Puttelitens projekt Audi S2 Avant. Back to basic. + garagefix.

En välbevarad S2 Avant som ska snyggas till för att kunna ställas ut, men även kunna brukas som familjevagn.
  • 118 Följare
  • 339 766 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 april
CarpeDiem German Engineering
13 maj 2016 · 9 081 Inlägg

Absolut wink Älskar 5-cylindriga turbomotorer, det är en sån härlig sång i mina öron big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Putteliten
14 maj 2016 · 9 078 Inlägg

Lite kvällsmeck blev det den här helgen. Var inte så skruva sugen igår så det blev inget jätteprojekt den här helgen...
Bort med den orginalratten och märka ut hål för den nya....

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-7cf6805bf5250f4c3accfc22e8a62beb.jpg

Borra nya hål och nya gängor....
https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-b59bae75130bb635708db1d35779c9b3.jpg


Och dit med nya ratten. Tyvärr missade jag att borrmaskinen drog iväg, så sista skruven passa inte. sad
Känns inte helt hundra det där, tror ja måste skaffa ett slimnav istället. Ska provköra lite å se hur det känns, funkar det bra så får ja klura ut hur ja ska lösa sista skruven....

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-9231f0e0def2971d103db34e23dd8446.jpg

Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
14 maj 2016 · 467 Inlägg

Om de känns bra borde det väl räcka att göra en fräckis å limma dit själva skallen bara?

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
Putteliten
14 maj 2016 · 9 078 Inlägg

Tallifjant skrev:
Om de känns bra borde det väl räcka att göra en fräckis å limma dit själva skallen bara?

Ja var faktiskt på väg att ta fram bågfil och limpistol, men så kände ja att ja va tvungen att testa lite innan ja gör nåt sånt...

Senast redigerat av Putteliten (14 maj 2016)

Twins Twins Bil & Plåt
15 maj 2016 · 2 577 Inlägg

limma dit en mutter på baksidan bara smile

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Putteliten
15 maj 2016 · 9 078 Inlägg

Twins skrev:
limma dit en mutter på baksidan bara smile

Lite jobbigt om muttern skulle lossna bara....   Då kan ja inte byta ratt utan att behöva krossa tutknappen....

sonken91
15 maj 2016 · 310 Inlägg

Putteliten skrev:

Twins skrev:
limma dit en mutter på baksidan bara smile

Lite jobbigt om muttern skulle lossna bara....   Då kan ja inte byta ratt utan att behöva krossa tutknappen....

Det borde gå att böja undan plasten/lädret som sitter på navet smile
Blev snyggt med den ratten smile

Putteliten
15 maj 2016 · 9 078 Inlägg

sonken91 skrev:

Putteliten skrev:

Twins skrev:
limma dit en mutter på baksidan bara smile

Lite jobbigt om muttern skulle lossna bara....   Då kan ja inte byta ratt utan att behöva krossa tutknappen....

Det borde gå att böja undan plasten/lädret som sitter på navet smile
Blev snyggt med den ratten smile

Smart, det går ju alldeles utmärkt det! smile
Tack! smile Rätt go att hålla i med.

Putteliten
16 maj 2016 · 9 078 Inlägg

Då gör vi ett nytt försök med instrumenthuset. Den här gången med delar från en annat instrumenthus till en S2a, som jag testade innan ja tog hastighetsmätare med km räknare och flyttade över till mitt orginal. Var bara tvungen att skruva milen först...

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-cf279675bab0c69b46dea9d6c74a8c48.jpg

Putteliten
22 maj 2016 · 9 078 Inlägg

Har hunnit testa kmräknaren lite, och den verkar funka bra. smile Ställde den på 22000 mil, innan den monterades i bilen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-413b754e5f868ae130088464583b39b4.jpg


Ikväll blev det byte av tändstift, NGK BCPR7ES som knackades till ca 0,5mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-d718e1117d2a4c1b289d75282dd987ec.jpg

Sen blev det byte av wgfjäder från 0,45 till 1,5bar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-ce8a6f5b6bf15d9375260c2a56433021.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-e0f5392302098cd25bff76e705581b66.jpg

Hatten fick lite mörkgrå böttringsfärg ned innan montering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-76e6328a2e665c80e114334f52715534.jpg

CarpeDiem German Engineering
22 maj 2016 · 9 081 Inlägg

Nice work smile

Senast redigerat av CarpeDiem (22 maj 2016)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
CarpeDiem German Engineering
22 maj 2016 · 9 081 Inlägg

Polarn hade problem med sin 90 quattro -86 med chip som sattes in av förra ägaren.
Efter installation av eftermarknadssystemet VEMS så går det mycket bättre smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Putteliten
22 maj 2016 · 9 078 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Polarn hade problem med sin 90 quattro -86 med chip som sattes in av förra ägaren.
Efter installation av eftermarknadssystemet VEMS så går det mycket bättre smile

Den går ju riktigt bra redan, men wgfjädern ska göra lite till. Bara det att en del säger att det går bra, och andra säger att det finns risk för att spika sönder kolvarna. Max hk med den turbon ja har är ju runt 303, ett VEMS är helt värdelöst för mig då. Den enda fördelen med det är att ja kan mappa för E85, men då är det ca 20 000:- för sprut inkoppling och mappning för att kanske kunna spara lite soppapengar. Måste köra mååånga mil för att kunna börja spara pengar....

Senast redigerat av Putteliten (22 maj 2016)

CarpeDiem German Engineering
22 maj 2016 · 9 081 Inlägg

Putteliten skrev:

CarpeDiem skrev:
Polarn hade problem med sin 90 quattro -86 med chip som sattes in av förra ägaren.
Efter installation av eftermarknadssystemet VEMS så går det mycket bättre smile

Den går ju riktigt bra redan, men wgfjädern ska göra lite till. Bara det att en del säger att det går bra, och andra säger att det finns risk för att spika sönder kolvarna. Max hk med den turbon ja har är ju runt 303, ett VEMS är helt värdelöst för mig då. Den enda fördelen med det är att ja kan mappa för E85, men då är det ca 20 000:- för sprut inkoppling och mappning för att kanske kunna spara lite soppapengar. Måste köra mååånga mil för att kunna börja spara pengar....

Vad är det för turbo du kör med då? K24? Polarn kör på bensin och inte etanol. Chipet som den förra ägaren satte i var från BSR. Bilen började bete sig konstigt och bluddra. Frågade kompisen om vad det är som händer med bilen och han hade ingen aning. Misstänkte direkt att det var chipet som ställde till. Men nu går bilen mycket bättre tack vare VEMS.

Senast redigerat av CarpeDiem (22 maj 2016)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Putteliten
22 maj 2016 · 9 078 Inlägg

CarpeDiem skrev:

Putteliten skrev:

CarpeDiem skrev:
Polarn hade problem med sin 90 quattro -86 med chip som sattes in av förra ägaren.
Efter installation av eftermarknadssystemet VEMS så går det mycket bättre smile

Den går ju riktigt bra redan, men wgfjädern ska göra lite till. Bara det att en del säger att det går bra, och andra säger att det finns risk för att spika sönder kolvarna. Max hk med den turbon ja har är ju runt 303, ett VEMS är helt värdelöst för mig då. Den enda fördelen med det är att ja kan mappa för E85, men då är det ca 20 000:- för sprut inkoppling och mappning för att kanske kunna spara lite soppapengar. Måste köra mååånga mil för att kunna börja spara pengar....

Vad är det för turbo du kör med då? K24? Polarn kör på bensin och inte etanol. Chipet som den förra ägaren satte i var från BSR. Bilen började bete sig konstigt och bluddra. Frågade kompisen om vad det är som händer med bilen och han hade ingen aning. Misstänkte direkt att det var chipet som ställde till. Men nu går bilen mycket bättre tack vare VEMS.

K24 7000 alltså orginal. Har K24 7200 liggande, men behöver spridare, lmm och eventuellt kammar för att gå vidare och hamna på runt 360hk. Med den kan ja fortfarande köra orginalsprut Och mappad box. Finns dom som kan mappa dessa boxar, och det kostar inte i närheten av ett VEMS.

CarpeDiem German Engineering
22 maj 2016 · 9 081 Inlägg

Putteliten skrev:

CarpeDiem skrev:

Putteliten skrev:

Den går ju riktigt bra redan, men wgfjädern ska göra lite till. Bara det att en del säger att det går bra, och andra säger att det finns risk för att spika sönder kolvarna. Max hk med den turbon ja har är ju runt 303, ett VEMS är helt värdelöst för mig då. Den enda fördelen med det är att ja kan mappa för E85, men då är det ca 20 000:- för sprut inkoppling och mappning för att kanske kunna spara lite soppapengar. Måste köra mååånga mil för att kunna börja spara pengar....

Vad är det för turbo du kör med då? K24? Polarn kör på bensin och inte etanol. Chipet som den förra ägaren satte i var från BSR. Bilen började bete sig konstigt och bluddra. Frågade kompisen om vad det är som händer med bilen och han hade ingen aning. Misstänkte direkt att det var chipet som ställde till. Men nu går bilen mycket bättre tack vare VEMS.

K24 7000 alltså orginal. Har K24 7200 liggande, men behöver spridare, lmm och eventuellt kammar för att gå vidare och hamna på runt 360hk. Med den kan ja fortfarande köra orginalsprut Och mappad box. Finns dom som kan mappa dessa boxar, och det kostar inte i närheten av ett VEMS.

Originalturbo alltså. Ja, men de ska tåla ungefär 303 hk och inte mer. Aha ok, då förstår jag. Ett VEMS sprut kostar 8000:- har jag för mig.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Putteliten
23 maj 2016 · 9 078 Inlägg

CarpeDiem skrev:

Putteliten skrev:

CarpeDiem skrev:

Vad är det för turbo du kör med då? K24? Polarn kör på bensin och inte etanol. Chipet som den förra ägaren satte i var från BSR. Bilen började bete sig konstigt och bluddra. Frågade kompisen om vad det är som händer med bilen och han hade ingen aning. Misstänkte direkt att det var chipet som ställde till. Men nu går bilen mycket bättre tack vare VEMS.

K24 7000 alltså orginal. Har K24 7200 liggande, men behöver spridare, lmm och eventuellt kammar för att gå vidare och hamna på runt 360hk. Med den kan ja fortfarande köra orginalsprut Och mappad box. Finns dom som kan mappa dessa boxar, och det kostar inte i närheten av ett VEMS.

Originalturbo alltså. Ja, men de ska tåla ungefär 303 hk och inte mer. Aha ok, då förstår jag. Ett VEMS sprut kostar 8000:- har jag för mig.

Precis! Något sådant ja, och ett par givare mm så är man uppe på runt 10K och sen är det mappning på det med för runt 8K. Sticker iväg lite då....

CarpeDiem German Engineering
23 maj 2016 · 9 081 Inlägg

Putteliten skrev:

CarpeDiem skrev:

Putteliten skrev:

K24 7000 alltså orginal. Har K24 7200 liggande, men behöver spridare, lmm och eventuellt kammar för att gå vidare och hamna på runt 360hk. Med den kan ja fortfarande köra orginalsprut Och mappad box. Finns dom som kan mappa dessa boxar, och det kostar inte i närheten av ett VEMS.

Originalturbo alltså. Ja, men de ska tåla ungefär 303 hk och inte mer. Aha ok, då förstår jag. Ett VEMS sprut kostar 8000:- har jag för mig.

Precis! Något sådant ja, och ett par givare mm så är man uppe på runt 10K och sen är det mappning på det med för runt 8K. Sticker iväg lite då....

Tyvärr så blir det dyrt hmm

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Putteliten
28 maj 2016 · 9 078 Inlägg

Blev en liten quickfix ikväll. Kanske inte är så bra att ha styrboxen hängande i stora kabelstammen, så en hållare till den fick det bli. Den ska tillbaka till sin orginalplats så småningom....

En skiva polycarbonat sågades ut till lagom storlek, sen måttades det in ett par skruvhål att fästa skivan i och även för att fästa styrboxen i skivan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-046c405f7784260fe3ef1749be5ddced.jpg

Sådär är boxen och skivan på plats, mattan ska snyggas till med, ligger ljudkablar i vägen som ja ska dra om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-b69752c6b3a24e9c883da3966feab1aa.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang