Kvalitetsindex bilmärken. Har jag bara inbillat mig nåt?

dawwe ...has left the building...
28 november 2014 · 4 474 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Har du mindervärdeskomplex mot B230 och B5254?

Det där får du utveckla, vad menar du egentligen hmm ?
Jag upprepar: B230 & B5254 har aldrig varit, o kommer aldrig bli, något man kallar för "världens bästa motor". Har Volvo nånsin ens varit nominerad i valfri klass för "bästa motor" ens? Men, jag kan säg att en ordentligt trimmad 5 cylindrig Volvo motor (över 500 kusar) med ett välljudande avgassystem låter fin-fint, precis som en Audi-femma av samma snitt. Men med ett sådant effektuttag så är driftsäkerheten inte ens i närheten av den hos en "BMW med 500 hk" (S85B50), men det är ju som sagt två helt olika typer av motorer. S85 är ett mästerverk som serieproducerades, designad för att kunna köras hårt men även användas dagligen av folk som förmodligen inte vill gör mer än att tanka...En trimmad Volvo-spis på runt 500 hk har ett betydligt större service behov, o förmodligen även en ägare som gillar (och kan!) skruva

Senast redigerat av dawwe (28 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Joakim-S Hobby Fotograf
28 november 2014 · 650 Inlägg

dawwe skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Har du mindervärdeskomplex mot B230 och B5254?

Det där får du utveckla, vad menar du egentligen hmm ?
Jag upprepar: B230 & B5254 har aldrig varit, o kommer aldrig bli, något man kallar för "världens bäst motor". Har Volvo nånsin ens varit nominerad i valfri klass för "bästa motor" ens? Men, jag kan säg att en ordentligt trimmad 5 cylindrig Volvo motor (över 500 kusar) med ett välljudande avgassystem låter fin-fint, precis som en Audi-femma av samma snitt. Men med ett sådant effektuttag så är driftsäkerheten inte ens i närheten av den hos en "BMW med 500 hk" (S85B50), men det är ju som sagt två helt olika typer av motorer. S85 är ett mästerverk som serieproducerades, designad för att kunna köras hårt men även användas dagligen av folk som förmodligen inte vill gör mer än att tanka...En trimmad Volvo-spis på runt 500 hk har ett betydligt större service behov, o förmodligen även en ägare som gillar (och kan!) skruva

Ja det har den wink

http://www.swedespeed.com/artman2/publi … _List.html

Vet dock inte om denna artikel är en giltig nominering tongue

MG e-HS (2021)
dawwe ...has left the building...
28 november 2014 · 4 474 Inlägg

ProXem: Jo den hamnade på en "Top 10" lista av något slag, så det får räknas. Men intressant att se att de skriver att "Volvo clearly benchmarked BMW", vilket får ses som att det är, ännu en gång, *tada" en BMW motor som anses vara klassledande...Vilken överraskning...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Joakim-S Hobby Fotograf
28 november 2014 · 650 Inlägg

dawwe skrev:
ProXem: Jo den hamnade på en "Top 10" lista av något slag, så det får räknas. Men intressant att se att de skriver att "Volvo clearly benchmarked BMW", vilket får ses som att det är, ännu en gång, *tada" en BMW motor som anses vara klassledande...Vilken överraskning...

Ja helt klart, körde en BMW 330 här om dagen, jäklar va fint dom 6orna går alltså. Dom ger verkligen rätt för utrycket "spinner som en katt" smile

Jo det jag tror dom menar i artikeln är väl lite att Volvo kanske utmanade dom lite på BMW,s specialitet och "lyckades" med en rak 6:a. Jag äger själv en v60 T6 och är mycket imponerad av den motorn faktiskt om man få jämföra med BMW. Har inte jätte mycket erfarenhet av BMW nyare 6or från 2008 och framåt men måste faktiskt säga att 6an i min bil imponerade väldigt mycket på mig i både hur motorgången är och hur den levererar kraften!

Men helt klart, BMW gör fina bilar varför ska man försöka sticka det under stolen? Människor gillar bara olika bilar så enkelt är det. Hade ju varit förj*vla tråkigt om alla hade åkt runt i en BMW (tycker jag).

MG e-HS (2021)
dawwe ...has left the building...
28 november 2014 · 4 474 Inlägg

Ja man får tycka olika...Men när man slänger ur sig en osanning typ "B230 är världens bästa motor" baserat på att den verkar kunna gå långt trots misskötsel, ja då är man ute på jääääävligt tjock is *haha*. Finns mängder med motorer som smiskar B230, inte bara vad gäller hållbarhet, under förutsättning att serviceplanen följs. Motorn i min Passat brukar betraktas som "odödlig", får den bara ny olja+filter var 1500 mil o att man byter kamremmen efter 9000 (eller 6 år) så går den "för alltid", o den gör jobbet klart snålare än en B230, fast om BS får bestämma så är ju förbrukning inte relevant. Nej man måste kunna se klart i skogen ibland, även om det kan vara svårt pga alla träd *haha*.
330 är en "vanlig" N/A sexa, kan inte jämföras med T6. Det är 335i (sexa med turbo) som är T6:ans motsvarighet, det skiljer dock inte såååå mycket i effekt mellan de, har för mig att den sista varianten av den icke överladdade sexan på 3.0 liter hade en effekt på 272 hk, jämför det med turbo variantens (motorn i 335i är en 3.0 med turbo) som har (hade?) 306 hk...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Joakim-S Hobby Fotograf
28 november 2014 · 650 Inlägg

dawwe skrev:
Ja man får tycka olika...Men när man slänger ur sig en osanning typ "B230 är världens bästa motor" baserat på att den verkar kunna gå långt trots misskötsel, ja då är man ute på jääääävligt tjock is *haha*. Finns mängder med motorer som smiskar B230, inte bara vad gäller hållbarhet, under förutsättning att serviceplanen följs. Motorn i min Passat brukar betraktas som "odödlig", får den bara ny olja+filter var 1500 mil o att man byter kamremmen efter 9000 (eller 6 år) så går den "för alltid", o den gör jobbet klart snålare än en B230, fast om BS får bestämma så är ju förbrukning inte relevant. Nej man måste kunna se klart i skogen ibland, även om det kan vara svårt pga alla träd *haha*.
330 är en "vanlig" N/A sexa, kan inte jämföras med T6. Det är 335i (sexa med turbo) som är T6:ans motsvarighet, det skiljer dock inte såååå mycket i effekt mellan de, har för mig att den sista varianten av den icke överladdade sexan på 3.0 liter hade en effekt på 272 hk, jämför det med turbo variantens (motorn i 335i är en 3.0 med turbo) som har (hade?) 306 hk...

Ja jo helt klart, B230 är inte världens bästa motor. Så enkelt är det.
Ta motorn i min Blazer, 6.2L diesel. varvar knappt någonting. Så mycket som den får stå ut och den bara går och går. big_smile (fast B230 är nog fan bättre än den iallafall!)

Nej jag försökte inte jämföra 330 och T6:an jag bara utryckte mig om hur jag uppfattade båda motorerna smile
Har inte åkt i en 335i så kan inte uttala mig om den motorn dessvärre.. Men tror du har rätt om 306 hk iallafall.
Dock måste jag klaga lite på T6:an, min är Polestar trimmad och har kört vanliga T6:an också.. Då känns det inte som om bilen har 309hk eller vad det nu än är.. den känns lite.. ja för snäll eller hur man ska förklara det. Men vart stor skillnad med Polestar trimmet! smile

MG e-HS (2021)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 november 2014 · 2 972 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

matteeee skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Ta vilken BMW, Audi, Mercca som helst från 90-talet mot en 850/X70 och tyskarna har tyvärr inte ett skit att sätta emot.

Det spelar ju ingen som helst roll. Du åker inte omkring i 90-talet längre, du möter moderna bilar varje dag. Och du kan inte välja vem som råkar köra in i dig (för du är väl så grym att du aldrig skulle råka krocka själv såklart).

Finns fortfarande måånga bilar som är osäkrare än 850/X70. Du kör ju runt i Ford å det är väl inte säkraste bilen i världen direkt.

Ja, det finns det. Men majoriteten av bilarna du möter när du kör bil (oavsett var i Sverige och på vilka tider du kör) är nyare och modernare - och säkrare. Jag har fortfarande inte fått svar på hur du tänker lösa det när en krock är oundviklig? Man väljer ju inte precis vem man krockar med.

Min Ford är inte världens säkraste bil nej, men motsvarande min bil men av 2007 års modell (nyare fanns inte med) har en stjärna mer än Volvo S60 (äldre fanns inte med) i Euro NCAP. Och då får Volvo S60 ses som en betydligt säkrare bil än 940 eller 850/x70. Likvärdig med V70N t ex. 
Dessutom är min Ford från 2014 och utvecklingen har gått framåt sen 2007 även om utseendet och mycket av konstruktionen på modellen är likt 2007.

Men fortsätt du köra runt i din pansarvagn och tro den är bäst, helt ok med mig. Men du har fel om du på allvar tror att det är en säker bil med dagens mått mätt. Och du gör bäst i att sluta försöka försvara det...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
xXSammy
28 november 2014 · 6 577 Inlägg

matteeee skrev:
Ja, det finns det. Men majoriteten av bilarna du möter när du kör bil (oavsett var i Sverige och på vilka tider du kör) är nyare och modernare - och säkrare. Jag har fortfarande inte fått svar på hur du tänker lösa det när en krock är oundviklig? Man väljer ju inte precis vem man krockar med.

Min Ford är inte världens säkraste bil nej, men motsvarande min bil men av 2007 års modell (nyare fanns inte med) har en stjärna mer än Volvo S60 (äldre fanns inte med) i Euro NCAP. Och då får Volvo S60 ses som en betydligt säkrare bil än 940 eller 850/x70. Likvärdig med V70N t ex. 
Dessutom är min Ford från 2014 och utvecklingen har gått framåt sen 2007 även om utseendet och mycket av konstruktionen på modellen är likt 2007.

Men fortsätt du köra runt i din pansarvagn och tro den är bäst, helt ok med mig. Men du har fel om du på allvar tror att det är en säker bil med dagens mått mätt. Och du gör bäst i att sluta försöka försvara det...

Äldsta Volvo bilarna som finns tillgängligt på NCAP.
Volvo x70:
http://www.euroncap.com/tests/volvo_s70_1998/54.aspx
Volvo x40: (Som ansågs vara Mitsubishi, ändå säkrare än den svenska x70)
http://www.euroncap.com/tests/volvo_s40_1997/5.aspx

Och en jämförelse med de vanligare Volvo typerna (Då S60/V70N/S80 är väldigt lika i grunden) med en Ford från samma årsmodell.

Ford Mondeo Mk3:
http://www.euroncap.com/tests/ford_mondeo_2002/115.aspx

Volvo S60:
http://www.euroncap.com/tests/volvo_s60_2001/103.aspx

Edit:
Och för att blanda in de nyare plus en italiensk bil (Eftersom de inte haft något topprykte i varken drift- eller krocksäkerhet:

http://www.euroncap.com/tests/alfa_rome … 6/248.aspx
http://www.euroncap.com/tests/ford_mondeo_2007/299.aspx
http://www.euroncap.com/tests/volvo_v70_2007/310.aspx

Oj? Alfan var säkrats vid front kollision, Mondeon säkrats i sidokollision och Volvon säkrats för barnen.

Senast redigerat av Malheus (28 november 2014)

De/Dem
xXSammy
28 november 2014 · 6 577 Inlägg

Jag måste ändå blanda in PRIUS för dessa underbara diskussioner.

http://www.euroncap.com/tests/toyota_pr … 4/193.aspx

3år äldre än V70n, och säkrare val för barnen.

big_smile

De/Dem
Bierstube
28 november 2014 · 616 Inlägg

Malheus skrev:
Jag måste ändå blanda in PRIUS för dessa underbara diskussioner.

http://www.euroncap.com/tests/toyota_pr … 4/193.aspx

3år äldre än V70n, och säkrare val för barnen.

big_smile

Priusens nackdel är främst dess ofördelaktiga yttre samt avsaknaden av körglädje. Även på punkterna komfort, utrustning och lastutrymme lämnar den en hel del att önska.

Evildan
28 november 2014 ·

Prius genIII för den intresserade:
http://www.euroncap.com/results/toyota/prius/370.aspx
I mitt tycke ett mycket bra resultat.

Att jämföra med V70II

http://www.euroncap.com/results/volvo/v70/374.aspx

Prius 2% sämre resultat i barnskydd medans den slår Volvon på fingrarna i de övriga deltesterna.

Senast redigerat av Evildan (28 november 2014)

Evildan
28 november 2014 ·

Bierstube skrev:

Malheus skrev:
Jag måste ändå blanda in PRIUS för dessa underbara diskussioner.

http://www.euroncap.com/tests/toyota_pr … 4/193.aspx

3år äldre än V70n, och säkrare val för barnen.

big_smile

Priusens nackdel är främst dess ofördelaktiga yttre samt avsaknaden av körglädje. Även på punkterna komfort, utrustning och lastutrymme lämnar den en hel del att önska.

Utseende, körglädje och komfort är väldigt subjektiva åsikter som inte behöver delas av andra, jag tex sitter bättre i en genII/III Prius än i en SAAB 9-5 som ofta brukar lovordas för sina stolar tillika den ofta återkommande Volvo 700/900 serien.

Jag kan inte påstå att den i jämförelsen nämnda V70N är särskilt rolig att köra eller har ett direkt inspirerande yttre, dock är stolarna skönare än i Priusen medans baksätet är betydligt trängre än i Priusen vars baksäte är lika brett som i en S80 genI samt något djupare i sittdynan och lika rymligt för benen.


Utveckla gärna vad du menar med vad som önskas utav utrustning och lastutrymme då en Prius genIII har en mängd tillval såsom glastak, parkeringshjälp/kamera och annat som standard såsom HUD (Head Up Display), nyckellöst startsystem med mera.
Bagageutrymmen:
Jag börjar med Priusen som är en halvkombi att jämföra med några populära "rymliga" familjekombibilar.
Prius 445 liter.
V70N 485 liter.
V60 430 liter.
V50 417 liter.
Skoda Octavia gen I halvkombi 528liter. wink

Senast redigerat av Evildan (28 november 2014)

dawwe ...has left the building...
28 november 2014 · 4 474 Inlägg

Evildan: Har Prius III även körglädje som tillval smile ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
28 november 2014 ·

dawwe skrev:
Evildan: Har Prius III även körglädje som tillval smile ?

Körglädje ingår om det är just köra som är roligt istället för att stå på verkstaden eller åka till macken. Svårdefinierat vad som är körglädje, dock är den kapabel till att både svänga och bromsa i blött väglag utan att föraren blir utsatt för mordförsök som i vissa bakhjulsdrivna slädar. big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=3VwgvIqXg3A

Men det är kanske det som är körglädje, att känna glädje för var gång bilen tillåtit föraren komma hem utan att krascha. wink

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
28 november 2014 · 1 128 Inlägg

-matte skrev:
En fråga Bluespeed.

Vad är din poäng, vad vill du visa, vad är det som vi andra människor och billtillverkare i världen inte förstått?

Tråden drar åt så många håll, men har du ett faktiskt påstående?

Utveckla gärna.

Vet du inte vad min poäng är har du nog inte läst tråden, det är några fåtal(samma personer) som hetsar mot 2/7/9 och 850/X70 i denna tråd som dessa personer även gjort i ett par andra trådar. Ni försöker verkligen göra allt för att nedvärdera dessa gamla Volvos. Vad är det ni får ut av det?

dawwe skrev:
Ja man får tycka olika...Men när man slänger ur sig en osanning typ "B230 är världens bästa motor" baserat på att den verkar kunna gå långt trots misskötsel, ja då är man ute på jääääävligt tjock is *haha*. Finns mängder med motorer som smiskar B230, inte bara vad gäller hållbarhet, under förutsättning att serviceplanen följs. Motorn i min Passat brukar betraktas som "odödlig", får den bara ny olja+filter var 1500 mil o att man byter kamremmen efter 9000 (eller 6 år) så går den "för alltid", o den gör jobbet klart snålare än en B230, fast om BS får bestämma så är ju förbrukning inte relevant. Nej man måste kunna se klart i skogen ibland, även om det kan vara svårt pga alla träd *haha*.
330 är en "vanlig" N/A sexa, kan inte jämföras med T6. Det är 335i (sexa med turbo) som är T6:ans motsvarighet, det skiljer dock inte såååå mycket i effekt mellan de, har för mig att den sista varianten av den icke överladdade sexan på 3.0 liter hade en effekt på 272 hk, jämför det med turbo variantens (motorn i 335i är en 3.0 med turbo) som har (hade?) 306 hk...

När har jag sagt att B230 är världens bästa motor? Jag säger att dom är stabila och går jävligt långt, det betyder inte att jag har sagt att det är världens bästa motor.
Varsågod att räkna upp dessa "mängder" med motorer som smiskar en B230 i hållbarhet. Det retade tydligen gallfeber på en BMW-fantast som dig när jag länkade bilder på en gammal diesel Mercedes, 945/740 i syfte att visa att dessa motorer pressas då minst lika mycket som en BMW M5. BMW gör inte driftsäkra motorer. BMW ligger på topplistan i flest motorras. De tyskarna som kan bygga motorer heter Porsche och Mercedes.

matteeee skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

matteeee skrev:
Det spelar ju ingen som helst roll. Du åker inte omkring i 90-talet längre, du möter moderna bilar varje dag. Och du kan inte välja vem som råkar köra in i dig (för du är väl så grym att du aldrig skulle råka krocka själv såklart).

Finns fortfarande måånga bilar som är osäkrare än 850/X70. Du kör ju runt i Ford å det är väl inte säkraste bilen i världen direkt.

Ja, det finns det. Men majoriteten av bilarna du möter när du kör bil (oavsett var i Sverige och på vilka tider du kör) är nyare och modernare - och säkrare. Jag har fortfarande inte fått svar på hur du tänker lösa det när en krock är oundviklig? Man väljer ju inte precis vem man krockar med.

Min Ford är inte världens säkraste bil nej, men motsvarande min bil men av 2007 års modell (nyare fanns inte med) har en stjärna mer än Volvo S60 (äldre fanns inte med) i Euro NCAP. Och då får Volvo S60 ses som en betydligt säkrare bil än 940 eller 850/x70. Likvärdig med V70N t ex. 
Dessutom är min Ford från 2014 och utvecklingen har gått framåt sen 2007 även om utseendet och mycket av konstruktionen på modellen är likt 2007.

Men fortsätt du köra runt i din pansarvagn och tro den är bäst, helt ok med mig. Men du har fel om du på allvar tror att det är en säker bil med dagens mått mätt. Och du gör bäst i att sluta försöka försvara det...

Vi vet att stora nya moderna bilar är säkrare än en 850 från -92. Lösa en krock som är oundviklig? Hur ska det gå att lösa? Den stora nya bilen klarar sig förmodligen bättre... Första gen V70in står dock upp rätt bra mot V70II i front kollision. Gamla V70in går dessutom i högre hastighet. https://www.youtube.com/watch?v=so2wJJPge88

Vi ska inte heller glömma att det är väldigt populärt med nya miljöbilar/småbilar idag och dessa är verkligen inga under i form av säkerhet.

Nöjeskör närproducerat
dawwe ...has left the building...
28 november 2014 · 4 474 Inlägg

BS: Är det några motorer som "smiskas" så är det M-motorer, de är byggda för att smiskas, men inte innan oljan nått 80 grader. Eftersom du inte äger, o kommer aldrig äga, en M så kan du inte veta att följande står i instruktionsboken till M5 E34 (inte ordagrannt dock): "Vid längre körningar på låga varvtal så rekommenderas det att köra med varvtal över 3000 i 15 min minst". Intressant att du nämner både Porsche o Mercedes som duktiga motorbyggare, absolut de kan bygga motorer men det finns ett antal "konstruktions missar" i flertalet Porsche-motorer för att inte tala om "Kamkedje-strulet hos AMG", det har till o med gått så långt att ägarna har övervägt att stämma Mercedes, förvisso i USA men ändå, så: Get your facts right. Om du inte tror mig så har jag ett bra tips att kolla här

Jag bjuder på en länk o en till

Senast redigerat av dawwe (28 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
29 november 2014 ·

_Blue_Speed_ skrev:

-matte skrev:
En fråga Bluespeed.

Vad är din poäng, vad vill du visa, vad är det som vi andra människor och billtillverkare i världen inte förstått?

Tråden drar åt så många håll, men har du ett faktiskt påstående?

Utveckla gärna.

Vet du inte vad min poäng är har du nog inte läst tråden, det är några fåtal(samma personer) som hetsar mot 2/7/9 och 850/X70 i denna tråd som dessa personer även gjort i ett par andra trådar. Ni försöker verkligen göra allt för att nedvärdera dessa gamla Volvos. Vad är det ni får ut av det?

dawwe skrev:
Ja man får tycka olika...Men när man slänger ur sig en osanning typ "B230 är världens bästa motor" baserat på att den verkar kunna gå långt trots misskötsel, ja då är man ute på jääääävligt tjock is *haha*. Finns mängder med motorer som smiskar B230, inte bara vad gäller hållbarhet, under förutsättning att serviceplanen följs. Motorn i min Passat brukar betraktas som "odödlig", får den bara ny olja+filter var 1500 mil o att man byter kamremmen efter 9000 (eller 6 år) så går den "för alltid", o den gör jobbet klart snålare än en B230, fast om BS får bestämma så är ju förbrukning inte relevant. Nej man måste kunna se klart i skogen ibland, även om det kan vara svårt pga alla träd *haha*.
330 är en "vanlig" N/A sexa, kan inte jämföras med T6. Det är 335i (sexa med turbo) som är T6:ans motsvarighet, det skiljer dock inte såååå mycket i effekt mellan de, har för mig att den sista varianten av den icke överladdade sexan på 3.0 liter hade en effekt på 272 hk, jämför det med turbo variantens (motorn i 335i är en 3.0 med turbo) som har (hade?) 306 hk...

När har jag sagt att B230 är världens bästa motor? Jag säger att dom är stabila och går jävligt långt, det betyder inte att jag har sagt att det är världens bästa motor.
Varsågod att räkna upp dessa "mängder" med motorer som smiskar en B230 i hållbarhet. Det retade tydligen gallfeber på en BMW-fantast som dig när jag länkade bilder på en gammal diesel Mercedes, 945/740 i syfte att visa att dessa motorer pressas då minst lika mycket som en BMW M5. BMW gör inte driftsäkra motorer. BMW ligger på topplistan i flest motorras. De tyskarna som kan bygga motorer heter Porsche och Mercedes.

matteeee skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Finns fortfarande måånga bilar som är osäkrare än 850/X70. Du kör ju runt i Ford å det är väl inte säkraste bilen i världen direkt.

Ja, det finns det. Men majoriteten av bilarna du möter när du kör bil (oavsett var i Sverige och på vilka tider du kör) är nyare och modernare - och säkrare. Jag har fortfarande inte fått svar på hur du tänker lösa det när en krock är oundviklig? Man väljer ju inte precis vem man krockar med.

Min Ford är inte världens säkraste bil nej, men motsvarande min bil men av 2007 års modell (nyare fanns inte med) har en stjärna mer än Volvo S60 (äldre fanns inte med) i Euro NCAP. Och då får Volvo S60 ses som en betydligt säkrare bil än 940 eller 850/x70. Likvärdig med V70N t ex. 
Dessutom är min Ford från 2014 och utvecklingen har gått framåt sen 2007 även om utseendet och mycket av konstruktionen på modellen är likt 2007.

Men fortsätt du köra runt i din pansarvagn och tro den är bäst, helt ok med mig. Men du har fel om du på allvar tror att det är en säker bil med dagens mått mätt. Och du gör bäst i att sluta försöka försvara det...

Vi vet att stora nya moderna bilar är säkrare än en 850 från -92. Lösa en krock som är oundviklig? Hur ska det gå att lösa? Den stora nya bilen klarar sig förmodligen bättre... Första gen V70in står dock upp rätt bra mot V70II i front kollision. Gamla V70in går dessutom i högre hastighet. https://www.youtube.com/watch?v=so2wJJPge88

Vi ska inte heller glömma att det är väldigt populärt med nya miljöbilar/småbilar idag och dessa är verkligen inga under i form av säkerhet.

Läs de länkar jag bifogade ovan, där är det visst på sådant vis att Prius som är en utav av dessa enligt dig sämre miljöbilar att krocka i är säkrare än dagens V70, vilket då innebär att den även är betydligt säkrare än en 850 ritad i slutet av 1980talet för att senare sminkas upp till en V70 genI som visserligen ändrats på en rad punkter som gjort den säkrare än den ursprungliga 850 serien.
Du vet förhoppningsvis att alla miljöbilar är inte små farliga lådor likt en Lupo 3L från sekelskiftet.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
29 november 2014 · 2 972 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Vi vet att stora nya moderna bilar är säkrare än en 850 från -92. Lösa en krock som är oundviklig? Hur ska det gå att lösa? Den stora nya bilen klarar sig förmodligen bättre... Första gen V70in står dock upp rätt bra mot V70II i front kollision. Gamla V70in går dessutom i högre hastighet. https://www.youtube.com/watch?v=so2wJJPge88

Vi ska inte heller glömma att det är väldigt populärt med nya miljöbilar/småbilar idag och dessa är verkligen inga under i form av säkerhet.

Men varför hävdade du då att 940in är exemplarisk? Det är den ju inte i en krock. BEVISAT.

Nya småbilar som Renault Modus som vi såg i filmen jag länkade menar du? Det är ju tydligen svårt att fatta att nya små bilar är säkrare än gamla stora. Varför får du inte in det?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
10 december 2014 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

-matte skrev:
En fråga Bluespeed.

Vad är din poäng, vad vill du visa, vad är det som vi andra människor och billtillverkare i världen inte förstått?

Tråden drar åt så många håll, men har du ett faktiskt påstående?

Utveckla gärna.

Vet du inte vad min poäng är har du nog inte läst tråden, det är några fåtal(samma personer) som hetsar mot 2/7/9 och 850/X70 i denna tråd som dessa personer även gjort i ett par andra trådar. Ni försöker verkligen göra allt för att nedvärdera dessa gamla Volvos. Vad är det ni får ut av det?

dawwe skrev:
Ja man får tycka olika...Men när man slänger ur sig en osanning typ "B230 är världens bästa motor" baserat på att den verkar kunna gå långt trots misskötsel, ja då är man ute på jääääävligt tjock is *haha*. Finns mängder med motorer som smiskar B230, inte bara vad gäller hållbarhet, under förutsättning att serviceplanen följs. Motorn i min Passat brukar betraktas som "odödlig", får den bara ny olja+filter var 1500 mil o att man byter kamremmen efter 9000 (eller 6 år) så går den "för alltid", o den gör jobbet klart snålare än en B230, fast om BS får bestämma så är ju förbrukning inte relevant. Nej man måste kunna se klart i skogen ibland, även om det kan vara svårt pga alla träd *haha*.
330 är en "vanlig" N/A sexa, kan inte jämföras med T6. Det är 335i (sexa med turbo) som är T6:ans motsvarighet, det skiljer dock inte såååå mycket i effekt mellan de, har för mig att den sista varianten av den icke överladdade sexan på 3.0 liter hade en effekt på 272 hk, jämför det med turbo variantens (motorn i 335i är en 3.0 med turbo) som har (hade?) 306 hk...

När har jag sagt att B230 är världens bästa motor? Jag säger att dom är stabila och går jävligt långt, det betyder inte att jag har sagt att det är världens bästa motor.
Varsågod att räkna upp dessa "mängder" med motorer som smiskar en B230 i hållbarhet. Det retade tydligen gallfeber på en BMW-fantast som dig när jag länkade bilder på en gammal diesel Mercedes, 945/740 i syfte att visa att dessa motorer pressas då minst lika mycket som en BMW M5. BMW gör inte driftsäkra motorer. BMW ligger på topplistan i flest motorras. De tyskarna som kan bygga motorer heter Porsche och Mercedes.

matteeee skrev:
Ja, det finns det. Men majoriteten av bilarna du möter när du kör bil (oavsett var i Sverige och på vilka tider du kör) är nyare och modernare - och säkrare. Jag har fortfarande inte fått svar på hur du tänker lösa det när en krock är oundviklig? Man väljer ju inte precis vem man krockar med.

Min Ford är inte världens säkraste bil nej, men motsvarande min bil men av 2007 års modell (nyare fanns inte med) har en stjärna mer än Volvo S60 (äldre fanns inte med) i Euro NCAP. Och då får Volvo S60 ses som en betydligt säkrare bil än 940 eller 850/x70. Likvärdig med V70N t ex. 
Dessutom är min Ford från 2014 och utvecklingen har gått framåt sen 2007 även om utseendet och mycket av konstruktionen på modellen är likt 2007.

Men fortsätt du köra runt i din pansarvagn och tro den är bäst, helt ok med mig. Men du har fel om du på allvar tror att det är en säker bil med dagens mått mätt. Och du gör bäst i att sluta försöka försvara det...

Vi vet att stora nya moderna bilar är säkrare än en 850 från -92. Lösa en krock som är oundviklig? Hur ska det gå att lösa? Den stora nya bilen klarar sig förmodligen bättre... Första gen V70in står dock upp rätt bra mot V70II i front kollision. Gamla V70in går dessutom i högre hastighet. https://www.youtube.com/watch?v=so2wJJPge88

Vi ska inte heller glömma att det är väldigt populärt med nya miljöbilar/småbilar idag och dessa är verkligen inga under i form av säkerhet.

Läs de länkar jag bifogade ovan, där är det visst på sådant vis att Prius som är en utav av dessa enligt dig sämre miljöbilar att krocka i är säkrare än dagens V70, vilket då innebär att den även är betydligt säkrare än en 850 ritad i slutet av 1980talet för att senare sminkas upp till en V70 genI som visserligen ändrats på en rad punkter som gjort den säkrare än den ursprungliga 850 serien.
Du vet förhoppningsvis att alla miljöbilar är inte små farliga lådor likt en Lupo 3L från sekelskiftet.

Har inte sagt att just Priusen som du har är dålig att krocka med, det finns andra småbilar och miljöbilar som är livsfarliga.
Sedan är det inte bara småbilar och miljöbilar som är farliga, även stora moderna tyska lyxvagnar verkar kunna ha problem med säkerheten:

Audi A4 -2012
https://www.youtube.com/watch?v=Ob7BhzpPvNY

Sedan en påse Gott & Blandat:

Japansk lyxvagn i form av Lexus IS 250/350 2012
https://www.youtube.com/watch?v=wnK-TovPgrc

Toyota Camry 2012
https://www.youtube.com/watch?v=LNG7Nm9XDko

Nissan Leaf 2014
https://www.youtube.com/watch?v=lgxpGCib0PY

Småbil från Mitsubishi 2014
https://www.youtube.com/watch?v=K1BGtbKOAOM

Stor Kia Suv(Sorento) 2014
https://www.youtube.com/watch?v=exCUM9V1tX4

Hyundai Tuscon (SUV) 2013
https://www.youtube.com/watch?v=6s0Oq2SPu48

Mazda CX-9 (SUV) 2014
https://www.youtube.com/watch?v=2qXOiri3vTU

Toyota Yaris 2013
https://www.youtube.com/watch?v=FCbnMp_ZJKY

Ford Fiesta 2014
https://www.youtube.com/watch?v=Gp9ujLpnXpo

Sen den kanske mest skrämmande av alla testerna jag länkar, amerikansk lyxvagn(Lincoln MKS) smulas sönder
https://www.youtube.com/watch?v=DVp1S_0SOes

Kan fortsätta men väljer att sluta här. Visst är det lite fantastiskt ändå att en sur Volvo utvecklad på 80-talet piskar dessa nya moderna superbilar i säkerhet?

Till sist visar vi en jämförelse video på en Volvo XC90 (utvecklad på 90-talet).

https://www.youtube.com/watch?v=lPL0Vi_8fiI

Vad ska vi dra för slutsats av det här då? Jo, bara för att en bil är ny, modern och innehar massa cool elektronik så behöver det inte automatiskt betyda att den är säker.


matteeee skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Vi vet att stora nya moderna bilar är säkrare än en 850 från -92. Lösa en krock som är oundviklig? Hur ska det gå att lösa? Den stora nya bilen klarar sig förmodligen bättre... Första gen V70in står dock upp rätt bra mot V70II i front kollision. Gamla V70in går dessutom i högre hastighet. https://www.youtube.com/watch?v=so2wJJPge88

Vi ska inte heller glömma att det är väldigt populärt med nya miljöbilar/småbilar idag och dessa är verkligen inga under i form av säkerhet.

Men varför hävdade du då att 940in är exemplarisk? Det är den ju inte i en krock. BEVISAT.

Nya småbilar som Renault Modus som vi såg i filmen jag länkade menar du? Det är ju tydligen svårt att fatta att nya små bilar är säkrare än gamla stora. Varför får du inte in det?

940 är exemplarisk i driftsäkerhet och även i en krock mot alla andra bilar från 90-talet(850/X70 undantaget).
Fast man inte kan tro det så är det ju självklart otroligt att vissa bilar som är 30 år nyare har blivit säkrare än Sveriges stolthet Volvo 940.

Nöjeskör närproducerat
dawwe ...has left the building...
10 december 2014 · 4 474 Inlägg

Testa en 940 i dagens krocktester med helt andra krav än forntidens så kommer även resultaten bli helt annorlunda. 940 var säker på sin tid, lika säker som en BMW E34...
Å snälla, inse att Volvo är inte, o kommer aldrig, bli "världens bästa bil". Vakna!

Senast redigerat av dawwe (10 december 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang