komma emot kroppen i den hastigheten. Det är inte mycket på kroppen som stoppar kan jag lova.

Jag krockade i Finland med en Nissan Sunny i en korsning, tog honom rätt mellan A och C stolparna.
- Såg honom aldrig, det bara smällde...
- När polisen va klar med sin utredning och mätning kom dom fram till att min bil hade färdats i ca 35 km/h och hans mellan 90-110. Max gränsen på den vägen va 30 km/h.
Hans anledning va att han inte ville att pizzan skulle bli kall... seriöst, hade jag varit 1 sekund snabbare så hade han varit död, och troligtvis jag också...

Kan ju nämna att hans Nissan Sunny sedan årsmodell 1998 gick av på mitten...

Näe skärp er för fan, man kan leva på gränsen men det skadar nog inte för många att lugna ner sig lite...

Det är helt enkelt för många korkade och egoister där ute.. de tänker inte. Ibland tänker andra "åt dem", då det är "ballt" att göra nått (köra fort etc.) och andra hejar på. Jag kan ju tacka alla korkade idioter som kör som fan & krockar, för att försäkringspremien är högre än kaknästornet! Tack så mycket!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
30 november 2006 · 1 082 Inlägg

Founder skrev:

Spelis skrev:

Founder skrev:
Ska man vara seriös med "osthyvel" vingar så dom flesta bilar som har dom, så skapar dom bara mer luft-motstånd och ökar bränsleförburkningen för föraren än att den gör faktiskt nytta...

Men man får ju bättre down-force också, plus att det är snyggt wink

Ska vi seriöst behöva gå in på hur mycket hastighet det krävs för att den ska få nån effekt wink

I det yrket jag utövar har vingarna knappt nån effekt alls under 120 km/h, snarare är det så att dom är rent luftmotstånd under den hastigheten...

Men jag kan hålla med om att på vissa bilar så är det snyggt, om hela bilen håller samma stil, men en sådan vinge på tex en 140 hk BMW är bara skratt-retande... men det är ju i högsta grad min personliga åsikt...

Håller med! De där jävla osthyvlarna ser enbart fåniga ut och dessutom lär de aldrig ha nån form av down-force om man inte kör i flera hundra km/h. Annat är det med de av bilfabriken specialtillverkade vingarna som är anpassade till en specifik bil, exempelvis den där bugatti veyron-vingen som behövs för att få bilen att inte "flyga fram" när den kör i 400 km/h. Sätt en osthyvel på bugattin och (förutom att skratta ihjäl sig) se funktionen haverera.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Founder
30 november 2006 · 1 414 Inlägg

jonesono skrev:

Founder skrev:

Spelis skrev:

Men man får ju bättre down-force också, plus att det är snyggt wink

Ska vi seriöst behöva gå in på hur mycket hastighet det krävs för att den ska få nån effekt wink

I det yrket jag utövar har vingarna knappt nån effekt alls under 120 km/h, snarare är det så att dom är rent luftmotstånd under den hastigheten...

Men jag kan hålla med om att på vissa bilar så är det snyggt, om hela bilen håller samma stil, men en sådan vinge på tex en 140 hk BMW är bara skratt-retande... men det är ju i högsta grad min personliga åsikt...

Håller med! De där jävla osthyvlarna ser enbart fåniga ut och dessutom lär de aldrig ha nån form av down-force om man inte kör i flera hundra km/h. Annat är det med de av bilfabriken specialtillverkade vingarna som är anpassade till en specifik bil, exempelvis den där bugatti veyron-vingen som behövs för att få bilen att inte "flyga fram" när den kör i 400 km/h. Sätt en osthyvel på bugattin och (förutom att skratta ihjäl sig) se funktionen haverera.

Poängen är ju den att om vingen är felinställd så lite som 2 mm kan den ha helt fel egenskaper, och jag tror knappast att folk som satt på dom har testat dom i vindtunnel...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
jonesono Personal- och beteendevetare
30 november 2006 · 1 082 Inlägg

Founder skrev:

jonesono skrev:

Founder skrev:

Ska vi seriöst behöva gå in på hur mycket hastighet det krävs för att den ska få nån effekt wink

I det yrket jag utövar har vingarna knappt nån effekt alls under 120 km/h, snarare är det så att dom är rent luftmotstånd under den hastigheten...

Men jag kan hålla med om att på vissa bilar så är det snyggt, om hela bilen håller samma stil, men en sådan vinge på tex en 140 hk BMW är bara skratt-retande... men det är ju i högsta grad min personliga åsikt...

Håller med! De där jävla osthyvlarna ser enbart fåniga ut och dessutom lär de aldrig ha nån form av down-force om man inte kör i flera hundra km/h. Annat är det med de av bilfabriken specialtillverkade vingarna som är anpassade till en specifik bil, exempelvis den där bugatti veyron-vingen som behövs för att få bilen att inte "flyga fram" när den kör i 400 km/h. Sätt en osthyvel på bugattin och (förutom att skratta ihjäl sig) se funktionen haverera.

Poängen är ju den att om vingen är felinställd så lite som 2 mm kan den ha helt fel egenskaper, och jag tror knappast att folk som satt på dom har testat dom i vindtunnel...

Precis! Personligen skulle jag vilja skrota alla aluvingar dels för att de i 9 fall av 10 är groteskt fula, för att de inte fyller någon funktion och sen för att de kan skada folk.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
twin_cam Smålänning
1 december 2006 · 7 877 Inlägg

Founder skrev:

jonesono skrev:

Founder skrev:

Ska vi seriöst behöva gå in på hur mycket hastighet det krävs för att den ska få nån effekt wink

I det yrket jag utövar har vingarna knappt nån effekt alls under 120 km/h, snarare är det så att dom är rent luftmotstånd under den hastigheten...

Men jag kan hålla med om att på vissa bilar så är det snyggt, om hela bilen håller samma stil, men en sådan vinge på tex en 140 hk BMW är bara skratt-retande... men det är ju i högsta grad min personliga åsikt...

Håller med! De där jävla osthyvlarna ser enbart fåniga ut och dessutom lär de aldrig ha nån form av down-force om man inte kör i flera hundra km/h. Annat är det med de av bilfabriken specialtillverkade vingarna som är anpassade till en specifik bil, exempelvis den där bugatti veyron-vingen som behövs för att få bilen att inte "flyga fram" när den kör i 400 km/h. Sätt en osthyvel på bugattin och (förutom att skratta ihjäl sig) se funktionen haverera.

Poängen är ju den att om vingen är felinställd så lite som 2 mm kan den ha helt fel egenskaper, och jag tror knappast att folk som satt på dom har testat dom i vindtunnel...

Håller med... Av vilken anledning tror "osthyvelanvändarna" att formel 1 vingarna kostar miljoner, för att inte säga miljarder, att ta fram? Och dessutom testas i vindtunnel så fort dom ändrat en vinkel 0,1 grader eller längden med 0,1 mm!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Martin 9-3 Fisketokig
1 december 2006 · 2 997 Inlägg

Håller med och har tagit till mig av inlägget.

Ska aldrig köra en Nissan Sunny wink

Men har svårt att se att cornersplitters ska orsaka skada vid påkörning.

Då ser jag större problem med dessa kromade bågar med 2-3 extraljus i som sitter i oskön höjd att bli träffad i.

Komma med en SUV eller större pick-up och träffa en mindre gående i huvudet med frontbågen skulle nog förutom kromskador även kunna orsaka större skada på gående men i gengäld bör bilen klara sig bättre wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Magnum81 Kapten
1 december 2006 · 64 Inlägg

Larvig diskution... Förbjud takboxarna med... och lastbilar, tänk att bli påkörd av en sån... förbjud sportbilarna. Men för guds skull! förbjud fotgängarna på bilarnas vägar!

Herre j*vlar...

Vägverket förstör våra bilar!
& Försäkringsbolagen diskriminerar ungdomar!!!
:mad:
Aatos
1 december 2006 · 291 Inlägg

Magnum_81 skrev:
Larvig diskution... Förbjud takboxarna med... och lastbilar, tänk att bli påkörd av en sån... förbjud sportbilarna. Men för guds skull! förbjud fotgängarna på bilarnas vägar!

Herre j*vlar...

Håller med, alla blev så laglydiga mittiallt...tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang