AGarde
25 augusti 2014
· 36 Inlägg
Malheus skrev:
AGarde skrev:
Jag håller med dig till 100%, en bra mix av allt. Kombimodellerna ser lite tråkigare ut, eller mindre ungdomliga iaf. Och det räcker med bagaget som är i en Ford Focus.
Men hur är det egentligen med Flexifuel motorerna? Fick ett svar tidigare att det inte var någon höjdare. Tänker på att många Focusar som ligger ute på blocket har just Flexifuel.
Några länkar till bilar jag är intresserad av:
http://www.blocket.se/stockholm/Renault … 5.htm?sa=1
Kanske lite mycket mil?
http://www.blocket.se/blekinge/Peugeot_ … 5.htm?sa=1
Hur är Peugeot (och just 308) nu för tiden?
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 3.htm?sa=1
http://www.blocket.se/blekinge/Ford_foc … 1.htm?sa=1
Flexifuel?
http://www.blocket.se/ostergotland/Rena … 4.htm?sa=1
Tack för alla era svar!
Kör du inga längre sträckor blir det mer problem i längden att köra diesel, motorerna sotar igen och det tar längre tid att få värme i kupén om du inte har extern dieselvärmare. Men den suger ur strömmen ur batteriet eller sotar igen själv om det blir korta sträckor.
Fords Duratech (1.8, 2.0 och 2.3L bensin) motor är det inget större fel på, det är ingen racer, OK. Men.
Den har kamkedja som inte har problem med kedjespännare eller liknande.
Det viktiga är att byter du bränsle från E85 till 95B (eller tvärt om) behöver du köra 1-2 mil först innan du stänger av för att bränsleminnen ska lära sig vilket bränsle det är. Annars finns risken att den går för fett mer och mer samt tänder motorlampan.
1.6 VVT Bensin är ett bättre alternativ, väldigt sällan fel på dessa motorer och har det kamrem som har 16.000 mil/8års intervall.
Bägge motorerna har 125hk
I 90% av fallen när jag kör bil så är det utanför stan och längre sträckor så ur den aspekten borde inte diesel vara några problem för mig. Men tack ändå!
Nä racer blir det ändå inte tyvärr, får bli senare när man har lite mer pengar.
Låter ändå som jag ska försöka undvika Flexifuel alternativen om jag kan. Vilka bilar använder 1.6 VVT motorerna? 125 hk hade varit rätt lagom tror jag
AX3L skrev:
AGarde skrev:
Andromeda skrev:
Flexifuel är ingen höjdare. De har aldrig fått dom att gå riktigt bra, och de startar inte gärna smidigt om det är minusgrader. Det är samma flexifuelmotor i renaulterna jag nämnde tidigare. Varvar 3000 rpm i 100 km/h, slöa, törstiga osv. Köp inte är mitt tips. Välj hellre någon diesel om du vill kika på Ford.
Tack! Låter inte som någon höjdare alls. Får ta och kolla lite vad för dieselalternativ det finns på blocket
Vad jag har hört så kommer problemen med flexifuel och vissa andra etanolbilar när man just kör E85. Från vad jag har hört är det iof inte lika stora problem med det nu efter att man modifierat bränslet något, men oavsett har jag inte hört om några problem när man kör bensin. Du får då lägre skatt i många fall men samma motor som ett bensindrivet alternativ. Enda skillnaden är att du får tätare serviceintervaller, men kör du inte vansinnigt mycket är det ändå 1 år som kommer först oavsett hur många mil det är mellan (det är nästan alltid typ 1500 mil eller 1 år, vad som kommer först).
Aha ok, jag läste också något liknande om just problem vid körning på E85. Men var ett tag sedan så kan ju ändrats nu. Mm har sett det med skatten, men det skiljer sig inte orimligt mycket. Serviceintervallen spelar ingen roll, kommer bli 1 år då jag kör kring 1000 mil per år eller mindre.
Tack för er hjälp, uppskattas!