Förstabil Tips?

jesper080
2 september 2014 · 179 Inlägg

CHEEVA skrev:
Ska försöka

Porsche 944, en grymt bra bil men du får ingen fräsch för 40 000 idag. Priserna på dessa har gått upp väldigt mycket, och ska man ha en så ska man ha en nyare än 87 tror jag de är så man får nya inredningen.

Eclipse en enligt mig snygg bil, dricker aningens mer än bmwn jag länkade men ändå ganska snål med bra total ekonomi.

3000gt får du inte för 40 000, inte om du ska ha en som inte är ett lik. Dessutom så dricker de ganska mycket och är överlag dyra att äga, men visst är det fräcka bilar men ingen bruksbil.

Calibran rostar som du säger sen får man ett billigt intryck utav bilen, men i övrigt så är det inga dåliga bilar. Fråga är bara om man orkar leva med den billiga känslan.

RX8 är enligt mig mycket snygga bilar ! Har själv varit sugen på en sådan, men du får ingen vettig för 40 000. Dessutom dricker den väldigt mycket, kör du den billigt så drar den 1,2l/milen

Volvo s40, kanske en av volvos sämsta modeller ? plastig som få med många kvalitets problem dock rättades mycket till när faceliften kom. Håller med om att de kan bli mycket snygga.

Skoda oktavia rs, överlag bra bilar men det är super viktigt att servicen har skötts prickfritt på dessa bilar då motorerna är ganska känsliga. Mycket bil för pengarna

Subaru RX grymt rolig vinterbil ! Har själv haft en smile Dock plastig inredning och bakskärmar som rostar extremt mycket, men kan man leva med det så är det en kanon bil !

Prelude vet jag inte så mycket om mer än att honda gör bra och driftsäkra bilar

Probe vet jag inte heller så mycket om, enda jag vet är att en polare hade en sådan som första bil och klagade mycket över försäkringen på 11 000 om året för trafikförsäkring.

Vet inte riktigt vilken mustang du tänker dig för 40 000 ? Men du får i vilket fall en plastig bil som dricker mycket med föråldrad teknik.

Så där har du mina åsikter om bilarna du har nämnt, håller dock fast vid att bmwn är det trevligaste alternativet. En bil som ser bra ut med en bra totalekonomi

Mest intresserad utav impreza Eclipse och BMWn i nuläget men får man bra ex av dessa bilar under 40k? Imprezan, är den hållbar överlag och bortsett från rosten som uppstår är det några andra fel på bilarna? Hur är den att äga, tänker du som haft en. Reparation, skatt försäkring och så ? Eclipsen vet jag som sagt inte så mycket om men ska ju tydligen vara rätt bra bilar?  Av någon anledning så gillar jag Calibran på något sätt också, nåt i utseendet som tilltalar mig roll

Skoda OctaviaRS är snygg tycker jag och när man måste vara noga med skötsen Hur menar du?

Hur är alla dessa överlag i kostnader och har dem, avancerade motorer eller är dem enkla att ha och göra med så man förhoppningsvis kan lära sig lite om motorer smile ?

Brådhis * Voff voff *
2 september 2014 · 10 280 Inlägg

Trådskaparens fråga:

"Hej, jag vill ha en sportbil!"

Garaget-svar:

Köp en BMW 318 eller en Saab...

Är det bara jag som inte riktigt tycker svaren matchar frågeställningen? smile

Inget ont om BMW och Saab, jag har haft både och, men att kalla dom sportbilar känns inte helt hundra... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jesper080
2 september 2014 · 179 Inlägg

Brådhis skrev:
Trådskaparens fråga:

"Hej, jag vill ha en sportbil!"

Garaget-svar:

Köp en BMW 318 eller en Saab...

Är det bara jag som inte riktigt tycker svaren matchar frågeställningen? smile

Inget ont om BMW och Saab, jag har haft både och, men att kalla dom sportbilar känns inte helt hundra... smile

//Brådhis

Kanske är sant, men asså jag letar främst efter en bil som känns sportig och ser bra ut rolig och köra och så, men uppskattar din infallsvinkel också smile

SportPilot Ubåtsingenjör
2 september 2014 · 7 232 Inlägg

Brådhis skrev:
Trådskaparens fråga:

"Hej, jag vill ha en sportbil!"

Garaget-svar:

Köp en BMW 318 eller en Saab...

Är det bara jag som inte riktigt tycker svaren matchar frågeställningen? smile

Inget ont om BMW och Saab, jag har haft både och, men att kalla dom sportbilar känns inte helt hundra... smile

//Brådhis

sant det är inga sportbilar, dock så har en coupe ett sportigt utseende och tillräckligt med effekt för en med färskt körkort. Inget vidare smart att köpa en riktig sportbil som första bil smile

Man ska vara mycket noga med att oljebyten sköts med korta intervaller och inte vid 3000mil som bil tillverkaren rekommenderar.
Eclipse är säkert en väldigt bra bil, japanska bilar brukar vara väldigt driftsäkra.

Imprezan är en mycket driftsäker bil några större brister mer än rost i bakskärmarna. Jag fick byta ett hjullager och en drivknut på min.

Senast redigerat av CHEEVA (2 september 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jesper080
2 september 2014 · 179 Inlägg

CHEEVA skrev:

Brådhis skrev:
Trådskaparens fråga:

"Hej, jag vill ha en sportbil!"

Garaget-svar:

Köp en BMW 318 eller en Saab...

Är det bara jag som inte riktigt tycker svaren matchar frågeställningen? smile

Inget ont om BMW och Saab, jag har haft både och, men att kalla dom sportbilar känns inte helt hundra... smile

//Brådhis

sant det är inga sportbilar, dock så har en coupe ett sportigt utseende och tillräckligt med effekt för en med färskt körkort. Inget vidare smart att köpa en riktig sportbil som första bil smile

Man ska vara mycket noga med att oljebyten sköts med korta intervaller och inte vid 3000mil som bil tillverkaren rekommenderar.
Eclipse är säkert en väldigt bra bil, japanska bilar brukar vara väldigt driftsäkra.

Imprezan är en mycket driftsäker bil några större brister mer än rost i bakskärmarna. Jag fick byta ett hjullager och en drivknut på min.

aa okej så både Eclipsen och Imprezan är säkra i drift som jag förstår då, det är ju riktigt skönt o veta smile

Baase
2 september 2014 · 453 Inlägg

Volvo 850 T5 wink

Volvo 855R (1996)
jesper080
2 september 2014 · 179 Inlägg

PajalaJr skrev:
Volvo 850 T5 wink

Hur är dem ?  Är dem snabba? Hästar, Billiga i drift ? roliga? vanliga fel,hållbarhet osv? Gärna så mycket info som möjligt smile e d turbo i dem därav namnet T5? 

gillar faktiskt vissa volvos främst s70 och 850 är ju väldigt lik dem tycker jag och stylade såna är ögongodis smile s60 är också helt okej, men kanske inte direkt är sportbilar roll?

Baase
2 september 2014 · 453 Inlägg

jesper080 skrev:

PajalaJr skrev:
Volvo 850 T5 wink

Hur är dem ?  Är dem snabba? Hästar, Billiga i drift ? roliga? vanliga fel,hållbarhet osv? Gärna så mycket info som möjligt smile e d turbo i dem därav namnet T5? 

gillar faktiskt vissa volvos främst s70 och 850 är ju väldigt lik dem tycker jag och stylade såna är ögongodis smile s60 är också helt okej, men kanske inte direkt är sportbilar roll?

Har en på min sida , väldigt fina bilar hållbara och redigt trevlig , 200+ Hk , inte så jätte billiga i drift . Mycket delar finns till dom när dom väl går sönder . Min dröm bil gött kräm i dom . Jepp turbo och 5 cylindrig , dom går bra enligt mig smile

Volvo 855R (1996)
miatasimon
2 september 2014 · 57 Inlägg

Vill du ha en sportbil för det priset skulle jag valt någon av dessa.

Toyota MR2 (targatak + mittmotor), finns som cab med på nyare modeller

Mazda Rx7  (lite pålitligare wankel, tyvärr får du inte en turbo för dom pengarna)

Fiat barchetta (tyvärr framhjulsdrift men en rolig bil)

MGf

Porsche 944

Eller en MX5 som redan har nämnts, tyckte varken om bilens utseende eller cabbar när jag köpte min, var däremot helt fast efter en provkörning. Sen att den är riktigt billig att äga gör det inte sämre.

Om du däremot vill ha en snygg coupé skulle jag valt bmw 320

Om du vill ha en vettig rx8 får du nog dubbla din förmögenhet först.

Mazda miata "Brum" (1990)
SportPilot Ubåtsingenjör
2 september 2014 · 7 232 Inlägg

miatasimon skrev:
Vill du ha en sportbil för det priset skulle jag valt någon av dessa.

Toyota MR2 (targatak + mittmotor), finns som cab med på nyare modeller

Mazda Rx7  (lite pålitligare wankel, tyvärr får du inte en turbo för dom pengarna)

Fiat barchetta (tyvärr framhjulsdrift men en rolig bil)

MGf

Porsche 944

Eller en MX5 som redan har nämnts, tyckte varken om bilens utseende eller cabbar när jag köpte min, var däremot helt fast efter en provkörning. Sen att den är riktigt billig att äga gör det inte sämre.

Om du däremot vill ha en snygg coupé skulle jag valt bmw 320

Om du vill ha en vettig rx8 får du nog dubbla din förmögenhet först.

fast ska han ha en bmw med sexa så kan han lika gärna välja en 323 eller en 325 då de dricker lika mycket (eller lite) som en bmw 320

mr2an är som du nämner en riktigt trevlig liten sportbil ! Gillar miatan också, grymt fina vägegenskaper.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jesper080
2 september 2014 · 179 Inlägg

PajalaJr skrev:

jesper080 skrev:

PajalaJr skrev:
Volvo 850 T5 wink

Hur är dem ?  Är dem snabba? Hästar, Billiga i drift ? roliga? vanliga fel,hållbarhet osv? Gärna så mycket info som möjligt smile e d turbo i dem därav namnet T5? 

gillar faktiskt vissa volvos främst s70 och 850 är ju väldigt lik dem tycker jag och stylade såna är ögongodis smile s60 är också helt okej, men kanske inte direkt är sportbilar roll?

Har en på min sida , väldigt fina bilar hållbara och redigt trevlig , 200+ Hk , inte så jätte billiga i drift . Mycket delar finns till dom när dom väl går sönder . Min dröm bil gött kräm i dom . Jepp turbo och 5 cylindrig , dom går bra enligt mig smile

får kanske titta lite på dem då smile

jesper080
2 september 2014 · 179 Inlägg

miatasimon skrev:
Vill du ha en sportbil för det priset skulle jag valt någon av dessa.

Toyota MR2 (targatak + mittmotor), finns som cab med på nyare modeller

Mazda Rx7  (lite pålitligare wankel, tyvärr får du inte en turbo för dom pengarna)

Fiat barchetta (tyvärr framhjulsdrift men en rolig bil)

MGf

Porsche 944

Eller en MX5 som redan har nämnts, tyckte varken om bilens utseende eller cabbar när jag köpte min, var däremot helt fast efter en provkörning. Sen att den är riktigt billig att äga gör det inte sämre.

Om du däremot vill ha en snygg coupé skulle jag valt bmw 320

Om du vill ha en vettig rx8 får du nog dubbla din förmögenhet först.

MR2an var riktigt snygg hur är dem ? snabba ? mycket hästar är dem pålitliga,billiga,allmän info? får man en bra sådan för 40k? tittade på blocket dem flesta låg på 50+ vilka modeller av dessa är bäst såg en 92a för 30 men har som sagt ingen koll smile

Porschen var ju tydligen svår att få i bra skick inom min prisklass?

Mx7an var också snygg gillar utseendet på dem smile hur är dem överlag? snabba?

MGF hade jag varken sett eller hört tidigare ? vad är det för märke? svåra att hitta delar till ? hur är dem

Fiat Barchetta? ingen aning om hur dessa är ? ser rätt okej ut men är fiat bra kvalite?

både 318 och 320 var snygga tycker jag smile vad är det för skillnad på de två? starkare motor i 320 antar jag men i övrigt? smile och förresten tack för tipsen

Baase
2 september 2014 · 453 Inlägg

jesper080 skrev:

PajalaJr skrev:

jesper080 skrev:

Hur är dem ?  Är dem snabba? Hästar, Billiga i drift ? roliga? vanliga fel,hållbarhet osv? Gärna så mycket info som möjligt smile e d turbo i dem därav namnet T5? 

gillar faktiskt vissa volvos främst s70 och 850 är ju väldigt lik dem tycker jag och stylade såna är ögongodis smile s60 är också helt okej, men kanske inte direkt är sportbilar roll?

Har en på min sida , väldigt fina bilar hållbara och redigt trevlig , 200+ Hk , inte så jätte billiga i drift . Mycket delar finns till dom när dom väl går sönder . Min dröm bil gött kräm i dom . Jepp turbo och 5 cylindrig , dom går bra enligt mig smile

får kanske titta lite på dem då smile

Jag säljer min ett väldigt fint exemple på en 850 T5:a wink

Volvo 855R (1996)
jesper080
2 september 2014 · 179 Inlägg

PajalaJr skrev:

jesper080 skrev:

PajalaJr skrev:

Har en på min sida , väldigt fina bilar hållbara och redigt trevlig , 200+ Hk , inte så jätte billiga i drift . Mycket delar finns till dom när dom väl går sönder . Min dröm bil gött kräm i dom . Jepp turbo och 5 cylindrig , dom går bra enligt mig smile

får kanske titta lite på dem då smile

Jag säljer min ett väldigt fint exemple på en 850 T5:a wink

Är det kombin som är din eller ? vill inte ha en kombi faktiskt haha men tack ändå wink

Baase
2 september 2014 · 453 Inlägg

jesper080 skrev:

PajalaJr skrev:

jesper080 skrev:

får kanske titta lite på dem då smile

Jag säljer min ett väldigt fint exemple på en 850 T5:a wink

Är det kombin som är din eller ? vill inte ha en kombi faktiskt haha men tack ändå wink

okey , det ligger en 850 sedan ute på blocket tror jag om den inte är såld med riktigt lite mil för inga pengar alls

Volvo 855R (1996)
SportPilot Ubåtsingenjör
2 september 2014 · 7 232 Inlägg

bmw 318 har en fyrcylindrig motor på antingen 118hk eller 143 hk beroende på årsmodell och bmw 320 har en sexcylindrig motor på antingen 150 eller 170 hk beroende på årsmodell.

2 extra cylindrar bidrar till högre bränsleförbrukning och högre ägande kostnader samt högre vikt, vilket gör att det inte är så stor skillnad på prestanda.  Ska man köpa en bmw med sexa så anser jag att man ska undvika 320 då den helt enkelt är för klen, motor effekten rättfärdigar inte den ökade förbrukningen och de ökade kostnaderna i övrigt. En 323 eller 325 har mer effekt men ungefär samma ägandekostnader och identisk förbrukning.

Fördelen med en sexa framför en fyra är att man får en mjukare och trevligare motorkaraktär.

Men en fråga som är mer relevant än din inköpsbudget är din månadsbudget, vad för bil har du råd att äga och tanka ? Inköpet är den lilla kostnaden i sammanhanget.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Baase
2 september 2014 · 453 Inlägg

Då säger jag en Nissan 200sx s13  riktigt feta svårt att få en orginal så det är ju bara nice wink

Volvo 855R (1996)
jesper080
2 september 2014 · 179 Inlägg

CHEEVA skrev:
bmw 318 har en fyrcylindrig motor på antingen 118hk eller 143 hk beroende på årsmodell och bmw 320 har en sexcylindrig motor på antingen 150 eller 170 hk beroende på årsmodell.

2 extra cylindrar bidrar till högre bränsleförbrukning och högre ägande kostnader samt högre vikt, vilket gör att det inte är så stor skillnad på prestanda.  Ska man köpa en bmw med sexa så anser jag att man ska undvika 320 då den helt enkelt är för klen, motor effekten rättfärdigar inte den ökade förbrukningen och de ökade kostnaderna i övrigt. En 323 eller 325 har mer effekt men ungefär samma ägandekostnader och identisk förbrukning.

Fördelen med en sexa framför en fyra är att man får en mjukare och trevligare motorkaraktär.

Men en fråga som är mer relevant än din inköpsbudget är din månadsbudget, vad för bil har du råd att äga och tanka ? Inköpet är den lilla kostnaden i sammanhanget.

aa okej smile så då kanske 318 är bättre för mig då ? då den har lägre förbrukning och så samt lägre vikt ?

i nuläget har jag inte råd att köpa bil då jag går i gymnasiet fortfarande och inte har ett jobb än, men ska försöka skaffa precis när jag gått ut hade jag tänkt smile men jag har pengar undanlagda så det ska inte vara nå problem hoppas jag

jesper080
2 september 2014 · 179 Inlägg

PajalaJr skrev:

jesper080 skrev:

PajalaJr skrev:

Jag säljer min ett väldigt fint exemple på en 850 T5:a wink

Är det kombin som är din eller ? vill inte ha en kombi faktiskt haha men tack ändå wink

okey , det ligger en 850 sedan ute på blocket tror jag om den inte är såld med riktigt lite mil för inga pengar alls

länk ? smile ligger många 850s uppe haha wink

jesper080
2 september 2014 · 179 Inlägg

PajalaJr skrev:
Då säger jag en Nissan 200sx s13  riktigt feta svårt att få en orginal så det är ju bara nice wink

får man en bra sådan för 40k? hur är dem överlag? snabba,starka,dyra i försäkring,drift,pålitlighet,skatt osv ? vet inte nåt om 200sx utöver att det är lillebror till 300sx? som som jag förstår var en konkurent till 3000gt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang