2887
Sök

Vad är en rak V8?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
20 april 2007
#21
master_lars skrev:
raka v6 or har jag aldrig hört talas om, men Raka 6or har vet jag finns.
v motor med ett topplock = Rak v6:a ~ VR6
Senast redigerat av MeloveGolf (20 april 2007)


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
20 april 2007
#22
En v8 är alltid en v8 inget annat!!  Med rak menas kanske rakt monterad (längsmonterad) i chassit, och inte tvärställd som på moderna bilar...??


736 Inlägg
20 april 2007
#23
turbotompa skrev:
En v8 är alltid en v8 inget annat!!  Med rak menas kanske rakt monterad (längsmonterad) i chassit, och inte tvärställd som på moderna bilar...??
Fast å andra sidan är ju en V8 i princip lika bred som den är lång så vet inte varför man skulle vilja tvärställa den. Då får man ju inte att karossen vrider sig när man gasar tongue


1 010 Inlägg
21 april 2007
#24
har en rak v6a på båten...den är mkt hög men smal åt alla andra håll...tror mer på att vylindrarna sitter någolunda rakt. (den är från  typ 60-talet)


177 Inlägg
21 april 2007
#25
Men alltså..
En motor är ju en motor, Sen hur man monterar motorn (längs eller sid) har väl ingen betydelse.
Alltså säga Rak V8'a är bara töntigt, Finns inget som heter så.

Over and out!

Smålänning
7 882 Inlägg
21 april 2007
#26
ghiarocket skrev:
det är samma sak som en rak 3 cylindrig roterande v8 med 6 kolvar 5 stakar och med en elektrisk wankelturbo med 7 cylindrar som då är längsmonterad i chassiet i 45 graders vinkel med drivning på alla 4 hjulen men bara på torsdagar mellan halv 3 och kvart i 5 på kurviga raksträckor
klart som korvspad!
Och anledningen till att dom inte blev så vanliga i bilarna var att oljepumpstagets transaxelbussning som via kedja var länkad till primärbromskretsens velagertappspackning ofta gav sig efter 3451,5 mil. tongue

Är du säker på att någon inte driver med dig? Raka V8:or finns inte. En V-motor är en v-motor och en radmotor är en radmotor.

Antingen längsställd eller tvärställd. Men annars så går jag på flera andras linje. Att han menar längsställd...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

BMW fantast
1 172 Inlägg
21 april 2007
#27
finns ingen rak v8, men anser att en vr6 är en rak v 6:A. är ju trots allt en topp... är ju inte som en traditionell v6:a precis.. 3 cyl i rad med uppdelat på 2 toppar...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Living the good Life!
585 Inlägg
21 april 2007
#28
ghiarocket skrev:
det är samma sak som en rak 3 cylindrig roterande v8 med 6 kolvar 5 stakar och med en elektrisk wankelturbo med 7 cylindrar som då är längsmonterad i chassiet i 45 graders vinkel med drivning på alla 4 hjulen men bara på torsdagar mellan halv 3 och kvart i 5 på kurviga raksträckor
klart som korvspad!
HAHAHAHAHAHHAHAHAHHAHA ASG!!!lolbig_smile

When the flag drops, the Bullshit stops.

19 Inlägg
21 april 2007
#29
En v8 är en v8 och en rak åtta är en rak åtta så enkelt är det..


2 201 Inlägg
21 april 2007
#30
en v motor är en v motor. en rak är rak.
hur ser en kurvig raksträcka ut?
om du har ett elektiriskt ånglok som kör mot norr så blåser röken mot söder?
lika dumt

men klart, tar man två raka motorer så kan man ju alltid sätta dom som ett v  smile
Senast redigerat av peter_1976 (21 april 2007)

DFFL
9 020 Inlägg
21 april 2007
#31
rak v8 är samma som en rak sväng, obefintlig...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

177 Inlägg
21 april 2007
#32
ghiarocket skrev:
det är samma sak som en rak 3 cylindrig roterande v8 med 6 kolvar 5 stakar och med en elektrisk wankelturbo med 7 cylindrar som då är längsmonterad i chassiet i 45 graders vinkel med drivning på alla 4 hjulen men bara på torsdagar mellan halv 3 och kvart i 5 på kurviga raksträckor
klart som korvspad!
Jag håller med fullständigt!
Så jävla bra sagt big_smile

Over and out!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
21 april 2007
#33
Det där är ju en grej vi skämtar om sedan sambons ex med sin vanliga tvärsäkra kaxighet gjort klart att en bil minsann hade rak V8, vi skrattade så vi grät men hon stod på sig. Det har blivit en "grej" som vi skojar om än idag trots att det gått över tio år.

Det kvittade hur vi förklarade så gav hon sig inte. Svårt att alltid behöva ha rätt... wink

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

SSS -12
3 217 Inlägg
22 april 2007
#34
Åker till vad någon frågade på sida ett...

Hur är en W12 utformad?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Golfare
164 Inlägg
22 april 2007
#35
Fuckface skrev:
Åker till vad någon frågade på sida ett...

Hur är en W12 utformad?
typ..såhär wink

http://www.autozine.org/technical_school/engine/w12_engine.jpg
http://www.autozine.org/technical_school/engine/w12_block.jpg

"The W engine is an engine configuration in which the cylinder banks resemble the letter W in the same way a V engine resembles the letter V. There have been three entirely different implementations of this concept: one with three banks of cylinders, one with four banks, and one with two banks of cylinders and two crankshafts.
Contents"

http://en.wikipedia.org/wiki/W12_engine

550 Inlägg
22 april 2007
#36
VR8 finns i Passat (gamla modellen).
VR12 finns i Phaeton mfl.
VR16 Buggati Veyron


Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 april 2007
#37
The_Dude skrev:
VR8 finns i Passat (gamla modellen).
VR12 finns i Phaeton mfl.
VR16 Buggati Veyron
Nej nej nej 


1.VR8 är grunden till W16 och kom aldrig i produktion däremot finns det äldre med VR6
2.Vr12 är egintligen en W12
3.Samma här beteckningen är W16

man kallar inte buggatin/phaeton för VR16 Utan W16/W12 pga av att det finns 2 topplock...


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
22 april 2007
#38
Hmm, hur tusan är V8 i volvos modeller utformad, det borde väl vara en rak V8 med en liten vinkel.

Lev livet, det kan ta slut fort

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 april 2007
#39
darkwizard skrev:
Hmm, hur tusan är V8 i volvos modeller utformad, det borde väl vara en rak V8 med en liten vinkel.
"Rak" är den ju inte inte vr6 heller den kallas VR när vinkeln (15 grader på Vw's 6:a) är så pass liten att bägge cylinder raderna får plats under samma topplock...


Biltokig
870 Inlägg
22 april 2007
#40
whitesnake skrev:
Jag håller med Mr Gear det borde vara en V motor med så pass liten vinkel så att cylindrarna inte kan ligga bredvid varandra som de gör på vanliga v motorner. Audi har oxå en sådan rak v6:a i sina a3:or.

Det har inget att göra med deras W12:or eftersom de är byggda med 4 cylinder rader, medan v motorner har 2 och raka har en rad.
Precis, den motorn som sitter i audi a3 som du menar är nog samma motor som i TT 3,2 Liters... Det är Volkswagens r32 motor! och den i sin tur är en vidareutveckling av VR6an som jag redan nämnt...

ang. W12orna & W16 i veyron så är dom också en vidareutveckling, flera st motorer i vr6/r32 stil bredvid varandra, anledningen att dom får plats är just att de har så smal vinkel mellan cylinderbankarna...
Senast redigerat av Mr_Gear (22 april 2007)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.


Sök