Volvo 940 -91 kardan/vibrationer

Flickstahh
15 oktober 2014 · 64 Inlägg

Hallå!

Har en volvo 940 GL -91 med OD låda.
Jag har bytt koppling på bilen så har plockat ner lådan och kardan.
Sen nu är allt ditsatt igen, men nu vibrerar det som satan när man kör. Låter som att kardan ska slå igenom golvet.
Finns möjligheten att man kan sätta den fel så den blir "obalanserad"?
Låter under växelspaken så jag antar att det är vid hardyskivan, sen när man kommer på lägre varv så klonkar det till bak under mittensäte vilket är nog stödlagret. Har iaf införskaffat nytt stödlager med mera så tänkte kolla här om man kunde få nå tips på hur man ska sätta tillbaka kardan på sin rätta plats!

Mvh

Henkix
15 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

drog du isär kardanen?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Flickstahh
15 oktober 2014 · 64 Inlägg

Henkix skrev:
drog du isär kardanen?

Japp det gjorde jag!

Farleykarley
15 oktober 2014 · 406 Inlägg

Satte du tillbaka splinsen precis där dem satt förut?

Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Mercedes 280S "W108. S-klasse" (1972)
sweeken
15 oktober 2014 · 338 Inlägg

Kolla så fästet/gummit till stödlagret är helt
Kolla så satt dit centreringen på utgående axel rätt (tre hål och en pinne i mitten)

Kardan är ju balanserad ihopsatt, så om man inte sätter ihop det "rätt" kan det ju bli vibrationer så som en tidigare skrev.   Men jag har aldrig hört om någon som fått vibrationer, och jag vet många så satt det  "fel" (inkl jag själv 5gr,   Varav vissa helt utan balaseringvikter)

Flickstahh
15 oktober 2014 · 64 Inlägg

Farleykarley skrev:
Satte du tillbaka splinsen precis där dem satt förut?

Nope, antagligen inte. Visste inget om att man kan sätta rätt/fel så troligtvis är det fel. smile

Flickstahh
15 oktober 2014 · 64 Inlägg

sweeken skrev:
Kolla så fästet/gummit till stödlagret är helt
Kolla så satt dit centreringen på utgående axel rätt (tre hål och en pinne i mitten)

Kardan är ju balanserad ihopsatt, så om man inte sätter ihop det "rätt" kan det ju bli vibrationer så som en tidigare skrev.   Men jag har aldrig hört om någon som fått vibrationer, och jag vet många så satt det  "fel" (inkl jag själv 5gr,   Varav vissa helt utan balaseringvikter)

Tveksamt, då är nog det problemet. Att jag satt dit den så den blivit obalanserad. Tack för svar, ska ut imorgon och kolla på den jäkeln om man kan få till den rätt. Återkommer imorgon med svar hur det blev!

Henkix
15 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

AndreMoberg skrev:

Henkix skrev:
drog du isär kardanen?

Japp det gjorde jag!

där har du problemet wink antingen plockar du ner den igen i drar isär o flyttar ett splines o sen monterar upp det igen o håller på så tills du känner att vibrationerna är väck. men det är jävla massa jobb. det enklaste är o lämna in det på balansering smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Farleykarley
15 oktober 2014 · 406 Inlägg

Henkix skrev:

AndreMoberg skrev:

Henkix skrev:
drog du isär kardanen?

Japp det gjorde jag!

där har du problemet wink antingen plockar du ner den igen i drar isär o flyttar ett splines o sen monterar upp det igen o håller på så tills du känner att vibrationerna är väck. men det är jävla massa jobb. det enklaste är o lämna in det på balansering smile

mvh

Eller kika efter märkningar. Dem kan förvisso vara bra utslitna efter 20år och typ 40,000 mil som de flesta gamla volvos rullat, men det skall finnas märkningar i form av pilar eller färgmärkning.

Annars kan man som sagt flytta allt eftersom och köra uteslutningsmetoden, men det går ju inte undan direkt wink

sweeken
15 oktober 2014 · 338 Inlägg

Vid vilken fart vibrerar den? Gaspådrag?

Ni som skriver mycket om att flytta splines och så, har ni varit med om att det blivit fel?/känner någon?
(Undrar bara för känner inte till att det blivit något själv)


Fast ja det är väl klart är inget annat fel,så måste det ju vara det. (Kanske sitter precis fel

Flickstahh
16 oktober 2014 · 64 Inlägg

sweeken skrev:
Vid vilken fart vibrerar den? Gaspådrag?

Ni som skriver mycket om att flytta splines och så, har ni varit med om att det blivit fel?/känner någon?
(Undrar bara för känner inte till att det blivit något själv)


Fast ja det är väl klart är inget annat fel,så måste det ju vara det. (Kanske sitter precis fel

Ja, det är väl gaspådrag från 2:an skulle jag vilja påstå sen vibrerar det även vid motorbroms.

Flickstahh
16 oktober 2014 · 64 Inlägg

https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10610489_302166339966512_4000877543627406097_n.jpg?oh=2d574974471a64ad85160aa3d440dd1b&oe=54B3A945

Där är en bild som jag knäppte nyss när jag drog ut kardan. Tog bort den helt och hållet nu och letade efter nå sorts markeringar eller pilar, men hittade inte ett skit. Sen en fråga, hur får man bort stödlagret/lagerhållaren?

Henkix
16 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

jag brukar ta dän det med en avdragare wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Flickstahh
16 oktober 2014 · 64 Inlägg

Henkix skrev:
jag brukar ta dän det med en avdragare wink

Om man inte har en avdragare då?
Verkar sitta som berg den jäkeln! ;D

Henkix
16 oktober 2014 · 6 737 Inlägg

AndreMoberg skrev:

Henkix skrev:
jag brukar ta dän det med en avdragare wink

Om man inte har en avdragare då?
Verkar sitta som berg den jäkeln! ;D

går o kapa dän skiten också med vinkelslip men då ska man göra det försiktigt så du inte kapar ner i kardan tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang