Tjena! Bilen är en volvo 242 1976 som det sattes ner en Om603 och blev registreringbesiktad med eftermonterad turbo! Dieselmeken pump och storturbo Is the shiit! Många nya planer är planerad som ska vara klart... Visa mer
Gjorde en egen givar hållare till fläkten, fläkten startar vid cirka 85grader och stannar på 75.
Även relä till fläkten.
Elen till generator, glödstift mm
240ins original motorhärva!
Kabel härvan är ju som juten under tråget
Ny + och - kabel.
Kortare rem från någon Bmw passade bra målade generator fästena också
Tryck knapp och en diod som lyser då man drycker på knappen så man vet att glödstiften får ström!
Satt fast alla relän till glödningen på en plankbit, var lättare att koppla in då!
Jag tog kabeln som gick till tändspolen original, drog den till knappen sedan vidare till alla relän Då måste man vrida på tändningen få att kunna glödga
Snyggt!1 Hur mycket finns det kvar mellan motorn och torpedväggen ?
Cirka 7cm
Ja de var ju bra med plats då
Huvva dom är rymlig, men igentligen ville jag ha motorn längre bak men med adapterplatta och värmepaktet som har rören precis bakom oljefilterhuset så fick de bli så här
jag vet det är billigare med flera små reläer men varför inte bara skaffa ETT stort och REDIGA kablar ? mycket lättare och koppla och hålla reda på
hade hellre letat upp några 250 amp reläer typ 2 st eller
Billigare vet ja inte om det är ett sådant 40amp relä kostar runt 100-120kr dock köpte ja dessa från kina för 10kr st. det är fränare med många relän... ska ju vara lite krångel också Kablarna är perfekt i storlek!
Hade varit intressant att få se hur du löste det med krägningshämmaren
Volvo 260 kränghämmare borde funka fint eftersom den går lite neråt i och med att tråget sitter framför balken på B27 och B28 motorerna.. dock rejält svåra att få tag på i dessa tider när nästan allt vad 260 heter är totalt utrotat.
Alternativt en kränghämmare från Volvo 240 GLT från årgång 79-90 nånting, den hade nämligen PRV sexan åxå, ja jag tror den korrekta benämningen på bilen är GLT6 faktiskt. Denna är troligen ännu svårare att få tag på.
Ambulanser och begravningsbilar baserade på 2 serien hade ofta V6 motor.. så det kan åxå vara ett alternativ...
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Hade varit intressant att få se hur du löste det med krägningshämmaren
Volvo 260 kränghämmare borde funka fint eftersom den går lite neråt i och med att tråget sitter framför balken på B27 och B28 motorerna.. dock rejält svåra att få tag på i dessa tider när nästan allt vad 260 heter är totalt utrotat.
Alternativt en kränghämmare från Volvo 240 GLT från årgång 79-90 nånting, den hade nämligen PRV sexan åxå, ja jag tror den korrekta benämningen på bilen är GLT6 faktiskt. Denna är troligen ännu svårare att få tag på.
Ambulanser och begravningsbilar baserade på 2 serien hade ofta V6 motor.. så det kan åxå vara ett alternativ...
Så sant så! jo huvva 260 grejjer finns det inte överdrivet av, grannen sa att hans polare, han hadde sprillans nya 260 bakljus i orginal förpackning! han hadde tydligen hur mycket NOS grejjer som helst!
Hade varit intressant att få se hur du löste det med krägningshämmaren
Volvo 260 kränghämmare borde funka fint eftersom den går lite neråt i och med att tråget sitter framför balken på B27 och B28 motorerna.. dock rejält svåra att få tag på i dessa tider när nästan allt vad 260 heter är totalt utrotat.
Alternativt en kränghämmare från Volvo 240 GLT från årgång 79-90 nånting, den hade nämligen PRV sexan åxå, ja jag tror den korrekta benämningen på bilen är GLT6 faktiskt. Denna är troligen ännu svårare att få tag på.
Ambulanser och begravningsbilar baserade på 2 serien hade ofta V6 motor.. så det kan åxå vara ett alternativ...
Ja det hade ju varit de bästa, men då får man nog åka till USA å hämta Enklare att svetsa om original då!
Hade varit intressant att få se hur du löste det med krägningshämmaren
Volvo 260 kränghämmare borde funka fint eftersom den går lite neråt i och med att tråget sitter framför balken på B27 och B28 motorerna.. dock rejält svåra att få tag på i dessa tider när nästan allt vad 260 heter är totalt utrotat.
Alternativt en kränghämmare från Volvo 240 GLT från årgång 79-90 nånting, den hade nämligen PRV sexan åxå, ja jag tror den korrekta benämningen på bilen är GLT6 faktiskt. Denna är troligen ännu svårare att få tag på.
Ambulanser och begravningsbilar baserade på 2 serien hade ofta V6 motor.. så det kan åxå vara ett alternativ...
Så sant så! jo huvva 260 grejjer finns det inte överdrivet av, grannen sa att hans polare, han hadde sprillans nya 260 bakljus i orginal förpackning! han hadde tydligen hur mycket NOS grejjer som helst!
Ja det är absolut inte lätt att få tag på sånna grejer, en polare till mig var till Amerika för några år sen för att leta bil, alltså han åkte dit för att på egen hand åka på landsbygden och leta skogsvrak o sånt, han var där i 3 månader innan han hittade sin drömbil men under tiden så hittade han rätt många Volvo av olika slag som stod o skräpade på övervåningen av ladugårdar och bakom övergivna ladugårdar och sånt, Mycket Volvo 760 men även en del 264 och 262, dom flesta med en hel del rolig utrustning som inte finns här i sverige, sånna där bältesrälsar som sitter från A till B stolpe tex, som automatiskt spänner åt bältet när man knäppt fast det.
Vill med detta säga att jag tror det skulle vara en aning lättare att hitta reservdelar till just 264 och 760 i amerika, även om det skulle vara mer komplicerat att få grejerna skickade till sverige.
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Hade varit intressant att få se hur du löste det med krägningshämmaren
Volvo 260 kränghämmare borde funka fint eftersom den går lite neråt i och med att tråget sitter framför balken på B27 och B28 motorerna.. dock rejält svåra att få tag på i dessa tider när nästan allt vad 260 heter är totalt utrotat.
Alternativt en kränghämmare från Volvo 240 GLT från årgång 79-90 nånting, den hade nämligen PRV sexan åxå, ja jag tror den korrekta benämningen på bilen är GLT6 faktiskt. Denna är troligen ännu svårare att få tag på.
Ambulanser och begravningsbilar baserade på 2 serien hade ofta V6 motor.. så det kan åxå vara ett alternativ...
Ja det hade ju varit de bästa, men då får man nog åka till USA å hämta Enklare att svetsa om original då!
Kan säga att det inte alls är bra att kapa och svetsa om en krängningshämmare, det blir den svagaste länken i sammanhanget när den borde vara den starkaste.
** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Volvo 260 kränghämmare borde funka fint eftersom den går lite neråt i och med att tråget sitter framför balken på B27 och B28 motorerna.. dock rejält svåra att få tag på i dessa tider när nästan allt vad 260 heter är totalt utrotat.
Alternativt en kränghämmare från Volvo 240 GLT från årgång 79-90 nånting, den hade nämligen PRV sexan åxå, ja jag tror den korrekta benämningen på bilen är GLT6 faktiskt. Denna är troligen ännu svårare att få tag på.
Ambulanser och begravningsbilar baserade på 2 serien hade ofta V6 motor.. så det kan åxå vara ett alternativ...
Ja det hade ju varit de bästa, men då får man nog åka till USA å hämta Enklare att svetsa om original då!
Kan säga att det inte alls är bra att kapa och svetsa om en krängningshämmare, det blir den svagaste länken i sammanhanget när den borde vara den starkaste.
Nja där kan ja inte riktigt hålla med.. jag kör med bilen utan krängare just nu å det märks ingen skillnad.. så jag kan strunta helt och hållet i den! den behövs inte heller för bess, så jag kommer kapa å svetsa så det blir snyggt, jag lovar att den kommer inte gå av