Avgassystem med gött ljud?

ultraomer
7 juli 2015 · 126 Inlägg

(Skriver här istället för att starta en ny tråd.)

Monterade nyss 2" simons system på min Jetta 1.6, blev knappt nån skillnad så känner en stark besvikelse just nu, man ville ha det där goa morrande ljudet men icke sa nicke.

Läst omkring lite och hitta att systemet måste "brännas in" och att det därefter kommer låta märkbart högre. Stämmer det här?

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
8 juli 2015 · 26 160 Inlägg

ultraomer skrev:
(Skriver här istället för att starta en ny tråd.)

Monterade nyss 2" simons system på min Jetta 1.6, blev knappt nån skillnad så känner en stark besvikelse just nu, man ville ha det där goa morrande ljudet men icke sa nicke.

Läst omkring lite och hitta att systemet måste "brännas in" och att det därefter kommer låta märkbart högre. Stämmer det här?

Med en sån liten motor så gör inte ett avgassystem så stor skillnad i ljudnivå.
Monterade sportsystem från Simons på Hondan jag hade, och även där blev det knappt någon skillnad.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
ultraomer
8 juli 2015 · 126 Inlägg

Mack skrev:

ultraomer skrev:
(Skriver här istället för att starta en ny tråd.)

Monterade nyss 2" simons system på min Jetta 1.6, blev knappt nån skillnad så känner en stark besvikelse just nu, man ville ha det där goa morrande ljudet men icke sa nicke.

Läst omkring lite och hitta att systemet måste "brännas in" och att det därefter kommer låta märkbart högre. Stämmer det här?

Med en sån liten motor så gör inte ett avgassystem så stor skillnad i ljudnivå.
Monterade sportsystem från Simons på Hondan jag hade, och även där blev det knappt någon skillnad.

Ah det var det jag var rädd för. Får väl plocka bort en slutburken och ersätta med ett rör bara, verkar vara det bästa att göra nu om man är ute efter ljud!

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
8 juli 2015 · 26 160 Inlägg

ultraomer skrev:

Mack skrev:

ultraomer skrev:
(Skriver här istället för att starta en ny tråd.)

Monterade nyss 2" simons system på min Jetta 1.6, blev knappt nån skillnad så känner en stark besvikelse just nu, man ville ha det där goa morrande ljudet men icke sa nicke.

Läst omkring lite och hitta att systemet måste "brännas in" och att det därefter kommer låta märkbart högre. Stämmer det här?

Med en sån liten motor så gör inte ett avgassystem så stor skillnad i ljudnivå.
Monterade sportsystem från Simons på Hondan jag hade, och även där blev det knappt någon skillnad.

Ah det var det jag var rädd för. Får väl plocka bort en slutburken och ersätta med ett rör bara, verkar vara det bästa att göra nu om man är ute efter ljud!

Precis.
Eller en mindre dämpare på slutet. Bara att laborera.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mack855
8 juli 2015 · 1 354 Inlägg

Kör själv med ersatt dämpare efter katten, låter riktigt najs. Så kör på det om du vill få det att låta mer.

ultraomer
8 juli 2015 · 126 Inlägg

Mack855 skrev:
Kör själv med ersatt dämpare efter katten, låter riktigt najs. Så kör på det om du vill få det att låta mer.

Ersatt med rör bara? Mittendämparen är väl att föredra om man ska rycka bort en, blir väl inte lika bröligt ljud om man har slutdämparen på?

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
Frissan
8 juli 2015 · 4 693 Inlägg

Mittdämparen är alltid fullflödes orginal så att byta den mot ett rör gör (nästan) ingen skillnad.

Ultraomer: Ja det bränns in lite, men det blir knappt märkbar skillnad.
De du kan göra är att ta bort sista burken och köra någon form av lite grövre slutpipa bara istället.
Har man bara rör hela vägen blir det lätt folkraceljud big_smile

Booyakasha!
ultraomer
8 juli 2015 · 126 Inlägg

Softis skrev:
Mittdämparen är alltid fullflödes orginal så att byta den mot ett rör gör (nästan) ingen skillnad.

Ultraomer: Ja det bränns in lite, men det blir knappt märkbar skillnad.
De du kan göra är att ta bort sista burken och köra någon form av lite grövre slutpipa bara istället.
Har man bara rör hela vägen blir det lätt folkraceljud big_smile

Alright då får det bli slutdämparen som ryker smile Känns rätt segt, kunde ju bara införskaffat mittdämparen från simons och kröken över bakaxel, hade säkert sparrat massa pengar på det!

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
Frissan
8 juli 2015 · 4 693 Inlägg

ultraomer skrev:

Softis skrev:
Mittdämparen är alltid fullflödes orginal så att byta den mot ett rör gör (nästan) ingen skillnad.

Ultraomer: Ja det bränns in lite, men det blir knappt märkbar skillnad.
De du kan göra är att ta bort sista burken och köra någon form av lite grövre slutpipa bara istället.
Har man bara rör hela vägen blir det lätt folkraceljud big_smile

Alright då får det bli slutdämparen som ryker smile Känns rätt segt, kunde ju bara införskaffat mittdämparen från simons och kröken över bakaxel, hade säkert sparrat massa pengar på det!

Mjo precis sad

Dra på något sånt här bak så undviker du det där ärtrörsljudet som man får lätt med bara ett rör på slutet http://www.stylingbutiken.se/andror-gotham-/2859-0t

Booyakasha!
zekezeke Vila i frid, pappa..
8 juli 2015 · 517 Inlägg

.. Och jag köpte bara bakre simons burk till min BMW och kapade av resten av dämparna (som gjorde stor skillnad)och sedan sportkattar (som gjorde ännu större skillad). Låter jävligt fint!

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Frissan
8 juli 2015 · 4 693 Inlägg

zekezeke skrev:
.. Och jag köpte bara bakre simons burk till min BMW och kapade av resten av dämparna (som gjorde stor skillnad)och sedan sportkattar (som gjorde ännu större skillad). Låter jävligt fint!

Ja sportkatt gör fin skillnad. Men då börjar det kosta mer än vad han ville lägga

Booyakasha!
zekezeke Vila i frid, pappa..
8 juli 2015 · 517 Inlägg

Softis skrev:

zekezeke skrev:
.. Och jag köpte bara bakre simons burk till min BMW och kapade av resten av dämparna (som gjorde stor skillnad)och sedan sportkattar (som gjorde ännu större skillad). Låter jävligt fint!

Ja sportkatt gör fin skillnad. Men då börjar det kosta mer än vad han ville lägga

Vart bra redan innan sportkattarna.. Men det där riktigt rappa ljudet kom först efter kattarna.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Frissan
8 juli 2015 · 4 693 Inlägg

zekezeke skrev:

Softis skrev:

zekezeke skrev:
.. Och jag köpte bara bakre simons burk till min BMW och kapade av resten av dämparna (som gjorde stor skillnad)och sedan sportkattar (som gjorde ännu större skillad). Låter jävligt fint!

Ja sportkatt gör fin skillnad. Men då börjar det kosta mer än vad han ville lägga

Vart bra redan innan sportkattarna.. Men det där riktigt rappa ljudet kom först efter kattarna.

Mjo, fast sen är det skillnad på BMW och en Jetta också tongue

Booyakasha!
torsen
8 juli 2015 · 7 245 Inlägg

artddicted_bloke skrev:
okay, efter en snabbläsning i forumet så verkar det som jag har bytt ut den bakre ljuddämparen. Ska jag ta bort den andra helt och hållet? Vad säger besiktningen om det?

Har monterat passbitar i stället för stora ljuddämparen på ett par Land Rover.
Inga synpunkter vid besiktning.
Fick ett sånt där gött snarkande ljud vid växling som långtradare brukar ha.
big_smile

Mack855
8 juli 2015 · 1 354 Inlägg

ultraomer skrev:

Mack855 skrev:
Kör själv med ersatt dämpare efter katten, låter riktigt najs. Så kör på det om du vill få det att låta mer.

Ersatt med rör bara? Mittendämparen är väl att föredra om man ska rycka bort en, blir väl inte lika bröligt ljud om man har slutdämparen på?

Ja precis mittendämparen är ersatt med ett rör bara, satt i semestertankar på jobbet så det vart lite skevt skrivet! Nä den brölar inte alls, visserligen har jag lite större motor i Volvon 2.5 liters turbo men den mullrar lite gött!

kahh
15 juli 2015 · 139 Inlägg

Lånar tråden här lite om det går bra för er mina vänner. Har själv en Audi A4 1.8T framhjuls driven. Saken är jag är väldigt intresserad av och byta avgassystem, har tittat lite på magnaflow. Men jag har hört lite mixade kommentarer från kunniga inom området. Försäljaren säger som en av inläggen här nämnde "ger en väldigt fin och sportig growl" men de gör ju allt för och sälja så jag köper inte deras argument. Har även tittat på BSR, har en 2 rörs avgassystem dvs en rör på varje sida.

Jag är ute efter en "GROWL" ljud som ofta kommer från AMG, RS, BWM M serierna osv. Utöver en avgassystem vad mer behöver bytas? Katalysator? grenrör och så kanske? Gärna så mycket info ni kan ge

Hittade en video här https://www.youtube.com/watch?v=M6rqALCkeOE
Står i beskrivningen "2005 A4 USP w/ magnaflow 16601 cat back system resonator delete."
Alltså han har tagit bort resonator, jag vet inte vad det blir i översättning på svenska haha tongue men om man nu gör så blir bilen då fortfarande godkänd i en besiktning, och behöver man verkligen en resonator?
Med vänliga hälsningar

Senast redigerat av kahh (15 juli 2015)

Mack855
15 juli 2015 · 1 354 Inlägg

Cat-back system är delen efter katalysatorn. Det räcker med att byta cat-back system ifall du inte har chipat bilen. Annars byter man hela rasket från turbo och bakåt. Resonator betyder ljuddämpare, du måste ha minst en ljuddämpare för att det ska gå igenom besiktningen smile

zekezeke Vila i frid, pappa..
15 juli 2015 · 517 Inlägg

kahh skrev:
Lånar tråden här lite om det går bra för er mina vänner. Har själv en Audi A4 1.8T framhjuls driven. Saken är jag är väldigt intresserad av och byta avgassystem, har tittat lite på magnaflow. Men jag har hört lite mixade kommentarer från kunniga inom området. Försäljaren säger som en av inläggen här nämnde "ger en väldigt fin och sportig growl" men de gör ju allt för och sälja så jag köper inte deras argument. Har även tittat på BSR, har en 2 rörs avgassystem dvs en rör på varje sida.

Jag är ute efter en "GROWL" ljud som ofta kommer från AMG, RS, BWM M serierna osv. Utöver en avgassystem vad mer behöver bytas? Katalysator? grenrör och så kanske? Gärna så mycket info ni kan ge

Hittade en video här https://www.youtube.com/watch?v=M6rqALCkeOE
Står i beskrivningen "2005 A4 USP w/ magnaflow 16601 cat back system resonator delete."
Alltså han har tagit bort resonator, jag vet inte vad det blir i översättning på svenska haha tongue men om man nu gör så blir bilen då fortfarande godkänd i en besiktning, och behöver man verkligen en resonator?
Med vänliga hälsningar

Desto mer du byter (eller tar bort) desto mer ljud. Satsa alltid på rostfritt, ger bättre ljud och håller såklart längre.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
kahh
15 juli 2015 · 139 Inlägg

Mack855 skrev:
Cat-back system är delen efter katalysatorn. Det räcker med att byta cat-back system ifall du inte har chipat bilen. Annars byter man hela rasket från turbo och bakåt. Resonator betyder ljuddämpare, du måste ha minst en ljuddämpare för att det ska gå igenom besiktningen smile

Jag har inte chipat bilen. Finns det olika sorters ljuddämpare? dvs en som dämpar mer o en som dämpar mindre? kommer nog göra samma. Läste bland hans kommentarer det enda han har gjort är tagit bort resonatorn och satt dit en magnaflow system, ett helt nytt avgassystem från cat och bakåt, eller har jag tolkat det fel? jo jag kommer sätta en ljuddämpare där så bilen går igenom besiktningen. Frågan är bara vilken ljuddämpare ska man köra på för och få det goa ljudet han fått

kahh
15 juli 2015 · 139 Inlägg

Glömde fråga er kunniga här, jag hittade några på ebay för runt 9-10 000 kronor, men många av de var AWD eller quattro, jag har inte en quattro eller 4hjuls driven, utan framhjuls driven. Då måste jag väl beställa en för 2 hjulsdriven eller funkar en quattro avgassystem för det med?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang