Nu är det ca 4 år sedan Chevan kom ut på vägarna efter en lång tids vila. Motorn som hamnade i vid det tillfället var en ren chansning med en Chevy 235 6:a med tillhörande två-petad powerglide. Detta har funkat hyfsat bra förutom att lådan läcker som ett såll och slirar på växlarna, motorn läcker på 6:ans cylinder samt nytt för i år är att den låter som en gammal båtmotor - axiallagret till veven sjunger på sista... Att tillägga är att det inte går att köra på under 2 liter/mil.. Detta måste givetvis åtgärdas och tanken är att visa detta här :) Nu ska det nämligen i en Chevy 250 6:a med tillhörande automatlådan från en Cheva S10 Vortec -95. Förhoppningen är att få en trevligare drivlina som varvar lägre och dricker mindre.
Torped och ram håller på att få sig en uppfräschning. Alla balkar, fästen och kardan är inpassat och provat så nu återstår målning och finlir sen blir det att skruva ihop allt igen och hoppas att det funkar
Kom halvvägs med svetsningen på torpeden sen tog givetvis svetsgasen slut. Blir att fylla tuben på måndag så man kan fortsätta.
Motorfästen och växellådsbalk grundmålade. Lite svart färg sen kan de åka tillbaks på bilen!
Motorn har fått sig ett ansiktslyft i form av lite krom
Kände att det var dax att göra något åt de rangliga gasstagen mellan förgasarna...
och såhär blev det. Betydligt stabilare. Lite finjustering och färg på det med bara.
Åkte på att göra ett nytt skvallerrör till kylaren för det gamla var dåligt lagat och lossnade. Oljekylen till automaten är även på plats.
Så blev det. Elfläkt på plats pga platsbrist mellan motor och kylare. Fronten är även ditskruvad nu igen och maskinen ska snart startas upp. Behöver göra lite småsaker till med bränslerören, tändningen osv innan uppstart.
Det har blivit lite stillestånd för tillfället. Delvis så har jag gjort i ordning en "ny" brukis i form av en Skoda pickis med sugdiesel men så har jag även flyttat hem bilarna till nya garaget. Nu kommer det förhoppningsvis hända lite mer om kvällarna då man slipper åka 4 mil enkel väg för att få skruva
Bjuder på en bild så som den står för tillfället. Strax dax för uppstart, "jag ska bara..." koppla färdigt bromsar, oljekyl och bränsleledning först.
Här en bild tillsammans med nya projektet i form av en Ford Anglia "Bärplockare". Kommer lägga upp en projekttråd även för den.
Här har vi även "nya" brukisen, redo för besiktning.
Trots att man varit inaktiv här så har den hänt en del och Chevan börjar bli klar nu. Dock så blir det bara en förgasare till att börja med så får vi se om man orkar med att köra vidare eller om det blir något annat skoj
Har som sagt hållt på och greja som fan med 3 förgasare men fick aldrig länkaget att lira riktigt sen vid uppstart så var det inte helt enkelt så det fick bli att byta till original 1-förgasarinsug för enkelhetens skull.
Däremot så gick inte första uppstarten som planerat. 2 insugsventiler satt fast så det var bara att riva ner toppen och fixa det...
Som ni ser och dom satt rejält.
Då var ventilerna borta och det visade även sig att de 2 som satt fast var krökta. Vi lyckades dock leta fram en renoverad, komplett topp i farsans gömmor
Då var den nya toppen på plats. Bara att justera in ventilerna och skruva ihop resten.
Då var den uppstartad och redo för provkörning. ATF-oljan tog tyvärr slut så jag måste skaffa mer innan den kan provas riktigt. Grabben väntar med spänning på att få åka med