Kvalitetsindex bilmärken. Har jag bara inbillat mig nåt?

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
10 december 2014 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
Priusen jag har är säkrare än de flesta samtida bilarna från Volvo exempelvis.

Men du sa ju att Priusen är säkrare än de flesta samtida Volvo bilarna?

Nej, jag skrev det.

Och jo den är säkrare än de flesta samtida Volvobilarna, det betyder inte alla.

Sedan som jag även skrev, hur detta institut i USA gör sina beräkningar eller hur bilarna där borta, framförallt Volvon är utrustade i säkerhetsväg vet vi inte då sådant kan skilja på olika marknader.
Jag förlitar mig alltjämt på Euro NCAP som jag tidigare påvisat anser att Prius genIII pe facelift är säkrare än S80 genII pre facelift vilket är samtida bilar.

smile

Slingra dig inte iväg nu. Så vilka Volvo bilar från 2014 är Prius 2014 säkrare än? Om man tittar på IIHS filmerna mellan S80 och Priusen ser man ju tydligt vilken bil som klarar sig bäst. A-stolpen viker sig på Priusen medans den är helt intakt på S80in. Ser man sedan inifrån så sitter jag personligen hellre i Volvon. Eller?

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (10 december 2014)

Nöjeskör närproducerat
Evildan
10 december 2014 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Men du sa ju att Priusen är säkrare än de flesta samtida Volvo bilarna?

Nej, jag skrev det.

Och jo den är säkrare än de flesta samtida Volvobilarna, det betyder inte alla.

Sedan som jag även skrev, hur detta institut i USA gör sina beräkningar eller hur bilarna där borta, framförallt Volvon är utrustade i säkerhetsväg vet vi inte då sådant kan skilja på olika marknader.
Jag förlitar mig alltjämt på Euro NCAP som jag tidigare påvisat anser att Prius genIII pe facelift är säkrare än S80 genII pre facelift vilket är samtida bilar.

smile

Slingra dig inte iväg nu. Så vilka Volvo bilar från 2014 är Prius 2014 säkrare än? Om man tittar på IIHS filmerna mellan S80 och Priusen ser man ju tydligt vilken bil som klarar sig bäst. A-stolpen viker sig på Priusen medans den är helt intakt på S80in. Ser man sedan inifrån så sitter jag personligen hellre i Volvon. Eller?

1. Jag slingrar mig aldrig jag tycker min ståndpunkt och kriterier är väldigt tydliga. Däremot är det återigen svårt att föra en diskussion med dig då du återigen ändrar förutsättningarna för densamma.

2. Vi diskuterade inte alls bilar från 2014 initialt. Utan det som diskussionen utvecklades till var min Prius, en 2010 kontra en jämngammal Volvobil säkerhetsmässigt, fast från början handlade det om ditt helt absurda påstående att en 700/900 är säkrare än exempelvis Prius genIII.

3. Även om jag är bilskadetekniker och kan hantera en riktbänk så anser jag mig inte kunnig nog att bedöma detta via ett youtubeklipp. Din bakgrund och kunnande vill jag inte spekulera i, men jag är tämligen säker efter vad du hitintills skrivit angående fordons säkerhet inte har den adekvata kunskapen för att avgöra detta.

4. A-Stolpen som är en del utav deformationszonen innan det inkräktar på kupéutrymmet ska till viss del kollapsa, det är en del utav konstruktionen som ska sprida krockvåldet. På taken till bägge bilarna ser du hur kraften överförs till ytterpanelen (takets utsida) och där fördelas över ytan.

5. A-stolpen är ingalunda intakt på Volvon även om det inte är lika tydligt att den kollapsar.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
10 december 2014 · 1 128 Inlägg

Hilmer skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Hilmer skrev:
_Blue_Speed_: Du har missat en del poänger när det gäller krocksäkerheten, det SKA förstöra så mycket som möjligt innan krafterna når kupén och de som sitter i. Många av de filmer du la upp visar ju totalskador där kupén klarar sig olika bra men man förstår ändå hur dom tänkt. Deformationszoner i olika steg ska ta upp krockenergin för att minska belastningen på kroppen. Krockkuddar för att minska riskerna ytterligare.

Att krocka med en 940 ger kanske mindre karosskador men istället skickar man allt krockvåld direkt till dom stackarna som sitter i bilen.

Har du verkligen tittat på filmerna?

Har DU verkligen sett OCH förstått vad filmerna faktiskt visar!?
Försök att förstå tanken bakom tekniken, konstruktionerna görs idag för att leda bort krafterna och minimera skador och krockvåld mot människorna i kupén. På samtliga utav de filmer du lagt upp ser man rätt tydligt hur man genom konstruktionen försöker få bort våldet mot kupén. Vissa klarar sig bättre andra sämre men samma tanke bakom.
Dessa filmer visar också den mest kritiska krockläget och som dessvärre är en av de vanligaste.
På 80-talet var säkerhetstänket helt annorlunda och inte alls så utvecklat som det är idag.

Mitt förslag till dig är att du söker efter information på nätet om hur utvecklingen kring säkerheten i bilarna gått framåt, så kommer du att förstå vad jag menar!

Tror du inte att jag har alla hästar i motorn eller?

Det är bra att dom försökte få bort våldet mot kupén men....

...Tanken är väl inte att det ska se ut riktigt så här eller?
https://www.youtube.com/watch?v=DVp1S_0SOes

Jag kanske bara har missat något i utvecklingen?

Nöjeskör närproducerat
dawwe ...has left the building...
10 december 2014 · 4 474 Inlägg

Ge dig nu Evil...Volvo 7/9 -serien är världens säkraste bil som nånsin har byggt, det går inte bygga säkrare, inte ens i framtiden. Kolla på filmerna, det ser ju vem som helst att de är säkrast! Utöver detta så är alla Volvo bilar minst dubbelt så bra/säkra/snabba/snygga som annan helt valfri bil. Gällande BS så föreslår jag en titt på hans garaget sida, där framgår det med all tydlighet att han inte alls är en Volvo-fanatiker utan resonerar logiskt utifrån fakta...

*ironi*

Senast redigerat av dawwe (10 december 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
10 december 2014 ·

dawwe skrev:
Ge dig nu Evil...Volvo 7/9 -serien är världens säkraste bil som nånsin har byggt, det går inte bygga säkrare, inte ens i framtiden. Kolla på filmerna, det ser ju vem som helst att de är säkrast! Utöver detta så är alla Volvo bilar minst dubbelt så bra/säkra/snabba/snygga som annan helt valfri bil. Gällande BS så föreslår jag en titt på hans garaget sida, där framgår det med all tydlighet att han inte alls är en Volvo-fanatiker utan resonerar logiskt utifrån fakta...

*ironi*

Näe, du har rätt, det är dags att ge sig medans förståndet är intakt.
Jag lägger tiden på något mer givande och utvecklande såsom sortera makaronerna så dom ligger åt samma håll i kartongen eller mäta mina skosnören och göra ett diagram över skillnaderna i längd beroende på skotyp.

Härmed kliver även jag ännu en gång ur en kriterieföränderlig, svindlande och vilt kastande tråd och försök till saklig diskussion med BS.

Anders1984
10 december 2014 · 82 Inlägg

Nej snälla lämna inte! Vad är bättre än både PH och Big Brother? Jo att följa er diskussion! SLutA IntE DiSKUterA!!

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!
Saab 9-5 Vector SC Biopower "Mackanized" (2007)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
10 december 2014 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
Nej, jag skrev det.

Och jo den är säkrare än de flesta samtida Volvobilarna, det betyder inte alla.

Sedan som jag även skrev, hur detta institut i USA gör sina beräkningar eller hur bilarna där borta, framförallt Volvon är utrustade i säkerhetsväg vet vi inte då sådant kan skilja på olika marknader.
Jag förlitar mig alltjämt på Euro NCAP som jag tidigare påvisat anser att Prius genIII pe facelift är säkrare än S80 genII pre facelift vilket är samtida bilar.

smile

Slingra dig inte iväg nu. Så vilka Volvo bilar från 2014 är Prius 2014 säkrare än? Om man tittar på IIHS filmerna mellan S80 och Priusen ser man ju tydligt vilken bil som klarar sig bäst. A-stolpen viker sig på Priusen medans den är helt intakt på S80in. Ser man sedan inifrån så sitter jag personligen hellre i Volvon. Eller?

1. Jag slingrar mig aldrig jag tycker min ståndpunkt och kriterier är väldigt tydliga. Däremot är det återigen svårt att föra en diskussion med dig då du återigen ändrar förutsättningarna för densamma.

2. Vi diskuterade inte alls bilar från 2014 initialt. Utan det som diskussionen utvecklades till var min Prius, en 2010 kontra en jämngammal Volvobil säkerhetsmässigt, fast från början handlade det om ditt helt absurda påstående att en 700/900 är säkrare än exempelvis Prius genIII.

3. Även om jag är bilskadetekniker och kan hantera en riktbänk så anser jag mig inte kunnig nog att bedöma detta via ett youtubeklipp. Din bakgrund och kunnande vill jag inte spekulera i, men jag är tämligen säker efter vad du hitintills skrivit angående fordons säkerhet inte har den adekvata kunskapen för att avgöra detta.

4. A-Stolpen som är en del utav deformationszonen innan det inkräktar på kupéutrymmet ska till viss del kollapsa, det är en del utav konstruktionen som ska sprida krockvåldet. På taken till bägge bilarna ser du hur kraften överförs till ytterpanelen (takets utsida) och där fördelas över ytan.

5. A-stolpen är ingalunda intakt på Volvon även om det inte är lika tydligt att den kollapsar.

2. En 700 är inte säkrare än din Prius, förstår du det nu?

3. Du som bilskadetekniker är väl någon som ska kunna bedöma det du ser?

4,5. Volvon har längre nos och krockzoner som tar upp våldet mjukare, i Priusen blir det ett snabbare och hårdare stopp och A-stolpen viker sig. S80ins kupé och A-stolpe klarar sig betydligt bättre.

Nöjeskör närproducerat
caromania Forummoderator
10 december 2014 · 9 296 Inlägg

Är det bara jag som vill se Evils diagram över skosnören?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
10 december 2014 ·

caromania skrev:
Är det bara jag som vill se Evils diagram över skosnören?

Stör inte mig nu, jag sorterar mina gammaldags ideal makaroner.

Diagrammet över skosnörena kommer så småningom i en upplaga med begränsad åtkomst, så slipper jag försöka förklara för vissa hur dom kan vara olika långa beroende på skotyp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang