Putteliten skrev:
Som rubriken, söker en pendlarbil för ca 30-40K i storlek med Golf IV som ska vara billig i drift och delar.
Har idag firmabil Golf V på min sida, men funderar på att skaffa en egen bil och ta milersättning istället. Vill ha en bil som är bränslesnål, och det ska finnas billiga reservdelar till den. Den ska kunna köras på motorvägen utan att man vill kliva ur i farten på grund av att den är svintrött och bullrig, och den ska även kunna köras i stan.
Har tittat lite på Golf IV 1,8 och GTI, även Audi A3 1,8 med och utan T. Hur är dessa bilar med bränsle och delar? Några kända fel på dom?
Sen undrar jag Golf IV 1,8 har 125hk medan 2,0 har 115hk varför?
Finns det någon annan bil i den här storleken och prisklassen som är bättre? Ös på med tips och erfarenheter!
1.8 Golf IV 125hk som har Audis 5 ventilsmotor med variabla ventiltider förbrukar enl körcykeln 8.3l/100km och varvar 3550rpm i 120km/h 0-100km/h 9.9s.
2.0 115hk är en okomplicerad historia från förra seklet fast med en ngt lägre förbrukning trots samma utväxling.
VWs överladdade historier är kända för oilsludge, oljepumpsproblem och andra saker som enligt mig inte skall förekomma i sådan utsträckning hos en sådan stor tillverkare.
En bil i den storleken som är bättre, det var ju inte svårt, köp dig en Corolla eller Avensis, bägge är tystare och driftsäkrare än en jämngammal folkvagn samt har kamkedjor om du köper en VVT-i.
Corolla 1.6 110hk -02/-04 förbrukar enl körcykeln 7.0l/100km och varvar 3650rpm i 120km/h 0-100km/h 10.2s
Avensis 1.8 129hk -01/-03 förbrukar enl körcykeln 7.4l/100km och varvar 3350rpm i 120km/h 0-100 10.0s.
Väghållningsmässigt kör du bägge igenom en konbana på samma tider som Golfen.
Av de första VVT-i motorerna som Toyota levererade hade några problem med expanderande topplocksskruvar, detta hände relativt tidigt under motorns livslängd och är alltså åtgärdat via goodwill på de exemplar som är aktuella för dig.
Klumpigt av Toyota, men som jag skrivit förr ingen biltillverkare är fläckfri, en del klantar dock till sig mer sällan än många andra.
Avensisen skulle vara mitt första val då dom är väldigt väl isolerade och har bra stolar samt rymligt lastutrymme även i sedanversionen.
Mazda 323/3 är även det en väldigt bra bil i den storleken, men är osäker på om det är kamrem eller kedja på olika motoralternativ.