Krockskadad S60 Reparationskostnad?

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
5 november 2014 · 2 390 Inlägg

Glesmark skrev:
Jag undrar vad du har för halvförsäkring som lagar/löser in bilen vid olycka, det brukar väl bara helförsäkring göra mig veterligen?

Hade  halvförsäkring på min 945 turbo, och fick bilen inlöst och 15 tusen. Detta gällde trygghansa

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
tzr50
5 november 2014 · 47 Inlägg

Oj..

Nu har jag uttryckt mig väldigt dåligt antagligen.
Bilen är halvförsäkrad och de löser alltså inte in bilen. Erbjudandet kommer därmed från en privatperson som vill reparera bilen. Frågan var om ni tycker erbjudandet är rimligt att sälja bilen för detta?

Glesmark
5 november 2014 · 1 938 Inlägg

Allt är relativt, du kan laga upp den så att den ser hyffsad ut och hoppas att inget är skevt i ramen och köra vidare.

Men gissningsvis så får du byta länkarm och mäta upp fjäderbenet så det inte är krökt och mäta infästningen av länkarm i framvagnsbalken.
Har en styrled gått sönder så är det mycket troligt att även annat fått smaka på det.

Är det en årsmodell 2000 så är dom inte värda så jättemycket, kanske 15-20. Milen är väl det som talar för att din bil skulle vara värd mer än genomsnittet, hur som helst så är den krockad och kan inte jämföras med fräscha.

Ta ditt pris om bilen skulle vara hel och dela på hälften, byt fälgar till några plåtisar och kränga den som reservdelsbil och sälja fälgarna vid sidan om så har du nog tillräckligt för att köpa en annan v70.

Evildan
5 november 2014 ·

Glesmark skrev:
Allt är relativt, du kan laga upp den så att den ser hyffsad ut och hoppas att inget är skevt i ramen och köra vidare.

Men gissningsvis så får du byta länkarm och mäta upp fjäderbenet så det inte är krökt och mäta infästningen av länkarm i framvagnsbalken.
Har en styrled gått sönder så är det mycket troligt att även annat fått smaka på det.

Är det en årsmodell 2000 så är dom inte värda så jättemycket, kanske 15-20. Milen är väl det som talar för att din bil skulle vara värd mer än genomsnittet, hur som helst så är den krockad och kan inte jämföras med fräscha.

Ta ditt pris om bilen skulle vara hel och dela på hälften, byt fälgar till några plåtisar och kränga den som reservdelsbil och sälja fälgarna vid sidan om så har du nog tillräckligt för att köpa en annan v70.

S60

Muttley
5 november 2014 ·

Vettemannen skrev:

1an skrev:
Halvförsäkrad ?

Det dyker upp tråd på tråd på tråd här på gorg där folk krockar och bilarna är bara halvförsäkrade och i vissa fall bara trafikförsäkrade. Varför undrar jag???

/Benny

Troligtvis kostnadsfråga. Vissa premier är i vissa fall mycket dyrare än de är lönt tydligen.    Jag tycker själv de är för dyrt med hel på min egna bil för hel för bilen är för lite värd, och då är jag ändå närmre 30 med helt skadefria år.
Motorcykel som är en annan historia så fick jag premie på halv eller vad de nu var för den fina summan av 27 tusen per helår.   Och inköpspriset var på 23 om jag minns rätt.

Glesmark
5 november 2014 · 1 938 Inlägg

Evildan skrev:

Glesmark skrev:
Allt är relativt, du kan laga upp den så att den ser hyffsad ut och hoppas att inget är skevt i ramen och köra vidare.

Men gissningsvis så får du byta länkarm och mäta upp fjäderbenet så det inte är krökt och mäta infästningen av länkarm i framvagnsbalken.
Har en styrled gått sönder så är det mycket troligt att även annat fått smaka på det.

Är det en årsmodell 2000 så är dom inte värda så jättemycket, kanske 15-20. Milen är väl det som talar för att din bil skulle vara värd mer än genomsnittet, hur som helst så är den krockad och kan inte jämföras med fräscha.

Ta ditt pris om bilen skulle vara hel och dela på hälften, byt fälgar till några plåtisar och kränga den som reservdelsbil och sälja fälgarna vid sidan om så har du nog tillräckligt för att köpa en annan v70.

S60

Jaja herr petig, det står ju faktiskt ingenstans i texten. tongue

tzr50
5 november 2014 · 47 Inlägg

Glesmark skrev:
Allt är relativt, du kan laga upp den så att den ser hyffsad ut och hoppas att inget är skevt i ramen och köra vidare.

Men gissningsvis så får du byta länkarm och mäta upp fjäderbenet så det inte är krökt och mäta infästningen av länkarm i framvagnsbalken.
Har en styrled gått sönder så är det mycket troligt att även annat fått smaka på det.

Är det en årsmodell 2000 så är dom inte värda så jättemycket, kanske 15-20. Milen är väl det som talar för att din bil skulle vara värd mer än genomsnittet, hur som helst så är den krockad och kan inte jämföras med fräscha.

Ta ditt pris om bilen skulle vara hel och dela på hälften, byt fälgar till några plåtisar och kränga den som reservdelsbil och sälja fälgarna vid sidan om så har du nog tillräckligt för att köpa en annan v70.

Tack för ditt svar, känner att jag fick mer kött på benen nu.
Förhandlingar pågår med köparen. Får se om vi kan komma överens eller om jag ger mig på att rusta upp den där.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 november 2014 · 13 746 Inlägg

Vettemannen skrev:

1an skrev:
Halvförsäkrad ?

Det dyker upp tråd på tråd på tråd här på gorg där folk krockar och bilarna är bara halvförsäkrade och i vissa fall bara trafikförsäkrade. Varför undrar jag???

/Benny

är jhu inte jättekonstiigt när bilens värde uppgår till mer pengar än försäkringen är värd..

brukar tänka så här..

har jag råd att köpa en ny likvärdig bil utan att jag gråter för mycket=trafik
annars är det hel som gäller.

inte så svårt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
1an
6 november 2014 · 3 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

1an skrev:
Halvförsäkrad ?

Det dyker upp tråd på tråd på tråd här på gorg där folk krockar och bilarna är bara halvförsäkrade och i vissa fall bara trafikförsäkrade. Varför undrar jag???

/Benny

är jhu inte jättekonstiigt när bilens värde uppgår till mer pengar än försäkringen är värd..

brukar tänka så här..

har jag råd att köpa en ny likvärdig bil utan att jag gråter för mycket=trafik
annars är det hel som gäller.

inte så svårt..

Nej det är väl inte så svårt. Det jag reagerade på var (Blev erbjuden 8500kr för bilen) å halvförsäkrad.
Nu framkom det senare att de var av någon annan som bjöd den summan.  Hej

Hilmer
6 november 2014 · 1 789 Inlägg

_Performance_ skrev:

Glesmark skrev:
Jag undrar vad du har för halvförsäkring som lagar/löser in bilen vid olycka, det brukar väl bara helförsäkring göra mig veterligen?

Hade  halvförsäkring på min 945 turbo, och fick bilen inlöst och 15 tusen. Detta gällde trygghansa

Här är det viktigt att ange vilken typ av skada det handlar om, annars säger din text inte speciellt mycket!?
Halvförsäkring saknar vagnskada, ingen vagnskada = ingen ersättning vid vagnskada.
(OM nu inte motpart finns och anses vållande, för då är det deras bolag som betalar kalaset i slutändan och i så fall löser in bilen).

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
6 november 2014 · 2 390 Inlägg

Hilmer skrev:

_Performance_ skrev:

Glesmark skrev:
Jag undrar vad du har för halvförsäkring som lagar/löser in bilen vid olycka, det brukar väl bara helförsäkring göra mig veterligen?

Hade  halvförsäkring på min 945 turbo, och fick bilen inlöst och 15 tusen. Detta gällde trygghansa

Här är det viktigt att ange vilken typ av skada det handlar om, annars säger din text inte speciellt mycket!?
Halvförsäkring saknar vagnskada, ingen vagnskada = ingen ersättning vid vagnskada.
(OM nu inte motpart finns och anses vållande, för då är det deras bolag som betalar kalaset i slutändan och i så fall löser in bilen).

I detta fall tog jag innekurvan lite mer än vad jag brukar, en skarp sväng och stor snövall i vägen så såg inte att det kom en bil i motsatt riktning, försökte väja undan men fick bara understyrning. Trygghansa värderade bilen till cirka 18 tusen har jag för mig, så fick 15 tusen eftersom ja fick betala självrisk osv. Och den var inte direkt mycket krockad heller. Slänger upp en bild
https://www1.garaget.org/archive/16/15599/213618/213618-2239055.jpg

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
saab_sonett Handledare
6 november 2014 · 1 481 Inlägg

_Performance_ skrev:

Hilmer skrev:

_Performance_ skrev:

Hade  halvförsäkring på min 945 turbo, och fick bilen inlöst och 15 tusen. Detta gällde trygghansa

Här är det viktigt att ange vilken typ av skada det handlar om, annars säger din text inte speciellt mycket!?
Halvförsäkring saknar vagnskada, ingen vagnskada = ingen ersättning vid vagnskada.
(OM nu inte motpart finns och anses vållande, för då är det deras bolag som betalar kalaset i slutändan och i så fall löser in bilen).

I detta fall tog jag innekurvan lite mer än vad jag brukar, en skarp sväng och stor snövall i vägen så såg inte att det kom en bil i motsatt riktning, försökte väja undan men fick bara understyrning. Trygghansa värderade bilen till cirka 18 tusen har jag för mig, så fick 15 tusen eftersom ja fick betala självrisk osv. Och den var inte direkt mycket krockad heller. Slänger upp en bild
http://www1.garaget.org/archive/16/15599/213618/213618-2239055.jpg

Hur lyckas du få ersättning när det verkar vara du som är vållande?? Halvförsäkring ersätter INTE bilen om du är vållande.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
6 november 2014 · 2 390 Inlägg

saab_sonett skrev:

_Performance_ skrev:

Hilmer skrev:
Här är det viktigt att ange vilken typ av skada det handlar om, annars säger din text inte speciellt mycket!?
Halvförsäkring saknar vagnskada, ingen vagnskada = ingen ersättning vid vagnskada.
(OM nu inte motpart finns och anses vållande, för då är det deras bolag som betalar kalaset i slutändan och i så fall löser in bilen).

I detta fall tog jag innekurvan lite mer än vad jag brukar, en skarp sväng och stor snövall i vägen så såg inte att det kom en bil i motsatt riktning, försökte väja undan men fick bara understyrning. Trygghansa värderade bilen till cirka 18 tusen har jag för mig, så fick 15 tusen eftersom ja fick betala självrisk osv. Och den var inte direkt mycket krockad heller. Slänger upp en bild
http://www1.garaget.org/archive/16/15599/213618/213618-2239055.jpg

Hur lyckas du få ersättning när det verkar vara du som är vållande?? Halvförsäkring ersätter INTE bilen om du är vållande.

Jag var vållande ja, och hur ja kunde få ersättning med halvförsäkring vet jag ej, men kan sätta min ena kula på att ja endast hade halvförsäkring. För i slutet av den månaden detta hände skulle jag få en helförsäkring, tog det pga av nytt ljud i bilen osv. och Detta hände i början månaden så min helförsäkring hade inte börjat gälla då

Senast redigerat av _Performance_ (6 november 2014)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Hilmer
6 november 2014 · 1 789 Inlägg

_Performance_ skrev:

saab_sonett skrev:

_Performance_ skrev:
I detta fall tog jag innekurvan lite mer än vad jag brukar, en skarp sväng och stor snövall i vägen så såg inte att det kom en bil i motsatt riktning, försökte väja undan men fick bara understyrning. Trygghansa värderade bilen till cirka 18 tusen har jag för mig, så fick 15 tusen eftersom ja fick betala självrisk osv. Och den var inte direkt mycket krockad heller. Slänger upp en bild
http://www1.garaget.org/archive/16/15599/213618/213618-2239055.jpg

Hur lyckas du få ersättning när det verkar vara du som är vållande?? Halvförsäkring ersätter INTE bilen om du är vållande.

Jag var vållande ja, och hur ja kunde få ersättning med halvförsäkring vet jag ej, men kan sätta min ena kula på att ja endast hade halvförsäkring. För i slutet av den månaden detta hände skulle jag få en helförsäkring, tog det pga av nytt ljud i bilen osv. och Detta hände i början månaden så min helförsäkring hade inte börjat gälla då

Om du bara hade en halvförsäkring och du var vållande så hade du inte fått ersättning, så antingen ansågs motparten vållande eller så hade du en gällande vagnskadeförsäkring.

Det är dessutom sällsynt att dom godkänner en uppgradering av försäkringen utan att man skickar in bilder eller får bilen besiktigad försäkringsbolaget. Hur gjorde du?

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
6 november 2014 · 2 390 Inlägg

Hilmer skrev:

_Performance_ skrev:

saab_sonett skrev:
Hur lyckas du få ersättning när det verkar vara du som är vållande?? Halvförsäkring ersätter INTE bilen om du är vållande.

Jag var vållande ja, och hur ja kunde få ersättning med halvförsäkring vet jag ej, men kan sätta min ena kula på att ja endast hade halvförsäkring. För i slutet av den månaden detta hände skulle jag få en helförsäkring, tog det pga av nytt ljud i bilen osv. och Detta hände i början månaden så min helförsäkring hade inte börjat gälla då

Om du bara hade en halvförsäkring och du var vållande så hade du inte fått ersättning, så antingen ansågs motparten vållande eller så hade du en gällande vagnskadeförsäkring.

Det är dessutom sällsynt att dom godkänner en uppgradering av försäkringen utan att man skickar in bilder eller får bilen besiktigad försäkringsbolaget. Hur gjorde du?

Jag skickade in bilder på kvitton på mitt billjud, men dom kunde bara godkänna upp till en viss summa. Kommer ej ihåg vilken.

Senast redigerat av _Performance_ (6 november 2014)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
tzr50
17 februari 2015 · 47 Inlägg

Lyfter tråden igen då jag har lite mer frågor.

Affären till personen i fråga blev aldrig av tyvärr trots att vi va överens. Fälgarna som vi kommit fram till skulle ingå i köpet upptäckte jag va stulna när de skulle hämtas. Köparen var då inte speciellt intresserad längre och kom med ett rejält skambud. Jag fick dock pengar från försäkring för fälgarna eftersom detta ingick i halvförsäkringen.

Skärm, front, strålkastare och diverse reservdelar är nu införskaffade och planerar att börja skruva så fort snön släpper här i Luleå.
Det jag funderar över är bakskärmen som kan ses på bild nr 3 i första inlägget. Bakskärmen är så vitt jag vet i princip omöjlig att byta på denna modell och måste således knackas ut, spacklas och målas (korrekt?).

Undrar därför : Finns det firmor som gör sådant arbete och vart kan man tänka sig hamna prismässigt? (Lackering är ordnat i sommar)
Alternativt ge sig på detta själv. Någon som prövat?

Mvh

nixon89 klabbarpan
17 februari 2015 · 3 041 Inlägg

Skärmen bak går att byta jo. Dock inget man skruvar isär. Plåtbil tages lämpligtvis från en skrotad s60.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
AntrE
17 februari 2015 · 2 140 Inlägg

Den bakskärmen är inget du knackar ut, det är byte som gäller så bara fram med kap och svets. Och en hel del kunnande. tongue

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
tzr50
17 februari 2015 · 47 Inlägg

AntrE skrev:
Den bakskärmen är inget du knackar ut, det är byte som gäller så bara fram med kap och svets. Och en hel del kunnande. tongue

Låter som något jag inte vågar ge mig in på utan erfarenhet. Om detta skulle lämnas in på firma mellan tumme och pekfinger vart hamnar man då?
Vilka firmor gör detta?

AntrE
19 februari 2015 · 2 140 Inlägg

http://www.bilbosse.se/hem.html denna herre brukar göra ett bra jobb. Han gjorde en del jobb åt oss då jag jobbade i luleå. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang